Staketet mellan vår fastighet och grannens är väldigt dåligt och behöver bytas ut.
Vad gör man om grannen inte är intresserad (p,g,a kostnaden) av detta?

Kan jag byta ut staketet utan grannens godkännande?

Tacksam för svar.
//Folke
 
  • Gilla
Våga
  • Laddar…
Är ni överens om var tomtgränsen går? Står den mitt på? Är tanken att riva och bygga ett liknande staket?
 
Claes Sörmland
För att riva det gamla staketet så måste ni ju vara ägare av det eller ha ägarens tillåtelse. Så äger ni staketet, t ex genom att det tillhör er fastighet (vilket det kan göra även om det står på grannens mark vid gränsen). Är det grannens staket så behövs dennes tillåtelse. Man kan ju också tänka sig scenarier där ni av samäger staketet, ni kanske har köpt och byggt det tillsammans, då gäller samägandelagen - typ att komma överens.

Vad gäller att bygga ett nytt staket så står det er fritt. Bygger ni på er egen mark så behövs inte grannens tillåtelse. Vill ni bygga staket inskjutande på grannens mark så krävs dennes medgivande.

Bra dialog med grannen är alltid att rekommendera.
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är ni överens om var tomtgränsen går? Står den mitt på? Är tanken att riva och bygga ett liknande staket?
Staketet har stått där sedan husen byggdes 1974. Vi är andra ägaren av vårt hus, medan grannens hus
har bytt ägare ett antal gånger. Så vi utgår från att tomtgränsen är rätt. Tittar man på lantmäteriets karta så verkar det stämma.
Tanken är att byta ut mot ett snarlikt det som står där idag
 
Det står alltså mitt i tomtgräns? Är grannen OK med att ni byter ut det om ni betalar själva?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det står alltså mitt i tomtgräns? Är grannen OK med att ni byter ut det om ni betalar själva?
Ja, det står på tomtgränsen.
Fastighetsägaren som bor på annan ort (Han hyr ut huset) verkar ha gått under jorden, han har slutat att
svara på mina mail, så jag vet inte hur han ställer sig till det hela.
 
Rent juridiskt kan inget hända om ni underhåller eller ersätter staketet med ett liknande. Grannen kan bli sur men det går över. Han borde bli glad om ni gör jobb och betalar allt :)
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Om det bara är det att grannen inte vill lägga pengar på det så kan de ju fortfarande acceptera ett byte. Är det ett gemensamt staket bör bytet definitivt göras i överenskommelse med grannen. Det måste då sannolikt till kompromisser efter som det kan vara olika uppfattningar om utseende, kostnader och framtida underhåll. Ett trästaket kräver klart mer än ett gunnebostängsel.
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Men vems är staketet? Börja där.

Är kunskapen försvunnen i fastighetsaffärernas dimmor så brukar man ändå kunna se det på staketet eftersom vi har en stark tradition att sätta den fina sidan ut från tomten medan stolpar och reglar sitter på insidan. Men sambyggda och därmed samägda staket är ju knepigare att tolka utifrån denna tradition.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men vems är staketet? Börja där.

Är kunskapen försvunnen i fastighetsaffärernas dimmor så brukar man ändå kunna se det på staketet eftersom vi har en stark tradition att sätta den fina sidan ut från tomten medan stolpar och reglar sitter på insidan. Men sambyggda och därmed samägda staket är ju knepigare att tolka utifrån denna tradition.
Det är nog svårt att få fram ägarförhållandet eftersom de som byggde husen och satte upp staket
inte finns bland oss längre.
 
Claes Sörmland
R raggarbyggare skrev:
Det är nog svårt att få fram ägarförhållandet eftersom de som byggde husen och satte upp staket
inte finns bland oss längre.
Det är ju i praktiken bara två parter som kan ha synpunkter på detta, ägarna av din fastighet och ägarna av grannfastigheten. Så länge ni uppfattar ägandet av staketet på samma sätt så är det i praktiken så.
 
Oftast har staket en in- och utsida, dvs stolparna står på insidan och spjälorna på utsidan. Så är stolparna på er sida staketet är det nog byggt utifrån att höra till er fastighet. Annars kanske man se var/hur staketet börjar vilken fastighet som har ägandet av brädorna.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju i praktiken bara två parter som kan ha synpunkter på detta, ägarna av din fastighet och ägarna av grannfastigheten. Så länge ni uppfattar ägandet av staketet på samma sätt så är det i praktiken så.
Ja, så är det.
Problemet här ekonomiskt, ägaren till grannfastigheten verkar inte ha råd.
 
rotbackarn rotbackarn skrev:
Oftast har staket en in- och utsida, dvs stolparna står på insidan och spjälorna på utsidan. Så är stolparna på er sida staketet är det nog byggt utifrån att höra till er fastighet. Annars kanske man se var/hur staketet börjar vilken fastighet som har ägandet av brädorna.
Vi bor i ett radhus med 6st hus, alla fastigheterna hade från början samma typ av staket, så det verkar som om staketen sattes upp samtidigt som husen byggdes, så det verkar vara någon form av samägande.
 
R raggarbyggare skrev:
Vi bor i ett radhus med 6st hus, alla fastigheterna hade från början samma typ av staket, så det verkar som om staketen sattes upp samtidigt som husen byggdes, så det verkar vara någon form av samägande.
Jo, det byggs ju normalt på det sättet. Små detaljer som hur det ansluter till huset eller gatan kan ju dock antyda vem som "äger" det. Om det är vänt mot grannen skulle jag se det som ert, är det vänt mot er däremot är det ju inte troligt ert - men byt det snabbt om grannen inte bor där själv och sätt upp det nya mot grannen istället så blir det ert 😎
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.