S K Å N E :
Ger några små tips från skåneland om ni är härneråt något..


Flyinge Plantshop (trevlig plantshop, väldigt stort och fint utbud) har ett cafe CAFE SMEDJAN inhysta i ett "fabrikshus" (tärt golv, metallbalkar, högt till tak, udda möbler..osv). De har lättare lunchutbud som några olika mackor, några olika pajer, lite roliga bakverk, glass, dricka och kaffe.. charmigt ställe tycker vi!

https://www.flyingeplantshop.se/

Ett annat tips är: KAFFESTUGAN ALUNBRUKET, en gammal skånegård.. i väldigt trevlig "lantmiljö" . De har också B&B och nära till vandringsleder.. på sommaren är det väldigt mysigt att sitta ute i någon av deras vrår och fika på gott fika.. (hemgjord lemonad, saft, mackor, några kakor..)

https://alunbruket.com/

Sedan har vi ett litet pittoreskt besöksmål i form att CHOKLADFABRIKEN (ligger i Skånes Tranås). Vi var där för någon vecka sedan och körde lite chokladprovning (!). De har små "testbrickor" med 5 olika sorter för 65 kr som man kan prova.. (kul). De har också lite grillade mackor och "riktig varm choklad".. plus en hel del chokladpraliner och chokladbakverk i övrigt..

https://svenskakakao.se/pages/fabrik-butik-cafe

Vi har också OLAOLS GELATO ÖSTERLEN .. jag gillar glass! Så behöver jag säga mer haha.. verkar vara ett mycket välbesökt ställe med långa köer emellanåt.. Huserar också i en gammal skånegård! (hemsidan verkade delas med "Österlen", men lite info och har ni FB så har de en egen facebooksida..)

https://www.xn--sterlen-80a.se/olaols-gelato-osterlen/
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Centralkonditoriet i Väderstad (mellan Linköping och Ödeshög, en dryg kilometer från E4:an) är en pärla. Stort sortiment av alla slags fikabröd, och hög kvalitet på bakverken. Jag tycker dock själva namnet är det saltaste. Ungefär som att det skulle finnas tuttifjutton filialer i Väderstads förorter (Väderstad har 569 invånare enligt Wikipedia).
Länk: [länk]
Och går man över gatan så äter man fantastisk dagens lunch på väderstad centralkrog! Soppa till förrätt, 2-3 rätter att välja på till varmrätt och pannkakor (hemmalagade, inte nån skit uppvärmd felix frysta) till efterrätt. Problemet är att man blir så satans mätt att man inte orkar en tur på central konditoriet efter. Och som sagt ligger en riktigt bra byggnadsvårdsbutik, bra fiskbutik (kräftor!!) och en butik med bla lokala råvaror
 
  • Gilla
K A och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Snigla Snigla skrev:
S K Å N E :
Ger några små tips från skåneland om ni är härneråt något..
Göta Petter! Det är ju inte precis några "små tips" här inte 😄 - Alunbruket måste jag se till att besöka, ser supermysigt ut.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jag är ingen jättefikare direkt och Brynolf bagare i Västerås (finns två tror jag) är ungefär lika mysig(a) som valfri skolmatsal eller sjukhuscafeteria men, de har en rostbiffbaguette som är riktigt jäkla god. Väl värd att köpa för avhämtning och picknicka varsomhelst men inte på Brynolf 😄

Kuriosa: Jag levde på dessa i en veckas tid (för ca 20 år sen) då jag gick en intensivkurs för körkort där brynolf låg nästan vägg i vägg med körskolan. Vitt bröd, rostbiff, gurkmajo, rostad lök och sallad är vedertagen brain food 😉
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Mellomgården i Varnhem, med utsikt över Hornborgasjön är svårslaget en försommardag. Galetter med olika fyllningar och gott fikabröd. https://mellomgarden.nu/
Inget för tungviktare dock 😉
 
  • Caféinteriör med trästolar och bord, svarta menytavlor, disken och öppen lofttrappa, välkomstskylt "VÄLKOMMEN".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stort fält, träd, gårdshus i fjärran, molnig himmel, lugnt landskap, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En toalettstol med rolig skylt "MAX 3 TON" och en symbol som förbjuder hukande position.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Maria T
K Kjell_G skrev:
Mellomgården i Varnhem, med utsikt över Hornborgasjön är svårslaget en försommardag. Galetter med olika fyllningar och gott fikabröd. [länk]
Inget för tungviktare dock 😉
🙈 Bortsett från toabilden (som jag kan komma med en lång utläggning om vid annat tillfälle) så verkar detta ställe lysande, utsikten är nog. Har länge velat åka och se tranornas dans på våren, jag bor i Stockholm och det anordnas resor med buss som verkar trevliga (och helt klart prisväda) men då jag är lite lagd åt det eremitiska hållet vore det toppen att kunna bila ner mitt i natten och kunna äta frukost här.

Edit: Under förutsättning att jag lyckas pricka in tranorna. Men utsikten är toppen oavsett.
 
Maria T
K Klabbarparn skrev:
Jag är ingen jättefikare direkt och Brynolf bagare i Västerås ...

Kuriosa: Jag levde på dessa i en veckas tid (för ca 20 år sen) då jag gick en intensivkurs för körkort där brynolf låg nästan vägg i vägg med körskolan. Vitt bröd, rostbiff, gurkmajo, rostad lök och sallad är vedertagen brain food 😉
Erkänner, jag är inte heller en jättefikare (ganska liten i maten oavsett) men uppskattar en god smörgås med tillhörande gott kaffe. Ett extravagant bakverk nån gång om det ser så gott och fint ut att jag inte kan låta bli.

Den här rostbiffsbaguetten du hyllar låter smaskig, min partner skulle kunna äta den flera dagar i veckan.
Deras hemsida har en hel del att önska men jag länkar här https://www.brynolf-bagare.se/

Många är de gånger när vi varit på genomresa, funnit en trevligt ett café eller kondis och köpt med oss mackor för att finna ett roligare ställe att njuta måltiden. Med sittunderlag och picknickfilt i bilen så reder sig det mesta.

Förutsätter att du fixade "lappen" @Klabbarparn .
 
  • Gilla
C.Ö och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Erkänner, jag är inte heller en jättefikare (ganska liten i maten oavsett) men uppskattar en god smörgås med tillhörande gott kaffe. Ett extravagant bakverk nån gång om det ser så gott och fint ut att jag inte kan låta bli.

Den här rostbiffsbaguetten du hyllar låter smaskig, min partner skulle kunna äta den flera dagar i veckan.
Deras hemsida har en hel del att önska men jag länkar här [länk]

Många är de gånger när vi varit på genomresa, funnit en trevligt ett café eller kondis och köpt med oss mackor för att finna ett roligare ställe att njuta måltiden. Med sittunderlag och picknickfilt i bilen så reder sig det mesta.

Förutsätter att du fixade "lappen" @Klabbarparn .
Ah! De verkar ha lagt ner tid och energi på att spegla hemsidan till atmosfären deras lokaler erbjuder! 😀

Yes, lappen fixade jag (Tack Brynolf)!
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
SÖDERMANLAND
Cafe klaver i Hedlandet med utsikt över Mariefred.
Goda mackor & sallader och fikabröd.
 
  • Kuststad, kyrka, båtar, träd, moln, lugnt vatten, ljusreflektioner, sommar, pittoreskt, skandinaviskt landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
F fusion skrev:
Har varit till Smultronstället ett par gånger, problemet är att det är för populärt = Lååånga köer de gånger jag varit dit, men härliga glassmenyer.[bild]

Ett annat ställe jag tipsar om med glass är Glassbaren i Bräcke [länk]

Körsbärsglassen där kommer från en annan galax !!
Jag är något av en glassfantast och glassbaren i Bräcke skulle jag absolut påstå är överskattad. Ifrågasätter inte att dom kan träffa rätt ibland, som t.ex. med körsbärsglassen. Men generellt tycker jag inte att dom lyckas något vidare med smakerna. Dessutom är bemötandet extremt ojämnt och sittplatserna utomhus rätt trista. För glass av högsta kvalitet rekommenderas Renates Konditori i Krokom.

BirgitS BirgitS skrev:
När vi besöker släkt på Frösön så kan det förutom fika på Hara ångbåtsbrygga bli fika på Frösöns hembygdsgård Stocke Titt, ligger fint och det finns ett litet utsiktstorn att gå upp i, Frösövallen med fin utsikt från verandan, Fröjas ihop med handelsträdgården i Ås eller Jordgubbslandet på Rödön med jordgubbsinriktning (självplock av jordgubbar eller köp av nyplockade rekommenderas). Tror det är hembakat på alla ställena utom kanske på Frösövallen.
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Fröjas har jag besökt några gånger med exet som är både odlingsintresserad och expert både på bakning och på att fika. Det är ett sånt ställe som man verkligen vill gilla, miljön är supermysig och dom har ett schysst tänk med bra ekologiska och rättvisa råvaror men vi har blivit ganska missnöjda vid våra besök. Väldigt ojämn kvalitet och mycket av det vi har testat har varit provocerande smaklöst.

Jordgubbslandet - sur ägare och väldigt syrliga jordgubbar. Kanske är det geografin som gör att dom måste välja en sorts jordgubbar som är väldigt syrliga. Men självplock är ju himla trevligt ......

Nu låter som jag som värsta grinollen men jag lovar bot & bättring med lite egna tips straxt 😇
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
BirgitS
B Bästerortarn skrev:
Jordgubbslandet - sur ägare och väldigt syrliga jordgubbar. Kanske är det geografin som gör att dom måste välja en sorts jordgubbar som är väldigt syrliga. Men självplock är ju himla trevligt ......
Det kanske varierar med vädret eller säsong för när vi var där för några veckors sen var det söta och mycket smakrika jordgubbar det blev till kvällens efterrätt.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det kanske varierar med vädret eller säsong för när vi var där för några veckors sen var det söta och mycket smakrika jordgubbar det blev till kvällens efterrätt.
Ska in till människobyn i veckan så jag får passa på att testa då :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Maria T
Siv58 Siv58 skrev:
SÖDERMANLAND
Cafe klaver i Hedlandet med utsikt över Mariefred.
Goda mackor & sallader och fikabröd.
Ja! Jag har varit där för några år sen och vill verkligen tillbaka, ditt foto är så fint så skriv gärna till caféet och påtala att du vill visa utsikten - jag skulle ha gjort det om det var mitt foto!
 
Maria T
B Bästerortarn skrev:
Jag är något av en glassfantast och glassbaren i Bräcke skulle jag absolut påstå är överskattad. Ifrågasätter inte att dom kan träffa rätt ibland, som t.ex. med körsbärsglassen. Men generellt tycker jag inte att dom lyckas något vidare med smakerna. Dessutom är bemötandet extremt ojämnt och sittplatserna utomhus rätt trista. För glass av högsta kvalitet rekommenderas Renates Konditori i Krokom.


Fröjas har jag besökt några gånger med exet som är både odlingsintresserad och expert både på bakning och på att fika. Det är ett sånt ställe som man verkligen vill gilla, miljön är supermysig och dom har ett schysst tänk med bra ekologiska och rättvisa råvaror men vi har blivit ganska missnöjda vid våra besök. Väldigt ojämn kvalitet och mycket av det vi har testat har varit provocerande smaklöst.

Jordgubbslandet - sur ägare och väldigt syrliga jordgubbar. Kanske är det geografin som gör att dom måste välja en sorts jordgubbar som är väldigt syrliga. Men självplock är ju himla trevligt ......

Nu låter som jag som värsta grinollen men jag lovar bot & tipbättring med lite egna tips straxt 😇
Känn dig inte grinig - alla tips om fika i vårt avlånga land är så välkomna, jag skriver ner tips och spar då det kan ta 1-5 år innan jag har möjlighet at besöka.
Roligt att vi har fäbless för Körsbärsglass gemensamt. om jag råkar på nåt sånt så kommer det givetvis med i denna tråd.
 
Maria T
Jag och min bästa kartläserska beger oss från Stockholm mot Karlstad på torsdag förmiddag - jag hoppas att vi på rundresan kan pricka in några av de ställen som tipsats om här, men om det inte funkar i resplanen så blir det förhoppningsvis fler bidrag till tråden!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.