2 468 läst · 17 svar
2k läst
17 svar
Hur hantera krav från köpare?
Sida 1 av 2
Hej,
Sålde ett hus förra året med el-panna och vattenburen golvvärme i hela fastigheten, byggår och installation 2012. Allt fungerade felfritt under den tid vi bodde där och vi frånträdde huset Juli månad.
I april året efter, dvs ca 9-10 månader efter frånträde hör köparen av sig och hävdar att golvvärmeslingan i ett sovrum ej fungerat och att de inte haft någon värme samt inte kunnat nyttja rummet pga kyla. Jag meddelar att vi ej haft några bekymmer och rekommenderar att undersöka systemet, ex luft, tryck, vatten, inställningar mm. Hör inget mer efter det men sedan nu i Juli hör köparen av sig igen och kräver att vi ska bekosta och åtgärda felet annars tar dom det vidare.
Hur ska man agera på något sådant?
Jag själv förstår inte varför man väntar 9-10 månader, dvs hela hösten/vintern och en bra bit in på våren innan man påpekar ett eventuellt fel. Dessutom så har ingen undersökning genomförts för att hitta eventuellt fel eftersom köparen bara anger ”fungerar ej”.
Vi tecknade dolda fel försäkring för att slippa dessa frågor/krav men den verkar inte innefatta värme, el, vatten. Dessutom undrar man om det är ett dolt fel och vid ja, kan det anses rimligt att påpeka detta efter 9 månader när det handlar om värme. De hävdar att det var fel vid tillträdet men tveksamt, samt hur ska det ens kunna bevisas.
Tips?
Sålde ett hus förra året med el-panna och vattenburen golvvärme i hela fastigheten, byggår och installation 2012. Allt fungerade felfritt under den tid vi bodde där och vi frånträdde huset Juli månad.
I april året efter, dvs ca 9-10 månader efter frånträde hör köparen av sig och hävdar att golvvärmeslingan i ett sovrum ej fungerat och att de inte haft någon värme samt inte kunnat nyttja rummet pga kyla. Jag meddelar att vi ej haft några bekymmer och rekommenderar att undersöka systemet, ex luft, tryck, vatten, inställningar mm. Hör inget mer efter det men sedan nu i Juli hör köparen av sig igen och kräver att vi ska bekosta och åtgärda felet annars tar dom det vidare.
Hur ska man agera på något sådant?
Jag själv förstår inte varför man väntar 9-10 månader, dvs hela hösten/vintern och en bra bit in på våren innan man påpekar ett eventuellt fel. Dessutom så har ingen undersökning genomförts för att hitta eventuellt fel eftersom köparen bara anger ”fungerar ej”.
Vi tecknade dolda fel försäkring för att slippa dessa frågor/krav men den verkar inte innefatta värme, el, vatten. Dessutom undrar man om det är ett dolt fel och vid ja, kan det anses rimligt att påpeka detta efter 9 månader när det handlar om värme. De hävdar att det var fel vid tillträdet men tveksamt, samt hur ska det ens kunna bevisas.
Tips?
Var inte orolig, inget dolt fel eller något ni ska stå för. Troligen ett enkel fix för en röris.
Om det vore ett riktigt fel måste köparen reklamera/meddela er inom 3 månader om
jag minns rätt.
Svara så kort som möjligt eller inte alls, ger ni ett finger tar de kanske hela handen senare…
Om det vore ett riktigt fel måste köparen reklamera/meddela er inom 3 månader om
jag minns rätt.
Svara så kort som möjligt eller inte alls, ger ni ett finger tar de kanske hela handen senare…
Sov gott. Kör all kommunikation skriftligt tillsvidare, och fatta dig kort: "Krav bestrides. Kontakta försäkringsbolag xxx med ev följdfrågor kring detta."
Det finns flera kriterier för att det ska räknas som ett dolt fel, inte minst att felet ska ha betydande påverkan på fastighetens pris. Detta har inte ens tillräckligt stor påverkan på priset på fastigheten, så även OM det är ett dolt fel så klarar du dig i alla fall.
Trassla inte in dig med långa utläggningar, det kan bara sluta med att du hamnar i en sämre sits.
Förmodligen kostar det mycket mer att driva det juridiskt än att faktiskt lösa felet, men sådant förstår inte alla.
Låt dem driva detta vidare juridiskt om de vill.
Det finns flera kriterier för att det ska räknas som ett dolt fel, inte minst att felet ska ha betydande påverkan på fastighetens pris. Detta har inte ens tillräckligt stor påverkan på priset på fastigheten, så även OM det är ett dolt fel så klarar du dig i alla fall.
Trassla inte in dig med långa utläggningar, det kan bara sluta med att du hamnar i en sämre sits.
Förmodligen kostar det mycket mer att driva det juridiskt än att faktiskt lösa felet, men sådant förstår inte alla.
Låt dem driva detta vidare juridiskt om de vill.
Moderator
· Stockholm
· 52 023 inlägg
Flera är inne på att detta aldrig kan bli ditt problem som säljare. Och jag håller med.
Men om jag som köpare skulle ha någon framgång här, så måste jag som köpare först utreda vad som är fel. Att ett rum inte blir varmt är visserligen (troligen) ett fel. Men säljaren hävdar att det fungerade vid överlåtelsen. Då måset jag påvisa ett fel som bevisligen, eller iallafall troligen har funnits länge. Ex. om slingan överhuvudtaget inte är inkopplad, knäckt böj som begränsar flödet eller liknande installationsfel.
Kan jag som köpare visa på ett fel som troligen funnits en längre tid. Så kan man börja överväga att här finns ett case.
Men sedan kommer saker som: ar felet anmält inom skälig tid efter upptäkten, gick det inte att upptäcka inom ramen för undersökningsplikten. Vad kostar det att åtgärda i förhållande till vad huset kostade osv.
Men också som flera varit inne på. Håll kommunikationen kort, ge inga förslag till felsökning, eller motivering varför ni inte vill betala. Mer än att konstatera att ni aldrig upplevt problemet. Unfvik att skriva att det fungerade, det vet ni inte helt säkert. Ni har inte upplevt dålig värme i rummet, inte samma sak som att det fungerade. Precis allt ni skriver kan omtolkas och användas mot er vid en ev. stämning.
Men om jag som köpare skulle ha någon framgång här, så måste jag som köpare först utreda vad som är fel. Att ett rum inte blir varmt är visserligen (troligen) ett fel. Men säljaren hävdar att det fungerade vid överlåtelsen. Då måset jag påvisa ett fel som bevisligen, eller iallafall troligen har funnits länge. Ex. om slingan överhuvudtaget inte är inkopplad, knäckt böj som begränsar flödet eller liknande installationsfel.
Kan jag som köpare visa på ett fel som troligen funnits en längre tid. Så kan man börja överväga att här finns ett case.
Men sedan kommer saker som: ar felet anmält inom skälig tid efter upptäkten, gick det inte att upptäcka inom ramen för undersökningsplikten. Vad kostar det att åtgärda i förhållande till vad huset kostade osv.
Men också som flera varit inne på. Håll kommunikationen kort, ge inga förslag till felsökning, eller motivering varför ni inte vill betala. Mer än att konstatera att ni aldrig upplevt problemet. Unfvik att skriva att det fungerade, det vet ni inte helt säkert. Ni har inte upplevt dålig värme i rummet, inte samma sak som att det fungerade. Precis allt ni skriver kan omtolkas och användas mot er vid en ev. stämning.
Renoveringsnovis
· Östergötland, Söderköping
· 3 968 inlägg
Det är inte så enkelt om besiktningen sker när det är varmt. Så det går inte att säga generellt. Men vad är egentligen det påstådda felet?
Det är foirtfarande inte ett problem att få värmepannan att producera varmt vatten och verifiera att det flödar varmt vatten i sovrummets slinga. Enklare på vintern - ja, omöjligt på sommaren, nej.D Daniel 109 skrev:
Jag är ändå tveksam till att man förväntas göra en så djup undersökning om inget tyder på att det finns problem.
Jag tror nog inte att den frågeställningen är relevant här oavsett.
Jag tror nog inte att den frågeställningen är relevant här oavsett.
Den grundläggande principen är ändå att på fastigheten belägen byggnad byter ägare i det skick den faktiskt befinner sig, därav undersökningsplikt och de långt gående rekommendationerna om besiktning och besiktningsmän.
Några kunskapskrav på säljaren finns inte.
Ett komponenthaveri i ett värmesystem som från ena dagen till den andra får en golvvärmeslinga att sluta fungera är en händelse som kan inträffa närsomhelst, sannolikheten ökar med åldern, och något man får ta med i beräkningen när man skaffar ett eget ägandes hus att bo i.
Klarar man inte det ska man hålla sig till hyresrätten som boende.
Att som här bara sitta och gråta och säga "agera" till en säljare ett-två år efteråt är bara barnsligt.
Bestrid kravet tydligt en gång, utan detaljer, och ignorera sedan.
Några kunskapskrav på säljaren finns inte.
Ett komponenthaveri i ett värmesystem som från ena dagen till den andra får en golvvärmeslinga att sluta fungera är en händelse som kan inträffa närsomhelst, sannolikheten ökar med åldern, och något man får ta med i beräkningen när man skaffar ett eget ägandes hus att bo i.
Klarar man inte det ska man hålla sig till hyresrätten som boende.
Att som här bara sitta och gråta och säga "agera" till en säljare ett-två år efteråt är bara barnsligt.
Bestrid kravet tydligt en gång, utan detaljer, och ignorera sedan.
Redigerat:
Det tror jag du har rätt i. Det är ju inte ovanligt att ett element eller golvslinga får cirkulationsproblem och för säljaren räcker det med att veta att det fungerade när man lämnade över.D Daniel 109 skrev:
Köparen behöver inse att han köpt ett hus som behöver service då och då. Det kan man inte kräva ersättning för 10 månader senare ens om det vore ett riktigt fel, eftersom det är nästan omöjligt att visa att det är ett fel som fanns vid köpet.
Påstådda felet är att värmen inte fungerar i aktuellt rum, dvs att golvet inte blir varmt. Köparen genomförde ingen besiktning men vår säljarbesiktning samt visning och köp av fastigheten skedde under februari månad då det fanns snö ute, dvs värme i huset var på.D Daniel 109 skrev:
I säljarbesiktning ingår inte värmesystem, men det är enkelt för en eventuell köpare att kontrollera, eller be att få kontrollera innan köp.
Under den tid vi bodde i fastigheten upplevde vi aldrig problem med värmen och det fanns ingen anledning att kontrollera eller misstänka eventuella fel. Köpare tillträdde sen sommar, bodde hela hösten och vintern innan de hörde av sig och påpekade fel. Jag själv kan tycka att det inte är inom skälig tid när det gäller värme, även om man har som regel 10 år på sig att anmäla dolda fel. Dessutom så framgår det inte vad för eventuellt fel som misstänks (mer än att man upplever rummet kallt).