K _Fredrik_ skrev:
Utveckla det gärna, det är dyrare men det finns alltid en tid någonstans att klämma in bilen. Bokar aldrig i förtid och besiktar själv sista veckan innan körförbud nu när man flyttar fram beskattningen hela tiden på de sättet.
Hur menar du med beskattningen? Fordonsskatt? Den är fast samma månad var du än besiktar din bil.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsskatt/Betalning-av-skatt/
 
Var iallafall inne med skåpbilen idag, helt blankt papper. Helt rostfri under, vilket han blev lite chockad över med tanke på att färgen flagnar av bilen :D

Men 9 minuter på 729 kr. 2 bilar inne samtidigt per port så det är snabba pengar :)
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Nu ska jag testa Autodocs support.. beställde en sak som kom trasig.. skrev i appen halv 6 och fick chatta med en livs levande människa...
Skärmdump av chatt, person håller plastkomponent, "Tack" översätts, förpackning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bussning var trasig.. ska bli intressant att se vad de gör.. de skulle återkomma via mail om 1-2 timmar...

För övrigt lyckades jag beställa fel bussning kan inte förstå hur Volvo kan ha en bussning som är så gott som lika (förutom 1 mm mindre diameter, och mjukare gummi) .. tycker bilarna det passar till ser lika ut med... Kan inte fatta hur det blev fel heller, har haft samma bil lagrad i appen sen jag beställde dem senast, för 2-3 å sen....

Edit; NUUUU har det hänt! De har bytt ut vad jag beställde... jag köpte en Denckerman bussning... De har bytt mot en Mapco.. som inte passar bilen jag har lagrat. Då klagar vi igen då...
Skärmdump av e-postbekräftelse för beställning av bildelar på Autodoc.se med priser och totalsumma på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på en online-order av bildelar med totalpris på 944,12 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vet inte om jag skall skriva här eller i gaaaahhhhh tråden

740 -88A B230f som dör spontant på tomgång o upp till typ 1500rpm (vilket blir typ varje gång man växlar)

Alltid haft tomgång innan men tidigare problem med att bilen dör när man kör för att sedan dra igång sig själv på rull, brukar byta fördelarlock och rotor o sen rullar de på ett år till utan bekymmer

Men nu kommer jag snart inte på mer och önskar lite input om någon har någon idé

Bytte toppackning samt insugspackning och tändkablar,stift 18mån sedan
Stiften är fina
Spjällhus Rengjort
Tomgångsmotor rengjord och smörjd (även funktionstestad)
Lambdasonden är mätt och fungerar
Sprayat allt jag hittar med startgas för att hitta vacumläcka utan resultat
Bytt databox utan resultat
Bytt rotor och fördelarlock
Provat ett nytt bränslerelä
Provade en annan tändmodul
Spridarrelät såg fint ut utan någe ärgel

Tar tacksamt emot alla idéer ni har för nu är mina slut

Edit: varmkörde för att mäta lambda och då var första gången på länge jag stängde av med nyckel, körde runt kvarteret ett tag o stod på tomgång

Stängde av bilen 30 min o skulle sen iväg o tanka och då var problemen tillbaka igen

Edit 2: Bytt bränslefilter
 
Redigerat:
M Mickebandsåg skrev:
Vet inte om jag skall skriva här eller i gaaaahhhhh tråden

740 -88A B230f som dör spontant på tomgång o upp till typ 1500rpm (vilket blir typ varje gång man växlar)

Alltid haft tomgång innan men tidigare problem med att bilen dör när man kör för att sedan dra igång sig själv på rull, brukar byta fördelarlock och rotor o sen rullar de på ett år till utan bekymmer

Men nu kommer jag snart inte på mer och önskar lite input om någon har någon idé

Bytte toppackning samt insugspackning och tändkablar,stift 18mån sedan
Stiften är fina
Spjällhus Rengjort
Tomgångsmotor rengjord och smörjd (även funktionstestad)
Lambdasonden är mätt och fungerar
Sprayat allt jag hittar med startgas för att hitta vacumläcka utan resultat
Bytt databox utan resultat
Bytt rotor och fördelarlock
Provat ett nytt bränslerelä
Provade en annan tändmodul
Spridarrelät såg fint ut utan någe ärgel

Tar tacksamt emot alla idéer ni har för nu är mina slut

Edit: varmkörde för att mäta lambda och då var första gången på länge jag stängde av med nyckel, körde runt kvarteret ett tag o stod på tomgång

Stängde av bilen 30 min o skulle sen iväg o tanka och då var problemen tillbaka igen

Edit 2: Bytt bränslefilter
Har du kallstartsventil på den där?
Jag har för mig att den kan läcka och ställa till det.

/Höghus
 
Glapp i sockeln till bränslepumpsrelät är vanligt på 740. Kan dö när man gasar, bromsar eller svänger.
 
Isakare Isakare skrev:
Glapp i sockeln till bränslepumpsrelät är vanligt på 740. Kan dö när man gasar, bromsar eller svänger.
Själva reläet är väl också en klassiker.

/Höghus

Edit: Såg nu att det var provat
 
Höghus Höghus skrev:
Har du kallstartsventil på den där?
Jag har för mig att den kan läcka och ställa till det.

/Höghus
Jo det har jag den skall finnas där under insuget, jag skall kolla detta! Tack

Tog en liten film och nu gick hon ovanligt länge då hon brukar dö inom 15sec annars, notera gången om ni hör och jag rör inte pedalen. Tror varvräknare tar info från tändmodulen?
 
Isakare Isakare skrev:
Glapp i sockeln till bränslepumpsrelät är vanligt på 740. Kan dö när man gasar, bromsar eller svänger.
När jag ligger på runt 2000rpm+ så fungerar bilen felfritt, om det hade varit något med eller runt relät så tycker jag det skulle uppträda på alla varv?

Vill inte låta otacksam utan tar all hjälp jag får!
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
M Mickebandsåg skrev:
Jo det har jag den skall finnas där under insuget, jag skall kolla detta! Tack

Tog en liten film och nu gick hon ovanligt länge då hon brukar dö inom 15sec annars, notera gången om ni hör och jag rör inte pedalen. Tror varvräknare tar info från tändmodulen?
[video]
Iom att varvräknaren juckar skulle jag säga elektriskt/tändningsproblem, inte bränslerelaterat.
Har du tändningsgivare på toppen av kåpan mot växellådan ovanför startkransen?

/Höghus
 
Jord eller spänningsglapp är värt kolla också. Är jordflätan mellan motor och kaross dålig kan det bli mystiska fenomen...
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
Om jag inte minns fel har 740/940 jordpunkter, ser ut som en julgran med flatstiftanslutningar bakom blinkrarna fram som man kommer åt inifrån motorrummet. Rost och knorrosion där kan ge liknande fenomen.
En annan kandidat är någon varvtals-tändpunktsgivare och kablage till denna, eftersom varvräknaren hoppar upp utan varvtalshöjning. Titta efter vilket sorts tandgarnityr den känner av också.
Sedan är mina 740-940-erfarenheter väldigt ytliga.
 
Höghus Höghus skrev:
Iom att varvräknaren juckar skulle jag säga elektriskt/tändningsproblem, inte bränslerelaterat.
Har du tändningsgivare på toppen av kåpan mot växellådan ovanför startkransen?

/Höghus
Jag har tändplattan bak på kammen med hallgivare i så då är det ingen tändningsgivare va?

Jag har en till tändplatta liggandes, vet att den varit bytt så måste försöka mäta på hallgivaren innan jag byter den, tack för tipset!
 
M Mickebandsåg skrev:
Jag har tändplattan bak på kammen med hallgivare i så då är det ingen tändningsgivare va?
Har du inget på vevaxeln också?
 
J JohanLun skrev:
Jord eller spänningsglapp är värt kolla också. Är jordflätan mellan motor och kaross dålig kan det bli mystiska fenomen...
Provade med en startkabel mellan batteri och jordflätan på toppen med samma resultat tyvärr men tack ändå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.