C Chai två skrev:
Jag har aldrig sett hur detta ser ut från BRF's håll eller som bostradsrättägare / hyresgäst

På avtalet mellan BRF och dig kanske det står att hastigheten Bredband 50/10 ingår för dig i din månadsavgift till BRF.
Du vill såklart nyttja detta då du redan i praktiken betalar för det, men för att utnyttja den så måste tjänsten aktiveras, och detta görs då utav dig själv hos Tele2, så tjänsten hos Tele2 står då på 0kr, men den finns fortfarande på just dig och inte på BRF, så ingen faktura skapas så länge du väljer att ha tjänsten som ingår hos BRF.

Tele2 och BRF har alltså avtalat i ovan case att 50/10 inte ska debiteras kunden. Hur kostnaden mellan BRF och kund sker ser inte Tele2 kundservice.

Det kan finnas tillfällen där den mottagande parten i en överlåtelse inte godkänns trots att tjänsten står på 0kr, men det är inte vanligt
Men säg då att ni har gruppavtal, men en kostnad finns mellan dig & Tele2, men kanske rabatterad, och den då ska överlåtas då är det en vanlig kreditprövning som genomförs, och då kan det finnas en hel del som orsakar att det blir ett nej

BRF bör ha full koll på vilka hastigheter / avgifter med mera som ingår då det är just BRF och Tele2 som avtalat om vilka priser som ska gälla.

Hur mycket BRF vet kring kreditprövningar med mera är jag väldigt okunnig om, dem hänvisar säkert bara till Tele2 för tecknande av tjänsten och lämnar resten upp till kunden och Tele2, kanske?

Gällande din faktura så låter det korrekt, om jag inte missförstår dig,
Tjänsten sades upp i maj, med sista datum under juni, och du fick din faktura i juli för perioden i juni då?
Låter som 1 månads uppsägning utifrån hur du beskrev det, men känns som mer när man får fakturan månaden efteråt. När tjänsten redan är borta
Nja, nästan rätt. Tjänsten sades upp i mars.
 
P Pallewea skrev:
Nja, nästan rätt. Tjänsten sades upp i mars.
Bekräftelsen som du fick i maj borde du ha fått i mars månad om Johan faktiskt sagt upp tjänsten.
Den skickas ut samma dag efter att någon lagt in en uppsägning på en tjänst, på bekräftelsen står datumet som tjänsten upphör. Detta är exakt vad jag hoppas du säger till kundservice när du bestrider fakturan. Du borde igentligen även bestrida alla kostnader som är 30 dagar efter att Johan lovade en uppsägning på tjänsten.

Du blev uppringd xx datum av Johan, som erbjöd nya tjänster du tackade nej till, Johan sade att du borde ha avslutat tjänsten vilket han nu erbjöd sig göra genom att legitimera dig via mobilt bank id. Du förväntade dig därför tjänsten vara uppsagd redan innan bekräftelsen slank ner under maj månad.

Jag skulle vilja säga att Johan blåste dig.
Visst, det var oklarheter för dig om hur ägarskapet av abonnemanget fungerade, men sådant kan man missa men tyvärr fortf bli ''skyldig'' för. men i mina ögon betyder det att det du ska betalat för var upp till Johans samtal samt 30 ytterligare dagar.

Nu hoppas jag att du får ordning på det där , håller tummarna att du kommer kontakt med någon med vett! Håller tummarna för dig 😉
 
  • Gilla
Pallewea
  • Laddar…
kisumisu
T Timmermannen77 skrev:
Jag blev också blåst av Tele2 .Byte mitt Telia abonnemang mot Tele2. Blev lurad i butik, Dom sa att dom hade samma master som Telia, och var hundra kronor billigare i månaden. Så nu sitter jag här kan inte ringa med min telefon. Som är låst hos Tele2 i två år😡
Rekommenderar ingen att täkna abonnemang hos Tele2. Oseriösa som ljuger om abonnemanget, sen bryr dom sig inte när de inte fungerar☹🤯
Dem har samma master när det gäller 3G...men ja var är täckningen? Telenor och Tre har mycket bättre 3G nät.

Nu är 3G snart historia men historien upprepar sig, tyvärr. Den här gången är det Telenor som har usel 4G pga Tele2 samarbete.

För tele2 existerar bara storstäder resten skiter dem i.
 
kisumisu
T Timmermannen77 skrev:
Jag gick tillbaka till butiken (Elgiganten)
Då sa dom att dom kunde ändra till halebop,
Till en högre högre månadskostnad, så i efterhand kunde jag ju haft kvar Telia.
Jag har inte bytt till halebop, för de går ju inte att lita på dom i butiken, som bara hittar på en massa.
De kanske blir ännu sämre till ett dyrare pris🥵
Beror lite på vad du vill ha.

När det gäller abbonemang så är nog Telia bättre för då får du bla obegränsat surf vilket Halebop verkar inte kunna erbjuda.

När det gäller kontantkort så är Halebop bättre. Telia har månadsavgifter och skit på sina. Medans Halebop har 2kr/samtal och tar inga månadsavgifter.

Så beror ju på hur mycket du ringer och surfar vad som lönar sig.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Dem har samma master när det gäller 3G...men ja var är täckningen? Telenor och Tre har mycket bättre 3G nät.

Nu är 3G snart historia men historien upprepar sig, tyvärr. Den här gången är det Telenor som har usel 4G pga Tele2 samarbete.

För tele2 existerar bara storstäder resten skiter dem i.
Så för att sammanfatta läget så bryr sig Telia och Tele2 bara om storstäder, 3 bryr sig om landsbygden och Telenor har ingen egen vilja utan viker sig helt för vad deras för stunden aktuella samarbetspartner vill? …om jag tolkar dig rätt, alltså.
 
Är inte själv inläst i vem som har störst täckning i landet o diverse mätningar men något man alltid kan göra innan man slänger sig på någon deal med t.ex bindningstid är att beställa ett mobil abonnemang från operatörens hemsida, få hem kortet och provkör, man märker ganska snabbt hur det fungerar i ens närområde och bostad.

Bara för att grannen 100 m bort tycker det är fantastiskt eller säljaren lovar allt o mer så kanske det fungerar skit för en själv.

När man provkört lite grann så ser man till att ringa in och ångra sitt köp inom 14 dagar ifrån beställningsdagen. Länge leve distansavtalslagen

Tele2s mobila bredband som gav mig ca 5mbit ner🫠 byttes till Telias som gav 250mbit ner , var dock nästan tvärtom i en ort 3 km bort så det kan verkligen skilja. Gäller att testa innan man godkänner nåt långvarigt

Edit: välj nytt nummer, flytta ej telefonnumret endast vid test. Kanske behöver nämnas 😁
 
kisumisu kisumisu skrev:
Dem har samma master när det gäller 3G...men ja var är täckningen? Telenor och Tre har mycket bättre 3G nät.

Nu är 3G snart historia men historien upprepar sig, tyvärr. Den här gången är det Telenor som har usel 4G pga Tele2 samarbete.

För tele2 existerar bara storstäder resten skiter dem i.
Jag hade 5G med Telia, och nu har man ett fruktansvärt seeeeeegt 4G.
Ja de är ju tråkig att man valt att bo på landet,
skulle valt storstan (eller inte)😊.
Rekommenderar verkligen ingen att välja Tele2 .
De sämsta abonnemang jag någonsin haft.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
P Pallewea skrev:
Kan ni verkligen neka en tjänst som ni i praktiken tar betalt för?
BRF och Tele2 är olika parter. Vad BRF kan ta ut för avgifter står i stadgarna och är ej kopplat till avtalet mellan BRF och Tele2. Givetvis vill man ju få så att kostnaden för uppkoppling blir transparant mot medlemmen men tjänsteleverantörer vill gärna teckna ett avtal med brukarna oavsett om man betalar för tjänsten eller ej.
 
C Chai två skrev:
Ditt svar bevisar bara mitt påstående, du söker bråk. Du är kund någonstans även om inte hos Tele2, och du bråkar säkerligen där 😊 De kunder jag talar med är mestadels trevligt folk som vill få sina problem lösta, och problemen löser jag oftast, då blir dem glada, sedan får jag en och annan kund som dig också såklart, man kan inte annat än att försöka. Vill du fortsätta svara och söka bråk så får du, men det hjälper inte TS

Blev knas med citatet, redigerat ut mitt svar ordentligt 🙄
Mitt svar bevisar att jag är kund någonstans. Du har rätt. Hur kunde du veta..
 
kisumisu
T TowaTei skrev:
Så för att sammanfatta läget så bryr sig Telia och Tele2 bara om storstäder, 3 bryr sig om landsbygden och Telenor har ingen egen vilja utan viker sig helt för vad deras för stunden aktuella samarbetspartner vill? …om jag tolkar dig rätt, alltså.
Vet faktiskt inte vem Tre kör 4g och 5g.

Telia förlorade ju licenserna för 3G och fick låna nät från Tele2. Därför blev det riktigt dåligt nät. Telia har dock betydligt bättre täckning på 4G nätet och GSM nätet än just 3G.
 
”Missförståndet” utrett och krediterat, tackar för det.
Eftersom det här är en Brf-tråd så finns det också en lärdom. Om föreningen har gruppavtal, kolla upp vad som gäller er förening, uppsägningstider, överlåtande etc. Det borde finnas med i både ”bopärmen” och Brf`s hemsida om sådan finns. Det är mycket frustrerande att lösa upp eventuella knutar i efterhand och alla har inte turen att få hjälp av Byggahus.se.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
kisumisu
P Pallewea skrev:
”Missförståndet” utrett och krediterat, tackar för det.
Eftersom det här är en Brf-tråd så finns det också en lärdom. Om föreningen har gruppavtal, kolla upp vad som gäller er förening, uppsägningstider, överlåtande etc. Det borde finnas med i både ”bopärmen” och Brf`s hemsida om sådan finns. Det är mycket frustrerande att lösa upp eventuella knutar i efterhand och alla har inte turen att få hjälp av Byggahus.se.
Bra att det löste sig!

Funderar själv lite vad som hänt mig gällande Ownit. Bodde i brf men sen skulle abbet ingå i avgiften och jag har fortfarande min gamla mail kvar.

Sen är jag även kund hos dem idag till huset.

Funderar mest om man kan åka dit på olagligheter nästa köpare ev gjort om abbet står på mig.
 
Om din leverantör har en ”min sida” funktion så logga in där. Om du har kvar rester från din tidigare Brf så borde du se det på en rad med kostnad 0kr. Om du bara ser dina befintliga tjänster är det troligen lugnt.
 
kisumisu
P Pallewea skrev:
Om din leverantör har en ”min sida” funktion så logga in där. Om du har kvar rester från din tidigare Brf så borde du se det på en rad med kostnad 0kr. Om du bara ser dina befintliga tjänster är det troligen lugnt.
Ok skall kolla nogrannare. Tack för tipset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.