G
F fribygg skrev:
Du @Gjutjärn bör nog ta reda på hur många liter det går på en kubikmeter innan du gör några fler beräkningar eller antaganden om lönsamheten med vedeldning...
Jo jag är med på det, men man köper ju inte ved i liter.. och 1 kubik ved är ju inte i en enda solid massa, så därför får man tänkte jag räkna ut kubiken utifrån måtten på det man köper för att kunna jämföra äpplen och äpplen? Men troligen är mina uppskattade mått fel då, troligen är påsen mycket mindre än det jag räknade med. För räknar med i liter blir det ju ca 2725 kr / kubiken som du är inne på :)
Nåja.. dyrt är det vilket fall. Men allt är ju dyrt idag så det är ju bara att vänja sig antar jag. Så länge man har jobb så får man vara glas, och då är det ju bara att betala och se glad ut ! :)
 
Den mesta veden säljs nog i liter/kubik, om det är staplat eller på rus kan variera. Om du vill betala för mätning och vägning kan du nog få köpa veden i kilo också, men jag betvivlar att du vill ta den extrakostnaden.

Har du @Gjutjärn insett att det går 1000liter på en kubikmeter och att det inte är 'vedpåsens storlek' utan dess energiinnehåll som är det väsentliga om vi pratar ved för uppvärmning? Om inte får du gärna köpa såna 40l påsar för en hundralapp stycket av mig då jag kan göra 25 st av 1m3t ved och då kan få vettigt betalt för mitt arbete att packa veden.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
G
F fribygg skrev:
Den mesta veden säljs nog i liter/kubik, om det är staplat eller på rus kan variera. Om du vill betala för mätning och vägning kan du nog få köpa veden i kilo också, men jag betvivlar att du vill ta den extrakostnaden.

Har du @Gjutjärn insett att det går 1000liter på en kubikmeter och att det inte är 'vedpåsens storlek' utan dess energiinnehåll som är det väsentliga om vi pratar ved för uppvärmning? Om inte får du gärna köpa såna 40l påsar för en hundralapp stycket av mig då jag kan göra 25 st av 1m3t ved och då kan få vettigt betalt för mitt arbete att packa veden.
Ja jag räknade nog lite galet. Men vi värder nog våra pengar vi sliter för lika mycket skulle jag gissa. Nåja..det närmar sig vartfall priset som dessa påsar kostar i butik. Inte långt ifrån! Såg att jem och fix säljer 40 liter för 89 kr.
Men jag tror jag fått bra diskussion här och jag har fått mig en bra bild av läget :) Tack för all input!
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
G Gjutjärn skrev:
Hejsan! Jag tänkte kolla med er om min uträkning kring vedeldning ser rätt ut. Veden är ju minst sagt väldigt dyr idag, jag pratar då alltså björkved.
Jag har inför denna vintern gått över till timdebitering då jag räknade ut att jag med mitt fasta pris förra vintern gick back ca 5000 kr mot om jag skulle haft timdebitering istället. Detta då under Oktober-Mars då jag hade fast "vinter"-pris.

Jag köpte precis björkved för 980 kronor kubiken. Ved kluven i år.
På nätet hittade jag att 1 kubik "fast" ved innehåller 2550 kWh. Detta är uträknat utifrån 20% fukthalt.
Och att 1 kubik travad ved ungefär motsvarar 0.58 kubik "fast ved".
Så då får jag det till alltså att 1 kubik travad ved innehåller 1479 kWh.

Jag köpte nu 3 kubik fast då travad blev det totalt ca 2.4 kubik.
Och med utkörning på 980 betalade jag alltså totalt 3920 kr.
Det blir 1633 kr per kubik travad ved.

HUTLÖST mycket jämfört med några år sedan. Jag kan ju få det billigare så klart om man hyr släp och får bort transportkostnaden.

Men hur som helst..

Tar jag då dessa 1633 kr per kubik travad ved och delar på 1470 kWh (det 1 kubik travad ved innehöll) så får jag det till 1.11 kronor per kWh för denna ved jag köpt.


Då tänker jag att jag vartfall i december går en del plus om jag eldar denna veden med tanke på att snittpriset i december 2022 låg på 2.46 kr där det så klart peakade många kronor vissa dagar.. dom dagar får man helt enkelt se till att dra ner så mycket man kan på EL-värmen och köra på min ved för 1.1 kWh. Man tänder en eld över natten och drar ner lite på el-radiatorerna. Men i övrigt vet jag inte.. jag kommer ju ändå troligen få köra en del el-värmen ändå.. så frågan är hur mycket jag tjänar på att elda med detta ved-pris som råder. Jag har en fin Keddy-kamin med fläkt som sprider värmen bra så sätt.


Har jag tänkt och räknat rätt här?
Du har tänkt rätt, möjligen glömt pannans verkningsgrad, som bäst ca 85 %. Den påverkas av luftöverskott och rökgastemp.
Rökgastemp i nysotad pannan för vedeldning kan ligga ner mot 150 C. Vid temp över 230 är det tid för pannsotning.

Typisk vedpanna har underförbränning. Det brinner bara längst ner och rökgaserna leds bort horisontellt från eldstaden. Då kan man ha mycket ved ovanför som faller ner intakt med förbränning. Pannan har högt eldstadsrum som inte behöver fyllas på så ofta.
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G Gjutjärn skrev:
Hejsan! Jag tänkte kolla med er om min uträkning kring vedeldning ser rätt ut. Veden är ju minst sagt väldigt dyr idag, jag pratar då alltså björkved.
Jag har inför denna vintern gått över till timdebitering då jag räknade ut att jag med mitt fasta pris förra vintern gick back ca 5000 kr mot om jag skulle haft timdebitering istället. Detta då under Oktober-Mars då jag hade fast "vinter"-pris.

Jag köpte precis björkved för 980 kronor kubiken. Ved kluven i år.
På nätet hittade jag att 1 kubik "fast" ved innehåller 2550 kWh. Detta är uträknat utifrån 20% fukthalt.
Och att 1 kubik travad ved ungefär motsvarar 0.58 kubik "fast ved".
Så då får jag det till alltså att 1 kubik travad ved innehåller 1479 kWh.

Jag köpte nu 3 kubik fast då travad blev det totalt ca 2.4 kubik.
Och med utkörning på 980 betalade jag alltså totalt 3920 kr.
Det blir 1633 kr per kubik travad ved.

HUTLÖST mycket jämfört med några år sedan. Jag kan ju få det billigare så klart om man hyr släp och får bort transportkostnaden.

Men hur som helst..

Tar jag då dessa 1633 kr per kubik travad ved och delar på 1470 kWh (det 1 kubik travad ved innehöll) så får jag det till 1.11 kronor per kWh för denna ved jag köpt.


Då tänker jag att jag vartfall i december går en del plus om jag eldar denna veden med tanke på att snittpriset i december 2022 låg på 2.46 kr där det så klart peakade många kronor vissa dagar.. dom dagar får man helt enkelt se till att dra ner så mycket man kan på EL-värmen och köra på min ved för 1.1 kWh. Man tänder en eld över natten och drar ner lite på el-radiatorerna. Men i övrigt vet jag inte.. jag kommer ju ändå troligen få köra en del el-värmen ändå.. så frågan är hur mycket jag tjänar på att elda med detta ved-pris som råder. Jag har en fin Keddy-kamin med fläkt som sprider värmen bra så sätt.


Har jag tänkt och räknat rätt här?
sålde förra veckan 5 kubik staplat björkved jag ej får in i vedbon för 2000kr.
 
  • Gilla
  • Wow
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
G
M mattias1343 skrev:
sålde förra veckan 5 kubik staplat björkved jag ej får in i vedbon för 2000kr.
Oj det lät billigt. Ja det är ju tillgång och efterfrågan också... här jag bor verkar alla suga upp allt ved som finns och då kan man också ta mer betalt!
 
galento
Här har vi eldat mycket al och annat än björk och det har fungerat alldeles
utmärkt , tror många stirrar sej blinda på bara björk ? Förra vintern eldades
en hel del av sämre kvalité som kanske inte flera kan tänka sej men huset blev
varmt av det också.
 
  • Gilla
fiskarn87 och 6 till
  • Laddar…
M mattias1343 skrev:
sålde förra veckan 5 kubik staplat björkved jag ej får in i vedbon för 2000kr.
J Jochi skrev:
Du har tänkt rätt, möjligen glömt pannans verkningsgrad, som bäst ca 85 %. Den påverkas av luftöverskott och rökgastemp.
Rökgastemp i nysotad pannan för vedeldning kan ligga ner mot 150 C. Vid temp över 230 är det tid för pannsotning.

Typisk vedpanna har underförbränning. Det brinner bara längst ner och rökgaserna leds bort horisontellt från eldstaden. Då kan man ha mycket ved ovanför som faller ner intakt med förbränning. Pannan har högt eldstadsrum som inte behöver fyllas på så ofta.
Billig ved.
I Bohuslän är priset ca 800 kr för en stjälpt kubikmeter kluven ved, 40 cm,
 
J Jochi skrev:
Billig ved.
I Bohuslän är priset ca 800 kr för en stjälpt kubikmeter kluven ved, 40 cm,
Då är det pannved, 40 cm blir långt för många kaminer. Jag kapar max 30 cm till våra Keddyinsatser.
 
M mattias1343 skrev:
sålde förra veckan 5 kubik staplat björkved jag ej får in i vedbon för 2000kr.
Synd att "skänka" bort ved till det priset 😉 Det är ju lätt att stapla utomhus med bara täckning ovanpå.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
C
M mattias1343 skrev:
sålde förra veckan 5 kubik staplat björkved jag ej får in i vedbon för 2000kr.
Oj, det var inte många kronor du fick för jobbet, om du nu sågat och klyva själv. Jag skulle staplat det utanför vedboden och en pressning över
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
C C.Ö skrev:
Oj, det var inte många kronor du fick för jobbet, om du nu sågat och klyva själv. Jag skulle staplat det utanför vedboden och en pressning över
Kört med vedprocessor, tar för mycket plats på planen och har redan ca 35 kubik i boden, räcker i många år vid fritidshuset, bättre kränga det och göra det billigt så de hämtar fort som fan och jag får platsen.
 
  • Gilla
ch75 och 3 till
  • Laddar…
C
M mattias1343 skrev:
Kört med vedprocessor, tar för mycket plats på planen och har redan ca 35 kubik i boden, räcker i många år vid fritidshuset, bättre kränga det och göra det billigt så de hämtar fort som fan och jag får platsen.
Okej. Men du var billig ändå. Men det är egentligen där priserna borde ligga.
 
  • Gilla
Tibb
  • Laddar…
C C.Ö skrev:
Okej. Men du var billig ändå. Men det är egentligen där priserna borde ligga.
njae, normalpris har varit runt 500-600kr kubiken. Men sen 2020 och elpriserna samt bränsleprisernas rus så ökar kostnaden att få fram veden samt tillgången minskar, då drivs priserna på än mer.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
G Gjutjärn skrev:
Oj det lät billigt. Ja det är ju tillgång och efterfrågan också... här jag bor verkar alla suga upp allt ved som finns och då kan man också ta mer betalt!
Är du säker?
Du talar fortfarande bara om färdigkluven och färdigtorkad björkved i säckar.
En vara som tidigare inte egentligen har lönat sig för någon att producera på grund av den krångliga logistiken och sorterandet och packandet som tar tid.
Det är litet som om du skulle vara ute efter att köpa spik och kräva att få fyra och en halv tums spik med extrastort huvud. Sådan går att tillverka men det blir specialbeställning från en fabrik som måste ställa om maskinerna och priset blir därefter.

Vanlig ved som normala människor eldar med och vanliga skogsägare producerar är blandved som säljs antingen kapad och kluven men otorkad och sedan torkas av köparen eller så säljs den som skårved som köparen kapar och klyver och torkar. Det här är de två normala bulkvarorna som finns på marknaden och som man eldar med i nästan alla normala eldstäder.
Varför duger inte vanlig ved åt dig?
Att någon stackas galning under ett par år sålde ett specialsortiment åt dig för ett pris som inte täckte produktions- och distributionskostnaden innebär inte att du alltid måste få sådan ved.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.