Hej!
Har en gardena silento.
Har problem med att jag tappat signalen på slingan.
Trodde jag skadat den någonstans. Men köpte en sökare ifrån Grimsholm.
Började att söka signal mellan slingorna. Där gav den ingen signal när jag satt klämman direkt på kabeln, men när jag skalade ändorna gav den signal. Ska man behöva skala dom?
Laddstarionen blinkar blått vilket indikerar att det inte finns signal på slingan.
Men om jag får signal när jag skalade kabeln borde det väl inte vara brott på den?
Vet inte riktigt hur jag ska komma vidare.
 
Dessa "sökare" ställer till en massa extra problem/arbete. De är gjorda för teleinstallationer och är inte anpassade till klipparna krav etc.

Det finns massor av tips/instruktioner på ex youtube hur man kan felsöka kabelbrott i slingorna.

En bra start är att ohmmäta slingorna med ett enkelt instrument, kostar kanske 150 kr. Då får du direkt besked om status.
Utan instrument kan du flytta testa med att flytta guideansl. till en av beg.kontakterna (detta är beskrivet i manualen)
Illustration av instruktioner för att byta anslutningar i laddstation, markerade R, L, GUIDE, POWER.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du får då besked om i vilken sektion (höger eller vänster) som felet finns.

Du kan även kolla att snabbkontakterna som pressas på kablarna är friska, ev. flytta den en bit på kabeln och pressa fast den på nytt.

Ett annat sätt att avgöra/hitta ett avbrott på slingan är att använda en batteridriven radio med mellanvåg. Ställ in radion på ca 530 kHz, håll den en bit från marken och lyssna efter ett "knarrande" ljud från slingan, förflytta dig längs slingan av försök avgöra var signalen minskar i styrka, kolla kabeln!
 
Tack ska testa med en multimeter först. Vilka vilket värde ska jag ställa in på Ohm på mätaren, finns allt ifrån 2000 k till 200. Hur ska jag tolka mätvärdena jag får när jag möter slingan?

Ska testa att koppla med guidekabeln också.
 
  • Digital multimeter på ett knä, mätprober anslutna, bakgrund suddig, jeansklädda ben.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Fredrik_1976 skrev:
Tack ska testa med en multimeter först. Vilka vilket värde ska jag ställa in på Ohm på mätaren, finns allt ifrån 2000 k till 200. Hur ska jag tolka mätvärdena jag får när jag möter slingan?

Ska testa att koppla med guidekabeln också.
För en frisk slinga; 200-ohmläget. För en dålig kan resistansen vara vad som helst upp till oändligt=avbrott.
Ett tips är att mäta varje vår och höst och anteckna mätvärdet, då ser man om det hänt något sedan sist.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
För en frisk slinga; 200-ohmläget. För en dålig kan resistansen vara vad som helst upp till oändligt=avbrott.
Ett tips är att mäta varje vår och höst och anteckna mätvärdet, då ser man om det hänt något sedan sist.

/Höghus
 
  • Digital multimeter hålls i hand, testledningar anslutna, skala för spänning och ström, mätverktyg, Biltema-märke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag måste göra något fel. Mätt mellan båda slingorna och mellan guide och slinga, händer inget. Ställt mätaren på 200.
 
F Fredrik_1976 skrev:
Jag måste göra något fel. Mätt mellan båda slingorna och mellan guide och slinga, händer inget. Ställt mätaren på 200.
Då har du avbrott eller iaf >200 ohm. Testa på ett högre mätområde. Testa också sätta mätspetsarna mot varandra, då ska du egentligen ha noll 0 ohm men sannolikt visar instrumentet typ 1-2 ohm.

/Höghus
 
Den svarta kabeln sitter i fel hål, skall sitta i COM.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Då har du avbrott eller iaf >200 ohm. Testa på ett högre mätområde. Testa också sätta mätspetsarna mot varandra, då ska du egentligen ha noll 0 ohm men sannolikt visar instrumentet typ 1-2 ohm.

/Höghus
Mätaren rör sig inte alls, står 1 hela tiden, även när jag sätter dom mätspetsarna mot varandra.
Har jag satt kablarna till pennorna rätt på den om du kollar på bilden?
 
Ifo36
Du har satt den svarta anslutningen fel, nu sitter den som du skulle mäta ström (ampere)
sätt den i mitten (COM) så fungerar det bättre.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jäklar vad konstigt, den visar ändå bara 1 hela tiden. Bytt batteri i den också.
Står vredet rätt?
 
Har du tagit av skyddshattarna på proberna?
Lägg ihop proberna så ser du vad den visar vid full kontakt.
Du kan använda diodläget också, då piper den vid god kontakt.

Multimeter hålls i hand, testsladdar anslutna, mätknapp inställd på batterispänningskontroll, otydlig display.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Dilato skrev:
Har du tagit av skyddshattarna på proberna?
Lägg ihop proberna så ser du vad den visar vid full kontakt.
Du kan använda diodläget också, då piper den vid god kontakt.

[bild]
Tack. Fick till mätningen nu.
283 mellan slingorna och samma mellan höger och guide.
3 mellan vänster och guide.
Så brott på höger sida. Hjälper lite, men rätt lång sträcka 😅
 
Kolla kopplingspunkten där guide och beg.kablarna är sammankopplade.
Som sagt, en batteridriven AM-radio kan också hjälpa dig för att hitta stället med förhöjd resistans.
 
MultiMan
283 är långtifrån avbrott utan tyder på glapp eller korroderad anslutning, så att felsöka anslutningarna först är en bra start som ovanstående säger.

Sedan kan de bli korrosion mitt på en kabel också pga usel plastisolering. Har tyvärr fått hjälpa många Ford-ägare med sådant. De har sparat några ören på tunnare plasthölje och det räcker med stenskott eller annan mindre skada på höljet så börjar kabel ta in vatten mitt på en sträcka och succesivt så ärgar kopparen av, sakta med säkert.

Senaste var styrkabeln till AC-fläktarna i fronten som hade korroderat av, mitt i en inlindad kabelhärva som Ford dragit längs ena framvagnsbalken fram. Om skadan var från fabrik vet jag inte, men mitt på en sträcka, under plastskyddet fanns ett litet hål där vägsalt och vatten tagit sig in. Kabelisoleringen är i vilket fall alldeles för tunn för användning i sådana sammanhang.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.