Medlem
· Västmanland
· 227 inlägg
Hej!
Har en gardena silento.
Har problem med att jag tappat signalen på slingan.
Trodde jag skadat den någonstans. Men köpte en sökare ifrån Grimsholm.
Började att söka signal mellan slingorna. Där gav den ingen signal när jag satt klämman direkt på kabeln, men när jag skalade ändorna gav den signal. Ska man behöva skala dom?
Laddstarionen blinkar blått vilket indikerar att det inte finns signal på slingan.
Men om jag får signal när jag skalade kabeln borde det väl inte vara brott på den?
Vet inte riktigt hur jag ska komma vidare.
Har en gardena silento.
Har problem med att jag tappat signalen på slingan.
Trodde jag skadat den någonstans. Men köpte en sökare ifrån Grimsholm.
Började att söka signal mellan slingorna. Där gav den ingen signal när jag satt klämman direkt på kabeln, men när jag skalade ändorna gav den signal. Ska man behöva skala dom?
Laddstarionen blinkar blått vilket indikerar att det inte finns signal på slingan.
Men om jag får signal när jag skalade kabeln borde det väl inte vara brott på den?
Vet inte riktigt hur jag ska komma vidare.
Dessa "sökare" ställer till en massa extra problem/arbete. De är gjorda för teleinstallationer och är inte anpassade till klipparna krav etc.
Det finns massor av tips/instruktioner på ex youtube hur man kan felsöka kabelbrott i slingorna.
En bra start är att ohmmäta slingorna med ett enkelt instrument, kostar kanske 150 kr. Då får du direkt besked om status.
Utan instrument kan du flytta testa med att flytta guideansl. till en av beg.kontakterna (detta är beskrivet i manualen)
Du får då besked om i vilken sektion (höger eller vänster) som felet finns.
Du kan även kolla att snabbkontakterna som pressas på kablarna är friska, ev. flytta den en bit på kabeln och pressa fast den på nytt.
Ett annat sätt att avgöra/hitta ett avbrott på slingan är att använda en batteridriven radio med mellanvåg. Ställ in radion på ca 530 kHz, håll den en bit från marken och lyssna efter ett "knarrande" ljud från slingan, förflytta dig längs slingan av försök avgöra var signalen minskar i styrka, kolla kabeln!
Det finns massor av tips/instruktioner på ex youtube hur man kan felsöka kabelbrott i slingorna.
En bra start är att ohmmäta slingorna med ett enkelt instrument, kostar kanske 150 kr. Då får du direkt besked om status.
Utan instrument kan du flytta testa med att flytta guideansl. till en av beg.kontakterna (detta är beskrivet i manualen)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får då besked om i vilken sektion (höger eller vänster) som felet finns.
Du kan även kolla att snabbkontakterna som pressas på kablarna är friska, ev. flytta den en bit på kabeln och pressa fast den på nytt.
Ett annat sätt att avgöra/hitta ett avbrott på slingan är att använda en batteridriven radio med mellanvåg. Ställ in radion på ca 530 kHz, håll den en bit från marken och lyssna efter ett "knarrande" ljud från slingan, förflytta dig längs slingan av försök avgöra var signalen minskar i styrka, kolla kabeln!
Medlem
· Västmanland
· 227 inlägg
Tack ska testa med en multimeter först. Vilka vilket värde ska jag ställa in på Ohm på mätaren, finns allt ifrån 2000 k till 200. Hur ska jag tolka mätvärdena jag får när jag möter slingan?
Ska testa att koppla med guidekabeln också.
Ska testa att koppla med guidekabeln också.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
För en frisk slinga; 200-ohmläget. För en dålig kan resistansen vara vad som helst upp till oändligt=avbrott.F Fredrik_1976 skrev:
Ett tips är att mäta varje vår och höst och anteckna mätvärdet, då ser man om det hänt något sedan sist.
/Höghus
Medlem
· Västmanland
· 227 inlägg
Höghus skrev:
Medlem
· Västmanland
· 227 inlägg
Jag måste göra något fel. Mätt mellan båda slingorna och mellan guide och slinga, händer inget. Ställt mätaren på 200.
Då har du avbrott eller iaf >200 ohm. Testa på ett högre mätområde. Testa också sätta mätspetsarna mot varandra, då ska du egentligen ha noll 0 ohm men sannolikt visar instrumentet typ 1-2 ohm.F Fredrik_1976 skrev:
/Höghus
Medlem
· Västmanland
· 227 inlägg
Mätaren rör sig inte alls, står 1 hela tiden, även när jag sätter dom mätspetsarna mot varandra.Höghus skrev:
Har jag satt kablarna till pennorna rätt på den om du kollar på bilden?
Medlem
· Västmanland
· 227 inlägg
Jäklar vad konstigt, den visar ändå bara 1 hela tiden. Bytt batteri i den också.
Står vredet rätt?
Står vredet rätt?
Medlem
· Västmanland
· 227 inlägg
Tack. Fick till mätningen nu.D Dilato skrev:
283 mellan slingorna och samma mellan höger och guide.
3 mellan vänster och guide.
Så brott på höger sida. Hjälper lite, men rätt lång sträcka 😅
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 412 inlägg
283 är långtifrån avbrott utan tyder på glapp eller korroderad anslutning, så att felsöka anslutningarna först är en bra start som ovanstående säger.
Sedan kan de bli korrosion mitt på en kabel också pga usel plastisolering. Har tyvärr fått hjälpa många Ford-ägare med sådant. De har sparat några ören på tunnare plasthölje och det räcker med stenskott eller annan mindre skada på höljet så börjar kabel ta in vatten mitt på en sträcka och succesivt så ärgar kopparen av, sakta med säkert.
Senaste var styrkabeln till AC-fläktarna i fronten som hade korroderat av, mitt i en inlindad kabelhärva som Ford dragit längs ena framvagnsbalken fram. Om skadan var från fabrik vet jag inte, men mitt på en sträcka, under plastskyddet fanns ett litet hål där vägsalt och vatten tagit sig in. Kabelisoleringen är i vilket fall alldeles för tunn för användning i sådana sammanhang.
Sedan kan de bli korrosion mitt på en kabel också pga usel plastisolering. Har tyvärr fått hjälpa många Ford-ägare med sådant. De har sparat några ören på tunnare plasthölje och det räcker med stenskott eller annan mindre skada på höljet så börjar kabel ta in vatten mitt på en sträcka och succesivt så ärgar kopparen av, sakta med säkert.
Senaste var styrkabeln till AC-fläktarna i fronten som hade korroderat av, mitt i en inlindad kabelhärva som Ford dragit längs ena framvagnsbalken fram. Om skadan var från fabrik vet jag inte, men mitt på en sträcka, under plastskyddet fanns ett litet hål där vägsalt och vatten tagit sig in. Kabelisoleringen är i vilket fall alldeles för tunn för användning i sådana sammanhang.