Vi vill lägga in elgolvvärme i vårt badrum och funderar nu på vilket fabrikat vi skall välja.
Undrar därför vilket ni har valt och varför?

Badrummet är på ca 10m2, hur mycket kan golvvämen tänkas landa på?
 
I dusch/toa nere, 3.5m2 matta, blev det en Thorin Thorin (T2). 90w/m2. Ca 2500-3000 kr

I kök/hall uppe, 18m2 matta, blev det en Devi. 100w/m2. Ca 8-9000 kr. Plus att jag köpte till en värre termostat till golvvärmen uppe. 1300 kr.

Varför det blev olika är för att de köptes från olika leverantörer i samband med respektive renovering.

Tänk på att räkna ut hur mycket matta du ska ha. Rummet är ju 10m2 men du ska ju inte lägga nära vägg och under fast inredning. Så mattan är mycket mindre.

Det är alltså priset för själva värmemattan. Sedan tillkommer ju givetvis elektrikerns jobb.
 
Thorin Thorin känner jag igen, verkar vara ett rätt vanligt märke? Hur kom det sig att du köpte en "värre" termostat till köket?

Vad tror du om en budget på 12 000kr för material och installation av elektriker, verkar det rimligt?

Vad är det som skiljer olika elgolvvärme åt? Vad speciellt skall jag ska kika efter?
Badrummet är ett befintligt betonggolv i källarplan från -48, dvs rätt taskigt isolerat. Tänkt ha golvvärmen som komfortvärme och som stöds av handukstorkar.
 
Att jag valde en "värre" termostat till köket var egentligen ett nyck. Termostaten som levererades med T2:an (duschen/toa) var digital medans den som kom med Devin (köket) bara var ett vred graderat 1-10. Därför köpte jag till den senaste digitala termostaten för Devin.

Er budget är svår för mig att säga nåt om då det är så olika från hus till hus. Ev rördragning/ledningsdragning till centralen, finns jordfelsbrytare, hur mycket du kan göra själv osv... Någon annan på forumet har säkert synpunkter på saker som tillkommer.

Tänk på att golvvärme på ett oisolerat betonggolv inte är att rekommendera.
 
Förstår att det är svårt att säga vad budget hamna på....men är rätt händig av mig så kommer göra det mesta själv förutom att installera elen. Jordfelsbrytare finns redan.

Vet om att det är bättre med isolerat golv.......står i valet och kvalet om vi ska bila upp hela golvet och isolera eller bara bila för avloppet. Men vi väntar barn i Januari och hoppas att badrummet ska stå färdig då och det kan vi nog glömma om vi skall göra om hela golvet....svårt val det där.
 
Nu är ju inte jag kunnig i ämnet, men när det gäller värmegolv på oisolerad platta så har jag förstått att minst två problem finns. Dels så försvinner en stor del av värmen neråt vilket ger en ökad driftskostnad och dels så är risken stor att fukt nerifrån vandrar uppåt i väggarna. Tydligen ska det hända när man minskar värmen på tex våren.
 
Jepp, så har jag oxå förstått det.
Man bör alltså inte stänga av värmen på sommaren, dock kan man "dra" ner på den.

Däremot så är frågan om hur mycket skada vattnet som vandrar upp i väggarna gör för de är ju betong?
Utöver det så bor jag i radhus och vet att båda mina grannar har installerat golvvärme så frågan är om inte "problemet" redan finns och om "min golvvärme" förvärrar saken eller kanske förbättrar.....här hoppas jag på lite hjälp från någon här på forumet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.