657 719 läst · 10 255 svar
658k läst
10,3k svar
Allt om bilen
Du får en tid när du behöver och det finns även större utbud av kvälls och helgöppet. Du behöver heller inte besikta oftare än 14 månader mot tidigare 12.MultiMan skrev:
Jag är inte ens 40 år fyllda men minns mycket väl hur man satt i timtal utanför statliga bilprovningen för att vänta på en drop in ombesiktning eller vanlig besiktning och vid varje månadsslut sov folk över utanför.
- Det går att få en tid "imorrn" eller åtminstone samma vecka, även i perioden april-juni. Förr var man tvungen att boka tid senast februari, för att besikta i april-maj. Köpte man något avställt på våren var det inte säkert att man fick rull på grejerna innan halvårsskiftet.MultiMan skrev:
- Det är inte längre någon som hackar hål i rostskyddet i en frisk bil med en spetsig hammare, detta var legio på monopoltiden. Hack hack hack.
- I största allmänhet går inte längre allt ut på att slå sönder saker och ting.
- Man möts av någon som betraktar en som en kund.
- osv osv.
Kort sagt, bilprovningsproceduren har förbättrats något enormt.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 408 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 408 inlägg
Aldrig varit problem med tider var jag än bott, inte ens när jag körde MC varje år.
Det knackas lika brutalt med hammare nu som då. Ingen skillnad på stationen i Hässleholm 1983, Hörby, Malmö eller nu Kramfors.
Jag har alltid blivit väl bemött 98 fall av 100 och har inte märkt någon skillnad, förutom den lilla saken att man nu blir erbjuden kaffe. Knappast värt dubbla priset. Har alltid fått goda råd om typfel på min modell av fordon, men det har varit exakt samma hela tiden och hör snarast samman med vilken personal just den stationen har, där just Kramfors är ovanligt bra i det fallet. Inget som ändrades efter avregleringen.
Det knackas lika brutalt med hammare nu som då. Ingen skillnad på stationen i Hässleholm 1983, Hörby, Malmö eller nu Kramfors.
Jag har alltid blivit väl bemött 98 fall av 100 och har inte märkt någon skillnad, förutom den lilla saken att man nu blir erbjuden kaffe. Knappast värt dubbla priset. Har alltid fått goda råd om typfel på min modell av fordon, men det har varit exakt samma hela tiden och hör snarast samman med vilken personal just den stationen har, där just Kramfors är ovanligt bra i det fallet. Inget som ändrades efter avregleringen.
Hade en 88ans Corvette som det hackades ordenligt i golvet på för 20 +år sedan. Jag upplyste killen om att det är plast han hackar på! Men fick bara en tom blick tillbaka och hackandet återupptogs...Fotografen skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 408 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 408 inlägg
Att kolla om bärande delar är upprostade (med hammare eller annan valfri metod) är snarast en bra sak. Bilbesiktningen är till för att vi ska ha säkrare fordon på vägarna och att då vara mindre noggrann är knappast en bra sak.
Eller som jag när jag bodde i Stenungsund (5 mil norr Göteborg) mitten av 70-talet och var tvungen att åka till Kungsbacka (3 mil söder om Göteborg) för att det fanns inga lediga tider närmare.RoTe skrev:
Jovisst.MultiMan skrev:
Men det är en fråga om hur man gör det, knacka med en flat hammare, eller hacka med en spets. Där spetsen träffar är det märke in till metallen år 1, rost år 2 och hål år 3-4...
Samt då detta hackande på saker som inte ens kan rosta, den har jag också sett.
Det enda som skiljer min skåpbil mot en personbil är att det står lätt lastbil i regbeviset. Annars är den lättare att besiktaD Dilato skrev:
tycker 439 kr är för dyrt med.
Det finns massor av tider här med. Men jag får väl ge mig och boka in den på måndag.
Vad var förbättringen? Att fler bilar går genom eller inte går genom ?Fotografen skrev:
Jag gillade det med innan avregleringen, som med det mesta annat som är avreglerat och blev sämre.
- Det är inte längre någon som hackar hål i rostskyddet i en frisk bil med en spetsig hammare, detta var legio på monopoltiden. Hack hack hack.Fotografen skrev:- Det går att få en tid "imorrn" eller åtminstone samma vecka, även i perioden april-juni. Förr var man tvungen att boka tid senast februari, för att besikta i april-maj. Köpte man något avställt på våren var det inte säkert att man fick rull på grejerna innan halvårsskiftet.
- Det är inte längre någon som hackar hål i rostskyddet i en frisk bil med en spetsig hammare, detta var legio på monopoltiden. Hack hack hack.
- I största allmänhet går inte längre allt ut på att slå sönder saker och ting.
- Man möts av någon som betraktar en som en kund.
- osv osv.
Kort sagt, bilprovningsproceduren har förbättrats något enormt.
- I största allmänhet går inte längre allt ut på att slå sönder saker och ting.
- Man möts av någon som betraktar en som en kund.
-De hackar lika bra fortfarande här på alla 3 stationer.
- I största allmänhet kör de som att de vill de ska gå sönder.
- Den enda av de 3 vi har så är det besikta som behandlar oss som kunder. Carspect får man inte ens följa med och försöker man blir man avsnäst. De blir rejält sura när man påpekar hur jävla fel de har när de gör fel
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 584 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 584 inlägg
På motorcyklarna så var det ju stöd som var rejält slimmade.richardtenggren skrev:
Men på trampecykeln behövs det inte, är töntvarning om man sätter det på en mtb för dess riktiga ändamål. Tantcyklar och gubbcyklar kan ha det
Om vi betalar 2-3ggr så mycket för en besiktning så skapas det ju utrymme för fler ställen som besiktigar. Men beror inte tidstillgängligheten till stor del på att regelverket ändrats till rullande 14månaders besiktning så man slipper träffa semestertiderna?Fotografen skrev:
Detta skulle ju kunnat införas även utan avreglering, även om jag gissar att de nya aktörerna varit drivande i denna fråga.
Jag tycker mig i övrigt inte märka något bättre bemötande bara för att jag betalar mer för tjänsten. Bjudkaffet smakar i många fall, som förväntat, skit.
Jo dom kan göra många fler tester, men då får du betala ännu merMultiMan skrev: