Jag ställer hojen på centralstödet och trycker ner aktern så går det enkelt att testa framhjulslagret.
 
galento
T TommyC skrev:
Jag ställer hojen på centralstödet och trycker ner aktern så går det enkelt att testa framhjulslagret.
Vi har tyvärr inte ( eller haft ) centralstöd på våra hojar .
 
Det är motiverat på racehojar som viktminimeras men inte på brukshojar.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Sådär kostar det i Finland också, sen några årtionden ungefär. Efter privatisering.

En fördel är iaf. att mindre verkstäder på landsbygden fick börja besikta bilar så de senaste åren har man kunnat besikta bilen bara genom att svänga in via jobbet. Men ja det kostar. 70€ besiktning + 20€ eftergranskning för yarisen då stötdämparfjädern brakat på passagerarsidan.
Tror jag besikta en bil sist för drygt 1,5 år sen. Då betala jag precis lite över 500 kr och ingen "deal" Men man kanske skulle ta tider de skickar ut via brev nästa gång.

Vi har ingen sån verkstad här, men jag har 10 minuter till 3 olika, dekra som är billigast är jag verkligen inte glad för men får väl prova den igen.
 
MultiMan
DennisCA DennisCA skrev:
Hittat två små sprickor ovanpå instrumentpanelen på min 900a. Typiskt problem har jag förstått, men hur kan man stoppa sprickorna att bli värre? Jag tänker det har hänt p.g.a. solen som torkar ut vinylen, finns det nåt bra medel som skyddar och mjukar upp vinylen igen, utan att det blir kladdigt å äckligt?

Sen tänker jag man borde nyttja nån sorts solskydd också.
Jag kör sedan ett antal år aluminiumbelagt skydd som man sätter på insidan vindrutan (mitt ser ut som två stora ringar med fjäderstål i). Kostade 150kr eller nåt på Amazon. Reflekterar bort all sol och hela bilen blir även mycket svalare (Saab 9-5). Se till att använda sådant i fortsättningen och även på andra bilar du är rädd om.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Jag antar det används då bilen står stilla då. Funderat på nåt liknande men vill det ska va enkelt å snabbt att gömma undan. Annars kan man göra som denna person, om man är lite speciell.
 
MultiMan
N Niq skrev:
Ska byta tändstift på bilen jag gör det så sällan så jag lyckas alltid glömma vad det är som är bäst att smörja gängorna med.

Fungerar det bra med kopparpasta eller bränner det fast? Eller var det motorolja som bränner fast? Eller är något annat mycket bättre?
Jag använder högkoncentrerad molybdendisulfidpasta som egentligen är till för att smörja kamaxlar osv vid motorrenoveringar. Extremt drygt. Köpte första burken från Bel-Ray när jag inhandlade en ny Honda XL600 runt 1986. Den räckte tills för 4 år sedan men då gick det inte att hitta i Sverige längre. En vänlig själ i en butik i Aten ordnade dock snabbt en ny. Tror jag hittade företaget via Ebay.

Hursomhelst, den pastan är magiskt bra på olika saker som annars kärvar och håller i årtioenden utan att kärva ihop igen.

Edit: Verkar finnas igen: https://motospeed.se/verktyg-underh...rosoler-Fett/BR99030-12-bel-ray-assembly-lube

Motorolja vet jag att många mekaniker rekommenderar till tändstift och massa annat och ja, det fungerar, i några månader, men har ingen långvarig effekt och därför kärvar det igen. Det händer inte med pastan ovan.
 
Redigerat:
Patrik440 Patrik440 skrev:
Årsmodell 1998.

Besiktningsgubben sa något typ:
""Den här släpper ju baea ut varmluft""

😁
Så sa besiktningsgubben när jag besiktade min Toyota Starlet från 1984.
Han tyckte att det var lustigt att en bil med förgasare och stötstänger och ingen katalysator hade bättre avgasvärden än vissa moderna bilar.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Såhär fixar ett proffs vakuumläckage

Motorrummet i en bil med öppen huva, synliga motor delar och slangar, mekanisk detaljbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
snaggletooth och 3 till
  • Laddar…
Kirurgisk precision!
 
galento
T TommyC skrev:
Det är motiverat på racehojar som viktminimeras men inte på brukshojar.
Kan nog vara bra men synd att inte fler hojar har det. Men man har ju klarat sej hitintills 😉😊
 
galento galento skrev:
Kan nog vara bra men synd att inte fler hojar har det. Men man har ju klarat sej hitintills 😉😊
Jag vill nog säga att man inte vill ha utstickande centralstöd på en glidare heller. Inte om man kan köra på däckens ytterkanter. Det är så pass att man skrapar fotpinnarna eller plattorna då med :p

Sen tror jag inte att det är lämpligt att ha det på för tunga hojar. Men en lätt touring däremot.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Det är lite läskigt när centralstödet skrapar i, det gör det på vissa hojar
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
S
Isakare Isakare skrev:
Har man behov av ett bord med uttag för symaskin tar man fran Boschlimpan 🙂
(Har 2 iläggskivor som aldrig används)
[bild]
Skönt att du inte tog fram tigersågen och gjorde hål i golvet som hos en del större segelmakare.
Industriell symaskin med träsits, placerad i arbetsmiljö med robusta ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.blt.se/blekinge/mannen-i-gropen-syr-for-flottans-framtid/
 
  • Haha
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Skönt att du inte tog fram tigersågen och gjorde hål i golvet som hos en del större segelmakare.
[bild]
[länk]
Jäklar vad coolt, men tyvärr har jag betongplatta.
Man kanske skulle bilar upp ett hål och göra jordkällare, då har man ju ett hål att sitta i 😉
 
  • Gilla
  • Haha
nino och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.