El och golvvärmeslingor låter spännande när man ska borra fast toastolen. Antingen får man en elstöt eller en vattenfontän från golvvärmen?
 
N nallepu skrev:
El och golvvärmeslingor låter spännande när man ska borra fast toastolen. Antingen får man en elstöt eller en vattenfontän från golvvärmen?
Man slutade att skruva fast toaletter på tidigt 2000-tal
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
N nallepu skrev:
El och golvvärmeslingor låter spännande när man ska borra fast toastolen. Antingen får man en elstöt eller en vattenfontän från golvvärmen?
Går lika bra att fästa tronen med silikon
 
Sittställning
N nallepu skrev:
El och golvvärmeslingor låter spännande när man ska borra fast toastolen. Antingen får man en elstöt eller en vattenfontän från golvvärmen?
Eller så gör man som alla andra idag, man limmar stolen. Skulle man ändå vilja borra så tror jag man redan innan kan planera förläggning av slingan, vatten eller el ;)
 
Düsseldorff
4 kvm? Ställ in ett värmeljus en kvart innan du ska skita så är det varmt
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
P
A atomlab skrev:
Man slutade att skruva fast toaletter på tidigt 2000-tal
Man vet var stolen ska stå när slingorna förläggs...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H
A atomlab skrev:
Man slutade att skruva fast toaletter på tidigt 2000-tal
Är det ens ok med borrade hål i badrumsgolvet enl. Branschreglerna?
 
P
H HEM2121 skrev:
Är det ens ok med borrade hål i badrumsgolvet enl. Branschreglerna?
Lite Off Topic, Men branschregler....alla här på forumet har väl varit på semester på hotell i Europa med badrum som ALDRIG skulle blivit godkända i Sverige.
Vem gör fel ? våra myndigheter brukar skylla på EU, men det låter väldigt ihåligt när man ser vad som finns där ute, och det behöver inte vara fattiga länder runt Medelhavet, det gäller Tyskland, Frankrike, Danmark etc.
Jag tror at Sverige är i händerna på VVS-branschen, när det gäller regler som kanske reducerar vattenskadorna till en del, men till vilken kostnad ?
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
P Peter787 skrev:
Lite Off Topic, Men branschregler....alla här på forumet har väl varit på semester på hotell i Europa med badrum som ALDRIG skulle blivit godkända i Sverige.
Vem gör fel ? våra myndigheter brukar skylla på EU, men det låter väldigt ihåligt när man ser vad som finns där ute, och det behöver inte vara fattiga länder runt Medelhavet, det gäller Tyskland, Frankrike, Danmark etc.
Jag tror at Sverige är i händerna på VVS-branschen, när det gäller regler som kanske reducerar vattenskadorna till en del, men till vilken kostnad ?
Jag säger inte att du har fel men min erfarenhet från andra länders regler ger för handen att jag föredrar svensk standard eftersom jag föredrar våtrum som håller mer än fem år.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
P
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag säger inte att du har fel men min erfarenhet från andra länders regler ger för handen att jag föredrar svensk standard eftersom jag föredrar våtrum som håller mer än fem år.
T.o.m. i Sverige hittar man trösklar med 0 mm höjd över golvet i badrummet på relativt nybyggda/renoverade hotell.
 
B
K Kipara skrev:
Vi ska göra ett nytt litet badrum på 4 kvm, och eftersom vi precis skaffat bergvärme tänkte vi passa på att dra in vattenburen golvvärme. Bergvärmeinstallatören pratade om det som en självklar fördel med att skaffa bergvärme, och sa att den som lägger golvvärmen då bara kopplar in den i rören till befintliga element.

Badrumsentrepenören som nyligen var här för att ge offert sa dock att han avråder från det, eftersom det är så liten yta och golvvärme inte går att leda direkt från elementen. Han skulle behöva leda ett eget rör från värmepumpen, för att det inte ska gå smutsigt vatten i slingorna. Därför rekommenderade han att dra in golvvärme som går på el i stället, vilket ju inte känns optimalt när vi nu investerat i bergvärme för att få ner elförbrukningen.

Det här är första gången jag hör att det skulle vara ett problem att dra vattenburen golvvärme från det befintliga rörsystemet, så jag undrar om någon här har erfarenheter på området?
de måste lägga ören i "snäckform" så det är varannat fram och varannat retur, sen köra med minikretsventil.. men väldigt många är ju vana vid "högfartsgolvvärme" med en slinga som går sick-sack.
 
Düsseldorff
P Peter787 skrev:
T.o.m. i Sverige hittar man trösklar med 0 mm höjd över golveti badrummet på relativt nybyggda/renoverade hotell.
Det gör man säkert. Men det följer ju inte standard.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag säger inte att du har fel men min erfarenhet från andra länders regler ger för handen att jag föredrar svensk standard eftersom jag föredrar våtrum som håller mer än fem år.
Tyvärr har det spårat ur lite gällande regler och krav för tex badrum numera. Det är ju svårare och kräver mer intelligens att vara hantverkare än nämndeman i domstol idag, då behöver man ju inte ens följa med något i samhällsutvecklingen eller veta vad en snippa är…
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
P
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det gör man säkert. Men det följer ju inte sta
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det gör man säkert. Men det följer ju inte standard.
Ett hotell borde ju köpa in tjänster som följer dessa regler.

Denna sommaren har jag har hittills bott på 2 två olika hotell i Sverige, båda medlemmar i stora kedjor, men deras badrum följer inte standard, det ena är byggd mindre än 5 år sedan, det andra renoverat mindre än 7 år sedan (jag känner ägaren till firman som gjort renoveringen...)
Så varför ska privatpersoner följa dessa fördyrande standarder ?
Jag själv inte gjort det där hemma, har betongvalv på ovanvåningen och inga väggar av trä eller gips, så jag är inte orolig.
 
Düsseldorff
P Peter787 skrev:
Ett hotell borde ju köpa in tjänster som följer dessa regler.

Denna sommaren har jag har hittills bott på 2 två olika hotell i Sverige, båda medlemmar i stora kedjor, men deras badrum följer inte standard, det ena är byggd mindre än 5 år sedan, det andra renoverat mindre än 7 år sedan (jag känner ägaren till firman som gjort renoveringen...)
Så varför ska privatpersoner följa dessa fördyrande standarder ?
Jag själv inte gjort det där hemma, har betongvalv på ovanvåningen och inga väggar av trä eller gips, så jag är inte orolig.
Du får naturligtvis göra som du vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.