Maria T
H hhallen skrev:
... tuttifjutton filialer i VÀderstads förorter (VÀderstad har 569 invÄnare enligt Wikipedia).
LÀnk: [lÀnk]
😂 Namnet Ă€r onekligen fantastiskt nĂ€r en fĂ„r veta hur stor staden Ă€r. Min partner brukar envisas med att vi ska fika i GrĂ€nna - sjĂ€lv tycker jag det Ă€r en riktig turistfĂ€lla sĂ„ det hĂ€r stĂ€llet Ă€r taget.
Anammar ordet "tuttifjutton" ocksÄ.
 
  • Gilla
hhallen
  • Laddar…
Maria T
Siv58 Siv58 skrev:
Björnlunda i Södermanland, Gnesta kommun, glass och god choklad
[lÀnk]

Finns en hemsida [lÀnk] dÀr nÄgon lÀgger upp betyg pÄ alla caféer hon besöker.
Rackarns ocksÄ, befann mig i Björnlundatrakten förra veckan.
Tack för bloggtips ocksÄ, funkar ju som ett alternativ till de dÀr böckerna jag hade men sumpade. HÀr Àr en annan som tar fika seriöst http://robbansbasta.se/
 
  • Gilla
Siv58
  • Laddar…
Maria T
NÄn som kan tipsa om café pÄ Ekerö? InrÀknat hela kommunen.

De jag har besökt Ă€r Rosenhill (kul som upplevelse), Äppelfabriken (fast det var nĂ„gra Ă„r sen) och Svartsjö slottscafĂ© samt tvĂ„ stĂ€llen som inte verkar finnas lĂ€ngre, Ekebyhovs slott och Hantverksstallet.
StÀllena pÄ Drottningholm gÄr bort dÄ jag tycker de Àr ohemult dyra och heller inte sÀrskilt bra.
 
Den Galna fiolen, Le Violon Dingue pÄ gamla Tunnelgatan tycker jag Àr bra. De har en Àppelkaka som Àr magisk.

Annars Àr haga bra ocksÄ, deras prinsesstÄrta Àr guld.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
I Slöinge finns förutom SIA glass Àven Solhaga Stenugnsbageri solhagastenugnsbageri.se. Förutom underbart bröd trevligt fika i trÀdgÄrden. I vÀstra utkanten av Halmstad ligger Feldts. VÀrt en omvÀg.
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
C
T Tovan skrev:
I Slöinge finns förutom SIA glass Àven Solhaga Stenugnsbageri solhagastenugnsbageri.se. Förutom underbart bröd trevligt fika i trÀdgÄrden. I vÀstra utkanten av Halmstad ligger Feldts. VÀrt en omvÀg.
Feldts har jag varit pÄ goda skorpor .
Det Àr hon den lilla duracellkaninen My
 
BirgitS
Maria T Maria T skrev:
NÄn som kan tipsa om café pÄ Ekerö? InrÀknat hela kommunen.

De jag har besökt Ă€r Rosenhill (kul som upplevelse), Äppelfabriken (fast det var nĂ„gra Ă„r sen) och Svartsjö slottscafĂ© samt tvĂ„ stĂ€llen som inte verkar finnas lĂ€ngre, Ekebyhovs slott och Hantverksstallet.
StÀllena pÄ Drottningholm gÄr bort dÄ jag tycker de Àr ohemult dyra och heller inte sÀrskilt bra.
Pröva FÀringsö konditori i Stenhamra, vi har tyckt att de har mycket goda bakverk. De har Àven enkel mat t.ex. en mycket god böngryta om man Àr hungrig.DÀremot Àr vÀl inte miljön den allra roligaste.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Den Galna fiolen, Le Violon Dingue pÄ gamla Tunnelgatan tycker jag Àr bra. De har en Àppelkaka som Àr magisk.

Annars Àr haga bra ocksÄ, deras prinsesstÄrta Àr guld.
Kul, tack! Haga har fantastiska semlor vad jag minns.
 
Maria T Maria T skrev:
Kul, tack! Haga har fantastiska semlor vad jag minns.
Ja de Àr riktigt bra. Men pÄ senare Är Àr nog lillebrors snÀppet vassare.
 
Maria T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja de Àr riktigt bra. Men pÄ senare Är Àr nog lillebrors snÀppet vassare.
Haha, ja, och vÀldigt hajpat men det var kul att köa till semlorna för jag fick mig en pratstund.
 
Kanonbra initiativ till forumtrÄd! Alla vÄra semestrar pÄ slutet av 90 talet planerades sÄ att ett antal av stÀllena i kondisboken utgjorde resmÄlet eller ett stopp pÄ vÀgen.

VĂ„ra resor utgick frĂ„n Örebro. Fanns mĂ„nga klassiska kondis i staden pĂ„ den tiden. Nu Ă€r det mest bĂ€scht Ă„ frĂ€scht. Min favorit Ă€r smörgĂ„sbutiken med massa mumsiga mackor i hĂ€rlig 60-talsmiljö. De serverar dock inga sötsaker sĂ„ dĂ„ fĂ„r en gĂ„ vidare till Vasa pĂ„ andra sidan stan. Ett av fĂ„ stĂ€llen utanför Kristianstad som man hitta killevippbakelser vad jag vet. Jeremiasbageriet i wadköping köpte jag alltid bröd nĂ€r jag bodde i omrĂ„det och stannar alltid till för att fĂ„ med mig ett par limpor och bullar hem nĂ€r jag Ă€r i krokarna. Servering har de ocksĂ„ och stadsparken har mĂ„nga fina trĂ€dgĂ„rdsrum att strosa i efter fikat.
 
  • Gilla
  • Älska
MasMats och 1 till
  • Laddar…
Maria T
T Tovan skrev:
I Slöinge finns förutom SIA glass Àven Solhaga Stenugnsbageri solhagastenugnsbageri.se. Förutom underbart bröd trevligt fika i trÀdgÄrden. I vÀstra utkanten av Halmstad ligger Feldts. VÀrt en omvÀg.
De dÀr bullarna frÄn Solhaga gÄr inte av för hackor!
 
Maria T
K K A skrev:
Kanonbra initiativ till forumtrÄd! Alla vÄra semestrar pÄ slutet av 90 talet planerades sÄ att ett antal av stÀllena i kondisboken utgjorde resmÄlet eller ett stopp pÄ vÀgen.

VĂ„ra resor utgick frĂ„n Örebro.
Det var precis av den anledningen vi sumpade kondisboken och dess kompis, de lÄg i bilen...

Vi var ju i Örebro förra veckan, sympatisk stad tyckte vi bĂ„da, trevlig stadskĂ€rna, mĂ„nga unika butiker (inte bara Lindex, H&M o liknande) och vÀÀÀldigt mĂ„nga restauranger.
Nu ska jag söka pÄ tjillevippbakelse.
 
Tjillevipp kÀnde jag igen men kunde inte placera. En googlesökning frÀshade upp minnet.
Under gymnasieĂ„ren gick man ofta pĂ„ Törners (nedlagt tyvĂ€rr). Östersund hade mĂ„nga klassiska cafĂ©er. En hel del finns kvar men mĂ„nga nya spĂ€nnande stĂ€llen har öppnat senare.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
T Tovan skrev:
Tjillevipp kÀnde jag igen men kunde inte placera. En googlesökning frÀshade upp minnet. [media]
Under gymnasieĂ„ren gick man ofta pĂ„ Törners (nedlagt tyvĂ€rr). Östersund hade mĂ„nga klassiska cafĂ©er. En hel del finns kvar men mĂ„nga nya spĂ€nnande stĂ€llen har öppnat senare.
Törners ja, nu var det lĂ€nge sen jag besökte Östersund men minns det som trevligt och mina vĂ€nner som bor i trakten har talat om det rĂ€tt nyligen... nĂ„gra fĂ„ Ă„r sen det stĂ€ngde?
Fanns ett liknande stÀlle i Hudiksvall som funnits i evighet, helreoverat runt 2012, mycket trÄkigt.
NÀrmare mig sÄ finns Tidermans i SödertÀlje som funnits pÄ samma adress sen 1963 - de godaste Wienerbröden och Dammsugarna jag nÄnsin Àtit men sen runt tio Är tillbaka, helrenoverat till oigenkÀnnlighet och skulle kunna ha en "Wayne's Coffee"-skylt utanför för precis sÄ trÄkigt Àr det idag,
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.