Hej

Är det ekonomiskt motiverat med att be elektriker montera en timer för en VVB ?

Förutsättnignar:
Nibe 200l VVB
Installerad 2018
2fas 400v
När den värmer så ser jag att den värmer med ca 2400w
Blandningsventil står på 60-65grader, termostaten står på 70grader (går öka till 85)

Har solceller, timpris på bägge avtalen.

Ser att VVB naturligt kompensationsvärmer när vi vi använder varmvatten.

Det finns inte plats i elcentralen så elektriker måste sätta en lite kapsling bredvid isåfall

/M
 
Redigerat:
Korta svaret är nej.
Tomgångsförbrukningen på en någorlunda modern varmvattenberedare är runt 500-1000 kWh per år. Kan du kapa hälften av det så sparar du i bästa fall en femhundring per år för något som kommer att kosta några tusenlappar i installationskostnad.
Om du ska göra något för att spara pengar så är det bättre att styra förbrukningen efter pris/solcellsproduktion istället för simpel tidsstyrning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag antar att du tänker dig en timer som gör att beredaren bara är igång dagtid, när du räknar med att solcellerna skall står för elen?

Om vi gissar att en installation kostar 3 - 4 000 kr.

Det du sparar in är sedan elförbrukningen på kväll - natt. Med risk att det finns dåligt med varmvatten till morgonduschen.

Jag gissar grovt att förbrukningen på kväll/natt är max 1/4 av totalförbrukningen för varmvatten. över hela året. Om du sedan har elproduktion som i huvudsak räcker för varmvattenproduktion, under kanske halva året. Så sparar du alltså ca 1/8 av varmvattenkostnaden. En grov gissning är att du slipper betala för ca 400 kwh per år. Timern kanske går att räkna hem på 5 år. Men med väldigt stora osäkerhetsmoment.
 
Min tanke var framförallt att ställa timern till att värma när elen är som billigast, vilket oftast verkar vara kring 11.00-14.00 samt 00.00-ca 05.00, grovt räknat 8h fönster för värma.

Jag tänkte mig kostnad borde kunna landa på material 1200kr (kapsling, timer, kontaktor) och sedan 1h för elektriker på 1200kr/h. Elektriker ska hit i annat ärende om någon vecka.
 
Skall han ändå dit så kan din tanke om kostnad vara relativt rimlig, möjligen får du räkna med lite högre materialkostnad.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det går att lösa utan elektriker och el pill.

300kr i material och en styrning som garanterar att vattnet inte tar slut.

[länk]
Ok. Utveckla gärna och vad som behövs förutom detta Python(?) scriptet.
 
Det finns ingen plats för att montera något i VVB. Det blir en låda på väggen med en kontaktor och tidrelä eller en elektronik som styr kontaktorn, Alla ska numera ha en massa av den sorten. Enklast funktion är bäst och håller i alla väder, även när blixten kommer ner i backen eller linjen.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Skriptet körs i en raspberry för 69-99kr tillsammans med en sg90 servomotor och en lämplig monteringslösning mot termostatratten

[länk]
Det var inte tempen ut som TS ville förändra och den har inget med tempen i VVB att göra. Det var för att värma på VVB till max dygnets billiga timmar. En 200 L klarar sig att leverera i 2 dygn när den är ca 80 C, för disk och ca 3 duschar om dom inte är i längden av halvtimma.
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
Attitudeswe
J jonaserik skrev:
Det var inte tempen ut som TS ville förändra och den har inget med tempen i VVB att göra. Det var för att värma på VVB till max dygnets billiga timmar. En 200 L klarar sig att leverera i 2 dygn när den är ca 80 C, för disk och ca 3 duschar om dom inte är i längden av halvtimma.
Det finns en termostat för temperaturen i VVB (laddning av 5kWh värmebatteriet om man så vill). Denna är fjäderlätt att snurra på (till skillnad från blandningsventilen som kräver ett rejält moment)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det var inte tempen ut som TS ville förändra och den har inget med tempen i VVB att göra. Det var för att värma på VVB till max dygnets billiga timmar. En 200 L klarar sig att leverera i 2 dygn när den är ca 80 C, för disk och ca 3 duschar om dom inte är i längden av halvtimma.
Märkligt. Jag har alltid trott att termostaten påverkar temperaturen i beredaren. Du som verkar insatt - Hur ändrar man temperatur i beredaren om det inte räcker att vrida på termostaten?
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
laddning av 5kWh värmebatteriet
Vet ingen NIBE som har 2 fasig anslutning, som är mer än 3kW max
useless useless skrev:
Hur ändrar man temperatur i beredaren om det inte räcker att vrida på termostaten?
Inget märkligt med det, att ändra eller inte ändra inställning av termostaten
Klart att termostaten reglerar tempen i VVB, men nu talades det även om någon servomotor som skulle förändra inställning. Blir nog lite dyrt säger kanske stämman. Om det var för tempen i VVB eller tempen ut framkom inte.
Termostaten ska stå på max Ca 80-85 C om det ska laddas enbart på natten, det gäller att få ett magasin av värme.
 
Min VVB är en Nibe Compact 200l med Steatit patron (kalkhaltigt vatten), tillverkad 2017
 
J jonaserik skrev:
Inget märkligt med det, att ändra eller inte ändra inställning av termostaten
Klart att termostaten reglerar tempen i VVB, men nu talades det även om någon servomotor som skulle förändra inställning. Blir nog lite dyrt säger kanske stämman. Om det var för tempen i VVB eller tempen ut framkom inte.

Attitudeswe skrev ju att det kostar 300:- och att servomotorn var till termostatratten. Tror du att han ljuger?
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.