Glöm inte att sätta en platon utanför, detta för att inte dagvatten/rötter ska komma in i pordän. Den kommer att fungera bra.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Givet att det blir lite kaos när man gräver gör jag det helst inte igen, så då kändes 200 givet. Här är lite bilder hur det såg ut när vi dränerade: [länk]
😰 det där vill man inte göra om fler ggr. Vad har ni för byggår på erat hus?
 
J jonaserik skrev:
Glöm inte att sätta en platon utanför, detta för att inte dagvatten/rötter ska komma in i pordän. Den kommer att fungera bra.
Oj det har jag inte hört av något hantverkare som varit här. Så sätter markduk säger de.
 
JanneJanne123
S Smv380 skrev:
😰 det där vill man inte göra om fler ggr. Vad har ni för byggår på erat hus?
1933
 
  • Gilla
Smv380
  • Laddar…
JanneJanne123
Var dock lätt värt besväret och gjorde stor skillnad för klimatet i källaren.
 
  • Gilla
Smv380
  • Laddar…
Javisst går det att sätta en duk om du vill ha rötter och dagvatten i dränen. med platon så blir kall och kondensen blir på den, samt rinner ner till dränslangen. Nu är det så att dom entreprenörer som finnas har egna ideer ( även jag ) och just nu är det bäst med platon. Kostar inte många kronor mer, se bara till att stuprören inte får samband med dränen, inte helt ovanligt för en del.
Jag har 200 isodrän och ribbonmatta utanför ( samma funktion som platon ) den går ner till strax utanför dränrören och mina lättbetongväggar är kruttorra-
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Var dock lätt värt besväret och gjorde stor skillnad för klimatet i källaren.
Hur har det blivit bättre? Varmare? Torrare?

Har inredd källare? Har ni isolerat från insidan också?
 
J jonaserik skrev:
Javisst går det att sätta en duk om du vill ha rötter och dagvatten i dränen. med platon så blir kall och kondensen blir på den, samt rinner ner till dränslangen. Nu är det så att dom entreprenörer som finnas har egna ideer ( även jag ) och just nu är det bäst med platon. Kostar inte många kronor mer, se bara till att stuprören inte får samband med dränen, inte helt ovanligt för en del.
Jag har 200 isodrän och ribbonmatta utanför ( samma funktion som platon ) den går ner till strax utanför dränrören och mina lättbetongväggar är kruttorra-
Ok … nu minns jag faktiskt inte vad de sa att det var för matta eller duk… kan va min man som sa markduk. Stuprören kommer de inte ha dräneringen det har de sagt att det är inte godkänt.
 
Matta och duk är samma sak. Platon är av plast och absolut tät mot väta, det är dom andra.
EDIT INTE ska det vara
 
JanneJanne123
Det blev lägre luftfuktighet i källaren ganska direkt efter att vi isolerade och sedan dess har vi också grävt ur källaren, isolerat och gjutit nytt golv, så nu är det som vilken boyta som helst.

Under arbete
Inomhus byggarbetsplats, rör, kablar, gipsskivor, ofärdiga väggar, belysning, renoveringsprojekt, byggmaterial, renoveringskaos.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter
En ljus hall med trägolv, vita väggar, trapp, pall och speglade garderober.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggarna är invändigt isolerade med skumisolering som man sprutar på väggarna, lite i stil med fogskum.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Matta och duk är samma sak. Platon är av plast och absolut tät mot väta, det är dom andra.
EDIT INTE ska det vara
Fast en del säger platonmatta? Det är väl inte samma som markduk?
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det blev lägre luftfuktighet i källaren ganska direkt efter att vi isolerade och sedan dess har vi också grävt ur källaren, isolerat och gjutit nytt golv, så nu är det som vilken boyta som helst.

Under arbete
[bild]

Efter
[bild]

Väggarna är invändigt isolerade med skumisolering som man sprutar på väggarna, lite i stil med fogskum.
Vad fint! Sånt där golv vill jag också ha! Hur lade ni in det? Är det uppreglat? Är det Platonmatta under? Eller hur gör man nuförtiden 🫣
 
JanneJanne123
Eftersom vi isolerade och gjöt en ny platta med golvvärme kunde vi lägga golvet direkt på betongen med underlagsfoam under som man normalt gör. Är dock inte direkt billigt, så om man har kvar en oisolerad platta finns det andra lösningar med ventilerade golv man kan köra. Finns också ett intressant upplägg med en skiva som heter Flooré https://floore.se/ som ska funka att använda på oisolerad platta, men det har jag inte testat själv.
 
  • Gilla
Smv380
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Eftersom vi isolerade och gjöt en ny platta med golvvärme kunde vi lägga golvet direkt på betongen med underlagsfoam under som man normalt gör. Är dock inte direkt billigt, så om man har kvar en oisolerad platta finns det andra lösningar med ventilerade golv man kan köra. Finns också ett intressant upplägg med en skiva som heter Flooré [länk] som ska funka att använda på oisolerad platta, men det har jag inte testat själv.
Men vi ska gjuta platta också för det saknas i vårat hus :)
 
JanneJanne123
Dåså! Då har ni alla möjligheter att få till en kanonkällare.
 
  • Gilla
Smv380
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.