Man får ju hålla koll på om det är Amazon (EU Sarl) som skeppar varan eller någon tredje part. Det finns också olika garantier/support beroende på vem som säljer.

Samma sak hände nyligen för mig. Jag hade beställt en "sliproller" för 800 kr lite drygt som skulle komma in i slutet av juni. Samma vara fanns från Amazon EU Sarl för drygt 1200 kr.
Sen ändrade de till leverans i mitten av juli för att till slut avbryta ordern.

Skillnaden här då ar att jag förstår/vet hur Amazon är uppbyggt och fungerar så jag känner mig inte det minsta sur på Amazon, bara på den tredje parts säljaren som "ljugit" om att de kommer att ha sliprollern i lager och inte lyckades med det...

Håller med övriga, det är väldigt tryggt och säkert att handla från Amazon!

Men, som sagt, se upp med vissa tredje parts leverantörer som t.ex. inte erbjuder gratis retur!
 
  • Gilla
Rasses och 13 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Man får ju hålla koll på om det är Amazon (EU Sarl) som skeppar varan eller någon tredje part. Det finns också olika garantier/support beroende på vem som säljer.

Samma sak hände nyligen för mig. Jag hade beställt en "sliproller" för 800 kr lite drygt som skulle komma in i slutet av juni. Samma vara fanns från Amazon EU Sarl för drygt 1200 kr.
Sen ändrade de till leverans i mitten av juli för att till slut avbryta ordern.

Skillnaden här då ar att jag förstår/vet hur Amazon är uppbyggt och fungerar så jag känner mig inte det minsta sur på Amazon, bara på den tredje parts säljaren som "ljugit" om att de kommer att ha sliprollern i lager och inte lyckades med det...

Håller med övriga, det är väldigt tryggt och säkert att handla från Amazon!

Men, som sagt, se upp med vissa tredje parts leverantörer som t.ex. inte erbjuder gratis retur!
Skillnaden ja! I det här fallet för dig var det tvärt om så Ja! Jag är sur på Amazon som ”ljugit” om att de kommer få in min vara igen till lagret men inte lyckats med det! 😉
 
  • Haha
CNystrom
  • Laddar…
Tråkig erfarenhet.
Hittils (ta i trä) har jag inte haft otur på det sättet.
Snarare sparat in hundralappar på både frakt och pris genom att köpa maskiner från Amazon istället för Bauhaus, Toolab, Verktygsproffsen eller liknande.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Busster Busster skrev:
Skillnaden ja! I det här fallet för dig var det tvärt om så Ja! Jag är sur på Amazon som ”ljugit” om att de kommer få in min vara igen till lagret men inte lyckats med det! 😉
Kanske får de in det imorgon och skeppar till kunder som beställt. Shit happens du hittade identisk produkt men annan leverantör som kunde skicka snabbt (flesta 3-4 veckor) men till högre pris.

Amazon har fungerat perfekt i flera år för mig från .com .uk(före utträde) .ca .de .fr .se .it. 😅👍
 
  • Gilla
DB995 och 4 till
  • Laddar…
Har handlat mycket på Amazon, ebay, wish men tycker nog Amazon funkar bäst och är det något problem med varorna så tar dom sitt ansvar och tar tebax grejerna och ger pengarna tebax och har aldrig vart några problem.

I detta fall så anser jag nog att dom tagit sitt ansvar och anullerar din order. Sen var det ju synd att den var dyrare via annan Säljare i samma "butik"

Inget att sura ihop för och byta plats, sök vidare istället tills man hittar rätt pris.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Jag köper mängder av verktyg från Amazon men bara om de står både som leverantör och transportör med gratis frakt till postnord ombud. Har funkat perfekt men man skall medveten om att de har dynamisk prissättning. Köpte en Bahco brandad popnittång för 410:- i januari och en likadan i april till min son för 333:- ej på rea Idag kostar den 709:-. Många av dyrare elmaskiner jag köpt till bra pris har kostat mycket mer någon dag efter min beställning. Amazon tycks också bevaka svenska elhandlare för om man hittar bra pris hos dem och beställer så har Amazon samma pris på kronan någon dag senare
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
E
Jag blev blåst på 1000 kr häromdagen vid köp av ved på Facebook Marketplace. 50% i förskott, och 50% vid leverans. Ni vet hur det brukar sluta...

Problemet är att leveransen inte dök upp.

DET är vad jag kallar grundlurad - ja, och väldigt naiv.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
  • Arg
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Blev nyss grundlurad av Amazon.
Förväntad leverans 1-7 Augusti och så kom det med Early Bird på lådan idag.

En nackdel hade ju iofs varit om man beställt och vetat att man kommer hem på söndagen eller måndag morgon. Då hade man nog inte tyckt att det vore optimalt att ha ett paket hängande på lådan i 72 timmar intill riksväg
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
L largab skrev:
Mina amazon erfarenheter.
Betalar för Prime, skaplig mediaströmning tillsammans med ofta fri frakt. Jag vet att gratis är samma sak som kostnaden är dold…
Överlag extremt snabba leveranser, för det mesta hemkört till dörr! Väldigt lätt att reklamera. Man hittar det mesta som är svårt att finna.
Det är väl bara att köpa foderburkarna någonannanstanns till bättre pris??
Jag håller med till 100 %. 59 kr/månad för ett hyggligt utbud av media + fria hemleveranser till dörr! Jag har helt slutat handla på Banggood, Ali Express etc. De få gånger jag har haft kontakt med Amazon för reklamation (har hänt 2 gånger på kanske 100 beställningar) så har det fungerat klockrent - inget bråk utan betalat tillbaka pengarna inom ett par timmar till och med. Returnera varor är hur enkelt som helst (som Prime-medlem och Prime-beställningar).

Vissa saker säljs av andra handlare och även som Prime-medlem får man betala frakt men då är det väldigt uppenbart när man beställer.

Det galnaste exemplet var när vi köpte PS5 (dessutom 300-400 kr billigare än billigaste stället i Sverige); beställde kl 15 och fick leverans 07:15 dagen efter...! Helt outstanding.

Sen är inte allt billigare på Amazon - som vanligt gäller det att jämföra!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
S
Ring Aftonblaskan och gråt ut ordentligt, detta är ett solklart fall av lättkränkthet som de har åsamkat dig. Det är sjukt att det ska behöva gå till så här.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Perolofl och 23 till
  • Laddar…
W
Busster Busster skrev:
Har tidigare handlat en hel del saker till huset via amzon.se. Nu är det slut

Jag har just blivit grundlurad av Amazon.se och kommer aldrig ha att göra med dem mer vilket jag rekommenderar alla er andra som ev. gör affärer där också.
Beställde tre varor i maj för 714:51kr/st som var restade. För ca 2 veckor sedan såg jag att de åter fanns i lager. Nu för 1036:29kr/st. Jag hörde av mig till Amazon för att få reda på när min beställning skulle komma och de började undersöka. Idag kommer en e-post att de fått slut i det lager jag beställt ifrån och de annullerar min order.

Vill jag beställa går det bra att göra det igen - nu till det högre priset.

Detta är inget annat än lurendrejeri och oseriös handel. Jag har begärt att få mitt konto avslutat och alla mina uppgifter raderade.
Mitt råd: Handla aldrig något på Amazon.se. Förr eller senare blir ni lurade!

Vad har ni andra för erfarenheter? Finns det bättre ställen att hitta saker på? Får man bete sig hur som helst idag?

🤬[bild] Stor skillnad! Samma vara! [bild]
Att varan inte anländer kan ha med att göra att det inte är Amazon som säljer och levererar, det är tredje part. Det bästa att köpa från om man ska köpa från Amazon så ska det vara antingen Amazon som säljer eller leverera MEN helst både och för då har du mer garanti på produkten.
 
Jag handlade på Amazon (prime)
Och blev lurad. För produkten jag hade köpt gick sönder direkt. Å nu kommer de värsta. De skickar en ny vara direkt som kommer dagen efter. Sen skulle jag inte skicka in den trasiga varan. Snacka om lurad. Sån dålig service... Jag ska inte behöva vänta så kort tid.
Nä alltid mer kommer kommer jag beställa därifrån.
En viss ton av ironi kan förekomma i inlägget 😋

Jag är väldigt nöjd med deras service.

Jag beställde en gång från Cdon och nån av de butiker som finns där. De ville inte leverera. men då fick jag tillbaka pengarna av cdon. Det var inte cdon som krånglade.
 
  • Gilla
  • Haha
kia9 och 9 till
  • Laddar…
Busster Busster skrev:
Toppen - för dig! Jag har kikat på Trustpilot där 60% ger 1 stjärna även om det också ges 5 stjärnor och allt däremellan.
Det säger väldigt lite. Jag såg inga inlägg från dig här så länge det fungerade att handla hos amazon.
 
  • Gilla
  • Älska
Tairon och 6 till
  • Laddar…
Coolman Coolman skrev:
Förresten köp 2 st denna [länk] så har du 15 kg för 430 kr. Har själv. Supernöjd 👍
Ska ha dem till ölbryggeriet. Kommer i 25 kg säckar så dina är alltför små 🤗
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.