Det är grannens ansvar att ta hand om sitt dagvatten samt se till att hans slänt inte rasar in på din tomt.
 
A Adam Robertsson skrev:
Jag hade fyllt igen med jord och byggt en högre mur än grannens.
Som det ser ut på bilderna så kommer grannen få bygga (om) muren. Då tvingas de dessutom att lösa dräneringen.
 
Då det är en större markhöjdsändring ska det ju finnas marklov för detta och inte omöjligt att det finns direktiv på hur ev dränering ska vara utförd. Och även borde det ju funnits ett grannhörande som ni kunnat ge åsikter om.
 
Man behöver inte bråka om marklov eller inte i detta läget tycker jag, det viktigaste är att lugnt och pedagogiskt uppmärksamma grannen på att det finns risker med hur muren är utförd och att TS är orolig för ytterligare erosion och dessutom inte vill ha vatten in på sin tomt.

Att riva muren behövs absolut inte däremot bör man åtgärda det som blivit fel. En lösning är att komplettera med en mur i tomtgräns och kanske även lägga ytterligare dränering bakom. Väljer man L-stöd kanske den befintliga dräneringen kan ligga kvar och så lägger man en till uppe på L-stödets fot.

Muren uppförs lämpligen såpass hög att man kan anlägga en slänt med lutning ca 1:2 från nytt murkrön och upp mot den utförda gabionmuren. Om TS vill ha något annat än bara grus/sten i nya slänten så kanske det kan kommas överens med grannen om att plantera något i nya slänten, hade jag varit TS hade jag tom varit beredd att bekosta och underhålla planteringen. Bifogar skiss på lösning nedan.
Stenfylld gabionvägg, träkonstruktion, röd och blå markeringar, vägbygge, grus, grönska, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss, konstruktionsplan, byggnad, väggsektion, betongfundament, teknisk notering, enkel, konstruktionsritning, planritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
arkTecko och 5 till
  • Laddar…
O Odi et Amo skrev:
En översiktsbild hade underlättat.
Generellt så är grannen ansvarig för sitt dagvatten, och har det blivit sämre av sin markhöjning så är det deras ansvar att hantera det.
Slänten kan förstärkas med grov makadam (tänk banvall) eller växtlighet.
Jag har laddat upp några fler bilder. Jag är intresserad av att höra dina tankar om vad du tänker om min frågeställning. Jag undrar hur du hade hanterat en liknande situation. Idag är är relationen till grannen frostig eftersom jag tog ärendet med kommunen. Som i sin tur innebar att grannen behövde åtgärda på samtliga punkter. Jag drar mig från att förvärra situationen genom att ställa krav på en bättre lösning.

Vissa åtgärden är jag beredd på att göra själv i forma av en mindre budget och arbetstimmar. Men känner att gränsen är, om det innebära att jag måste göra ett större dike på någon meter, med tillhörande material och arbetstimmar, på på min redan väldigt lilla parkering.

Hur gör jag?
 
  • Byggplats med stenmur i nät, grus, jord och spillror, något byggprojekt pågående eller nyligen avslutat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörlig byggarbetsplats, stor sten, grus, jord, avfall, staket, spade, grönska, ingen person synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med grus, sten, jord, och konstruktionstillbehör nära grönska och stenmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skadad väg med ett hål, bredvid grönska och en stenmur i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en eroderad vägkant med geonät och stenfyllnad i bakgrunden, grus, vegetation och vattensamling synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oorganiserad utomhusmiljö med grus, jord, stenar och växtlighet vid en gabionvägg av stålnät och sten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gata vid byggarbetsplats, gabionmur, grus, vegetation, bil, molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
På med gräsfrön på slänten redan idag. Det är den billigaste insatsen som kommer att ge snabbast resultat. Jorden i slänten binds till hösten. Sen utvärdera i vinter just hur illa det är med vattenflödet. Det behövs ett par vintrar för att schaktningen ska sätta sig.

Jag antar att det är gränspinnar som syns på bilderna så det krävs grannes medgivande att så gräs där. Så den frostiga grannrelationen gör det hela klart mer svårlöst.
 
Redigerat:
S Surly skrev:
Man behöver inte bråka om marklov eller inte i detta läget tycker jag, det viktigaste är att lugnt och pedagogiskt uppmärksamma grannen på att det finns risker med hur muren är utförd och att TS är orolig för ytterligare erosion och dessutom inte vill ha vatten in på sin tomt.

Att riva muren behövs absolut inte däremot bör man åtgärda det som blivit fel. En lösning är att komplettera med en mur i tomtgräns och kanske även lägga ytterligare dränering bakom. Väljer man L-stöd kanske den befintliga dräneringen kan ligga kvar och så lägger man en till uppe på L-stödets fot.

Muren uppförs lämpligen såpass hög att man kan anlägga en slänt med lutning ca 1:2 från nytt murkrön och upp mot den utförda gabionmuren. Om TS vill ha något annat än bara grus/sten i nya slänten så kanske det kan kommas överens med grannen om att plantera något i nya slänten, hade jag varit TS hade jag tom varit beredd att bekosta och underhålla planteringen. Bifogar skiss på lösning nedan.
[bild][bild]
Tack för ditt väldigt utförliga svar!
Jag förstår vad du menar och jag är angelägen att hitta en lösning. Grannen upprättade gabionmuren för ett par veckor sedan, som en åtgärd av flera. Efter att jag tagit byggnations- missar, vidare med kommunen. Relationen till grannen är därför redan infekterad.
De förslag som du nämner är bra lösningar, absolut! Men är helt utanför ramen för min kompetens och budget. Vilket skulle innebära att jag kommer att behöva anlita en firma och ännu högre kostnad.
Villrådig....
 
Z z_bumbi skrev:
Som det ser ut på bilderna så kommer grannen få bygga (om) muren. Då tvingas de dessutom att lösa dräneringen.
Varför tycker du att grannen behöver bygga om muren? Grundar du det på att dagvattnet rinner ut i slänten?
Det är problematiskt att driva det vidare ännu ett varv. Jag har redan drivit flertalet punkter med kommunen i ärendet och detta blev en av lösningarna.
Det måste finnas en annat alternativ..
Hur hade du gjort?
 
Larsa Larsa skrev:
Det är grannens ansvar att ta hand om sitt dagvatten samt se till att hans slänt inte rasar in på din tomt.
Hur hade du uppmärksammat grannen om problemet?
 
A Adam Robertsson skrev:
Jag hade fyllt igen med jord och byggt en högre mur än grannens.
Hade du sökt bygglov och lagt pengar på bygglovshandlingar, inväntat grannars besked och köpt fylle?
Var det ett seröst svar på riktigt?
Förklara hur du tänker, beskriv gärna på ett ungefär hur mycket pengar du är beredd på den lösningen som du föreslog.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Då det är en större markhöjdsändring ska det ju finnas marklov för detta och inte omöjligt att det finns direktiv på hur ev dränering ska vara utförd. Och även borde det ju funnits ett grannhörande som ni kunnat ge åsikter om.
Tack för ditt svar!

Jag stödmuren har nyligen upprättats (3 v sedan) på grund av att jag drev det vidare med kommunen.
Lösning och åtgärd av dränering blev en stenkista (3 v sedan).
Lösningen är inte tillräcklig och jag kan tänka mig att göra ett arbete själv. Men jag har verken kompetensen eller en hög budget så lösningsmodellen är begränsad.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
På med gräsfrön på slänten redan idag. Det är den billigaste insatsen som kommer att ge snabbast resultat. Jorden i slänten binds till hösten. Sen utvärdera i vinter just hur illa det är med vattenflödet. Det behövs ett par vintrar för att schaktningen ska sätta sig.

Jag antar att det är gränspinnar som syns på bilderna så det krävs grannes medgivande att så gräs där. Så den frostiga grannrelationen gör det hela klart mer svårlöst.
Du har helt rätt, gräs och medgivande var bra lösningar! Tack!
Men vattenflödet har redan funnits i ett par år och min bedömning är att stenkistan har gjort det värre. Jag ser det som att det inte är troligt att vattenflödet kommer att upphöra på grund att markens har satts sig. Låt säga, om grannen säljer och problemet inte är löst.. hur länge bör jag tolerera det här problemet? Som det är idag kan jag inte klippa gräset på grund av allt grus som vattenflödet ständigt för med sig.
 
Vad är det du vill lösa grannens mur och slänt med tillhörande dagvatten är grannens problem att hålla på sin sida av tomtgräns vilket han uppenbarligen inte har löst då det är schaktmassor på din sida av pinnarna så du äger ju ingen del i det problemet som du beskriver
 
Claes Sörmland
K Kim2022 skrev:
Du har helt rätt, gräs och medgivande var bra lösningar! Tack!
Men vattenflödet har redan funnits i ett par år och min bedömning är att stenkistan har gjort det värre. Jag ser det som att det inte är troligt att vattenflödet kommer att upphöra på grund att markens har satts sig. Låt säga, om grannen säljer och problemet inte är löst.. hur länge bör jag tolerera det här problemet? Som det är idag kan jag inte klippa gräset på grund av allt grus som vattenflödet ständigt för med sig.
Är det så att grannen har fyllt upp marken bakom de där gabionerna och nu lagt en stenkista där för tomtens dagvatten i denna del? Och att det stenkistans vatten flödar genom den alltför genomsläppliga marken ned genom slänten till dig?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
På med gräsfrön på slänten redan idag. Det är den billigaste insatsen som kommer att ge snabbast resultat. Jorden i slänten binds till hösten. Sen utvärdera i vinter just hur illa det är med vattenflödet. Det behövs ett par vintrar för att schaktningen ska sätta sig.

Jag antar att det är gränspinnar som syns på bilderna så det krävs grannes medgivande att så gräs där. Så den frostiga grannrelationen gör det hela klart mer svårlöst.
jag tror inte det skulle förslå med lite gräs på ytan. Det ser ut som det flödar underifrån, från en punkt bakom muren och med det flöde som verkar vara så skulle gräsfrön eller t.o.m. färdig gräsmatta vara bort inom ett regn. Här är det bara gör om gör rätt! Man kan också undra över bilden där man anar en presenning som underlag för gruset? Vad gör den där? Det innebär att allt vatten rinner ovanpå den och spolar med sig allt grus. Och vart tar vattnet vägen därefter?
Kan du inte göra nåt ihop med grannen? Här intill oss var det två grannar som gick ihop och la L-stöd mellan sina trädgårdar. Den ene fick plan gräsmatta den andre en större infart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.