Undvik helst att göra saker själv, sätter sig stödmuren eller nåt händer så kan grannnen säga att du har varit där å grejjat och allt var bra fram tills dess

Claes Sörmland
K Kim2022 skrev:
Tack för din förklaring!
Nu blir det ännu mer tydligt för mig att frågan måste lyftas hos kommunen.
Bara så att du inte förväntar dig för mycket:

I motsats till en rätt utbredd och felaktig föreställning så är kommunen är ingen dagvattenmyndighet. Kommunens byggnadsnämnd håller sig normalt långt borta från grannkonflikter gällande dagvatten och markvatten. D v s är en grannerättslig fråga mellan dig och grannen där kommunen inte spelar någon annan roll än att ta emot och handlägga anmälan, bygglov och marklov från er båda. Och tillhörande tillsyn då, att det finns de där loven och startbeskeden innan åtgärder genomförs.

Redigerat:
Ditt problem, att gruset på infarten spolas bort, löser du enklast och billigast genom att anlägga ett rejält makadamdike med dränledning. Makadamen (16-32) måste fyllas helt upp i topp, inte som nu där det ser ut att vara typ 0-18 eller 0-32 uppe på ytan vilket gör att ytvattnet inte kan rinna ner till dräneringen du lagt. Ta även bort presenningen som ligger i gruset.

Eftersom det största problemet verkar vara att det vid regn spolar kraftigt från en punkt i grannens slänt vore det bra att gräva ur en del i det området och fylla med makadam (eller tom grövre fraktion utan 0-material) så att inte jord dras med och tätar makadamdiket. Eftersom det inte är din mark har du dock inte rådighet att utföra det utan grannens medgivande.

Sen behöver du ju även ett utlopp på dräneringen annars blir det nog problem någon annanstans.

Grannens problem, att hans mur förmodligen kommer börja sätta sig pga anledningar jag och andra skrivit om i tidigare inlägg borde vara i hans intresse att få reda på om han inte redan insett det själv. "Markarbetarns" förslag tidigt i tråden att klä hela slänten med 100-200 är bra och kanske går att få till utan att släntfoten går över din tomtgräns. Det är svårt utifrån bilderna se vad det blir för släntlutning, brantare än 1:1,5 är inte rimligt om det ska hålla över tid.

Att ytterligare en gång dra igång en process med att blanda in kommunen förvärrar bara grannrelationen ytterligare och jag ser inte att något bra kan komma ur det.

Jag hade gått över till grannen och berättat att jag ska leja in en grävmaskin för att fixa ny dränering och grusa upp min infart och fråga om han inte samtidigt ska passa på att klä sin slänt när grävmaskin ändå är på plats. För att maximera chansen till en bättre grannsämja hade jag erbjudit mig att stå för etableringskostnad för maskinen men att han får pröjsa material och de fåtal timmar det tar att fixa slänten.

Om du inte är duktig på att köra grävmaskin själv så rekommenderar jag verkligen att leja in någon lokal maskin MED förare. Det blir både bättre och går snabbare, hela jobbet tar max 1 dag och de har även bra kontakt och samarbete med åkare som levererar materialet.

Om det känns jobbigt att prata med grannen borde det gå bra att skriva ett brev i trevlig ton och lämna över. Se till att grannen blir medveten om att han förr eller senare kommer få sättningar i muren om slänten inte åtgärdas och att det är billigare att lösa det nu än efter sättningarna inträffar. Kanske tom hänvisa honom till denna tråd om du känner dig bekväm med det.

En fördel med att ni utför jobbet gemensamt är ju att grävmaskinen kan stå på din infart vilket underlättar jobbet med slänten betydligt. Om du får för dig att sälja innan han åtgärdar slänten finns det ju inga garantier att nästa ägare låter honom använda infarten för att fixa slänten. (Ditt hus blir nog också mer lättsålt om slänten är fixad så ett plus även för dig).

Lycka till!

L LantbrukarN skrev:
Undvik helst att göra saker själv, sätter sig stödmuren eller nåt händer så kan grannnen säga att du har varit där å grejjat och allt var bra fram tills dess
Håller med, därför är det bra om ni kommer överens om att utföra era jobb gemensamt med hjälp av inhyrd entreprenör.

L LantbrukarN skrev:
Du har helt rätt, jag kommer att titta på lösningar som jag kan göra på min tomt. Men samtidigt grannens dagvatten gör ju att hans hantering av det blir mitt problem. Bara konstaterar hur tankarna går som i en lop.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.