L Leif i Skåne skrev:
Fördelen med el är att man kan ha varma golv även under tiden Maj-September då värmeelement och framledningen är helt kalla.
Så har jag det, golvet har 28° året runt det torkar upp på några minuter efter man dragit av vattnet med en golvskrapa och badhandukar torkar snabbt. Så eluppvärmda alla dagar, annars är golven iskalla på sommaren.
Det finns golvvärmeshuntar med elpatron om man vill ha golven varma även när värmepumpen inte går. Sett över tid så är det nog oavsett en besparing. Golvvärme drar ganska mycket ström, speciellt om man har den ställd på 28grader.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
P
L L A Axelsson skrev:
Där ser man hur synpunkter kan variera om el eller vattenburen golvvärme, men bra med olika erfarenheter, den saken är klar.
Det är möjligt att de med problem med el, använt folie-varianten, kablar är klart bättre.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Hade detta huvudbry för ett badrum om 8 kvm där det tidigare suttit ett element. Vi valde vattenburet så på elementslinga från värmepumpen sitter en shunt med elpatron för att, om man vill, få varma golv även under sommar. I realiteten vill vi inte ha varma golv sommartid, det är snarare skönt med kalla golv på övervåningen där det blir rätt varmt. Men det kändes bra att nyttja vatten som redan var draget.


Med facit i hand hade jag valt el istället då den vattenburna har krånglat och pumpen låter. Jämnare temp med el oberoende av utetemperatur. Mindre bygghöjd. Lägre installationskostnader som möjligen gör att vattenburet inte lönar sig oavsett (beroende på elpriser såklart)
 
Redigerat:
  • Gilla
Kipara
  • Laddar…
Sittställning
Jag låter jordvärme pumpen vila 6 månader om året och kör med elslinga i badrummet.

Tror faktiskt att det är mer ekonomiskt än att köra vattenburet. Speciellt med tanke på att vi har solpaneler.

Tror inte vatten hade varit billigare.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
C
Sittställning Sittställning skrev:
Jag låter jordvärme pumpen vila 6 månader om året
Kör du varmvattnet på direktverkande VVB då?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Sittställning
C cpalm skrev:
Kör du varmvattnet på direktverkande VVB då?
Inte än, köpte en 30 liters som jag har tänkt koppla mot solel.

Men oavsett är det skillnad på körtiderna, eller hur ?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Kontakta en rörmokare och fråga om var hur slangen ska dras, sen låter du entreprenören renovera badrummet och drar slangarna till anvisad plats så får rörmokaren gör klart.
 
  • Gilla
Kipara
  • Laddar…
C
Sittställning Sittställning skrev:
Men oavsett är det skillnad på körtiderna, eller hur ?
Jo, men förmodligen marginellt. Det stora problemet som jag ser det är att man inte vill köra ut värme i radiatorkretsen på sommaren, och kör man badrummet på en egen krets lär det falla på systemvolymen om man inte har en volymtank.

Men generellt är det knepigt med resonemang som går ut på att "spara" på värmepumpen. Man får ju väga det mot vad man förlorar på att köra direktverkande den tid man inte har "gratis" solel.
 
Sittställning
C cpalm skrev:
Jo, men förmodligen marginellt. Det stora problemet som jag ser det är att man inte vill köra ut värme i radiatorkretsen på sommaren, och kör man badrummet på en egen krets lär det falla på systemvolymen om man inte har en volymtank.

Men generellt är det knepigt med resonemang som går ut på att "spara" på värmepumpen. Man får ju väga det mot vad man förlorar på att köra direktverkande den tid man inte har "gratis" solel.
Allt är beroende på pris i slutändan. Kommer ihåg att jag räknade på det och skillnad var många år innan vatten hade lönat sig.

Men en annan sak är att vatten bygger mer på höjden också vilket inte var önskvärt för min del.

Är det bara marginell skillnad så hade jag valt el alla gånger då den är lättare att hantera.
 
Elgolvvärmen la av i mitt 17 år gamla badrum. Det blev ett helt nytt badrum för åtskilliga hundra tusen (FB ersatte rubbet för en mkt låg kostnad) men visst var det väldigt trist. Nu är badrummet totalförsäkrat för ytterligare 30 år (skulle inte ändra bottenrören om det inte var så att huset framöver skall vara kvar i familjen). Däremot är jag snål med golvvärmen när elpriset är högt. Tidigare körde jag med golvvärme även på sommaren för att slippa raka golvet efter dusch. Det är alltså flera parameter man ska ta hänsyn till.
 
  • Gilla
Kipara
  • Laddar…
Excel
Men vad kostar det att lägga i eluppvärmt golv? Alla skriver att det är så billigt. Missar jag något?

16 mm pex (50 meter) kostar 1600kr + kopplingar för att ansluta till befintlig BV?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Excel Excel skrev:
Men vad kostar det att lägga i eluppvärmt golv? Alla skriver att det är så billigt. Missar jag något?

16 mm pex (50 meter) kostar 1600kr + kopplingar för att ansluta till befintlig BV?
Man refererar till priser hos hantverkare. Ska man göra det ordentligt så kostar det nog mer än 1600+ kopplingar tror jag.
 
C
Excel Excel skrev:
16 mm pex (50 meter) kostar 1600kr + kopplingar för att ansluta till befintlig BV?
Själva golvet är nog rätt hugget som stucket. Det som kan dra iväg ordentligt är priset för ev. shunt + rördragning utöver själva golvslingan.

Sittställning Sittställning skrev:
Allt är beroende på pris i slutändan. Kommer ihåg att jag räknade på det och skillnad var många år innan vatten hade lönat sig.
Jo, nu tänkte jag mer på driftskostnaden att t.ex. köra varmvatten på direktverkande vs. VP.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Excel
Ahh förstår.

Jag är jättenöjd med min golvvärme som går via BV i alla fall, golvet är konstant varmt på vintern och svalt på sommaren då bergvärmen inte går. Driftskostnaden är mer eller mindre identisk när jag bytte från element till golvvärme i badrummet.

Låt oss säga att golvvärmen är på snitt 2 h per dag a 1000w = 720 kwh per år. Driftskostnad på ca 1200kr per är med eluppvärmt golv.
 
Sittställning
C cpalm skrev:
Själva golvet är nog rätt hugget som stucket. Det som kan dra iväg ordentligt är priset för ev. shunt + rördragning utöver själva golvslingan.


Jo, nu tänkte jag mer på driftskostnaden att t.ex. köra varmvatten på direktverkande vs. VP.
Hade varit intressant att göra en riktig uträkning på kostnaden.

Har du en vatten slinga och ungefärliga siffror på förbrukningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.