mattias.rask mattias.rask skrev:
Fick faktura härom dagen och reagerade över att de fakturerade många mil i reseersättning och för material för fönstermontering trots att jag försåg dem med detta (de var informerade i förväg att allt material skulle finnas på plats).

Och när jag påpekade detta så beskriver de att jag får betala för fyra hantverkares resor från hem till samlingsplats samt ”hämnas” genom att salta fakturan med diverse extra kostnader.

Hur bör jag gå vidare?
Mitt mail:

Hej James,

Kollat lite igen på fakturan och vill att ni stryker materialet och förklarar vad för tigerblad ni använder som kostar 315kr st. Senast tog vår senaste hantverkare 85kr

[media]
Jag försåg er med Karmskruv, nivåbrickor, täcklock, och fogskum ville jag absolut inte att ni skulle använda - men det gjorde ni ändå.

Har ni valt att använda eget material så får ni stå för det själva - särskilt när ni tar flera gånger mer för det än vad det materialet jag köpt in.

Räknade också på resorna och fick det till 40 mil. 8x46km + 4mil extra för Jimmie. Vet inte om Tony la med sin resa när han var och kollade, men då var han ändå på Hisingen och skrev papper på ett hus och det ska inte jag behöva betala för.

Tack så mycket!

Hälsningar,
Mattias

Svar nedan:
Hej,
Efter din respons på vår fakturering och med tanke på hur vi ställde upp för dig (när vi egentligen inte hade tid), känner jag mig tvungen att bemöta detta enl. nedan (på min semester).
Jag reviderar fakturan enl. följande:

Tony var tvungen att köpa in det nödvändigaste för fönstermontering. Det hade blivit dyrt för dig om detta saknats eller var av fel typ. Men OK, vi stryker karmskruv, nivåskruv och täcklock och debiterar i stället 0,5 timmar för att returnera materialet, d.v.s 550/2= +225 kr+moms.

Returnerat material: 269,61+185,74+38,02= -493,37+moms.
Fogskum var vi tvugna att använda på det översta fönstret som vi förklarade, det fanns helt enkelt inte plats att montera ditt system med ”svälllister”. Det hade krävts extraarbeten på flera timmer som inte hade varit motiverbart, speciellt då vi inte hade kunnat pressa oss att till bli klara innan semestern så du skulle kunna riva ställningen.

Våra inköpspriser+15% (IT Byggservice debiterar våra inköpspriser+15%)
Tigersågblad Bosch s1155 chm heavy/metal: 237,24+15%= 272,83+moms. 1st. blad förbrukat vid rivningsarbeten.
Multisågblad Bosch aiz 32ec wood 32*40, 5-pack: 463,45/5*1,15= 106,60+moms/st. Minst 1 st sågbald förbrukat.
Det är helt rimligt att debitera minst 1 sågblad av båda sorterna, d.v.s jag reviderar kostnaden från 315 till 378,83+moms, +63,83+moms.

Resor:
4 st T&R Bjurstigen 14B-Stallakärrsvägen 40 (Söderleden/Älvsborgsbron) via uppsamlingsplats, 4*10,4mil=41,6 mil (Tony och James).
Till närmaste uppsamling: 1 st Ingvar T&R Klovsten/Kungsbacka-Posta-Johans väg 7, 2,6 mil.
Till närmaste uppsamling: 2 st Jimmie T&R Klovsten/Kungsbacka-Onsala Intagsväg, 2*2,2mil=4,4 mil
Tony kollade på jobb (från annan kund): 1 mil
Resa returnering: 2 mil
Summering resor: 41,6+2,6+4,4+1+2=51,6 mil, -faktura revideras med +1,6mil= +64kr +moms.

Arbetstid (nu inkl. 1 timma för att titta på jobbet, -bjuder vi inte på längre…..):
Tony+Ingvar: 9+2timmar, James/Jimmie: 16,5+16,5timmar: Totalt: 44 timmar, -faktura revideras med +550 kr +moms.

Total summering: 225-493,37+63,83+64+550= +409,46+moms.

Här har du alla siffror noggrant genomgångna och redovisade, bifogar ny faktura. Observera oförändrat betalningsdatum (dröjsmålsränta f.o.m. 28/7).

/James
Det är precis så du ska göra för att aldrig mer få ngn hjälp 🤗
 
  • Haha
linkanbygg
  • Laddar…
Nu är fakturan bestriden - har bestridigt följande poster:

- Alla resor utöver de som avser till och från firman (privata resor till och från arbete samt för att returnerat material).
- Extra "arbetstid" för att returnera material de aldrig skulle köpt från början samt påförd arbetstid för att kolla kolla på jobb hos oss innan de tog på sig arbetet.
- Reklamerat installationen av fönster i och med att garantin ej gäller då det använt fogskum.

Tack för alla svar!

Får återkomma med resultatet framöver.
 
  • Gilla
Kurtivan och 19 till
  • Laddar…
C
V Villaägarenr1 skrev:
Att hantverkaren innan köpte skitblad för 80 spänn på jula o nästa på ahlsell för 300. Va spelar de för roll. Man jobbar inte med skit. Hantverkaren gör helt rätt. Bättre blad. Mindre slitage på handleder och kropp. De kostar att ha andra göra sitt eget skitjobb.
Ber om ursäkt för att jag rör mig i utkanten av ämnet, men det ironiska är att Bosch s1155chm är ett överprisat skitblad.
Bortsett från det håller jag med. Rent trams att bråka om de hundralapparna.
 
Hur lång garanti är det på villafönster?
Om nåt knas under garantitiden får företaget stå för det om ej konkat innan.

Fogskum är effektiv om monteras på korrekt sätt.

Sen får villafönster uppvisa att felet är felaktig pga fogskum vid skadebesiktning. Man kan ej friskriva sig på nåt som är korrekt utförd.

Som bilar förr garanti puts bort om ej servar hos dem. Tack EU satte stopp för det.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
mattias.rask mattias.rask skrev:
Fick faktura härom dagen och reagerade över att de fakturerade många mil i reseersättning och för material för fönstermontering trots att jag försåg dem med detta (de var informerade i förväg att allt material skulle finnas på plats).

Och när jag påpekade detta så beskriver de att jag får betala för fyra hantverkares resor från hem till samlingsplats samt ”hämnas” genom att salta fakturan med diverse extra kostnader.

Hur bör jag gå vidare?
Mitt mail:

Hej James,

Kollat lite igen på fakturan och vill att ni stryker materialet och förklarar vad för tigerblad ni använder som kostar 315kr st. Senast tog vår senaste hantverkare 85kr

[media]
Jag försåg er med Karmskruv, nivåbrickor, täcklock, och fogskum ville jag absolut inte att ni skulle använda - men det gjorde ni ändå.

Har ni valt att använda eget material så får ni stå för det själva - särskilt när ni tar flera gånger mer för det än vad det materialet jag köpt in.

Räknade också på resorna och fick det till 40 mil. 8x46km + 4mil extra för Jimmie. Vet inte om Tony la med sin resa när han var och kollade, men då var han ändå på Hisingen och skrev papper på ett hus och det ska inte jag behöva betala för.

Tack så mycket!

Hälsningar,
Mattias

Svar nedan:
Hej,
Efter din respons på vår fakturering och med tanke på hur vi ställde upp för dig (när vi egentligen inte hade tid), känner jag mig tvungen att bemöta detta enl. nedan (på min semester).
Jag reviderar fakturan enl. följande:

Tony var tvungen att köpa in det nödvändigaste för fönstermontering. Det hade blivit dyrt för dig om detta saknats eller var av fel typ. Men OK, vi stryker karmskruv, nivåskruv och täcklock och debiterar i stället 0,5 timmar för att returnera materialet, d.v.s 550/2= +225 kr+moms.

Returnerat material: 269,61+185,74+38,02= -493,37+moms.
Fogskum var vi tvugna att använda på det översta fönstret som vi förklarade, det fanns helt enkelt inte plats att montera ditt system med ”svälllister”. Det hade krävts extraarbeten på flera timmer som inte hade varit motiverbart, speciellt då vi inte hade kunnat pressa oss att till bli klara innan semestern så du skulle kunna riva ställningen.

Våra inköpspriser+15% (IT Byggservice debiterar våra inköpspriser+15%)
Tigersågblad Bosch s1155 chm heavy/metal: 237,24+15%= 272,83+moms. 1st. blad förbrukat vid rivningsarbeten.
Multisågblad Bosch aiz 32ec wood 32*40, 5-pack: 463,45/5*1,15= 106,60+moms/st. Minst 1 st sågbald förbrukat.
Det är helt rimligt att debitera minst 1 sågblad av båda sorterna, d.v.s jag reviderar kostnaden från 315 till 378,83+moms, +63,83+moms.

Resor:
4 st T&R Bjurstigen 14B-Stallakärrsvägen 40 (Söderleden/Älvsborgsbron) via uppsamlingsplats, 4*10,4mil=41,6 mil (Tony och James).
Till närmaste uppsamling: 1 st Ingvar T&R Klovsten/Kungsbacka-Posta-Johans väg 7, 2,6 mil.
Till närmaste uppsamling: 2 st Jimmie T&R Klovsten/Kungsbacka-Onsala Intagsväg, 2*2,2mil=4,4 mil
Tony kollade på jobb (från annan kund): 1 mil
Resa returnering: 2 mil
Summering resor: 41,6+2,6+4,4+1+2=51,6 mil, -faktura revideras med +1,6mil= +64kr +moms.

Arbetstid (nu inkl. 1 timma för att titta på jobbet, -bjuder vi inte på längre…..):
Tony+Ingvar: 9+2timmar, James/Jimmie: 16,5+16,5timmar: Totalt: 44 timmar, -faktura revideras med +550 kr +moms.

Total summering: 225-493,37+63,83+64+550= +409,46+moms.

Här har du alla siffror noggrant genomgångna och redovisade, bifogar ny faktura. Observera oförändrat betalningsdatum (dröjsmålsränta f.o.m. 28/7).

/James
Hej Mattias! Konsumenttjänstlagen är en mycket konsumentstark lag. Den säger i princip att om det inte finns en skriftlig överenskommelse om vilka arbeten som ska utföras eller hur de ska utföras.
Då är det hur du som konsument har tolkat er överenskommelse som är den rådande tolkningen av er uppgörelse.
Bevisbördan på att det muntliga avtalet ska tolkas annorlunda ligger helt och hållet på entreprenören.

https://www.hallakonsument.se/lagar/konsumenttjanstlagen/

Ett sätt för entreprenören att runda den delen i konsumenttjänstlagen är att påstå att flera av hans medarbetare kan intyga att de har hört samma muntliga överenskommelse som sin chef.

Men vid "ord mot ord" är det din tolkning som gäller.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
mickesundström skrev:
Vette fan om jag är ett undantag men jobbat i byggbranschen sen -94 och alltid haft reseersättning från hemmet då jag ska vara på jobbet 06.45 jag åker inte på arbetstid men vem står för resan annars ?
Din arbetsgivare står för resan till platsen du utgår ifrån. Därifrån till kund står kunden för. Kunden ska inte behöva bry sig om var du bor.

Observera att jag anser att kunden ska betala resa till kund, men inte varifrån som helst. Anlitar jag ett lokalt företag, som ligger max 2 km från mig så är det 4 km resväg jag räknar med (till och från företaget) plus eventuell resa för att hämta/köpa material. Om företaget sen har en anställd som bor 7 mil bort och företaget och den anställde kommit överens om att ersätta hans resor så är det givetvis ok, men en fråga mellan anställd och företag, inte något som kunde ska betala för.
 
  • Gilla
JustDoIt och 10 till
  • Laddar…
mattias.rask mattias.rask skrev:
Nu är fakturan bestriden - har bestridigt följande poster:

- Alla resor utöver de som avser till och från firman (privata resor till och från arbete samt för att returnerat material).
- Extra "arbetstid" för att returnera material de aldrig skulle köpt från början samt påförd arbetstid för att kolla kolla på jobb hos oss innan de tog på sig arbetet.
- Reklamerat installationen av fönster i och med att garantin ej gäller då det använt fogskum.

Tack för alla svar!

Får återkomma med resultatet framöver.
Följer gärna upp hur det går! Du bidrar till att rensa upp i branschen. De seriösa aktörerna borde inte ha något att invända. Lurendrejarna ger ju branschen ett dåligt rykte. Lycka till! Du kommer sedan att få stor hjälp av ARN.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
mattias.rask mattias.rask skrev:
Fick faktura härom dagen och reagerade över att de fakturerade många mil i reseersättning och för material för fönstermontering trots att jag försåg dem med detta (de var informerade i förväg att allt material skulle finnas på plats).

Och när jag påpekade detta så beskriver de att jag får betala för fyra hantverkares resor från hem till samlingsplats samt ”hämnas” genom att salta fakturan med diverse extra kostnader.

Hur bör jag gå vidare?
Mitt mail:

Hej James,

Kollat lite igen på fakturan och vill att ni stryker materialet och förklarar vad för tigerblad ni använder som kostar 315kr st. Senast tog vår senaste hantverkare 85kr

[media]
Jag försåg er med Karmskruv, nivåbrickor, täcklock, och fogskum ville jag absolut inte att ni skulle använda - men det gjorde ni ändå.

Har ni valt att använda eget material så får ni stå för det själva - särskilt när ni tar flera gånger mer för det än vad det materialet jag köpt in.

Räknade också på resorna och fick det till 40 mil. 8x46km + 4mil extra för Jimmie. Vet inte om Tony la med sin resa när han var och kollade, men då var han ändå på Hisingen och skrev papper på ett hus och det ska inte jag behöva betala för.

Tack så mycket!

Hälsningar,
Mattias

Svar nedan:
Hej,
Efter din respons på vår fakturering och med tanke på hur vi ställde upp för dig (när vi egentligen inte hade tid), känner jag mig tvungen att bemöta detta enl. nedan (på min semester).
Jag reviderar fakturan enl. följande:

Tony var tvungen att köpa in det nödvändigaste för fönstermontering. Det hade blivit dyrt för dig om detta saknats eller var av fel typ. Men OK, vi stryker karmskruv, nivåskruv och täcklock och debiterar i stället 0,5 timmar för att returnera materialet, d.v.s 550/2= +225 kr+moms.

Returnerat material: 269,61+185,74+38,02= -493,37+moms.
Fogskum var vi tvugna att använda på det översta fönstret som vi förklarade, det fanns helt enkelt inte plats att montera ditt system med ”svälllister”. Det hade krävts extraarbeten på flera timmer som inte hade varit motiverbart, speciellt då vi inte hade kunnat pressa oss att till bli klara innan semestern så du skulle kunna riva ställningen.

Våra inköpspriser+15% (IT Byggservice debiterar våra inköpspriser+15%)
Tigersågblad Bosch s1155 chm heavy/metal: 237,24+15%= 272,83+moms. 1st. blad förbrukat vid rivningsarbeten.
Multisågblad Bosch aiz 32ec wood 32*40, 5-pack: 463,45/5*1,15= 106,60+moms/st. Minst 1 st sågbald förbrukat.
Det är helt rimligt att debitera minst 1 sågblad av båda sorterna, d.v.s jag reviderar kostnaden från 315 till 378,83+moms, +63,83+moms.

Resor:
4 st T&R Bjurstigen 14B-Stallakärrsvägen 40 (Söderleden/Älvsborgsbron) via uppsamlingsplats, 4*10,4mil=41,6 mil (Tony och James).
Till närmaste uppsamling: 1 st Ingvar T&R Klovsten/Kungsbacka-Posta-Johans väg 7, 2,6 mil.
Till närmaste uppsamling: 2 st Jimmie T&R Klovsten/Kungsbacka-Onsala Intagsväg, 2*2,2mil=4,4 mil
Tony kollade på jobb (från annan kund): 1 mil
Resa returnering: 2 mil
Summering resor: 41,6+2,6+4,4+1+2=51,6 mil, -faktura revideras med +1,6mil= +64kr +moms.

Arbetstid (nu inkl. 1 timma för att titta på jobbet, -bjuder vi inte på längre…..):
Tony+Ingvar: 9+2timmar, James/Jimmie: 16,5+16,5timmar: Totalt: 44 timmar, -faktura revideras med +550 kr +moms.

Total summering: 225-493,37+63,83+64+550= +409,46+moms.

Här har du alla siffror noggrant genomgångna och redovisade, bifogar ny faktura. Observera oförändrat betalningsdatum (dröjsmålsränta f.o.m. 28/7).

/James
Om jag var nöjd med jobbet skulle jag aldrig i hela livet bry mig om en sån summa oavsett. Kreativt saltande för att få fakturera ett par hundralappar extra är inget som existerar i verkligheten, andra orsaker ligger bakom. Det är lite som att tro att meken inte tappar ur sista litern motorolja för att blåsa kunden. Sanningen är att folk inte orkar bry sig om de sista små detaljerna såvida inte både kund och leverantör lider av samma diagnos.
 
  • Gilla
JonasAd
  • Laddar…
Fairlane
M mollson skrev:
Det är precis så du ska göra för att aldrig mer få ngn hjälp 🤗
Vissa brukar påstå att hantverkarbranchen är rutten. Själv har jag bara bra erfarenheter (bortsett från några som avtalade tid och sen aldrig hörde av sig mer), så jag håller inte alls med. Enskilda rötägg finns, men branschen är inte rutten är min tanke. När man sen läser ett sådant här inlägg så börjar jag undra om jag har fel, kanske är branchen genomrutten ändå.
En kund klagar på ett arbete utfört på ett sätt som bryter mot krav från leverantören och på ett sätt som bryter mot vad kunden beställt, samt att kunden klagar på att tvingas betala för material som köpts in helt i onödan. Då ska kunden bojkottas av branschen???
 
  • Gilla
RoAd och 11 till
  • Laddar…
Eliok89 skrev:
Ja det kan man väl göra också. Men tänk om du börjar 06:45 ska du jobba med kroppen utan en rast till lunch tänker du?

I byggbranschen äter majoriteten sin matlåda alltså "frukost" vilket oftast innebär egentligen en "lunch" kl 09 sedan är det en kort rast vid 11 och sen "Middag" 13:30.
Där jag jobbar vilket är ett av Sveriges största byggföretag är rasterna följande. 06:45 börjar vi jobba. Första rasten 08:45-09:15, 11:15-11:30, 13:30-14:00 sen slutar vi 16:00. Vi börjar en kvart innan sju så vi kan ta en kaffe paus där vid elva snåret.

Det skiljer sig uppenbarligen beroende på vilken bransch man jobbar i. Men såhär har det fungerat sålänge jag arbetat som hantverkare.

Det folk glömmer är att vi hantverkare är oftast anställda inom privat sektor med byggnads fackförbund bakom. Alla seriösa företag har kollektiv avtal. Där framgår det tydligt hur och när rasterna får tas.

Vi har det rätt bra i Sverige som hantverkare. Tack vare att våra fackförbund är så starka. Skulle Cheferna få bestämma skulle vi sitta på golvet inne i byggarbetsplatsen och äta kall mat på fem minuter och sedan jobba eller få sparken. Det är så det är i många länder!
Men, äter man matlådan och hinner till Ahlsells eller bygghandeln på 30 min...? 🤔
Eller tar man det ihop med materialkompletteringen före 8:45?
🙂
 
  • Gilla
bHANS och 2 till
  • Laddar…
Jösses. Med tanke på hur han beter sig, och att han till och med lämnar dokumenterat bevis bakom sig att han sysslar men hämndaktioner (mailsvaret till dig) så kan du vara säker på att det inte är en engångsföreteelse. Den här killen har fiender till höger och vänster. Någon har skitit i hans morgonvälling sen den dagen han föddes. Hade övervägt att betala och sedan för alltid, med passion, snackat skit om honom och hans lilla skitföretag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
TommySL TommySL skrev:
Man har absolut saker att komma med om man inte tycker det är skäligt . Det är bara att gå vidare till ARN och frysa fakturan tills det är färdigutrett. Har själv varit tvungen att göra detta vid takbyte då den firman hittade på egna saker som bytit men vid kontroll så har den inte gjort det som sagts och det som har bytt var mycket mindre kvadrat än som angetts. Jag betalade dock orginal beloppet som var skäligt men höll inne med resten.

I ditt fall om dem har gjort så att garantin inte håller när du bett dom inte göra detta samt det med att köpa in material utan att kolla med dig först så kan du bestrida detta ganska hårt om du vill till ARN.

Bara för man tagit in en tjänst så betyder det inte att företagen gör allt rätt. Det fuskas brett och villt i snickarbranschen.
Mitt råd var:

1. Gör en egen skälighetsbedömning.
2. Betala det skäliga ostridiga beloppet.
3. Gå vidare i livet och hoppas att firman inte driver det mindre beloppet vidare.

Notera att skälighetsbedömning inte har att göra med hur man känner som konsument. Det är alltså inget sätt att rappa upp företag med uselt kundbemötande som i detta fall. Det måste bygga på objektiva grunder.
 
  • Gilla
Kuslake och 1 till
  • Laddar…
R Rohliin skrev:
Jag själv är hantverkare och när kunden säger han köpt egna grejer som man ska jobba med så kör vi en ”extra avgift” då det oftast inte är material man själv är van vid.
Blir väl automatiskt eftersom tidsåtgången ökar?
 
  • Gilla
  • Wow
linkanbygg och 1 till
  • Laddar…
A
FredrikR FredrikR skrev:
Men, äter man matlådan och hinner till Ahlsells eller bygghandeln på 30 min...? 🤔
Eller tar man det ihop med materialkompletteringen före 8:45?
🙂
Nej det gör man inte, beroende vart man jobbar kan det ta allt mellan 40 min upp mot en timme från att man åker från bygget och är tillbaka.
Där jag jobbar i en mellanstor stad och i ett välkänt byggföretag som är ett av Sveriges största, så har vi rätt att åka till vårat kontor och ta våra raster och det finns inte ett skit våran arbetsgivare kan göra för att tvinga oss äta i bilen eller hemma hos en kund, Då blir facket involverade och där står det tydligt att vi har rätt till en byggbod. Även om det nu bara är några dagars jobb. Ibland går det även bra att sitta hemma hos kunden. Jag har gjort det många gånger, många av mina kollegor också men ett minimum brukar vara att man får sitta ifred och att det är någorlunda fräscht där man sitter. Annars blir det att åka iväg till kontoret eller någon bygghandel och det är ju bra om man behöver hämta material eller något annat då kan man ta det samtidigt.
Det har hänt alltför många gånger att man varit och jobbat en bra bit ut i skogen. Där det inte finns möjlighet till uppvärmning av mat och det är skitigt och ofräscht, det är också kanske bara ett par dagars jobb och man vill inte vara en pain in the ass med att kräva byggbod eller åka och äta någonstans som kommer ta mer än 1 timme varje gång. Ja då brukar en del sitta i bilen och äta kall mat. Andra jobbar över rasterna och tar ett par korta vatten pauser och sedan åker hem 1 timme tidigare.
Inget av det är rätt enligt våra kollektivavtal. Men det får gå ibland!

Vill man kringå detta ja då får man anställa billiga skit företag som behandlar sina anställda som skit och får jobbet utfört därefter. Även fast där jag jobbar så är vi dyrare än dom flesta. Så är det mer regel än undantag att kunderna känner sig trygga och nöjda med jobben vi utför. Även fast vi tar våra raster såhär! Vilket vi har rätt att göra!!
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.