88 918 läst · 337 svar
89k läst
337 svar
Milersättning och allmänt trilskandes hantverkare
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 401 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 401 inlägg
Det kan man ju tycka här på ett internetforum men i verkligheten driver han ett företag med en omsättning på... vad var det nu igen? 6 milj? Och varken TS eller vi andra lär kunna ändra på det.L llundberg skrev:
Bra affärsmän håller personliga känslor separata från affärerna. Det är väl en av de viktigaste reglerna som finns i affärsvärlden. Spelar ingen roll hur stor hantverkarens omsättning är, har han gjort fel så får han stå för det. Punkt slut.Claes Sörmland skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 401 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 401 inlägg
Han kommer ju inte stå för det, trots att du känner starkt att han har gjort fel. Gissningsvis känner han inte alls på samma sätt.L llundberg skrev:
Du och jag eller TS är helt enkelt inte i en maktposition att utmäta och driva igenom straff bland företagare som vi tycker har gjort fel enligt vår privatmoral. Den krassa verkligheten kommer emellan.
Ja det har du ju i alla fall rätt i. Men hantverkaren är inte heller i en maktposition.Claes Sörmland skrev:Han kommer ju inte stå för det, trots att du känner starkt att han har gjort fel. Gissningsvis känner han inte alls på samma sätt.
Du och jag eller TS är helt enkelt inte i en maktposition att utmäta och driva igenom straff bland företagare som vi tycker har gjort fel enligt vår privatmoral. Den krassa verkligheten kommer emellan.
Jag antar att han får stämma TS och så får han väl se hur domstolen ser på saken. Han har ju inget annat val.
Det kan väl bero ju på den sjuka hantverksmarknaden som varit de senaste åren. Där någon som äger en hammare och tumstock har kunnat bete sig hur som helst och fortfarande ha jobb i överflöd.Claes Sörmland skrev:
Förhoppningsvis rensas träsket ut nu och de som vill vara kvar på marknaden får bete sig som alla andra branscher, kundvänligt.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 063 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 063 inlägg
Fattar inte vad ni träffat på för hantverkare, de flesta jag träffat både inom jobbet och privat har varit extremt serviceminded.R RoAd skrev:Det kan väl bero ju på den sjuka hantverksmarknaden som varit de senaste åren. Där någon som äger en hammare och tumstock har kunnat bete sig hur som helst och fortfarande ha jobb i överflöd.
Förhoppningsvis rensas träsket ut nu och de som vill vara kvar på marknaden får bete sig som alla andra branscher, kundvänligt.
Kan bara komma på en enda otrevlig grinig gubbe som var rörmokare som jag jobbade ihop med för länge sen. Men han var så sjukt duktig / snabb så folk brydde sig inte att han var otrevlig, han gjorde jobbet snabbare än alla andra man kunde hitta på här.
Nackdelen var att han rökte inomhus och bad inte om lov att göra det av kunderna
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 253 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 253 inlägg
Jag håller med om att de allra flesta är vettiga och service-minded. Undantagen finns dock och det finns ju alltid någon som ska förklara dessa. Exempelvis någon som tycker att det är rätt åt TS och helt rätt av hantverkaren att använda fogskum, trots att TS sagt innan och (och skrivit) att fogskum inte ska användas för att fönstertillverkaren inte godkänner det.S SueCia skrev:Fattar inte vad ni träffat på för hantverkare, de flesta jag träffat både inom jobbet och privat har varit extremt serviceminded.
Kan bara komma på en enda otrevlig grinig gubbe som var rörmokare som jag jobbade ihop med för länge sen. Men han var så sjukt duktig / snabb så folk brydde sig inte att han var otrevlig, han gjorde jobbet snabbare än alla andra man kunde hitta på här.
Nackdelen var att han rökte inomhus och bad inte om lov att göra det av kunderna
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 063 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 063 inlägg
Ja TS hantverkare verkar verkligen vara en idiot. Men jag gillar inte kommentarerna om att det generellt skulle vara dålig service och dåligt bemötande i hantverkarbranschen, för så är det verkligen inte .Fairlane skrev:Jag håller med om att de allra flesta är vettiga och service-minded. Undantagen finns dock och det finns ju alltid någon som ska förklara dessa. Exempelvis någon som tycker att det är rätt åt TS och helt rätt av hantverkaren att använda fogskum, trots att TS sagt innan och (och skrivit) att fogskum inte ska användas för att fönstertillverkaren inte godkänner det.
Tvärtom. Reklamera fel först att tjänsten är felaktigt utförd enligt fönstertillverkarens mo0nteringsanvisningar. Han kan aldrig få igenom att ta betalt för felaktigt uträttat arbete. Han får antingen rätta till felet eller, kompensera dig prismässigt. Trots Claes påstående skall man inte göda denna typ av företag, särskilt inte när man går mot lågkonjunktur. James företag är det först som kursar. Och till sist, glöm inte skriva ned vilken tid Du lagt på det här ärendet. Vid en tvist så kan du kräva honom på ersättning också.Claes Sörmland skrev:Se det pragmatiskt. James har med all sannolikhet som personlighetsdrag att han inte bryr sig ett skit om vad du tycker om honom (ligger högt på non-agreeable). Han har dessutom byggt ett företag i en extremt manlig bransch där attityden är går det så går det och att vara trevliga mot varann ingår inte i kulturen, det är en klassisk repressiv manlig kultur. Du är inte den första konsumenten som han stöter på som trilskas med betalningen.
Du är inte i en position att rappa upp honom på något verksamt sätt. Så betala och gå vidare säger jag. Du har inget att vinna här.
Men har makten att inte betala fakturan. Då får företaget bestrida detta, och då du reklamerat fel, kan de glömma att rättsligt få betalt innan felet är åtgärdatClaes Sörmland skrev:Han kommer ju inte stå för det, trots att du känner starkt att han har gjort fel. Gissningsvis känner han inte alls på samma sätt.
Du och jag eller TS är helt enkelt inte i en maktposition att utmäta och driva igenom straff bland företagare som vi tycker har gjort fel enligt vår privatmoral. Den krassa verkligheten kommer emellan.
Jag har själv anlitat. Känner folk som anlitat.S SueCia skrev:
Känner folk med hyreshus osv.
Jag är 63 år.
Kan säga med säkerhet att hantverkare sällan är på plats 8h / dag.
Det kan knappast vara en tillfällighet att det svämmar över av hantverkare på byggvaruhusens kaffe och fralla vid 09 varje dag.
Tycker svaret är tydligt med alla förklaringar. Visst lite bitsk men det tycker jag du också var.
Jag själv är hantverkare och när kunden säger han köpt egna grejer som man ska jobba med så kör vi en ”extra avgift” då det oftast inte är material man själv är van vid. Eller det billigaste skit kunden hittat någonstans. Tycker det bara är att betala o sluta leka Ove.
Jag själv är hantverkare och när kunden säger han köpt egna grejer som man ska jobba med så kör vi en ”extra avgift” då det oftast inte är material man själv är van vid. Eller det billigaste skit kunden hittat någonstans. Tycker det bara är att betala o sluta leka Ove.
Det är väl helt ok (även om jag inte riktigt förstår varför kunden är skyldig dig pengar för att den betalat ett jämförelsevis lågt belopp för materialet till någon helt annan...), så länge ni tydligt informerar om det på förhand och inte är lite fiffiga och upplyser om det först när fakturan kommer.
Redigerat:
Ja här har du inget att vinna på att vara följsam...E EB2 skrev:Lite märklig rekommendation, tycker jag. Föreslår istället att du betalar vad du tycker är skäligt, håller inne med resterande samt bestrider eventuella krav. Vill de ha det sista får de stämma dig. Relativt liten risk att de går vidare med det och gör de mot förmodan det (och vinner, risken för vilket är ännu mindre) återstår bara för dig att betala det som återstår. Det är ett så litet belopp att det inte blir några rättsliga kostnader att tala om.
Generellt sett tycker jag att konsumenter är alltför mesiga i dessa lägen och att hantverkare får igenom alltför mycket för att konsumenten inte vågar säga nej.
Ta kontakt med kommunens konsumentvägledare och se om de kan göra något. (Om inte annat kan snacket börja gå om oseriös firma och det brukar inte vara bra).
Kontakta även ARN och anmäl företaget, de behöver inte följa ARN:s beslut men kan hamna på "svarta listan".
Problemet för hantverkare är ju att de gör saker man kan göra själv men inte vill/orkar.
Är ju inte många branscher där skatten reduceras och det är ju just för att "Ve som helst som kan läsa och surfa på youtube" löser 90% av allt hantverkare gör.
Så bestrid, betala en krona och så vidare.
Rådet att betala kommer nog från någon som får betalt för att skriva så!!!
Fel av dig. Skall arbetstagaren ta sig med egen bil till arbetsplatsen , betalar arbetsgivaren resekostnader på 25 kr/mil. det beror på att vi har olika arbetsplatser, med olika reseavstånd. Har arbetstagaren fast arbetsplats så gör arbetstagaren avdrag i deklarationen, Byggnads avtal. Kör man med egen bil i tjänst så gäller det statliga ersättning, men det får arbetsgivaren med ersätta.S sjoelund skrev: