Bra fråga, har aldrig tänkt på att det skiljer?
 
Har någon nån känsla för kvaliteten på SKF spindelleder förresten? De låg i det lägre prisspannet (typ 140 spänn, min var 95, dyrast 450) nämligen...
 
Dessa reservdelssidor är störande, kollar på en tomgångsmotor och de är alla med tvåpoliga kontakter, trots den korreka motorn ska ha fyra st. Man vågar inte lita på dessa sidor.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Nä, det är inte lätt att hitta rätt.. även med regnummer... Men de vill ju säkert ha de så för att man ska betala extra för nogrannare koll... 👎
 
Det kan vara att det saknas ABS ring eller något.

Ang avgasvärden, kan det vara en flexfuel?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har någon nån känsla för kvaliteten på SKF spindelleder förresten? De låg i det lägre prisspannet (typ 140 spänn, min var 95, dyrast 450) nämligen...
SKF gör inget sånt här själva alls och de plockar mycket italienska grejer så antagligen är det nån däromkring som gör deras. Ocap kanske...
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Dessa reservdelssidor är störande, kollar på en tomgångsmotor och de är alla med tvåpoliga kontakter, trots den korreka motorn ska ha fyra st. Man vågar inte lita på dessa sidor.
finns ingen sida som kan ersätta kunnig reservdelspersonal. Särskilt inte autodoc och liknande som kan klumpa ihop många modeller i en sökning. Därför hjälper sällan regnummer alla gånger. En del tror att det är 100% men det är det inte på långa vägar. Finns många grejer inte ens chassinummer räcker till utan man måste titta vad man har på bilen.
Jag säljer själv reservdelar och jag utgår alltid från oe kataloger och sen krossar jag bara på reservdelsnumret.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Ja den här delen hittas inte ens på det numret. Inte ens på saabklubbens reservdelssida har dom rätt sorts tomgångsmotor. Ska vara till lucas CU14. Ser ut som bästa stället att köpa är från UK just nu.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Ja den här delen hittas inte ens på det numret. Inte ens på saabklubbens reservdelssida har dom rätt sorts tomgångsmotor. Ska vara till lucas CU14. Ser ut som bästa stället att köpa är från UK just nu.
vad är det för modell? Som av en slump är jag saab åf själv och håller även på med gammelgrejer. Delar till Lucas sprutet på 900 lär man nog inte hitta på nå moderna reservdelssidor för det fanns aldrig på eftermarknaden i nån utsträckning. Bara original oftast. Det man får upp om man söker på regnr är väl motsvarande boschdel som fanns även det.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Originalnummern är 748563, det är till saaben min som jag skrivit om här, en T16 från 1990

Fordonsmotor med slangar, rör och märklapp på en komponent. Teknisk och lite stökig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
DennisCA DennisCA skrev:
Originalnummern är 748563, det är till saaben min som jag skrivit om här, en T16 från 1990

[bild]
nya kompletta ventiler har utgått för evigheter sen men det verkar med lite googlande att de har en helt vanlig Delco ställmotor som går att skruva loss? Är det inte ett nyckelgrepp nedanför kontakten? Vet inte vilken typ de hittat som passar men normalt sitter dessa på triljoner usa bilar och även nå opel tror jag. Sällan nå fel på de dessutom. Bara lägga ström på de och se att den arbetar in och ut typ och rengöra allt.
 
Ja det är en sån jag hittat också. Borde prova få isär denna och testa den noggrannare innan jag köper. Har felsökt i dagar nu och chansen är stor det kan vara denna som är fel. Men är inte hundra på det. Några saker ska uteslutas ännu så det behöver inte vara denna del som har fel, testerna jag gjort är lite oklara.

Haft bort den tidigare och rengjort, även en tur i ultraljudstvätten. Men inte tagit isär den.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Ja det är en sån jag hittat också. Borde prova få isär denna och testa den noggrannare innan jag köper. Har felsökt i dagar nu och chansen är stor det kan vara denna som är fel. Men är inte hundra på det. Några saker ska uteslutas ännu så det behöver inte vara denna del som har fel, testerna jag gjort är lite oklara.

Haft bort den tidigare och rengjort, även en tur i ultraljudstvätten. Men inte tagit isär den.
ja det är ju som sagt en vanlig ställmotor bara. Antingen fungerar den eller så inte. Två stift är in och de andra två är ut men vilka minns jag inte.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Dessa reservdelssidor är störande, kollar på en tomgångsmotor och de är alla med tvåpoliga kontakter, trots den korreka motorn ska ha fyra st. Man vågar inte lita på dessa sidor.
Jag vet inte hur motonet är på just Saab delar. Troligen väldigt dåliga men allmänt sett så är motonets priser inte mycket högre än Autodoc.
 
Ja eller BBD, dom brukar få hem rätt delar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.