Idag är köket systudio, tänkte sy nytt kapell till båten...hur svårt kan det vara ??
Skitsvårt, dagens kapellduk är hård och bångstyrig i akrylväv.
Jag har lagat bommulskapell tidigare utan problem med vanlig symaskin, denna väv är svår i 2 lager, på vissa ställen med dragkedja mm är det 8 lager som ska igenom !!
Man får snurra maskinen för hand på de ställena.
För första gången i mitt liv börjar jag ångra vad jag gett mig in på.
Dessutom måste det vara klart till onsdag kväll.
Men det är som vanligt bara bita ihop och jobba på 🙂
 
  • Ett kök med symaskin och textilprojekt på bordet, belysning, vitvaror och köksredskap i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Ja, jag tänkte också så, möjligen också 6 mm?
man har 1/4", 7 och iaf. 8mm ;) + ett sett stela rackare i mm som inte används vidarevärst ofta 😚

Ett set med sex skruvmejslar, röd och svart handtag, organiserat i förvaringslåda.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
7mm är väl standard på rörklämmor, varför 9/32”?
Själv föredrar jag denna typ, böjlig och lätt att komma åt med.
[länk]

[bild]

/Höghus
7mm passar inte så bra i min erfarenhet, hade en 7mm hylsa och den ville inte gå på nån av dom utan en massa bråk medan tumhylsan hade precis lite extra utrymme så det passsade perfekt. Jag antar på en splitter ny klämma kan det funka men på äldre som jag oftast har att göra med så har det varit jobbigt.
 
  • Gilla
Fel av Åke
  • Laddar…
richardtenggren
Tokslut Tokslut skrev:
man har 1/4", 7 och iaf. 8mm ;) + ett sett stela rackare i mm som inte används vidarevärst ofta 😚

[bild]
Jag har också hylsskruvmejslar, men från Wera, dessa har jag i spannet 5-13 mm. Men brukar använda en flexibel till slangklämmor, har minst 2 st varav den ena brukar vara för liten och då minnet sa att standard är 7 mm, så gissade jag även på 6 mm🙂
Wera säljer dessa;
Skärmdump av en webbplats, produktbeskrivning, skruvmejslar, grönt och svart tema, på svenska, fullt batteri, Wi-Fi-anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Det är inte klämmor i tumstorlek vi har att göra med, England eller USA?
 
Förmodligen är de 7mm, men efter 33 år eller så är dom förmodligen hackade och tillstymmade att det blir en kamp att få en 7mm att passa. Då funkar 7,14mm bra.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Förmodligen är de 7mm, men efter 33 år eller så är dom förmodligen hackade och tillstymmade att det blir en kamp att få en 7mm att passa. Då funkar 7,14mm bra.
Byter du klämmorna mot nya fräscha?
 
C
Isakare Isakare skrev:
Idag är köket systudio, tänkte sy nytt kapell till båten...hur svårt kan det vara ??
Skitsvårt, dagens kapellduk är hård och bångstyrig i akrylväv.
Jag har lagat bommulskapell tidigare utan problem med vanlig symaskin, denna väv är svår i 2 lager, på vissa ställen med dragkedja mm är det 8 lager som ska igenom !!
Man får snurra maskinen för hand på de ställena.
För första gången i mitt liv börjar jag ångra vad jag gett mig in på.
Dessutom måste det vara klart till onsdag kväll.
Men det är som vanligt bara bita ihop och jobba på 🙂
Jag går I samma tankar till min båt. Var skitdyrt med nytt kapell.
 
F fribygg skrev:
Byter du klämmorna mot nya fräscha?
Nä varför skulle jag det om de gamla funkar?
 
C C.Ö skrev:
Jag går I samma tankar till min båt. Var skitdyrt med nytt kapell.
Det är svårt, har du ett kapell i bra skick så kan det gå att få till bra men oftast så har dom gått ut sig lite, kanske nåt hål då blir det svårt...
Iaf om man är noga, då får man test och förmodligen sprätta och göra om på sina ställen några gånger.
Morsan som sytt i 50 år tackar oftast nej till just båtkapell.
En industri symaskin är nästan ett måste
 
  • Gilla
C.Ö
  • Laddar…
Böt huvudcylinder till kopplingen på Fiestan (-08) i oktober 2017. Köpte märket "LuK" och betalade 380 spänn... Nu läcker den igen, efter knappt 2500 mil, vilka iofs alla är stadstrafik....

Bilen har gått 19500 nu, ska man köpa LuK igen, och tänka att den kanske var tillverkad på en måndag, och nästa är säkert bra, eller köpa dyrare? Tanken är att köra bilen "till skroten" så den rullar säkert 5 år och 2500 mil till....

Man kan få Sachs för knappa 5-hundringen, eller Brembo för närmare 700 ... LuK kostar 250 på Autodoc....
 
C C.Ö skrev:
Jag går I samma tankar till min båt. Var skitdyrt med nytt kapell.
Jag har sytt dynor till både båt och husvagn med gott resultat.
Men denna akryl duk är ett helvete att hantera, den är styv och hal, går inte att knöla ihop som man brukar när man syr.
Svår att vika, svår att nåla.
Nä, jag rekomenderar ingen med vanlig maskin att försöka sig på detta.
Jag funderar just nu på att sy ihop det gamla igen, och ge mig på detta senare.
Just nu är överdelen klar, alltså från vindrutan till aktern, ska åka till båten och prova den.
Men sen kommer sidostyckena, då blir det svårt på riktigt 😳 ☹️
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Böt huvudcylinder till kopplingen på Fiestan (-08) i oktober 2017. Köpte märket "LuK" och betalade 380 spänn... Nu läcker den igen, efter knappt 2500 mil, vilka iofs alla är stadstrafik....

Bilen har gått 19500 nu, ska man köpa LuK igen, och tänka att den kanske var tillverkad på en måndag, och nästa är säkert bra, eller köpa dyrare? Tanken är att köra bilen "till skroten" så den rullar säkert 5 år och 2500 mil till....

Man kan få Sachs för knappa 5-hundringen, eller Brembo för närmare 700 ... LuK kostar 250 på Autodoc....
Säkert nått tillverkat i Kina trots märket, du får prova nått annat nu.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Böt huvudcylinder till kopplingen på Fiestan (-08) i oktober 2017. Köpte märket "LuK" och betalade 380 spänn... Nu läcker den igen, efter knappt 2500 mil, vilka iofs alla är stadstrafik....

Bilen har gått 19500 nu, ska man köpa LuK igen, och tänka att den kanske var tillverkad på en måndag, och nästa är säkert bra, eller köpa dyrare? Tanken är att köra bilen "till skroten" så den rullar säkert 5 år och 2500 mil till....

Man kan få Sachs för knappa 5-hundringen, eller Brembo för närmare 700 ... LuK kostar 250 på Autodoc....
Luk har jag dåliga erfarenheter av, det är ett lågprismärke. Jag hade satt i en Brembo, så jädra kul är det inte att byta huvudcylinder och bruxholkens uppgift är att fungera. Den håller till skroten.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Har man behov av ett bord med uttag för symaskin tar man fran Boschlimpan 🙂
(Har 2 iläggskivor som aldrig används)
Köksbänk, symaskin, tigersåg, blått tyg, tejp, hemmafixarprojekt, sammansatt bild, okonventionellt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
blackarrow och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.