Jag har skrivit detta i en annan tråd. Min övertygelse är att välskötta ytor runt där vi bor har sitt ursprung sedan miljoner år tillbaka, då vi ville ha öppna ytor med kort gräs, glest med träd. Det är ren psykologi, som ligger djupt i människan. Parker är ju sådana miljöer som tilltar oss. Det korta gräset gör oss trygga, då vi kan uppfatta inkräktare, ormar, vilda djur mm. Träden kan vi ta skydd i! Jag tycker inte vi ska underskatta att vi ändå också är ett djur. En annan fundering är ju att vi om vi kan så sover vi gärna på övervåningen om sådan finns att tillgå- tror att detta också är ett sätt att känna oss tryggare.

En annan fundering är att lägga så stor energi på gräsmattans vara eller inte vara är en anti greenwashing. Kan inte se att så liten yta som gräsmattor är har någon avgörande betydelse. Dessutom så är de flesta gräsmattor inte välskötta. Dessutom är en villatomt inte bara gräsmatta, utan består av massa annat grönt, mm. Det som anses vara den stora skillnaden (som medför minskade insekter) är att jordbruket är så intensivt, men jag TROR att det finns också en fuktfaktor i främsta södra Sverige, där sommaren idag är torrare. Några av er har ju övertygelsen att gräsmattan som blir en äng har stor betydelse, men hur är det med era träd? Det har ju varit en rörelse att ta ned träd på tomterna under många år. Som ett exempel har vi stora träd på tomten med en krontäckning på 60-70 % av tomten, där Lindarna är fantastiska med 1000-tals bin, humlor, getingar o andra insekter, man hör hur det surrar dagarna i ända.
 
  • Gilla
  • Haha
Luc Reiner och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag är ute i skogen nästan varje dag. Men när träd får ligga kvar på huset eller det är en viss fara i din trädgård och det väller över på din granne så bör det bli lite tvångsförvaltning.
Dessa 2 exempel jag gav borde förpassas faktiskt i ett boende, just för de klarar inte av sig själva heller :)

En oklippt gräsmatta jämfört med igenvuxet på ett vilt sätt är 2 helt skilda saker. Den senare bör inte vara lagligt medan oklippt gräsmatta är ok.
Bättre med igenvuxen "som en skog" än en överklipt gräsmatta. Sen om deras hus är ett ruckel är en annan sak, bara träden ramlar på deras gård och inte över någon annars.

Men jag vet att dom flesta tycker om det stilrena "stelrena"

Slår man gräsmattan en till två gång om år får man fint hö till till ex. höns eller lerbygge, och lite sly till att fläta med.
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är det i villaträdgårdar vi ska arbeta med biologisk mångfald verkligen? Kan man få ha något litet utrymme kvar att vara på? Vad är nästa steg, tvångsmata mig med acidophilus för att bevara tarmfloran?

Inte konstigt de mest engagerade är vuxna människor som på riktigt limmar fast sig i saker. Finns någon vettig miljörörelse man kan engagera sig i?
Jag har snart inte någon stans att vara på som dig då, skogarna är nästan bara träd åkrar idag. Så en gammal skog på gården med biologisk mångfald, då har jag någonstans att vara på.

Vuxma människor som är fastlimmade vid en gräsklippare 👾
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Presentera din lösning! Skriv inte "sluta klippa gräsmattan" bara, för det känns lite som att undvika bada i havet för att inte bidra till uppvärmningen av världshaven. Jo jag vet att alla kan göra lite....ingen...allt.🙂
För hundra år sedan så var merparten av svenskarna fattiga arbetare, den lilla jord man ägde använde man till att odla mat. Idag så är merparten av svenskarna välbärgade, den lilla jord vi äger håller vi snygg och vältrimmad för syns skull. Vi köper billigt det vi behöver från något annat land där merparten av befolkningen är fattiga arbetare. Jag undrar hur det ser ut om hundra år?
 
  • Gilla
Bjor och 2 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Jag har skrivit detta i en annan tråd. Min övertygelse är att välskötta ytor runt där vi bor har sitt ursprung sedan miljoner år tillbaka, då vi ville ha öppna ytor med kort gräs, glest med träd. Det är ren psykologi, som ligger djupt i människan. Parker är ju sådana miljöer som tilltar oss. Det korta gräset gör oss trygga, då vi kan uppfatta inkräktare, ormar, vilda djur mm. Träden kan vi ta skydd i! Jag tycker inte vi ska underskatta att vi ändå också är ett djur. En annan fundering är ju att vi om vi kan så sover vi gärna på övervåningen om sådan finns att tillgå- tror att detta också är ett sätt att känna oss tryggare.

En annan fundering är att lägga så stor energi på gräsmattans vara eller inte vara är en anti greenwashing. Kan inte se att så liten yta som gräsmattor är har någon avgörande betydelse. Dessutom så är de flesta gräsmattor inte välskötta. Dessutom är en villatomt inte bara gräsmatta, utan består av massa annat grönt, mm. Det som anses vara den stora skillnaden (som medför minskade insekter) är att jordbruket är så intensivt, men jag TROR att det finns också en fuktfaktor i främsta södra Sverige, där sommaren idag är torrare. Några av er har ju övertygelsen att gräsmattan som blir en äng har stor betydelse, men hur är det med era träd? Det har ju varit en rörelse att ta ned träd på tomterna under många år. Som ett exempel har vi stora träd på tomten med en krontäckning på 60-70 % av tomten, där Lindarna är fantastiska med 1000-tals bin, humlor, getingar o andra insekter, man hör hur det surrar dagarna i ända.
Jag har också en teori, att när Ulf Lundell skrev låten "öppna landskap" för en miljon år sedan, så lärde sig alla svenskar att de trivs bäst där gräsmattan är 3cm hög, med sill och hembakad vört.
 
  • Haha
Unikt namn och 2 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Bättre med igenvuxen "som en skog" än en överklipt gräsmatta. Sen om deras hus är ett ruckel är en annan sak, bara träden ramlar på deras gård och inte över någon annars.

Men jag vet att dom flesta tycker om det stilrena "stelrena"

Slår man gräsmattan en till två gång om år får man fint hö till till ex. höns eller lerbygge, och lite sly till att fläta med.
Det kom ju upp en perfekt trädgård på bild efter vår diskussion, så har ju inte jag det riktigt. Jag har välklippt matta, och höga träd på nästan hela tomtgränsen, drygt 50 friska träd i allt från 3-10 meter höga. Men de är välskötta med, de kan inte växa vilt för då kommer trafikverket och slaktar träden =)

Men jag håller mig vid att om träden är illa skötta är det en sak, medans om man skiter i gräset är en annan. Jag skiter fullkomligt i om grannen klipper sin gräsmatta, men den grannen ska skita fullkomligt i vad jag gör i min trädgård med. Om jag så asfalterar hela tomten så har ingen något att säga om saken :)

Min trädgård var faktiskt en gammal handelsträdgård som första boende skötte om. Jag har däremot ett jobb så jag har inte riktigt den tiden att sköta om sådant som den herren gjorde.
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det har pratats om insektsdöden i många år, även ljusföroreningar som stör och skadar insektslivet. Du behöver ju inte spela apa…
Du, det har pratats om många idiotiska saker genom åren. Något det också pratats om är att mänsklighetens lösning på matbehovet i framtiden är att äta insekter.

Eftersom vi alla är minst 98% apa så behöver varken du eller jag spela det.

Kul att du är så fantastiskt upplyst, men lite märkligt att du väntar dig att alla skall vara på den nivån. 😊
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
Intresant att trådämnet väcker så heta känslor.

För vår egen del har vi en pragmatisk och som en del skulle säga, "lat" inställning till gräsmattornas skötsel. Vi har lejt ut jobbet på tre robotar på våra två fastigheter. Under större delen av juni så satte vi robotarna på paus eftersom det var torkperiod, ingen mening att ha botarna att klippa bruna "gräsmattor". Nu i juli har allt vänt, bra tillväxt så botarna har fått jobba som vanligt, några timmar per dag när det passar bäst för oss. Ca 3000 kvm gräsmattor att sköta totalt.

Varför håller vi igång dessa botar för att fixa till grönytorna? För att det kräver noll arbetsinsats för att få ett riktigt bra resultat, vi behöver inte göra ett skit och energiförbrukningen om man ska se på detta är absolut försumbar.

En bonuseffekt av att ha botar som sköter gräset är att sorkar & mullvadar inte trivs på dessa ytor, nästan noll problem med det. Ytterligare en bonuseffekt av att ha botar som sköter gräset är att man snabbt får en tätvuxen frisk gräsmatta som ger ett stort mervärde för oss, besökare, barnbarn osv.

Vad gäller mångfald, insekter osv: endast några procent av våra marker utgörs av "trädgårdstomt" att skötas som sådan, resten är ängs- och skogsmark som är orört vildvuxen mestadels (men ska skötas det också periodvis).
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
S
D Bubblebubb skrev:
Odla jordgubbar är mycket mer meningsfullt än en gräsmatta.
Källa på det?
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
För hundra år sedan så var merparten av svenskarna fattiga arbetare, den lilla jord man ägde använde man till att odla mat. Idag så är merparten av svenskarna välbärgade, den lilla jord vi äger håller vi snygg och vältrimmad för syns skull. Vi köper billigt det vi behöver från något annat land där merparten av befolkningen är fattiga arbetare. Jag undrar hur det ser ut om hundra år?
Vad har marknadsekonomi med min 300m2 lilla gräsmatta att göra? Har vi inte kommit lite långt bort från frågan om att sköta om våra gräsmattor nu? 😀
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du, det har pratats om många idiotiska saker genom åren. Något det också pratats om är att mänsklighetens lösning på matbehovet i framtiden är att äta insekter.

Eftersom vi alla är minst 98% apa så behöver varken du eller jag spela det.

Kul att du är så fantastiskt upplyst, men lite märkligt att du väntar dig att alla skall vara på den nivån. 😊
Var har jag skrivit att jag förväntar mig att alla ska ha koll på ämnet?

Lustigt nog var det en artikel i den lokala tidningen idag om just detta, håll ögonen öppna :)
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var har jag skrivit att jag förväntar mig att alla ska ha koll på ämnet?

Lustigt nog var det en artikel i den lokala tidningen idag om just detta, håll ögonen öppna :)
Du ondgör ju dig över de som missat det du har koll på.. apa eller ej…
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du ondgör ju dig över de som missat det du har koll på.. apa eller ej…
Nej, inte alls. Läs igen med andra glasögon
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
He he, flera här som inte hänger med i trenderna ser jag. Besökte ett villaområde i en närförort till Stockholm förra året. Alla tomter hade politiskt korrekt "ängsmatta".
Ja, hela villasamhället tog ju flyget ned till solsemestern med familjen och medan man förr betalade den öler sommaren hemmavarande tonåringen till granne att klippa så gör man inte det längre. Det ger uppväxt gräs.

Undrar om det har så mycket med politiskt korrekthet som en vilja att konsumera solsemester...
 
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, hela villasamhället tog ju flyget ned till solsemestern med familjen och medan man förr betalade den öler sommaren hemmavarande tonåringen till granne att klippa så gör man inte det längre. Det ger uppväxt gräs.
Ha ha, nä nä, det här kunde inte misstas för utebliven trädgårdsskötsel. Tvärtom - allt tipp-topp inklusive väl utvalda ängsblomster, små gångar, rabatter osv.
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.