C cpalm skrev:
He he, flera här som inte hänger med i trenderna ser jag. Besökte ett villaområde i en närförort till Stockholm förra året. Alla tomter hade politiskt korrekt "ängsmatta".
"politiskt korrekt"... ? Tror du verkligen att de som någorlunda, mer eller mindre men ändå bryr sig om denna fråga ("Respekt för Naturen") tänker "politiskt"...? Nej du, där har du helt fel. Och politikerna bryr sig än så länge inte alls om "ängsmattan"...
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag har klippt gräsmatta, fruktträd och en del rosbuskar. När allt står i blom går det knappt att vara i trädgården för att det surrar så i buskar och träd. Här i området har vi tagit hand om våra trädgårdar inklusive gräsklippning sedan 1930-talet och än så länge har det fungerat bra.
Jo... än så länge. Frågan är vad kommer att hända med de andra när du är inte finns länge...
Allt handlar om kunskap, respekt och framför allt mindre egoism.
C C.Ö skrev:
Nej, jag är ingen växt
Annars skulle du vara dör i nu läge... Och förresten: Växter lever... Frodas och hjälper oss att leva. Viste du det...?
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag har klippt gräsmatta, fruktträd och en del rosbuskar. När allt står i blom går det knappt att vara i trädgården för att det surrar så i buskar och träd. Här i området har vi tagit hand om våra trädgårdar inklusive gräsklippning sedan 1930-talet och än så länge har det fungerat bra.
Jo... än så länge. Frågan är vad kommer att hända med de andra när du är inte finns länge...
Allt handlar om kunskap, respekt och framför allt mindre egoism.
C C.Ö skrev:
Nej, jag är ingen växt
Annars skulle du vara dör i nu läge... Och förresten: Växter lever... Frodas och hjälper oss att leva. Visste du det...?
R Rkarlsson skrev:
Nu odlar jag ingenting själv.
Men min bror odlar hiskeligt mycket, de är även veggisar och odlar jättemycket.
De har riktigt fint klippt gräs och inga rabatter att tala om, bara "odlingslådor" och växthus.

De borde alltså inte få så mycket egentligen. Alla bär jag har "ofrivilligt" i trädgården är frodiga och ger mycket.

Det går jättebra ihop med en välklippt matta :)
De kompenserar en del i alla fall. Ett plus för de. Gissar att den gräsmatta kommer att minska med tiden.
Dessutom är inte gräsmattan i sig man är ute efter här, det är det "överdrivna" sättet med onödigt skötsel som tar död på allt annat utan att någon tänker på det.
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
Har tittat en del på flygfoton från 50-tal och då var trädgårdarna mycket mera odlade och med mindre delar gräsmatta, i vissa av dem saknades gräsmatta utan det var grusgångar.
Själva hållet vi på att minska gräsmattorna och låter växter som frösår sig få överta mera som aklejor, blåklockor, olika nävor, malvor, lavendel, men också klöver och vitsippor. Och även det som definieras som ogräs.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag har klippt gräsmatta, fruktträd och en del rosbuskar. När allt står i blom går det knappt att vara i trädgården för att det surrar så i buskar och träd. Här i området har vi tagit hand om våra trädgårdar inklusive gräsklippning sedan 1930-talet och än så länge har det fungerat bra.
Jo... än så länge. Frågan är vad kommer att hända med de andra när du är inte finns länge...
Allt handlar om kunskap, respekt och framför allt mindre egoism.
C C.Ö skrev:
Nej, jag är ingen växt
Annars skulle du vara dör i nu läge... Och förresten: Växter lever... Frodas och hjälper oss att leva. Visste du det...?
R Rkarlsson skrev:
Nu odlar jag ingenting själv.
Men min bror odlar hiskeligt mycket, de är även veggisar och odlar jättemycket.
De har riktigt fint klippt gräs och inga rabatter att tala om, bara "odlingslådor" och växthus.

De borde alltså inte få så mycket egentligen. Alla bär jag har "ofrivilligt" i trädgården är frodiga och ger mycket.

Det går jättebra ihop med en välklippt matta :)
De kompenserar en del i alla fall. Ett plus för de. Gissar att den gräsmatta kommer att minska med tiden.
Dessutom är inte gräsmattan i sig man är ute efter här, det är det "överdrivna" sättet med onödigt skötsel som tar död på allt annat utan att någon tänker på det.
M Markarbetaren skrev:
Jag försöker tänka själv och inte tro på allt som skrivs på aftonbladet..
Det är bra (tummen upp...!).
Men det här ämne hamnar mycket högre upp i medvetenheten och kunskap än vad allt billig media kan åstadkomma tillsammans... Och jo visst. självfallet krävs det att tänka själv och upptäcka och värdera högt det som är fel och det som är rätt. Huvudproblem här.
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
J Jylais skrev:
Jo... än så länge. Frågan är vad kommer att hända med de andra när du är inte finns länge...
Allt handlar om kunskap, respekt och framför allt mindre egoism.

Annars skulle du vara dör i nu läge... Och förresten: Växter lever... Frodas och hjälper oss att leva. Visste du det...?

De kompenserar en del i alla fall. Ett plus för de. Gissar att den gräsmatta kommer att minska med tiden.
Dessutom är inte gräsmattan i sig man är ute efter här, det är det "överdrivna" sättet med onödigt skötsel som tar död på allt annat utan att någon tänker på det.

Det är bra (tummen upp...!).
Men det här ämne hamnar mycket högre upp i medvetenheten och kunskap än vad allt billig media kan åstadkomma tillsammans... Och jo visst. självfallet krävs det att tänka själv och upptäcka och värdera högt det som är fel och det som är rätt. Huvudproblem här.
Kolla innan du skriver att du inte får med gamla inlägg, det blir mycket annars...... 😉
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Märkligt, jag körde från Göteborg till Horred och tillbaka i veckan. Dagen efter fick jag åka till macken och tvätta vindrutan pga all insektssmet.

Du kanske kör saktare på äldre dar så att insekterna klarar sig? 😂
Då svarar jag med min anekdotiska bevisning. Bilresa Söderköping - Idre ToR. Väldigt lite insekter på rutan.
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Då svarar jag med min anekdotiska bevisning. Bilresa Söderköping - Idre ToR. Väldigt lite insekter på rutan.
I vintras på skidsemester 😉
 
  • Haha
  • Gilla
Naturlig obegåvning och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
I vintras på skidsemester 😉
Förra veckan faktiskt 😀
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
Gräs allergi, vill ej de blommar
Barn som leker svårt i högt gräs
Fästingarr kan gömma sig i högt gräs
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
C
J Jylais skrev:
Annars skulle du vara dör i nu läge... Och förresten: Växter lever... Frodas och hjälper oss att leva. Visste du det...?
Ja, det gör dom på grund av koldioxiden
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
J Jylais skrev:
De kompenserar en del i alla fall. Ett plus för de. Gissar att den gräsmatta kommer att minska med tiden.
Dessutom är inte gräsmattan i sig man är ute efter här, det är det "överdrivna" sättet med onödigt skötsel som tar död på allt annat utan att någon tänker på det.
Hur menar du med att den gräsmatta kommer att minska med tiden?

De kommer inte minska sin gräsmatta om du menade det, de har tillräckligt med plats för det behov de har av odlingar.
De har med robot så det är ganska liten tid de lägger, vårstädning, mittenstädning och höststädning.
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Då svarar jag med min anekdotiska bevisning. Bilresa Söderköping - Idre ToR. Väldigt lite insekter på rutan.
Min anektodiska bevisning i 2 tillfällen.
- Mina bilar har gott om insekter på sig, för mycket
- När jag cyklar i skogen så har min hals för mycket insekter i sig, ja jag vet att jag kan stänga munnen mer :O
Anledningen till mindre insekter är för att det är torrt på natten. När vi har fuktiga nätter så är det extrema mängder insekter på dagen.
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Då svarar jag med min anekdotiska bevisning. Bilresa Söderköping - Idre ToR. Väldigt lite insekter på rutan.
Väldigt anekdotisk bevisföring från din sida också i så fall. Det du kräver av andra borde du kräva av dig själv också.

Kanske kör du så sakta så att insekterna klarar sig. 😂 😂
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Väldigt anekdotisk bevisföring från din sida också i så fall. Det du kräver av andra borde du kräva av dig själv också.

Kanske kör du så sakta så att insekterna klarar sig. 😂 😂
Haha, missade du verkligen att jag svarade på din anekdotiska bevisföring med att skriva att jag svara med min anekdotiska bevisföring? 🤣🤣Läsförståelse.....
 
  • Gilla
  • Haha
BSOD och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.