mexitegel mexitegel skrev:
Uppenbarligen fanns det saker att diskutera eftersom tråden har närmare 40 inlägg. Utöver det vore föredrar vi alla en trevligare ton i inläggen.
Tack, tycker jag fått många goda råd och synpunkter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
spelar väl ingen som helst roll om inga garantier gäller vid användning av fogskum.
Så du vet inte, då vet vi det. Har du varit med om problem med specifikt karmar när det gäller fönster?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
mattias.rask mattias.rask skrev:
Håller helt med. I det här fallet förväntar sig firman att jag betalar för alla medarbetares transport från respektive hem till uppsamlingsplats + firmabilen från firmaadress till oss.
Och normalt är att arbetstagaren bekostar resa till och från arbetsplatsen, så det är inget du skall betala.
 
  • Gilla
  • Haha
mushu och 12 till
  • Laddar…
B
Excel Excel skrev:
Han verkar krängt, underförstått menar han att du ska vara tacksam och acceptera den saltade fakturan eftersom han ”ställde upp”

Att han använde två sågblad trot jag inte ett skvatt på, han har såklart använt sågblad som satt i maskinen ffån förra jobbet.
Har du något som helst belägg för att han inte använt två sågblad?
 
  • Gilla
Berntpeter och 2 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Och normalt är att arbetstagaren bekostar resa till och från arbetsplatsen, så det är inget du skall betala.
Håller helt med, samtidigt är det ju lite hur man förpackar produkten. Vissa tar tex servicebil + milersättningen. Eller mer än 50kr/mil. Med tanke på hur de har agerat hittills så kan de få för sig ett annat sätt att debitera….
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
B BTR skrev:
Har du något som helst belägg för att han inte använt två sågblad?
Ingen aning - men de lämnade inte kvar de två sågbladen de tycker jag ska betala för. För tänker att ett tigersågsblad för 300kr räcker till mer än att kapa 10 Karmskruvar och en fönsterkarm.
Inget att bråka om dock - även om jag tycker det känns i överkant för ett blad. Men värre att de ville ha betalt för material som redan fanns på plats och dessutom saltar fakturan när jag påpekar det.
 
  • Gilla
mushu och 6 till
  • Laddar…
A Almedals skrev:
Så du vet inte, då vet vi det. Har du varit med om problem med specifikt karmar när det gäller fönster?
Fick svar från Villafönster att full garantin inte gäller ifall man använder fogskum, lite luddigt var det - men iaf inte det det som kan härledas till installationen.
 
  • Gilla
mushu och 3 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
De kostar att ha andra göra sitt eget skitjobb.
Så att byta fönster är ett skitjobb??
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
mattias.rask mattias.rask skrev:
Fick faktura härom dagen och reagerade över att de fakturerade många mil i reseersättning och för material för fönstermontering trots att jag försåg dem med detta (de var informerade i förväg att allt material skulle finnas på plats).

Och när jag påpekade detta så beskriver de att jag får betala för fyra hantverkares resor från hem till samlingsplats samt ”hämnas” genom att salta fakturan med diverse extra kostnader.

Hur bör jag gå vidare?
Mitt mail:

Hej James,

Kollat lite igen på fakturan och vill att ni stryker materialet och förklarar vad för tigerblad ni använder som kostar 315kr st. Senast tog vår senaste hantverkare 85kr

[media]
Jag försåg er med Karmskruv, nivåbrickor, täcklock, och fogskum ville jag absolut inte att ni skulle använda - men det gjorde ni ändå.

Har ni valt att använda eget material så får ni stå för det själva - särskilt när ni tar flera gånger mer för det än vad det materialet jag köpt in.

Räknade också på resorna och fick det till 40 mil. 8x46km + 4mil extra för Jimmie. Vet inte om Tony la med sin resa när han var och kollade, men då var han ändå på Hisingen och skrev papper på ett hus och det ska inte jag behöva betala för.

Tack så mycket!

Hälsningar,
Mattias

Svar nedan:
Hej,
Efter din respons på vår fakturering och med tanke på hur vi ställde upp för dig (när vi egentligen inte hade tid), känner jag mig tvungen att bemöta detta enl. nedan (på min semester).
Jag reviderar fakturan enl. följande:

Tony var tvungen att köpa in det nödvändigaste för fönstermontering. Det hade blivit dyrt för dig om detta saknats eller var av fel typ. Men OK, vi stryker karmskruv, nivåskruv och täcklock och debiterar i stället 0,5 timmar för att returnera materialet, d.v.s 550/2= +225 kr+moms.

Returnerat material: 269,61+185,74+38,02= -493,37+moms.
Fogskum var vi tvugna att använda på det översta fönstret som vi förklarade, det fanns helt enkelt inte plats att montera ditt system med ”svälllister”. Det hade krävts extraarbeten på flera timmer som inte hade varit motiverbart, speciellt då vi inte hade kunnat pressa oss att till bli klara innan semestern så du skulle kunna riva ställningen.

Våra inköpspriser+15% (IT Byggservice debiterar våra inköpspriser+15%)
Tigersågblad Bosch s1155 chm heavy/metal: 237,24+15%= 272,83+moms. 1st. blad förbrukat vid rivningsarbeten.
Multisågblad Bosch aiz 32ec wood 32*40, 5-pack: 463,45/5*1,15= 106,60+moms/st. Minst 1 st sågbald förbrukat.
Det är helt rimligt att debitera minst 1 sågblad av båda sorterna, d.v.s jag reviderar kostnaden från 315 till 378,83+moms, +63,83+moms.

Resor:
4 st T&R Bjurstigen 14B-Stallakärrsvägen 40 (Söderleden/Älvsborgsbron) via uppsamlingsplats, 4*10,4mil=41,6 mil (Tony och James).
Till närmaste uppsamling: 1 st Ingvar T&R Klovsten/Kungsbacka-Posta-Johans väg 7, 2,6 mil.
Till närmaste uppsamling: 2 st Jimmie T&R Klovsten/Kungsbacka-Onsala Intagsväg, 2*2,2mil=4,4 mil
Tony kollade på jobb (från annan kund): 1 mil
Resa returnering: 2 mil
Summering resor: 41,6+2,6+4,4+1+2=51,6 mil, -faktura revideras med +1,6mil= +64kr +moms.

Arbetstid (nu inkl. 1 timma för att titta på jobbet, -bjuder vi inte på längre…..):
Tony+Ingvar: 9+2timmar, James/Jimmie: 16,5+16,5timmar: Totalt: 44 timmar, -faktura revideras med +550 kr +moms.

Total summering: 225-493,37+63,83+64+550= +409,46+moms.

Här har du alla siffror noggrant genomgångna och redovisade, bifogar ny faktura. Observera oförändrat betalningsdatum (dröjsmålsränta f.o.m. 28/7).

/James
Vet inte om jag förstått helt. Men med saltat menar du alltså detta? ;

1 feinblad
1 tigersåg blad
1 timme arbete
6-8mil i körersättning

är de bara detta du bråkar om så ge upp för helvete, eller har jag fel så de faktiskt gäller en större summa?

Edit: inte för de e fel av dig att säga emot, men de verkar ju som de drog tillbaka nästan allt material och gett dig en ny faktura.
 
  • Gilla
  • Arg
katos och 6 till
  • Laddar…
mattias.rask mattias.rask skrev:
Fick svar från Villafönster att full garantin inte gäller ifall man använder fogskum, lite luddigt var det - men iaf inte det det som kan härledas till installationen.
Köpte fönster från Villafönster runt 2010 , både fasta och vrid. Blev då varnad för att använda fogskum då kunder (troligen hempulare) använt för mycket så karmar tryckts in. I vissa fall har detta lett till påverkan av glaskasset (punka, sprickor?) och att öppningsbara fönster inte gått att öppna. Garanti skulle inte gälla i dessa fall, men det var då muntlig info från säljaren över telefon.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Almedals skrev:
Så du vet inte, då vet vi det. Har du varit med om problem med specifikt karmar när det gäller fönster?
Nix, Ingen som helst aning och som jag sa, det spelar ingen som helst roll när inga garantier gäller vid användning av fogskum. Spelar ingen roll öht vad du säger då tillverkaren inte skulle ge dig ett skit för fönstret om du har använt fogskum.
 
  • Gilla
jnse och 5 till
  • Laddar…
Klart man friskriver sig från fogskum som tillverkare när det finns hemmapulare tömmer en flaska per fönster och slår på foder direkt.
Sen är arga över att fönstret är skit.

Korrekt utfört ska det inte vara ett bekymmer.

En riktigt lirare höjer timpenning lite så täcker de bladen och mindre förbrukningsmaterial och sen debiterar billiga blad på fakturan ändå så blir kunden nöjd men fått betala samma ändå.
 
  • Gilla
Borrby och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
L Lechuza skrev:
Vet inte om jag förstått helt. Men med saltat menar du alltså detta? ;

1 feinblad
1 tigersåg blad
1 timme arbete
6-8mil i körersättning

är de bara detta du bråkar om så ge upp för helvete, eller har jag fel så de faktiskt gäller en större summa?

Edit: inte för de e fel av dig att säga emot, men de verkar ju som de drog tillbaka nästan allt material och gett dig en ny faktura.
Du missade att de köpt material, trots att TS innan sagt att det inte behövdes. Först fakturerade de för materialet, sen vill de istället ha betalt för att åka och lämna tillbaks materialet som aldrig skulle köpts från början. Visst plockade de bort lite saker, men la på andra för att jävlas. Sådana personer ska man inte gynna enligt mig.
 
  • Gilla
mushu och 17 till
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Vet inte om jag förstått helt. Men med saltat menar du alltså detta? ;

1 feinblad
1 tigersåg blad
1 timme arbete
6-8mil i körersättning

är de bara detta du bråkar om så ge upp för helvete, eller har jag fel så de faktiskt gäller en större summa?

Edit: inte för de e fel av dig att säga emot, men de verkar ju som de drog tillbaka nästan allt material och gett dig en ny faktura.
Problemet var, när jag ifrågasatte ca 1000kr så tog de bort 500kr men saltade på fakturan med 1500kr.
Och de har dessutom monterat ett fönster på ett felaktigt sätt.
 
  • Gilla
mushu och 15 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Köpte fönster från Villafönster runt 2010 , både fasta och vrid. Blev då varnad för att använda fogskum då kunder (troligen hempulare) använt för mycket så karmar tryckts in. I vissa fall har detta lett till påverkan av glaskasset (punka, sprickor?) och att öppningsbara fönster inte gått att öppna. Garanti skulle inte gälla i dessa fall, men det var då muntlig info från säljaren över telefon.
Stämmer - det behöver inte vara ett problem och troligen är det inte det heller. Men är felaktigt utfört och då också i strid tillverkarens instruktion vilket, som du säger, kan påverka garantierna. Sen har jag ingen erfarenhet av Villafönster - de känns vettiga. Finns företag som gärna skulle vilja använda sig av det som en enkel friskrivningsklausul för att inte ersätta något.
 
  • Gilla
jnse och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.