K knightjocke skrev:
Som jag förstÄtt det Àr det sammanlagringseffekten av vÀxelriktare och nÀtström in i huset elcentral. Det verkar vara ett rÀtt vanligt misstag
Helt korrekt sammanfattat 👍
 
Jag har för mig en forumsmedlem visade foto och hade en Carlo Gavazzi smart Meter till en SolarEdge-vÀxelriktare, men kan ha fel.
Carlo Gavazzi tror jag inte tillverkar vÀxelriktare och dÄ kan jag tÀnka att de anstrÀnger sig för att deras smart meter ska funka ihop med mÄnga olika vÀxelriktarfabrikat. Helt enkelt av snödd vinnings skull, att de fÄr sÀlja mÄnga.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Det var letherface som har en Carlo Cavazzi smart meter. Men det Àr Grovat vÀxelriktare han har.
[lÀnk]
Ja sjĂ€lv har jag en Garo energimĂ€tare ( Carlo Gavazzi) till min Huawei. Funkar fin fint och sĂ„ fĂ„r jag en snygg rad med 5 sĂ„dana mĂ€tare pĂ„ rad. 😁
 
Fick protokollet frÄn besiktningen hÀromdagen. Lite fler fel och framförallt onödiga fel Àn jag trodde/rÀknade med. Alla fel Àr korrekta fel och inte "pÄhittade" som antyddes hÀr tidigare. Dubbel kraftmatning som vi diskuterat pp sistone hÀr Àr med i rapporten ocksÄ som underkÀnt. Ett fÀlt har de lagt för nÀra kanten, pÄpekat tidigare frÄn mig och nu Àven besiktningsmannen, flertalet gafflar lÄste inte och förstÀrkningsskruvarna hade de hittat nÄgot eget sÀtt att sÀtta de pÄ.
Ska skicka rapporten till leverantören nÀr jag Àr hemma frÄn semestern igen.
 
mortimer,
Vart det nÄgot anmÀrkning av besiktningsmannen pÄ dokumentationen du har fÄtt frÄn solcellsinstallatören, eller rÀttare sagt saknas eller Àr undermÄlig? AlltsÄ att det saknas dokumentation. Det Àr nÀmligen nÄgot man kan misstÀnka att hantverkare inte Àr jÀttebra pÄ, Àven om de Àr duktiga pÄ att sÄga och hamra. De Àr helt enkelt usla administratörer och skruvar, bankar och hamrar heller Àn organisererar dokument och handlingar.
 
MÀtprotokoll DC strÀngar saknades. Visste inte ens jag skulle ha detta. Jag fick bilder pÄ "multimetermÀtning" av resp. strÀng vilket jag trodde var tillrÀckligt. All annan dokumentation har jag fÄtt vad jag vet (snö och vindlast, strÀngschema). Datablad för paneler och vÀxelriktare hade jag sedan tidigare.
 
K
M mortimer skrev:
MÀtprotokoll DC strÀngar saknades. Visste inte ens jag skulle ha detta. Jag fick bilder pÄ "multimetermÀtning" av resp. strÀng vilket jag trodde var tillrÀckligt. All annan dokumentation har jag fÄtt vad jag vet (snö och vindlast, strÀngschema). Datablad för paneler och vÀxelriktare hade jag sedan tidigare.
Jag vet inte vad det stÄr att man mÄste lÀmna ett protokoll frÄn ett godkÀnt instrument. Det mÀter spÀnningen och isolationsvÀrdet. Och sedan kan man importera i en mjukvara för att protokoll.

Men vÀxelriktaren gör en egen isolationsmÀtning nÀr den startar upp slingan som jag förstÄtt det.
 
Vad kostar en grundlig inspektion av ackrediterad firma?

Jag har ingen anledning att misstÀnka fel eller slarv pÄ min anlÀggning som driftsattes i mitten april i Är, men intressant att veta vad en oberoende inspektion kostar
 
H Harald BlÄtumme skrev:
Vad kostar en grundlig inspektion av ackrediterad firma?

Jag har ingen anledning att misstÀnka fel eller slarv pÄ min anlÀggning som driftsattes i mitten april i Är, men intressant att veta vad en oberoende inspektion kostar
VÀldigt olika. Inst. För Solenergikvalite tar numera 4500kr om man nöjer sig med deras besiktning(prishöjning var pÄ G fick jag veta) vilket jag tycker Àr fullgott nog. Annars gÄr sÀkerhet priserna upp mot 10tkr.
 
K knightjocke skrev:
Jag vet inte vad det stÄr att man mÄste lÀmna ett protokoll frÄn ett godkÀnt instrument. Det mÀter spÀnningen och isolationsvÀrdet. Och sedan kan man importera i en mjukvara för att protokoll.

Men vÀxelriktaren gör en egen isolationsmÀtning nÀr den startar upp slingan som jag förstÄtt det.
IsolationsvÀrde har jag inte fÄtt. De mÀtte med en Fluke multimeter för att se sÄ dÀr var spÀnning i alla tre strÀngar, monentanvÀrden alltsÄ.
 
mortimer,
förmodligen kan du se isolationsmotstĂ„ndet(Ă€r nog mellan 1 och ca 10 MOhm) i displayen direkt pĂ„ vĂ€xelriktaren, eller i vĂ€xelriktarens portal. VĂ€xelriktaren mĂ€ter det vid ingĂ„ngkörningsritualen och, jag tror, hela tiden under drift ocksĂ„. Är det för lĂ„gt, startar inte vĂ€xelriktaren. Men det Ă€r ju klart bra att ha det vĂ€rdet i ett protokoll som gĂ€llde vid driftsĂ€ttningen.

IsolationsmotstÄndet Àr motstÄndet mellan jord/gröngul och plus-solarkabel eller minussolarkabel.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
mortimer,
förmodligen kan du se isolationsmotstĂ„ndet(Ă€r nog mellan 1 och ca 10 MOhm) i displayen direkt pĂ„ vĂ€xelriktaren, eller i vĂ€xelriktarens portal. VĂ€xelriktaren mĂ€ter det vid ingĂ„ngkörningsritualen och, jag tror, hela tiden under drift ocksĂ„. Är det för lĂ„gt, startar inte vĂ€xelriktaren. Men det Ă€r ju klart bra att ha det vĂ€rdet i ett protokoll som gĂ€llde vid driftsĂ€ttningen.

IsolationsmotstÄndet Àr motstÄndet mellan jord/gröngul och plus-solarkabel eller minussolarkabel.
Tack för detta @Arnodt. Har ingen direkt display pÄ vÀxelriktaren men Àr vÀldigt sÀker jag ska kunna se det i portalen. Ska kolla senare, precis kommit hem med husvagnen nÀmligen.
 
Jag har nu loggat in direkt i vÀxelriktaren mot dess IP med det administratörskontot som jag har fÄtt sedan tidigare av min installatör, samma som för portalen. Under momentana vÀrden finns inget vÀrde med namnet likvÀrdigt isolation samt heller inget vÀrde med motstÄnd(ohm). SÄ ev. Àr det ett dolt momentanvÀrde som man bara ser inloggad med installatörskonto

En helt annan detalj, finns det nÄgon anledning till att inte ha ljusbÄgsdetektering ArcFix avstÀngd ? Jag tittade i bruksanvisningen för vÀxelriktaren men kan inte se nÄgon förklaring/motivering till det ena eller det andra. Som standard verkar det vara avstÀngt dÄ jag inte kan se i loggarna att det Àr Àndrat av nÄgon.

Sida 58 enligt nedan:
https://files.sma.de/downloads/STPxx-50-BE-sv-10.pdf

InvÀntar Àven svar frÄn min installatör i frÄgan
 
HÀr finns om isolationsmotstÄnd solcellsanlÀggning
https://www.byggahus.se/forum/threads/laeckstroem-fran-plattak-daer-solceller-aer-monterade.493836/

I Fronius Symo beskrivningen av menyer pÄ displayen, anges att isolationsmotstÄnd finns under flik INFO, se bifogad bild ur bruksanvisningen. Det borde vara ca liknande pÄ en SMA vÀxelriktare, Àven om den saknar display.

SMAs ArcFix, ljusbÄgsdetektering, ska vÀl alltid vara pÄslagen, sÄ att vÀxelriktaren kan detektera ev. ljusbÄgar i DC-solarkablarna och dÀrmed försvÄra att en brand bryter ut. Meningen kan vÀl inte vara att att ha den avstÀnd?
 
  • Svensk text om solcellsanlĂ€ggning, info meny, tekniska specifikationer, varningar om solinstrĂ„lning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.