BirgitS
axelman axelman skrev:
Det tar jag gärna emot.
Det är svårt att ge upp
/A
Jag känner igen den inställningen :D'

1. Tryck Windows-tangenten plus R-tangenten.
2. Kopiera följande och klistra in i fönstret: thunderbird.exe -p
3. Tryck Ok.

Om det då inte kommer upp något fönster som har att göra med Thunderbird pröva med dessa två alternativ i stället:
"C:\Program Files (x86)\Mozilla Thunderbird\thunderbird.exe" -p
"C:\Program Files\Mozilla Thunderbird\thunderbird.exe" -p


https://support.mozilla.org/en-US/kb/using-multiple-profiles ser du hur profilhanterarens fönster ska se ut.

4. För att skapa en ny profil, tryck på knappen Skapa profil....
5. Informationsfönster kommer upp, tryck på Nästa.
6. Skriv in ett profilnamn efter eget val, t.ex. Nyprofil.
7. Tryck på Slutför.

8. Klicka på den nya profilen.
9. Avmarkera rutan Använd den valda profilen ....
10. Tryck på Starta Thunderbird.

Thunderbird startar men utan innehåll.
11. Du behöver nu konfigurera inställningar och kontoinställningar. Jämför med hur det är i din dator.
Se om det går att hämta mejl nu.

Om det går vet vi att den gamla profilen är trasig på något sätt och det som återstår är att flytta över mejlen från den gamla till den nya profilen. Men det tar vi om det blir aktuellt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
axelman axelman skrev:
Det är ett vanligt USB MInne
Kingston DataTraveler 100 GB
/a
Jag gissar att det är ett Kingston DataTraveler 100 G3 (inte GB), som finns i olika modeller.
Det finns inget skrivskydd på det minnet så det är troligen trasigt, om det inte finns någon inställning på din dator som förhindrar skrivning till USB-minne.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag känner igen den inställningen :D'

1. Tryck Windows-tangenten plus R-tangenten.
2. Kopiera följande och klistra in i fönstret: thunderbird.exe -p
3. Tryck Ok.

Om det då inte kommer upp något fönster som har att göra med Thunderbird pröva med dessa två alternativ i stället:
"C:\Program Files (x86)\Mozilla Thunderbird\thunderbird.exe" -p
"C:\Program Files\Mozilla Thunderbird\thunderbird.exe" -p


På [länk] ser du hur profilhanterarens fönster ska se ut.

4. För att skapa en ny profil, tryck på knappen Skapa profil....
5. Informationsfönster kommer upp, tryck på Nästa.
6. Skriv in ett profilnamn efter eget val, t.ex. Nyprofil.
7. Tryck på Slutför.

8. Klicka på den nya profilen.
9. Avmarkera rutan Använd den valda profilen ....
10. Tryck på Starta Thunderbird.

Thunderbird startar men utan innehåll.
11. Du behöver nu konfigurera inställningar och kontoinställningar. Jämför med hur det är i din dator.
Se om det går att hämta mejl nu.

Om det går vet vi att den gamla profilen är trasig på något sätt och det som återstår är att flytta över mejlen från den gamla till den nya profilen. Men det tar vi om det blir aktuellt.
Jag skall försöka skapa en ny profil i hustruns (LK`s ) dator.

Jag får väl då hitta på ett nytt tillfälligt E-POST namn ?



Om det funkar kan jag då sedan döpa om nya profilen med LK`s befintliga epost-namn ?

Kan jag också ta bort / radera LK´s befintliga profil ?



Känns som osäker mark, men jag har faktiskt tidigare skapat en ny profil i min dator.
Så jag har två e-post-adresser.



Om det går åt skogen så får Nisse reda ut det.



/A
 
BirgitS
Profilnamnet ska inte vara något som har att göra med mejladress eller liknande utan något helt annat, typ "nyprofil".

Lägg in den befintliga mejladressen i den nya profilens kontoinställningar så att det går att se om den fungerar.

Gör inget med den gamla profilen innan du vet att den nya fungerar.

Blanda inte ihop två olika profiler med två mejlkonton i en enda profil. Jag tror att du menar att du har två mejladresser i samma profil i din dator.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Var ser jag de befintliga profilnamnen ?
/a
 
Tolkar jag inlägg #9 rätt att det rör sig om ett hotmailkonto som används i Thunderbird?
 
BirgitS
axelman axelman skrev:
Var ser jag de befintliga profilnamnen ?
/a
De ser du när du har startat profilhanteraren.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S SirKnasen skrev:
Tolkar jag inlägg #9 rätt att det rör sig om ett hotmailkonto som används i Thunderbird?
Ja vi har ett hotmailkonto där E-posten också kan läsas.
Det kanske bara är dumheter att också ha Hotmail, Det kanske bara krånglar till det ?
/a
 
C
Tyvärr är Thunderbird notoriskt dålig på att tala om vad som går fel när den inte lyckas ansluta till IMAP-tjänsten. Gissar att det antingen är något nytt i Thunderbird som kommit med något uppdatering eller något som hänt på mejltjänstens sida. Dvs. inte nödvändigtvis något man löser med en ominstallation.

T.ex. gick gmail relativt nyligen över OAuth-identifiering med ett webbformulär för att kvittera ut OAuth-biljetten. Hade själv jätteproblem med detta innan jag insåg att man måste rensa sparade inloggnings-credentials under "saved passwords" i inställningarna för att det skall funka.

En annan klassiker är stöd för äldre TLS-versioner, men det torde vara överspelat vid det här laget.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Är det OK att helt enkelt avinstallera hotmail ?
 
C
axelman axelman skrev:
Är det OK att helt enkelt avinstallera hotmail ?
Ja, det är ju bara att ta bort kontoprofilen under kontoinställningar om du vill ta bort hotmail-kontot från thunderbird (antar att du vill använda thunderbird för att komma åt andra mejltjänster då, annars kan man ju bara strunta i att öppna den).

Men om du vill behålla profilen för senare felsökning kan du också gå in i kontoinställningarna under serverinställningar och klicka bort att den skall kolla efter nya mejl vid uppstart samt vid givet intervall. Så slipper du iallafall att hela thunderbird "låser" sig för att den inte kommer åt hotmail-kontot.
 
BirgitS
axelman axelman skrev:
Är det OK att helt enkelt avinstallera hotmail ?
Beror nog på vad du menar. Hotmail i sig är ju mest känt som det som kan stå i mejladresser efter @ samt som webbmejl, dvs. ett sätt att hantera mejl i en webbläsare. Ingetdera går att avinstallera.

Så det verkar som att du menar ett program. Kanske en bild (utan mejladress eller annat privat) visar vilket program du menar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag känner igen den inställningen :D'

1. Tryck Windows-tangenten plus R-tangenten.
2. Kopiera följande och klistra in i fönstret: thunderbird.exe -p
3. Tryck Ok.

Om det då inte kommer upp något fönster som har att göra med Thunderbird pröva med dessa två alternativ i stället:
"C:\Program Files (x86)\Mozilla Thunderbird\thunderbird.exe" -p
"C:\Program Files\Mozilla Thunderbird\thunderbird.exe" -p


På [länk] ser du hur profilhanterarens fönster ska se ut.

4. För att skapa en ny profil, tryck på knappen Skapa profil....
5. Informationsfönster kommer upp, tryck på Nästa.
6. Skriv in ett profilnamn efter eget val, t.ex. Nyprofil.
7. Tryck på Slutför.

8. Klicka på den nya profilen.
9. Avmarkera rutan Använd den valda profilen ....
10. Tryck på Starta Thunderbird.

Thunderbird startar men utan innehåll.
11. Du behöver nu konfigurera inställningar och kontoinställningar. Jämför med hur det är i din dator.
Se om det går att hämta mejl nu.

Om det går vet vi att den gamla profilen är trasig på något sätt och det som återstår är att flytta över mejlen från den gamla till den nya profilen. Men det tar vi om det blir aktuellt.
Hej igen
Jag skall försöka följa anvisningen och skapa en ny profil.
Om jag skall skapa en e-postadress under detta moment. Skall jag då använda hustruns befintliga E-postadress ?
Jag kör igång

/a
 
BirgitS
axelman axelman skrev:
Om jag skall skapa en e-postadress under detta moment. Skall jag då använda hustruns befintliga E-postadress ?
Det tycker jag att du kan göra så att du ser om mejlen fungerar.
 
Jag tycker jag har kommit en bit.
MEN .............
När jag skall hämta eller skicka så skall jag ange lösenord. Jag tycker inte att jag har sparat något sådant nu. Hustrun (LK) hittar inget, men hon får leta igen.

Går det att komma runt detta ? Det kanske finns sparat någonstans i LK´s dator ?

/A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.