658 872 läst · 10 263 svar
659k läst
10,3k svar
Allt om bilen
Idag är köket systudio, tänkte sy nytt kapell till båten...hur svårt kan det vara ??
Skitsvårt, dagens kapellduk är hård och bångstyrig i akrylväv.
Jag har lagat bommulskapell tidigare utan problem med vanlig symaskin, denna väv är svår i 2 lager, på vissa ställen med dragkedja mm är det 8 lager som ska igenom !!
Man får snurra maskinen för hand på de ställena.
För första gången i mitt liv börjar jag ångra vad jag gett mig in på.
Dessutom måste det vara klart till onsdag kväll.
Men det är som vanligt bara bita ihop och jobba på 🙂
Skitsvårt, dagens kapellduk är hård och bångstyrig i akrylväv.
Jag har lagat bommulskapell tidigare utan problem med vanlig symaskin, denna väv är svår i 2 lager, på vissa ställen med dragkedja mm är det 8 lager som ska igenom !!
Man får snurra maskinen för hand på de ställena.
För första gången i mitt liv börjar jag ångra vad jag gett mig in på.
Dessutom måste det vara klart till onsdag kväll.
Men det är som vanligt bara bita ihop och jobba på 🙂
7mm passar inte så bra i min erfarenhet, hade en 7mm hylsa och den ville inte gå på nån av dom utan en massa bråk medan tumhylsan hade precis lite extra utrymme så det passsade perfekt. Jag antar på en splitter ny klämma kan det funka men på äldre som jag oftast har att göra med så har det varit jobbigt.Höghus skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 584 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 584 inlägg
Jag har också hylsskruvmejslar, men från Wera, dessa har jag i spannet 5-13 mm. Men brukar använda en flexibel till slangklämmor, har minst 2 st varav den ena brukar vara för liten och då minnet sa att standard är 7 mm, så gissade jag även på 6 mm🙂Tokslut skrev:
Wera säljer dessa;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte klämmor i tumstorlek vi har att göra med, England eller USA?
Jag går I samma tankar till min båt. Var skitdyrt med nytt kapell.Isakare skrev:Idag är köket systudio, tänkte sy nytt kapell till båten...hur svårt kan det vara ??
Skitsvårt, dagens kapellduk är hård och bångstyrig i akrylväv.
Jag har lagat bommulskapell tidigare utan problem med vanlig symaskin, denna väv är svår i 2 lager, på vissa ställen med dragkedja mm är det 8 lager som ska igenom !!
Man får snurra maskinen för hand på de ställena.
För första gången i mitt liv börjar jag ångra vad jag gett mig in på.
Dessutom måste det vara klart till onsdag kväll.
Men det är som vanligt bara bita ihop och jobba på 🙂
Det är svårt, har du ett kapell i bra skick så kan det gå att få till bra men oftast så har dom gått ut sig lite, kanske nåt hål då blir det svårt...C C.Ö skrev:
Iaf om man är noga, då får man test och förmodligen sprätta och göra om på sina ställen några gånger.
Morsan som sytt i 50 år tackar oftast nej till just båtkapell.
En industri symaskin är nästan ett måste
Allvetare
· Västra götaland
· 8 950 inlägg
Böt huvudcylinder till kopplingen på Fiestan (-08) i oktober 2017. Köpte märket "LuK" och betalade 380 spänn... Nu läcker den igen, efter knappt 2500 mil, vilka iofs alla är stadstrafik....
Bilen har gått 19500 nu, ska man köpa LuK igen, och tänka att den kanske var tillverkad på en måndag, och nästa är säkert bra, eller köpa dyrare? Tanken är att köra bilen "till skroten" så den rullar säkert 5 år och 2500 mil till....
Man kan få Sachs för knappa 5-hundringen, eller Brembo för närmare 700 ... LuK kostar 250 på Autodoc....
Bilen har gått 19500 nu, ska man köpa LuK igen, och tänka att den kanske var tillverkad på en måndag, och nästa är säkert bra, eller köpa dyrare? Tanken är att köra bilen "till skroten" så den rullar säkert 5 år och 2500 mil till....
Man kan få Sachs för knappa 5-hundringen, eller Brembo för närmare 700 ... LuK kostar 250 på Autodoc....
Jag har sytt dynor till både båt och husvagn med gott resultat.C C.Ö skrev:
Men denna akryl duk är ett helvete att hantera, den är styv och hal, går inte att knöla ihop som man brukar när man syr.
Svår att vika, svår att nåla.
Nä, jag rekomenderar ingen med vanlig maskin att försöka sig på detta.
Jag funderar just nu på att sy ihop det gamla igen, och ge mig på detta senare.
Just nu är överdelen klar, alltså från vindrutan till aktern, ska åka till båten och prova den.
Men sen kommer sidostyckena, då blir det svårt på riktigt 😳 ☹️
Sä
Säkert nått tillverkat i Kina trots märket, du får prova nått annat nu.Dan_Johansson skrev:Böt huvudcylinder till kopplingen på Fiestan (-08) i oktober 2017. Köpte märket "LuK" och betalade 380 spänn... Nu läcker den igen, efter knappt 2500 mil, vilka iofs alla är stadstrafik....
Bilen har gått 19500 nu, ska man köpa LuK igen, och tänka att den kanske var tillverkad på en måndag, och nästa är säkert bra, eller köpa dyrare? Tanken är att köra bilen "till skroten" så den rullar säkert 5 år och 2500 mil till....
Man kan få Sachs för knappa 5-hundringen, eller Brembo för närmare 700 ... LuK kostar 250 på Autodoc....
Luk har jag dåliga erfarenheter av, det är ett lågprismärke. Jag hade satt i en Brembo, så jädra kul är det inte att byta huvudcylinder och bruxholkens uppgift är att fungera. Den håller till skroten.Dan_Johansson skrev:Böt huvudcylinder till kopplingen på Fiestan (-08) i oktober 2017. Köpte märket "LuK" och betalade 380 spänn... Nu läcker den igen, efter knappt 2500 mil, vilka iofs alla är stadstrafik....
Bilen har gått 19500 nu, ska man köpa LuK igen, och tänka att den kanske var tillverkad på en måndag, och nästa är säkert bra, eller köpa dyrare? Tanken är att köra bilen "till skroten" så den rullar säkert 5 år och 2500 mil till....
Man kan få Sachs för knappa 5-hundringen, eller Brembo för närmare 700 ... LuK kostar 250 på Autodoc....