Nissens
Mikael_L Mikael_L skrev:
Personligen tror jag att Easee har skitit i det blå skåpet.
Men jag slår inte fast någonting innan detta ärende har gått i mål, för då slipper jag pudla sen.
Jag tror det också, men just förklaringen kring testet för IP klassningen var lite annorlunda än de andra bortförklaringarna. Den behöver dock inte stämma för det…

Oavsett, så ser det kärvt ut.
 
Redigerat:
Helt off topic. En tillverkare av väldigt dyra saker sa. Det viktigaste på en tät apparat är hålet där vattnet kan rinna ut. Det är näst intill omöjligt att bygga helt tätt, så det är många gånger bättre att säkerställa att eventuellt vatten kan komma ut. Det var prylar som råkar ut för bra mycket värre miljöer.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Helt off topic. En tillverkare av väldigt dyra saker sa. Det viktigaste på en tät apparat är hålet där vattnet kan rinna ut. Det är näst intill omöjligt att bygga helt tätt, så det är många gånger bättre att säkerställa att eventuellt vatten kan komma ut. Det var prylar som råkar ut för bra mycket värre miljöer.
Fortfarande OT: Så sant som det är sagt. Min första Automower drunknade pga att fukten på insidan inte torkade ut, luftomsättningen var inte tillräckligt stor. Och då solen inte tittade fram på över två veckor så kunde inte heller den torka ur gräsklipparen. Den var alldeles för tät, första gången jag öppnade ersättaren så tog jag bort fuktfiltret och den nya har klarat sig mycket bättre. Slutstats: För saker som inte skall sänkas under vatten så är det bäst att bara ha dem spoltäta...
 
D
Nissens Nissens skrev:
Enligt elsäkerhetsverket kan de bli farliga när de åldras, men det dröjer väl…
Det blir vi alla, medelålders män har ju visat sig vara det farligaste som finns för mänskligheten, då är saker precis som vanligt mao, vi kan somna om.
 
D
D Daniel 109 skrev:
Det kan man säga om precis varenda produkt som tillverkats utan att ljuga.
Samtliga mina utomhusdon från Schneider är farliga efter kort tid, plasten är så skör att de knappt håller ihop, samtal med tillverkaren har bekräftat att detta är precis som det ska vara.
 
  • Haha
Nyfniken
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Nej, det är ingen som vet. Ge mig en Easee så tar jag dock reda på det på 4h Eller nåt sånt. Det jag däremot vet är att ett IP-test är löljligt kort, det handlar om minuter. Och det görs med kranvatten. Regn är förorenat och har mycket bättre penetreringsförmåga än kranvatten. Temperaturer växlar, det är också en sån sak som drar in vatten. Nu har jag inte tittat närmare på Easees lilla underverk på 1,5kg men i kombination med tex kortare luftavstånd så kanske det kan vara en något större risk. Och är man som företag och organisation inte ens i närheten av att uppfylla standarden fast man ändå hävdar det i absurdum så kanske, bara kanske man inte är så jävla noga med en litet skitprov som IP heller? Eller vad tror du, finns det mer eller mindre potential med tanke på deras rätt tvivelaktiga historik?
Som sagt, ingen vet. Hur lång tid testen tar och vilket vatten som används påverkar inte sakförhållandena.

Efter 30 sept vet vi sannolikt mer.
 
F
D Daniel 109 skrev:
Helt off topic. En tillverkare av väldigt dyra saker sa. Det viktigaste på en tät apparat är hålet där vattnet kan rinna ut. Det är näst intill omöjligt att bygga helt tätt, så det är många gånger bättre att säkerställa att eventuellt vatten kan komma ut. Det var prylar som råkar ut för bra mycket värre miljöer.
Japp, så är det. Och beroende på IP-klass och hur mycket vatten det då är är så kan tex ett lite för litet sådant hål vara förödande vid tex ett livetest med varm produkt. Det är lite lurigt och man måste verkligen vara klar över vad man designar för.
 
F
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, ingen vet. Hur lång tid testen tar och vilket vatten som används påverkar inte sakförhållandena.

Efter 30 sept vet vi sannolikt mer.
Nej, det gör väl inte det men det är ett faktum som i kombination med andra brister faktiskt skulle kunna göra en produkt farlig eller obrukbar.
 
Nissens
F fsn skrev:
Nej, det gör väl inte det men det är ett faktum som i kombination med andra brister faktiskt skulle kunna göra en produkt farlig eller obrukbar.
Visst, men jag personligen skulle inte vara orolig för att använda den under lång tid framöver om IP klassningen är ok. I just min installation skyddas boxen av en extern JFB.
 
F
Nissens Nissens skrev:
Visst, men jag personligen skulle inte vara orolig för att använda den under lång tid framöver om IP klassningen är ok. I just min installation skyddas boxen av en extern JFB.
Nej, det skulle inte jag heller vara rädd för, kanske i kombination med ett åskskydd. Frågan är bara hur det slutar då jag räknar med att de inte har kapacitet att införa de uppdateringar som kommer att göra ESV nöjda. Jag har i andra sammanhang haft möten med en tillverkare av laddboxar och deras analys var att det ser allt annat än ljust ut. Och som dom sa, det är många som skulle vilja ta de genvägarna men som av väl avvägd anledning inte gjort det. Hur skulle det se ut för ESV om man visar att det lönar sig att ”fuska”. Det blir signalpolitik tillslut och alla vet att man har det tufft om man bråkar med statlig myndighet.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Tyckte jag såg att wallbox också skulle fungera (eller om det är en kommande funktion).
Wallbox går att koppla vilket jag gjort men vad gäller förbrukade kWh skiljer sig Wallbox app gentemot Tibbers app. Använder inte smartladdning men det bör inte vara skälet.
Har ställt frågan till Tibber och inväntar svar.
 
Nissens
F fsn skrev:
Nej, det skulle inte jag heller vara rädd för, kanske i kombination med ett åskskydd. Frågan är bara hur det slutar då jag räknar med att de inte har kapacitet att införa de uppdateringar som kommer att göra ESV nöjda. Jag har i andra sammanhang haft möten med en tillverkare av laddboxar och deras analys var att det ser allt annat än ljust ut. Och som dom sa, det är många som skulle vilja ta de genvägarna men som av väl avvägd anledning inte gjort det. Hur skulle det se ut för ESV om man visar att det lönar sig att ”fuska”. Det blir signalpolitik tillslut och alla vet att man har det tufft om man bråkar med statlig myndighet.
Ja, jag tror också att det går åt skogen, men det vore ju bra om det är fel.

Jag råkar ha överspänningsskydd på UC i garaget där laddboxen är inkopplad, så jag tror även det är ok just i mitt fall. Åtminstone är det bättre än inget.

Största problemet är sannolikt att molntjänsterna försvinner när Easee går i konken, och risken är väl att boxarna blir obrukbara då. Borde kunna hända inom 2 år tänker jag.

Något fusk tolereras självklart inte, enda vägen ut ur detta är att de visar genom provresultat att grejorna håller måttet. 😊
 
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Största problemet är sannolikt att molntjänsterna försvinner när Easee går i konken, och risken är väl att boxarna blir obrukbara då.
Det kan omöjligen vara så illa?

Risken är ju överhängande att molntjänsterna försvinner men gör det verkligen boxen obrukbar? Det borde ju också betyda att du inte kan ladda bilen om internet ligger nere i ett par dagar. De kan omöjligen ha designat det så kasst...
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det kan omöjligen vara så illa?

Risken är ju överhängande att molntjänsterna försvinner men gör det verkligen boxen obrukbar? Det borde ju också betyda att du inte kan ladda bilen om internet ligger nere i ett par dagar. De kan omöjligen ha designat det så kasst...
Jag vet att jag hade schemalagd laddning när Easee hade stora problem med sina servrar för drygt 1,5 år sedan.
Då kunde jag inte ändra schemaläggningen eller starta laddning utanför schemat, utan man var tvungen att vänta på att de skulle få ordning på servrarna. Så under 1-2 veckor kunde jag inte ladda på dagtid eftersom schemat var konfigurerat att ladda nattetid.
Möjligen fanns det någon workaround genom att göra en total reset och ominstallation mjukvarumässigt, men jag hade inte tid o lust att greja med det.

Sedan dess har de uppdaterat mjukvarorna många gånger, så det är svårt att veta hur det är nu tänker jag. Men man har ju inte så stort förtroende för det där företaget…
 
Redigerat:
  • Wow
Nyfniken
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det kan omöjligen vara så illa?

Risken är ju överhängande att molntjänsterna försvinner men gör det verkligen boxen obrukbar? Det borde ju också betyda att du inte kan ladda bilen om internet ligger nere i ett par dagar. De kan omöjligen ha designat det så kasst...
När det gäller företags förmåga att designa lösningar kasst så finns bara en sak att säga:
- The sky is the limit!
 
  • Gilla
ARJU och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.