Snälla hjälp oss och kom med några kloka tankar. Vår husleverantör gör att vi binds till IVT. Vårt hus blir 154 kvm med golvvärme- enplans, välisolerat men med ganska många långa fönster samt ryggåstak. Vi bor i Småland och ska bygga på en åker som nu legat i träda i några år.
Vi är inne på att sätta in en IVT 495 Twin som kombinerar frånluftsvärme med markvärme. Börjar dock bli orolig att den inte ska räcka till vårt hus?? Vi ska lägga ner 200 m slang men vad händer i framtiden om vi ska byta....kanske till bara jordvärme eller nåt helt annat, då kanske inte slangen räcker??

Vi har redan gett ett högre pris än vad vi först ville och därför tycker vi det blir dyrt att sätta in jordvärme eller bergvärme, och så är man ju rädd att man inte tjänar in de pengarna som det faktiskt kostar mer. När ni ser på våra förhållanden....vad är bästa alternativet då, enligt er??
 
Slang för jordvärme kostar ju inte så fruktansvärt mycket (40x32 kostar hos rinkaby rör c:a 15 kr/m) så jag tycker att håller man på och bökar i jorden och har plats för jordvärme så kan man lägga slang. En 8Kw pump behöver kanske 450-500 meter och det kostar runt 15000:- inkl grävning ett borrhål för motsvarande pump kostar säkert c:a 40000:-. Nu bor jag lite för långt norrut för att ha full koll på Småland men jag skulle nog satsa på en markvärme.
 
självklart ska du lägga ner 400m alang, eller 2x250 meter.
själva jordvärmepumpen är inte heller specielt dyr
 
Förlåt om jag inte riktigt förstår men då tycker ni alltså inte att vi ska ta den kombinerade 495 Twin?? Eller ska vi ta den men gräva ner mer slang? Enligt IVT lägger de bara ner 150-200 m slang även vid ren markvärme.....hmmmm....
Enligt vår säljare skulle vi få lägga till en bra summa till för att få riktig markvärme och inte bara den kombinerade och sedan säger han att vi då också går miste om ventilationen...snälla kan ni svara på alla dessa frågor och funderingar ni med lite mer erfarenhet...?
 
Jag skulle ju fråga också.....en åker i träda borde väl vara idealistisk för markvärme? Tomten blir på 1 3000 kvm så det finns ju lite plats att gräva ner på....
 
150-200m slang ränger inte, dom ljuder !!!

jag skulle ha lagt riktig jordvärme. o vist blir du av med ventilationen, det stämmer. förr var det så att ett hus med jordvärme klara alla krav på "lite energiåtgång" så man kunde köra med ren mekanisk frånluft vilket är ett billigt altarnativ, vet inte om det fortfarande äe tillåtet vid nybyggnation.


ja du måste ha idialiska markförhållanden, kanske tillpmed är så at det går att plöja ner slangen så som dom ibland gör med elkablar ???
om det inte går så går det ialla fall at få bra pris på grävning då du ändå har en grävare där för andra markarbeten isamband med nybygnation
 
CarMan skrev:
150-200m slang ränger inte, dom ljuder !!!

Ja, det borde räcka för en kompressor på 2 kw + 2 kw återvinning. Det borde väl också kunna funka om man kombinerar vanlig markvärme med VBX beroende om huset har lågt toppbehov/energibehov?

Alternativt kan du vänta på nya IVT695 som kommer i Januari/Februari - den har 4kw kompressor + 4 kw återvinning. Låter smart.
 
Jag skulle köra på IVT495 och sätta ett extra utsug i ryggåsen, för det tror jag inte är standard?.
Om ni i framtiden tycker att det är läge att frångå denna kombinerade frånluft/jordvärme så är det bara att skarva på den befintliga jordvärmen.
Begär in en energiberäkning från hustillverkaren, då kommer ni se att det blir energisnålt med detta alternativ.
Vi bygger 138 kvm med 495, och den kommer enligt kalkylen att dra ca 6438 kWh för värme & tappvarmvatten/år.
Ni kommer att ha alldeles för lång pay-off på en ren jordvärme utan VBX (ventilationsåtervinning).

Grejen är ju den också att ALLT är dyrt när man bygger hus, men billigare att göra när man ändå bygger, såsom pool, golvvärme i garaget, IHC m.m. men nånstans måste man ta en gyllene medelväg också.
Jag var först inne på bergvärme till vårt hus, men det skulle ta för lång tid att räkna hem det...

Vad du än väljer så lycka till!
 
Vi valde en IVT 495 Twin istället för den 490 som ingick som standard. Jag skulle ALDRIG välja ren jordvärmepump eftersom kostnaden kommer att ta 25 år att räkna hem. Nu blev tilläggskostnaden runt 20 000 kr och det räknar vi hem på 5-6 år.

Om du är osäker på slanglängden kan du ju välja en 495 och lägga ner max rekommenderad längd på köldbärarslangen som är 400 meter (min är 150 meter). Då räcker den om du mot förmodan skulle vilja uppgradera till en ren jordvärmepump någon gång i framtiden.
 
Vi installerade en ivt496 twin för ca ett år sen och det har funkat kanon. Jag har inte rört en ratt och det är bra luft inne och varmt och skönt. Har inte 100% koll på förbrukningen men det ser ok ut. Du får ju som sagt ventilatioonen på köpet om du kör en kombinerad panna. Vi la ingen slang eftersom vi har bergstomt men vi borrade ett bergvärmehål (kostade 28750 spänn för 80 meter).

SOm tidigare inlägg säger så är det lika bra att passa på medans man ändå bygger. Hade inte vat kul att släppa in borrrigg/grävare på gräsmattan om ett par år igen.
 
jenfor skrev:
Vi valde en IVT 495 Twin istället för den 490 som ingick som standard. Jag skulle ALDRIG välja ren jordvärmepump eftersom kostnaden kommer att ta 25 år att räkna hem. Nu blev tilläggskostnaden runt 20 000 kr och det räknar vi hem på 5-6 år.

Om du är osäker på slanglängden kan du ju välja en 495 och lägga ner max rekommenderad längd på köldbärarslangen som är 400 meter (min är 150 meter). Då räcker den om du mot förmodan skulle vilja uppgradera till en ren jordvärmepump någon gång i framtiden.
du har lagt till 20 000:- vilket du räknar hem på 5 år
alltså skulle det kostat 5ggr så myck för att få jordvärme = 100 000:- extra. (förutsatt att det är samma verkningsgrad, vilket det inte är !!! )
så enligt dig kostar det utgångs summan + ca 140 000:- (inte ens en bergvärme anläggning kommer upp i 160 000:- på ett nybygge, vilket du påster SKÄRPNING
 
Kör du med en 495:a, du lär nog inte bli missnöjd, jag värmer 180 m2 i enplan med en sådan och är nöjd.
Jag förbrukar totalt ca 12.000 kWh inkl hushållsel och en separat kylanläggning (4 mån/år på heltid= 2000-3000 kWh). Dvs jag förbrukar mellan 9000-10000 kWh.
Eldar iofs några brasor när det är riktigt kallt då!!
En negativ sak med 495:an är att den har en rätt hög ljudvolym!!
 
CarMan skrev:
du har lagt till 20 000:- vilket du räknar hem på 5 år
alltså skulle det kostat 5ggr så myck för att få jordvärme = 100 000:- extra. (förutsatt att det är samma verkningsgrad, vilket det inte är !!! )
så enligt dig kostar det utgångs summan + ca 140 000:- (inte ens en bergvärme anläggning kommer upp i 160 000:- på ett nybygge, vilket du påster SKÄRPNING
Förbrukar i dagsläget 15 000 kWh/år inklusive hushållsel. Ungefär hälften är uppvärmning, dvs 7 500 kWh. Det stämmer som du säger att verkningsgraden på bergvärme såklart är högre än en light-jordvärme som 495. Dock blir den YTTERLIGARE besparingen genom att välja bergvärme max 3 000 kWh/år. Den extra besparingen står helt enkelt inte i proportion till den extra kostnaden.

När vi byggde nytt kunde vi uppgradera från en 490 till en 495. Ville vi välja riktig jordvärme, så var vi tvungna att välja bort 490:n mot en struntsumma i kompensation och köpa jordvärmepump+ventilation själva istället. Tilläggskostnaden skulle bli runt
80 000 kr.

Vad du missar i din kalkyl är att den ytterligare besparingen inte ger samma marginalkostnad som den första uppgraderingen från 490 till 495. I det första skedet halverades vår förbrukning till en tilläggskostnad på 20 000 kr. D v s vi sparade drygt 5 000 kWh/år = 5 000 kr/år, vilket ger payback efter drygt 4 år. Att halvera den ytterligare en gång ger en besparing på ca 3 000 kr/år. Med en jordvärmepump som blir 60 000 kr dyrare än 495 innebär det 20 års extra payback-tid = totalt ca 24 år.
 
Kungkokos- vill du berätta vad du vet om den nya IVT 695. För mig som inte kan ett skvatt förstod jag inte riktigt av det du skrev ovan:)

Sedan tänkte vi med att man kunde ju lägga ner mer slang med tanke på framtiden men då kostar ju det en massa extra så då är vi ju inte så långt från kostnaden av vad det kostar att sätta in ren markvärme.....usch det här är verkligen jättejobbigt...särskilt när man inte kan något och säljaren proppsar på en sak och andra för annnat.
 
Frågan är hur lång livslängd jordvärmeslangen har? Sannolikt inte obegränsad i alla fall. Golvvärmesystem pratar man om 20-25 års livslängd. Det är ju en viktig fråga om man tänker använda samma slang en lång tid framöver.

Samtidigt blir luftvärmepumparna allt mer effektiva, så frågan är om man ska förbereda alltför mycket för det värmesystem man vill ha om 15 år? Kanske finns betydligt bättre alternativ än jordvärme då? Det är ju rätt svårt att säga idag vad som är bäst om 15 år...

Jag skulle ha fokuserat på det nuvarande systemet du är i färd med att installera - inte nästa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.