Hustrun har plötsligt problem med Thunderbird. ( 102.13.0 (64-bitar )
Går ej att skicka eller ta emot. Systemet verkar bara "snurra ".
Jag skulle vilja avinstallera det hela och ladda hem igen och installera om. Men befintliga Mail och kontakter vill vi förstås ha kvar.
Kan vi avinstallera det hela via kontrollpanelen och ha kvar Mail och kontakter
Går det att göra så ?

Tacksam för tips
/Axelman
 
BirgitS
För säkerhets skull kan du kopiera mappen som hör till Thunderbird och spara den på något bra ställe:
C:\Användare\"anv.namn"\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles

AppData är en dold mapp så du behöver slå på visning av dolda mappar och filer.

Tillägg:
Ni har väl kollat att det inte är mejlleverantören som har något problem för tillfället?
 
Ja. Vi skall spara.
Jag har samma program och samma mejlleverantör och det fungerar fint hos mig.
/a
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Fairlane
Thunderbird har (eller hade iallafall förr) alla mail och filer i en katalog, vilket är fantastiskt jämfört med hur Outlook hanterar det hela, i en stor fil.

Jag vill minnas att jag fick problem ibland med Thunderbird, men då ligger det mail från 25 år tillbaka i tiden också. Om jag inte minns helt fel så finns det en index-fil som man kan ta bort. Nästa gång kommer den då genereras igen. Om indexfilen hade fått ett fel i sig löste det här många problem.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack
Kan detta vara en väg ?

Jag kopierar
1) C:\Användare\"anv.namn"\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles
2) Avinstallerar Thunderbird via Kontrollpanelen
3) Installerar Thunderbird Setup 102.13.0.exe från ett minne

/ axelman
axelman axelman skrev:
Ja. Vi skall spara.
Jag har samma program och samma mejlleverantör och det fungerar fint hos mig.
/a
Fairlane Fairlane skrev:
Thunderbird har (eller hade iallafall förr) alla mail och filer i en katalog, vilket är fantastiskt jämfört med hur Outlook hanterar det hela, i en stor fil.

Jag vill minnas att jag fick problem ibland med Thunderbird, men då ligger det mail från 25 år tillbaka i tiden också. Om jag inte minns helt fel så finns det en index-fil som man kan ta bort. Nästa gång kommer den då genereras igen. Om indexfilen hade fått ett fel i sig löste det här många problem.
Fairlane Fairlane skrev:
Thunderbird har (eller hade iallafall förr) alla mail och filer i en katalog, vilket är fantastiskt jämfört med hur Outlook hanterar det hela, i en stor fil.

Jag vill minnas att jag fick problem ibland med Thunderbird, men då ligger det mail från 25 år tillbaka i tiden också. Om jag inte minns helt fel så finns det en index-fil som man kan ta bort. Nästa gång kommer den då genereras igen. Om indexfilen hade fått ett fel i sig löste det här många problem.
 
Tack
Kan detta vara en väg ?

Jag kopierar
1) C:\Användare\"anv.namn"\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles
2) Avinstallerar Thunderbird via Kontrollpanelen
3) Installerar Thunderbird Setup 102.13.0.exe från ett minne

/ axelman
 
BirgitS
Ja
 
Jag gjorde enligt ovan, men tyvärr inget bra resultat.
Det går inte att skicka eller ta emot. Systemet står liksom bara och "snurrar", men inget händer.
Jag får väl invänta vår Dator - Nisse, som är på semester två veckor till.
Hustrun får försöka använda HOTMAIL, men det är inte så lätt när man är inkörd med THUNDERBIRD.

Tack så länge
Axelman

En annan sak. Jag har ett USB_minne, men jag är inte kapabel att ta bort skrivskyddet.
 
BirgitS
Har du prövat med att skapa en ny profil i Thunderbird och sätta upp kontot i den?
 
Fairlane
axelman axelman skrev:
Jag gjorde enligt ovan, men tyvärr inget bra resultat.
Det går inte att skicka eller ta emot. Systemet står liksom bara och "snurrar", men inget händer.
Jag får väl invänta vår Dator - Nisse, som är på semester två veckor till.
Hustrun får försöka använda HOTMAIL, men det är inte så lätt när man är inkörd med THUNDERBIRD.
Jag tänkte mer på detta: https://www.datarecovery.institute/reindex-thunderbird-folders-messages-database/

Är lite osäker på varför du installerar från ett minne. Det fungerar såklart det med, men datorn som du ska ha det på är rimligen ansluten till nätet, så varför ta omvägen via ett USB-minne?
axelman axelman skrev:
Tack så länge
Axelman

En annan sak. Jag har ett USB_minne, men jag är inte kapabel att ta bort skrivskyddet.
Är det ett fysiskt skrivskydd eller är det satt i mjukvara? Vilket minne är det frågan om?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du prövat med att skapa en ny profil i Thunderbird och sätta upp kontot i den?
Tack för allt
Jag tror att jag får ge upp och invänta hjälp från DatorNisse
/ a
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tänkte mer på detta: [länk]

Är lite osäker på varför du installerar från ett minne. Det fungerar såklart det med, men datorn som du ska ha det på är rimligen ansluten till nätet, så varför ta omvägen via ett USB-minne?

Är det ett fysiskt skrivskydd eller är det satt i mjukvara? Vilket minne är det frågan om?
Det är ett vanligt USB MInne
Kingston DataTraveler 100 GB
/a
 
BirgitS
Vi kan försök ge dig mer exakta instruktioner för hur du skapar en ny profil, om det är svårt att följa den sidan. Vill du det?
 
Det tar jag gärna emot.
Det är svårt att ge upp
/A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.