Jag har köpt en Qlima luftvärmepump hos Jula till sommarstugan men inte installerat (annat måste göras före). Typbeteckning SC-JA 2522. Alla data framgår av bifogad bild. Det står exakt samma siffror på förpackningen till utomhusdelen och jag utgår ifrån att de gäller båda apparaterna tillsammans, trots att det står "indoor" resp "outdoor" ovanför.

Kartong för inomhusdel av split AC-enhet, flerspråkiga tekniska specifikationer, märke Qlima.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan är nu: måste jag säkra upp till 16 A?
Har en mindre luftvärmepump (också från Jula) som gått i ca 20 vintrar och fortfarande funkar men inte har finnesser som fjärrstyrning och underhållsvärme. Den klarar sig utmärkt med 10 A.
Huvudsäkringen ute vid vägen är på 16 A. Blir kanske tal om att ändra abonnemanget?
Har inte kollat vilken skillnad det gör i pris. I lägenheten i stan har jag 16 A huvudsäkring men abonnemanget står på 20 A. Frågade leverantören om jag kunde få ett billigare abonnemang med 16, svaret var "samma pris". Har jag tur kan det vara likadant här (annan leverantör).
 
Drar den inte 0,77 kW, dom andra siffrorna är med COP faktor inblandad, kyleffekt och värmeeffekt?
 
D Dilato skrev:
Drar den inte 0,77 kW, dom andra siffrorna är med COP faktor inblandad, kyleffekt och värmeeffekt?
Måste erkänna att jag inte är säker på att jag förstår frågan. Menar du värmen eller kylan som jag får ut med 0,77 kW in? I så fall ska ju 10 A räcka och bli över.
 
Det står ju 0,77kW på lådan med en symbol för stickkontakt...och olika kW för värme och kyla, vilket torde vara den effekt man får ut ur apparaten med den inmatade effekten 0,77...det är ju hela grejen med värmepump att man får ut mer än man matar in...
Det är ju en klen pump så visst klarar den sig på 10 A eller mindre.
 
L LasseMorin skrev:
Jag har köpt en Qlima luftvärmepump hos Jula till sommarstugan men inte installerat (annat måste göras före). Typbeteckning SC-JA 2522. Alla data framgår av bifogad bild. Det står exakt samma siffror på förpackningen till utomhusdelen och jag utgår ifrån att de gäller båda apparaterna tillsammans, trots att det står "indoor" resp "outdoor" ovanför.

[bild]

Frågan är nu: måste jag säkra upp till 16 A?
Har en mindre luftvärmepump (också från Jula) som gått i ca 20 vintrar och fortfarande funkar men inte har finnesser som fjärrstyrning och underhållsvärme. Den klarar sig utmärkt med 10 A.
Huvudsäkringen ute vid vägen är på 16 A. Blir kanske tal om att ändra abonnemanget?
Har inte kollat vilken skillnad det gör i pris. I lägenheten i stan har jag 16 A huvudsäkring men abonnemanget står på 20 A. Frågade leverantören om jag kunde få ett billigare abonnemang med 16, svaret var "samma pris". Har jag tur kan det vara likadant här (annan leverantör).
10A räcker!
 
S Skyflakes skrev:
10A räcker!
Tack till er båda! Känns mycket bättre nu!

Och klen är den ju - men större än den gamla. Och det kan aldrig vara fel att få ut 3800 watt värme när den drar 770.
 
Får man köpa luftvärmepump utan en installationsfirma?
 
T t3o skrev:
Får man köpa luftvärmepump utan en installationsfirma?
Det har jag inte gjort - varför tror du det?

Jag kom överens med dem att jag hör av mig när jag kan ta emot dem. Då hade de ringt några gånger och frågat när de skulle komma och jag kunde inte ge besked. De tröttnade och la på mej att ta initiativet. Passade mej perfekt. I god tid före vintern i alla fall.

Den gamla installerade jag själv. Men det tog mej så lång tid att jag inte skulle ha försökt den här gången även om det varit lagligt. Och så har jag bättre ekonomi nu.
 
Uppgifterna på märkskyltarna är vid nominel drift och är inte vad den Max kan dra.
borde stå i produktbladet vilken säkring som krävs
 
A
T t3o skrev:
Får man köpa luftvärmepump utan en installationsfirma?
nej
 
A
L LasseMorin skrev:
Jag har köpt en Qlima luftvärmepump hos Jula till sommarstugan men inte installerat (annat måste göras före). Typbeteckning SC-JA 2522. Alla data framgår av bifogad bild. Det står exakt samma siffror på förpackningen till utomhusdelen och jag utgår ifrån att de gäller båda apparaterna tillsammans, trots att det står "indoor" resp "outdoor" ovanför.

[bild]

Frågan är nu: måste jag säkra upp till 16 A?
Har en mindre luftvärmepump (också från Jula) som gått i ca 20 vintrar och fortfarande funkar men inte har finnesser som fjärrstyrning och underhållsvärme. Den klarar sig utmärkt med 10 A.
Huvudsäkringen ute vid vägen är på 16 A. Blir kanske tal om att ändra abonnemanget?
Har inte kollat vilken skillnad det gör i pris. I lägenheten i stan har jag 16 A huvudsäkring men abonnemanget står på 20 A. Frågade leverantören om jag kunde få ett billigare abonnemang med 16, svaret var "samma pris". Har jag tur kan det vara likadant här (annan leverantör).
inga problem alls att ha denna på en 10A, tom storleken över går på 10A
 
A
L LasseMorin skrev:
Tack till er båda! Känns mycket bättre nu!

Och klen är den ju - men större än den gamla. Och det kan aldrig vara fel att få ut 3800 watt värme när den drar 770.
mindre än denna kan ju knappast finnas eller funnits så det är ju intressant att veta vad du jämför med
 
electroluxaren skrev:
mindre än denna kan ju knappast finnas eller funnits så det är ju intressant att veta vad du jämför med
Den här finns, jag lovar.

Väggmonterad luftkonditioneringsenhet inomhus, vit, med kontrollpanel, modell "Tucson 5100", märke FUJITSU.

Den nya är någon centimeter bredare.

Vi använder stugan även på vintern. Den gamla funkar inte när det är kallare än sju grader ute, dvs drar mer ström än ett gammaldags elelement för motsvarande värme. Å andra sidan är det sällsynt med riktig vinterkyla (slalombacken i grannskapet fick lägga ner, "Alpina Klubben" kunde inte motivera att ha den kvar för två-tre veckors vinter per år och sålde liften till Dalarna för en krona).

Underhållsvärme har jag med elelementen. Behövs inte med den nya.

Har inte kvar papperen på den gamla men ska kolla om Jula har något i sitt arkiv, knappast troligt. Har fått ett tips om att det var Bauhaus som sålde den i Tyskland, ska fråga där också. Hittade en klimatfirma i Tyskland med det namn som står på apparaten men de säger att det inte är deras produkt.

Om det händelsevis finns någon här som har (haft) samma luftvärmepump och har papperen kvar skulle jag gärna ta emot kopior. Betalar för besväret.

Tänker inte skrota den, kan ev. behövas i andra änden på stugan. Är osäkert om värmen från den nya sprider sig till det pågående tillbygget.
 
Tycker du ska bifoga en bild som förstoras när man klickar på den så att man har en chans att se några detaljer i bilden såsom fabrikatet.
 
J Josth skrev:
Tycker du ska bifoga en bild som förstoras när man klickar på den så att man har en chans att se några detaljer i bilden såsom fabrikatet.
Lessen, jag är inte helt klar över hur bilder funkar här. Men det står Yukon 9000 till vänster och Pro Klima Klimageräte (med o-et i form av en snöstjärna) till höger. Hittade som sagt en firma i Tyskland som jobbar med "klimageräte" och heter ProKlima, men de säger att namnet på min apparat är ett marknadsföringsnamn bara och det var de som tipsade om Bauhaus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.