Rickard. Rickard. skrev:
Har du pratat med företaget om det?

Det är inte otänkbart att utförarna ska fakturera verktyg separat (till sitt egna företag) men av lathet lägger det på projektet och då blir det fel om ingen på kontoret kollar igenom det.

Detta var visst inte en originell tanke precis just nu :)
Tänkte samma.. kan ju vara så att det köps på samma ordernr(så gör vi på mitt företag)för att kontoret ska veta vilket jobb det ska användas till (mestadels förbrukningsvaror) men det faktureras inte
 
Hur länge höll jobbet på och hur omfattande?
 
Rickard.
plåtrickard plåtrickard skrev:
Tänkte samma.. kan ju vara så att det köps på samma ordernr(så gör vi på mitt företag)för att kontoret ska veta vilket jobb det ska användas till (mestadels förbrukningsvaror) men det faktureras inte
Så har jag gjort större delen av min karriär och min erfarenhet är att det blir mindre fel så, med nya semi-automatiska faktureringsprogram blir det fortare galet ;)

Jag skulle tycka det var pinsamt och vi släppte igenom en tumstock på en faktura så våga fråga.
 
  • Gilla
Boxer63
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Så har jag gjort större delen av min karriär och min erfarenhet är att det blir mindre fel så, med nya semi-automatiska faktureringsprogram blir det fortare galet ;)

Jag skulle tycka det var pinsamt och vi släppte igenom en tumstock på en faktura så våga fråga.
Tack för input. Jag ska absolut ta upp det för diskussion. Behövde bara lite självförtroende och veta att jag inte var helt ute och cyklade🙂
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det skulle vara intressant att veta om fakturan är som det är sagt ...
Då kan jag väl tycka att det inte spelar någon roll....
Vi har kommit överens om ett fast pris för arbetet + material. Det fasta priset är enligt ök men frågan är vad som menas med material. Det diskuterade vi inte så jag försöker förstå vad som är brukligt i branschen.
 
H Handywoman123 skrev:
Vi har kommit överens om ett fast pris för arbetet + material. Det fasta priset är enligt ök men frågan är vad som menas med material. Det diskuterade vi inte så jag försöker förstå vad som är brukligt i branschen.
Det är olika beroende på projektets omfattning. Har man ett projekt där en 2-3 man går 100% över några månader så skulle jag säga det är mer regel än undantag att man står för förbrukningsmaterial. Så som knivar, klingor, sågblad osv. Är jobbet renovering utav ett rum ect så är det inte då snickaren troligen har 4-5 sådan projekt igång samtidigt och då går den kostnaden på annan tid man tjänar.

Man betalar dock aldrig för en maskin såsom skruvdragare, sågbord, gerkap osv.

Sedan kan man ju snabbt se på arbetarnas verktyg om det håller den kvaliteten som du betalar för. Står dom med en sliten dewalt som mer hackar genom trät än sågar så skulle jag ifrågasätta kostnaden. Men är det duktiga och noggranna snickare så är det mer acceptabelt.
 
  • Gilla
Handywoman123
  • Laddar…
C
Be att få behålla verktygen dom fakturerat dig för. Har du betalt dom är dom dina.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Vi brukar göra så här:

Tumstock, pennnor, borr, handskar och diverse småprylar brukar falla under posten ”förbrukningsmaterial”.

Tigersågsblad, kapskivor och dyra kakelborr mm (som slitits ut under projektet) faktureras som egna poster.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Är nog mer vanligt än ovanligt att hantverkare ialf större företag hyr in mer och mer utrustning.

Fått fakturor där stegar, skottkärran, sticksåg, Tigersåg etc fakturerats med dygnshyra.

Tyvärr om jobbet blir utdraget kan det många gånger varit billigare att köpa och tillhandahålla.

Bra att läsa det finstilta när order Påslag material, Påslag hjälpmedel, Påslag UE står med.
Begära en prislista på sånt som inte ingår i timpriset.

Lätt att tro att hjälpmedel är specialverktyg men kan lika väl vara en skruvdragare snickaren hyr för 5x60kr, 5x70kr cirkelsåg, hyra släp 2ggr, etc för att bygga en altan en vecka.
 
  • Gilla
Handywoman123
  • Laddar…
Numera har jag också märkt att lättare maskiner debiteras när man hyr trädgårdshjälp. Det gäller tex elektrisk/motordriven häcksax, trimmer eller gräsklippare. Jag ifrågasätter visserligen inte dessa utgiftsposter men inte betalade jag detta för 20 år sedan.
 
K
Om det har gått åt ett helt (ungefär) borr/klinga under jobbet. Men tumstock, eltejp, handskar osv känns inte rätt. Och inte för att hantverkaren är slarvig och sliter ut saker i onödan.

Finns ju borr och slipskivor med diamant man hyr på cramo som de mäter eller väger. Och så får man betala vad man använt.

Blir ju mer rättvist att den kund som använt grejorna hos får betala än att det smetas ut på timmar och bilkostnader på alla kunder.
 
Men om allt verktygskostnader ska debiteras separat så bör ju timkostnaden för arbetet bli parerad nedåt en bra bit. Några 500 kr / timmen är ju inte på kartan längre för de flesta hantverkargöromål om all verktygskrafs ska räknas av separat.

Tänker även på transaktionskostnader... man har hyrt in folk som visar sig inte har egna verktyg utan ska sitta och hyra från hyrfirmor, standardverktyg. Fullkomligt löjeväcklande detta... tacka fan för att man drar sig för att anlita sk "proffs".
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det största felet är nog att hantverkaren varit så dum att han preciserat alla poster under "verktyg".
Jag brukar på vissa, större projekt ha med en post för "verktyg". Men det är egentligen mest om jag tvingats hyra något, eller köpa, eller tidigare köpt något lite ovanligare och dyrare.
Har jag då fakturerat för verktyg, brukar jag avrunda, några 10-100-lappar uppåt, för knivar tumstockar och annat.
Men normalt sett ingår verktyg i mitt timarvode. Så arbetar alla seriösa hantverkare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Detta borde rimligen ingå i den normala timdebiteringen. Blir lätt löjligt om det ska debiteras för de verktyg som krävs för normaljobben, snickaren som ska debitera för förslitning av hammaren... förslitning av batterierna till skruvdragare etc... nej det funkar inte det förstår nog vem som helst.

Låter mer som en modell för att skinna okunniga kunder. Som jag ser det: har du inte verktygen för att göra jobbet så ska du inte åta dig arbetet - kunden ska inte betala dig för dina självklara standardverkyg och ev förslitning av dessa, det ska ingå i din timtaxa. Krävs specialverktyg, hyra av dessa: inga problem men var transparent mot kund om detta är fallet.
Det några inte i en normal timdebitering utan faktureras rimligen som förbrukningsmaterial
 
A AG A skrev:
Men normalt sett ingår verktyg i mitt timarvode. Så arbetar alla seriösa hantverkare.
Exakt vad jag förväntar mig som privatkund. Behövs det hyras specialmaskiner så ska det motiveras och redovisas noga. Tex kan jag se hyra av en kraftig Hilti bilningsmaskin som en rimlig post om man ska göra litet grövre jobb i källare, inga problem. Men beror ju på vad det är för firma man anlitar, denna maskin kan ses som en standardmaskin för vissa företag med förmodat högre timpenning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.