Jag har läst på på bla forum och vet att kant till kant mått ska vara 126mm på 120x28 trall men blir ändå inte riktigt klok på hur stort mellanrumm jag bör ha mellan trallen. Kör man 6mm som det blir med kant till kant så tycker jag det finns risk att det blir för stort när trallen torkar. Jag funderar därför på att lägga med 2mm mellan trallen istället.

Men, jag vet ju inte hur torr trallen jag fått är. Spontant tycker jag den ser rätt torr ut men kan inget om detta så kan ha fel. Men den är ca 120mm bred så är det vad den ska vara när den torkat eller när den är fuktig?

Tacksam för åsikter.
 
G
M Marlin11 skrev:
Jag har läst på på bla forum och vet att kant till kant mått ska vara 126mm på 120x28 trall men blir ändå inte riktigt klok på hur stort mellanrumm jag bör ha mellan trallen. Kör man 6mm som det blir med kant till kant så tycker jag det finns risk att det blir för stort när trallen torkar. Jag funderar därför på att lägga med 2mm mellan trallen istället.

Men, jag vet ju inte hur torr trallen jag fått är. Spontant tycker jag den ser rätt torr ut men kan inget om detta så kan ha fel. Men den är ca 120mm bred så är det vad den ska vara när den torkat eller när den är fuktig?

Tacksam för åsikter.
Du kommer få lika många svar som användare, jag säger max 1mm mellan nu.
 
G OMathson skrev:
Du kommer få lika många svar som användare, jag säger max 1mm mellan nu.
Tack. Jag vill hellre ha mindre än för mycket men vill såklart inte att den skall tryckas sönder om den vidgar sig mycket.
 
S
Instämmer med föregående att alla är saliga på egen tro här.

Jag vet inte vad som är bäst. Men jag vill ogärna ha 1cm springor.

Jag har lagt trall både med tumstock emellan och dikt an. För de utan mellanrum:
1: torr 34x145. Fem år senare, 1-2 mm springa vår och sommar. Viss oro varje höst när de sväller sig täta men ingen synlig negativ konsekvens ännu.
2: torr 28x120. Sju år senare, 1-2 mm springa vår och sommar. Liten yta så inget skäl till oro här.

Har inte kollat trallen jag lade med tumstock. Minnet säger mig 2 mm springa nu.

Min erf är alltså att torr trall kan man lägga dikt an. Men ett problem som uppstår vid tajt läggning, är att hålla linjerna raka så att det inte kalvar iväg. Kan bli -mycket- tvingande av trall, och spill, pga ej raka brädor och att de vanligtvis krymper mest i ändarna. Nästa gång jag lägger torrare trall blir det lite flexibelt med tumstocksglapp till dikt an, beroende på trallens böjning, så man får lite sömsmån och en enkel och ekonomisk läggning. Hur farligt är det med 1-3 mm diff här och där egentligen. Hälsningar från ett fritidshus och inte pedantiskt villaområde.
 
  • Gilla
Marlin11
  • Laddar…
Jag lade blöt ganska nytryckt trall dikt an. Det är perfekt sommartid, några mm mellan. På vintern är det i princip inga springor alls. Torr trall skulle jag inte lägga dikt an.
 
  • Gilla
Nilstyko och 1 till
  • Laddar…
Jag har också 34x145 mm trall. På höst vinter så ligger mina brädor kloss an och på sommaren glipar det ibland 10 mm mellan vissa brädor. Dvs att på bredden så rör sig trallen ganska mkt. Tyvärr hade jag hellre velat att det var lite mellanrum mellan brädorna på höst vinter ty då hade regn och snö snabbare torkat upp eller smält undan. Men det är såklart lite grann emot naturens lagar... :)
Kontentan jag vill komma med är att allt beror på hur torra brädorna är när du lägger dem. 2 mm skulle iaf jag lagt mellan brädorna (y)
 
  • Gilla
Marlin11
  • Laddar…
S
T tobbbias skrev:
Jag har också 34x145 mm trall. På höst vinter så ligger mina brädor kloss an och på sommaren glipar det ibland 10 mm mellan vissa brädor. Dvs att på bredden så rör sig trallen ganska mkt. Tyvärr hade jag hellre velat att det var lite mellanrum mellan brädorna på höst vinter ty då hade regn och snö snabbare torkat upp eller smält undan. Men det är såklart lite grann emot naturens lagar... :)
Kontentan jag vill komma med är att allt beror på hur torra brädorna är när du lägger dem. 2 mm skulle iaf jag lagt mellan brädorna (y)
Det var minsann variation, 0-10mm över året på 34x145.
 
  • Gilla
Filbert
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Det var minsann variation, 0-10mm över året på 34x145.
Yes, de är som svampar :p men det är sant.
 
Lade tyvärr nyköpt trall dikt an. Halva åren är det lika tätt som skrovet på en träbåt innan upptagning.
Is på vintern och vattensanlingar på hösten.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Nilstyko och 1 till
  • Laddar…
Jag ar också riktig trall 34x145 den var färsk, dessutom vattnade jag den innan jag skruvade fast den med dolt montage med A4 skruv med dubben gänga.
Jag lavade ut all trall packade ihop helt sedan mättes vad som fattades då trallen skull fördelas för att slippa att ha en smal trall inne vid väggen kolla i denna tråd inlägg 189
Men hela tråden är informativ
Glöm inte att använda Rostfri skruv A4
https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-foer-trallaeggning.171452/page-13#post-3030685
 
  • Gilla
Marlin11
  • Laddar…
Tack för alla inputs, hjälper! Blir nog att lägga med 1-2 mm mellan.
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
1-2 mm är alldeles för litet. Ev regnvatten ska kunna rinna ner mellan trallen.
Vi lade torr trall med 4 mm mellanrum men fick ett skyfall igår, virket svällde och efter det var det nästan inget mellanrum alls. Vi tycker nu att vi borde lagt 5 mm mellanrum.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Det är uppenbart att vi har olika preferenser, här kommer en åsikt till. Jag la trall med camo-verktyget,vilket ger 1,6 mm mellanrum. Jag skulle säga att trallen var halvtorr. På vinter har jag väldigt små mellanrum, det fastnar rätt mycket smuts och småsten mellan brädorna. Jag hade idag velat ha några mm större mellanrum
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Det beror ju på hur torr trallen är när den läggs. Ska man följa rekommendationen ska man väl lägga med ett specifikt C-C mått.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.