D
Gällande service på märkesverkstäder så har det ju gjorts många undersökningar, man kan spara mycket pengar på att inte serva bilen själv mot att lämna in den och betala verkstan för att inte serva den!
 
  • Haha
  • Älska
Argastesnickaren och 4 till
  • Laddar…
E
Nissens Nissens skrev:
Bra jobbat, att ladda på en timme totalt för ca 10 laddningar. 6 minuter per laddning är inte dåligt. 😊

Men det blir väl svårt att få ner några mackkorvar på 6 minuter?
"Nån timme" kan översättas med "några timmar". ;)

Som jag också skrev, jag vet inte. Laddningen är inte målet.
 
Mikael_L
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Du har naturligtvis rätt.
Sedan är frågan hur stor betydelse det gör för klimatet i slutändan. Är det ens miljö/klimatet som är största hotet för oss? Det är mycket möjligt att vi lyckas utplåna mänskligheten mycket snabbare än så.

Min upplevelse av status och elbil, är att det i mina kretsar och där jag lever har varit väldigt negativt med elbil. Det är väldigt många som tittat snett och blivit provocerad av att vi haft elbil. Men det har blivit bättre med åren när elbilar blivit mer och mer accepterade. Och det är nog först nu när fler börjat intressera sig för elbil som det börjat bli lite status i vissa kretsar.

Så just statusen har varit bland det mest negativa med att ha haft elbil "tidigt".
Inte riktigt reply på alla saker du skrev, och kanske inte riktigt till något.

Men vad gäller elbilen anser jag att den behöver vare sig marknadsföras eller motarbetas nu.
Den har nått tipping point, ungefär som att mitt i 1900-talet fanns det inget behov att promota bilar eller motarbeta hästar (eller tvärtom), hela samhället hade ändå redan valt väg, oavsett vad några idealister ansåg.
Likaså var det lönlöst att hacka på elkraft och hylla vattenhjulet 1910, det spelade ingen roll att en och annan gjorde det.

Ibland har tekniken/samhället/utvecklingen redan tagit steget, även om inte alla förstått det.

Och nu när rätt många biltillverkare har kungjort att de stoppat bränslemotorutvecklingen, att de inte kommer ta fram någon motor som möter Euroklass 7, då är det väl ett tydligt tecken i tiden.
Eller Renault slutade helt att exportera bränslemotorbilar till Norge förra året - utan bara elbilar.
Eller att tillverkare som Porsche och andra liknande märken tar fram elbilar.

Nej den här utvecklingen går av sig självt nu, kan bara brytas genom att någon kommer på ett ännu bättre koncept.

Och just nu säljs ju i princip all tillgänglig produktionskapacitet av elbilar, så tillverkarna är inte sugna på att börja priskonkurrera på allvar än.
Det kan bli ännu mer spännande när produktionskapaciteten har hunnit ikapp och lite förbi behovet.
 
  • Gilla
karny889 och 2 till
  • Laddar…
optimum
Det bästa med elbilar är att det finns de som tror de löser våra miljöproblem om de köper en sådan.
Utan att ens förstå miljöbelastningar med tillverkning av en elbil och att senare återvinna den.

Jag unnar verkligen alla ägare av elbilar den glädje de har fått.

De mest fantastiska elbilarna för miljön torde vara de som finns i Kina där el tillverkas av kolkraftverk. Men det syns ingen rök från bilarna när de kör. (egen upplevelse, mars 2023) (viss ironi)

Utvinning kobolt skapar arbetstillfällen i gruvor i Afrika och ger ungdomar arbetstillfällen.
Utvinning litium är fantastiska anläggningar och sker ofta i Sydamerika och skapar även där arbetstillfällen.

Kobolt
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JQbeQ7/blodsbatterier-en-granskning-av-kobolt-industrin-i-kongo

Litium
https://www.ivl.se/press/pressmedde...pport-om-elbilsbatteriers-klimatpaverkan.html


Jo jag vill nog också ha en elbil i framtiden när man löst miljöproblem och säkrat elproduktionen i Sverige.
 
optimum optimum skrev:
Det bästa med elbilar är att det finns de som tror de löser våra miljöproblem om de köper en sådan.
Utan att ens förstå miljöbelastningar med tillverkning av en elbil och att senare återvinna den.

Jag unnar verkligen alla ägare av elbilar den glädje de har fått.

De mest fantastiska elbilarna för miljön torde vara de som finns i Kina där el tillverkas av kolkraftverk. Men det syns ingen rök från bilarna när de kör. (egen upplevelse, mars 2023) (viss ironi)

Utvinning kobolt skapar arbetstillfällen i gruvor i Afrika och ger ungdomar arbetstillfällen.
Utvinning litium är fantastiska anläggningar och sker ofta i Sydamerika och skapar även där arbetstillfällen.

Kobolt
[länk]

Litium
[länk]


Jo jag vill nog också ha en elbil i framtiden när man löst miljöproblem och säkrat elproduktionen i Sverige.
Du är i 2023 nu, vad visar din tidsmaskin ?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Det bästa med elbilar är att det finns de som tror de löser våra miljöproblem om de köper en sådan.
Elbil löser massor av miljöproblem, dock inte lika många klimatproblem.
optimum optimum skrev:
Utan att ens förstå miljöbelastningar med tillverkning av en elbil och att senare återvinna den.
Vilken alternativ bil löser detta?
optimum optimum skrev:
De mest fantastiska elbilarna för miljön torde vara de som finns i Kina där el tillverkas av kolkraftverk. Men det syns ingen rök från bilarna när de kör. (egen upplevelse, mars 2023) (viss ironi)
Kina bygger absolut mest vind och solkraft i världen, så på sikt bidrar elbilarna även där till minskad fossilanvändning, men inte just nu, dock.

Och du behöver inte vända blicken ända till Kina.
Jag kör elbil, och brukar säga att jag bytte från olja till kol.

Det finns två alternativ, jag sitter kvar med en fossilbil eller jag byter till elbil.
Om jag väljer fossilbilen så använder jag ingen el, utan den säljs till Danmark, tyskland, Polen osv, och släcker ner motsvarande kol och gasbaserad produktion.
När jag laddar elbilen så kommer den energin inte gå till att stänga av någon kolkraft.

Resonemanget är alltså att det är en marginalförbrukning. Jag kan ju också tänka att jag tankar Svensk elmix, och det känns ju lite roligare, men är dock minst en halv lögn.

Men en del dagar lite då och då så har vi uteslutande vind och sol i hela Europeiska elsystemet (det märks på att elpriset är nära noll. eller t.o.m negativt) och just dessa dagar tankas ju elbilen otvetydigt med vindkraft.
Och dessa dagar bli lite fler för varje år som går.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Jo jag vill nog också ha en elbil i framtiden när man löst miljöproblem och säkrat elproduktionen i Sverige.
Då vi under 2022 producerade 170TWh och förbrukade 137 och exporterade 33TWh ...
Då vi importerade el under lite drygt 100 av årets timmar och alltså exporterade under ca 8600 timmar...


...så undrar jag lite när du anser att vi har säkrat vår elproduktion.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
optimum
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du är i 2023 nu, vad visar din tidsmaskin ?
Ja och jag anser fortfarande att de saknas en del för att kalla dem lösningar på miljöproblemen.
 
nikasp
Provkörde min polares splitt nya Volvo C40 nyss och blev lite sugen nu… 50 mils räckvidd i bästa fall. Skön bil och ingen större skillnad mot en vanlig kärra förutom rätt så tyst och ett jäkla drag. Men är lite snål då båda bilarna är betalda.

Har ju solpaneler så skulle köra ”gratis” hemmavid med solel vår-höst. Har 34 mil ToR till vårt torp så skulle inte behöva ladda på station heller.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Ja och jag anser fortfarande att de saknas en del för att kalla dem lösningar på miljöproblemen.
Sen driver du tråden offtopic, och du är typ den 100'e som stormar in här med det där att meddela.
Vi har alltså redan hört dig, och är lite trötta, ursäkta.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då vi under 2022 producerade 170TWh och förbrukade 137 och exporterade 33TWh ...
Då vi importerade el under lite drygt 100 av årets timmar och alltså exporterade under ca 8600 timmar...


...så undrar jag lite när du anser att vi har säkrat vår elproduktion.
Nej jag anser inte vi säkrat vårt behov av el.
Södra Sverige har problem då överföring av el är bristfällig och vi har stängt av 6 reaktorer utan att ersätta dem med förutsägbar produktion.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Elbil löser massor av miljöproblem, dock inte lika många klimatproblem.
Ställt mot alternativet att hålla kvar vid bensin och diesel drar de väl ändå ett rejält strå till stacken eftersom de är en stor kugge i ett framtida elekrifierat energsystem utan fossila bränslen?
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
W witten skrev:
Ställt mot alternativet att hålla kvar vid bensin och diesel drar de väl ändå ett rejält strå till stacken eftersom de är en stor kugge i ett framtida elekrifierat energsystem utan fossila bränslen?
Ja det är väl det som är lite grejen, de förbereder oss för framtiden.
Det går ju liksom inte heller att bygga klar all elinfrastruktur och först då börja med elbilar.
Utan det kommer följas åt, ibland i hyfsad takt, ibland i otakt ;)
 
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen driver du tråden offtopic, och du är typ den 100'e som stormar in här med det där att meddela.
Vi har alltså redan hört dig, och är lite trötta, ursäkta.
Vadå?
Tråden heter om det är "För tidigt att köpa elbil? Räckvidd"

Då får väl göra som du brukar, anmäl mina inlägg.

Jag anser att dagens elbilar inte är färdigutvecklade än, på tok för dyra och för dålig räckvidd.
För tunga och sliter onormalt mycket däck vilket vissa påstår påverkar miljön med utsläpp.
Nej jag anser inte elbilar är lösningen på miljöproblemen.
Återvinning av batterier är bristfällig och produktion av mineraler, kobolt och litium skit för miljön.

Nu får du gå ut och kolla att ingen dragit ur sladden till din elbil.
 
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Vadå?
Tråden heter om det är "För tidigt att köpa elbil? Räckvidd"

Då får väl göra som du brukar, anmäl mina inlägg.

Jag anser att dagens elbilar inte är färdigutvecklade än, på tok för dyra och för dålig räckvidd.
För tunga och sliter onormalt mycket däck vilket vissa påstår påverkar miljön med utsläpp.
Nej jag anser inte elbilar är lösningen på miljöproblemen.
Återvinning av batterier är bristfällig och produktion av mineraler, kobolt och litium skit för miljön.

Nu får du gå ut och kolla att ingen dragit ur sladden till din elbil.
Än så länge får man tycka som man vill i detta land. Du är en av oräkneliga boomers och ni verkar växa på träd när det gäller just elbilar. Tack för ditt inlägg
 
  • Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.