Nicke Nyfiken
R Rkarlsson skrev:
Nu var du allt fördomsfull. Fy på dig.

Nej jag tror faktiskt inte att 99 av 100 teslaägare kan skruva, eller vet så mycket mer än att kunna köra bilen.
Fast nu far du med osanning.
Alla vet att Teslaägare inte kan köra bil.
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
@
E enoch85 skrev:
Angående långresor, gjorde denna resa på dryga 400 mil nu för 2 veckor sedan.

Räcker det för att övertyga?
Nej, det måste vara helt omöjligt 😉

Är inte det här brygghus.se sämsta tråd?
 
richardtenggren
M Markarbetaren skrev:
Detta ingår i servicen vartannat år på båda mina bilar som passerat 5 års ålder. Pratar du av egen erfarenhet eller generaliserar du i enlighet med din umgängeskrets?
Alltså jag betvivlar att klåparna på Volvo bytt på vår V60 vi servade där i 5 år, de klarade ju inte ens av ett kamremsbyte utan att göra det korrekt.
Att saker ska göras betyder ju inte att de görs, oavsett märke eller motor :)
Men med fem år tänkte jag ju egentligen att många bilar börjar servas i egen regi.

Jag hade ju kunnat mäta bromsvätskan för att kontrollera dem, då jag min far har instrument för det, men inget jag gjort.
 
M Markarbetaren skrev:
Har en äldre hoj som jag inte bytt bromsvätska på 17 år, men bromsarna funkar perfekt. Besiktigad för en månad sedan UA. Ska köpa en sån och mäta fukthalten för skojs skull. Tack för tipset!👍
Jag hade senast problem med bromsvätskan på en bil strax före millennieskiftet. Men den gången var det efter att den kokat pga en broms som låg på lite lätt
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
M Markarbetaren skrev:
Det där är bara skitsnack! Finns en dom om detta tom.
[länk]

Du kan tom. serva din bil själv så länge det är fackmannamässigt utfört.
Det är denna dom jag tänker mig att använda i argumentationen rörande batterigarantin, ifall de börjar bråka om att en service är gjord en månad sent. Den är inte direkt applicerbar, men den bör räcka till.

Det är dock ofta svårare att få bra betalt för en begagnad bil som inte har en servicebok från en verkstad.
 
Nicke Nyfiken
M Markarbetaren skrev:
Du kan tom. serva din bil själv så länge det är fackmannamässigt ututfört.
Det är bara skitsnack.
Jag har varit i kontakt med både generalagenten för VW och flera försäkringsbolag och de säger samma sak. Serviceprogramet ska vara följt till punkt och pricka. Och det ska vara en märkesverkstad eller en godkänd verkstad eller tillhöra en godkänd verkstadskedja typ Mekonomen, Mecanum, Autoexperten osv. Annars gäller inte garantin eller maskinskadeförsäkringen. Detta var långt efter dommen du hänvisar till.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det är bara skitsnack.
Jag har varit i kontakt med både generalagenten för VW och flera försäkringsbolag och de säger samma sak. Det ska vara en märkesverkstad eller en godkänd verkstad eller tillhöra en godkänd verkstadskedja typ Mekonomen, Mecanum, Autoexperten osv. Annars gäller inte garantin eller maskinskadeförsäkringen. Detta var långt efter dommen du hänvisar till.
Problemet är att det är ditt ansvar att visa att arbetet är fackmannamässigt utfört. Det är svårt i efterhand och kräver nog i praktiken att du filmar allt du gör...
 
Nicke Nyfiken
pacman42 pacman42 skrev:
Problemet är att det är ditt ansvar att visa att arbetet är fackmannamässigt utfört. Det är svårt i efterhand och kräver nog i praktiken att du filmar allt du gör...
Att göra service själv, sa alla jag pratade med blankt ner till. Vet inte hur det skulle hjälpa att filma allting.

Kanske kan man dra bilföretag och försäkringsbolag till rätten och hoppas på att vinna. Men vem orkar det för att kunna serva sin bil själv.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Att göra service själv, sa alla jag pratade med blankt ner till. Vet inte hur det skulle hjälpa att filma allting.

Kanske kan man dra bilföretag och försäkringsbolag till rätten och hoppas på att vinna. Men vem orkar det för att kunna serva sin bil själv.
Det är antagligen det som krävs.
 
E
@ @ndreas skrev:
Är inte det här brygghus.se sämsta tråd?
Jag är beredd att hålla med. :)
 
Storsockret
@ @ndreas skrev:
Är inte det här brygghus.se sämsta tråd?
E enoch85 skrev:
Jag är beredd att hålla med. :)
Jag synar, och höjer med ett stycke Plejd 😂
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Alfredo och 6 till
  • Laddar…
M
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det är bara skitsnack.
Jag har varit i kontakt med både generalagenten för VW och flera försäkringsbolag och de säger samma sak. Serviceprogramet ska vara följt till punkt och pricka. Och det ska vara en märkesverkstad eller en godkänd verkstad eller tillhöra en godkänd verkstadskedja typ Mekonomen, Mecanum, Autoexperten osv. Annars gäller inte garantin eller maskinskadeförsäkringen. Detta var långt efter dommen du hänvisar till.
Jag har haft flera bilar som jag servat själv från dom varit 5 år gamla. Aldrig varit några problem eller frågor öht.

En bil hade jag i 8 år. Den bytte man AC-kompressor på två gånger och panoramaglastaket. Folksam ställde aldrig frågan om servicebok eller liknande, trots att jag gjorde servicearna själv.

Kanske gäller att välja rätt försäkringsbolag, eller ha rätt attityd när man pratar med dom😉
 
Nissens
useless useless skrev:
Frågan var hur en vanlig hemmamekare kontrollerar bromsvätskan (inte nivån alltså, utan kvaliteten).
Det gör man väl aldrig. Bromsvätskan skall bytas i intervall enligt serviceboken.
 
M
pacman42 pacman42 skrev:
Det är dock ofta svårare att få bra betalt för en begagnad bil som inte har en servicebok från en verkstad.
Inget jag upplevt med mina 4 sista inbyten hos bilfirma iaf. Men det kanske beror på bytesaffärens summa? Mina inbyten brukar ha 1/3 till 1/4 av värdet på den bilen jag köper kontant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.