Det är ju lätt att förstå att "snickaren" i butiken tjänar bättre på att sälja dyr skruv, men varför man skulle skruva ner skruven så djupt och spackla över kan jag inte förstå, att spackla över skruvarna är ju ett moment som helt kan undvikas med en spikad fasad, målningen nu blir ju mycket svårare än med spikad fasad och framtida underhåll/utbyte av spruckna eller ruttna brädor blir ju nästintill omöjligt.
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är ju lätt att förstå att "snickaren" i butiken tjänar bättre på att sälja dyr skruv, men varför man skulle skruva ner skruven så djupt och spackla över kan jag inte förstå, att spackla över skruvarna är ju ett moment som helt kan undvikas med en spikad fasad, målningen nu blir ju mycket svårare än med spikad fasad och framtida underhåll/utbyte av spruckna eller ruttna brädor blir ju nästintill omöjligt.
Håller med helt. Dock så kommer man att se var skruvarna är om man detaljstuderar så att skruva bort panelen tar nog inte så mycket längre tid än att riva med kofot.

Med trådspik så ser man inte spiken alls efter målning och det blir helt klart snyggare och lättare att riva.
 
K Kurt-olsson skrev:
Spika hade inte gått i detta fallet. Hade inte orkat och nått på vissa ställen. Jag kanske har fel men skruven känns bra mer robust än trådspiken. Mycket dyrare men enklare att skruva i panelen. Det var lite räddningen med att jag skulle fixa gaveln.

Jag spikade förra panelen och kommer inte återgå till spik. Asjobbigt att måtta vattenpasset för att spika sen och brädan studsar till och kommer ur våg. Skruven bara glider in utan att brädan rör sig. Mycket enklare men som sagt, dyrt så inihelvete.
Man behöver inte handspika, använd spikpistol?
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Kanske inte omöjligt, men mer utmanande, helt klart
Jag förespråkar själv spikad panel. Men vissa föredrar att skruva.
Dom förstår när det är dags att byta en murken bräda sen.
Som sagt det går, men det är drygt
 
  • Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Man behöver inte handspika, använd spikpistol?
Japp, det hade nog varit det bästa. En sak är säker, man lär sig alltid något nytt med nya projekt. :)
 
  • Gilla
Ohchips och 1 till
  • Laddar…
Ohchips Ohchips skrev:
Kanske inte omöjligt, men mer utmanande, helt klart
Jag förespråkar själv spikad panel. Men vissa föredrar att skruva.
Dom förstår när det är dags att byta en murken bräda sen.
Som sagt det går, men det är drygt
Jag får hoppas att det finns ett nytt verktyg på marknaden som enkelt kan ta ut skruv om 30 år. :) Som tur är har jag fyllt 70 och bor då i ett torp på landet med frugan om jag får bestämma. Hehe
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
K Kurt-olsson skrev:
Kommer göra två strykningar och min tanke från början är att man inte ska se något efter andra. Spik syns inte alls efter första med Jotun färgen jag använder.

I värsta fall får jag skruva upp alla skruv i nivå men ska testa först.
Skruva upp blir inte bra. Då får du en liten hålighet bakom som gör att skruven inte biter.

Gjort är gjort, på med färg i två omgångar. Först med en rund-/ovalpensel där du trycker in penseln i varje skruvhål med rikligt med färg. Sedan en andra gång med stor fasadpensel över hela fasaden. Du kommer kanske se skruvhålen om du står på marken och detaljstuderar, men inget som någon annan kommer tänka på.
 
  • Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
Spikar man med pistol så får man inte ur spiken, det är iaf min uppfattning efter snart 2km panel.
Även pistol slår i för djupt ibland och för lite ibland så man får fixa sista med hammaren.
Antar att det beror på virket, hårdare eller mjukare på sina ställen.

Inte ska du bry dig om att spackla, måla med grundfärg vid skruvarna om du orkar eller så målar du med färdigfärgen direkt, men gå tillbaka och kolla så du inte har rinningar vid skruvarna, färgen är oftast så tjock så det fyller bra
 
  • Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
G Gunnar Johansson69 skrev:
Skruva upp blir inte bra. Då får du en liten hålighet bakom som gör att skruven inte biter.

Gjort är gjort, på med färg i två omgångar. Först med en rund-/ovalpensel där du trycker in penseln i varje skruvhål med rikligt med färg. Sedan en andra gång med stor fasadpensel över hela fasaden. Du kommer kanske se skruvhålen om du står på marken och detaljstuderar, men inget som någon annan kommer tänka på.
Toppen. Tack så mycket!
 
nino nino skrev:
Spikar man med pistol så får man inte ur spiken, det är iaf min uppfattning efter snart 2km panel.
Även pistol slår i för djupt ibland och för lite ibland så man får fixa sista med hammaren.
Antar att det beror på virket, hårdare eller mjukare på sina ställen.

Inte ska du bry dig om att spackla, måla med grundfärg vid skruvarna om du orkar eller så målar du med färdigfärgen direkt, men gå tillbaka och kolla så du inte har rinningar vid skruvarna, färgen är oftast så tjock så det fyller bra
Tack!
 
Verkligen stort tack för svar kring detta. Varit lite nojig men har även ytterligare snickare som sagt samma som ni. Gjort är gjort se till att måla på ordentligt, undvik klumpar i skrivhål och måla hellre en gång till just där men en liten pensel.
 
En mer praktisk fråga. Har inget bra sätt att se till att nedre panelen livar med ytterkanten. Som den röda linjen visar ska panelen gå ner mer efter kanten. Det var enkelt på förra sidan då jag kunde börja åt det hållet men nu har jag inget att ha stöd emot eller referens.

Kanske ska jag skruva upp en bräda där eller nåt? Snöre?
 
  • Träkonstruktion under tak med synlig isolering, ventilerad takkupa, ljusinsläpp, träd bakom, tegelvägg, röd markering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kurt-olsson skrev:
En mer praktisk fråga. Har inget bra sätt att se till att nedre panelen livar med ytterkanten. Som den röda linjen visar ska panelen gå ner mer efter kanten. Det var enkelt på förra sidan då jag kunde börja åt det hållet men nu har jag inget att ha stöd emot eller referens.

Kanske ska jag skruva upp en bräda där eller nåt? Snöre?
Sätt upp för långa brädor och dra av dem med cirkelsåg i rätt höjd när de sitter på plats?
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
G Gunnar Johansson69 skrev:
Sätt upp för långa brädor och dra av dem med cirkelsåg i rätt höjd när de sitter på plats?
Ah smart. Har altid varit lite skraj för cirkelsågen men kanske dags att utmana mig när det inte är så svårt att komma åt samt en kortare sträcka.
 
  • Gilla
Gunnar Johansson69
  • Laddar…
K Kurt-olsson skrev:
Ah smart. Har altid varit lite skraj för cirkelsågen men kanske dags att utmana mig när det inte är så svårt att komma åt samt en kortare sträcka.
Räkna fingrarna före och efter bara så skall det gå bra 😊
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.