K karny889 skrev:
Jag håller delvis med dig. Höginkomsttagare är generellt värre klimatbovar trots elbil pga högre konsumtion och flygsemestrar. Men många av oss är medvetna o väljer också bort flyget.
Alla har inte råd med elbil men fossilt bränsle kommer att bli dyrare varför det kommer att bli dyrt med fossil bil framöver. Säljstopp på nya fossilbilar är ju en realitet.
Men majoriteten av bilresor i svenska städer är under 10 km och borde kunna ersättas av cykel. Det går bra att cykla året runt för mig iaf.
Men för en del är ju fossil bilen fortsatt enda alternativet. Bäst är ju att beräkna sitt CO2 utsläpp och få tips om hur dra ner mest effektivt…
Det jag tycker är synd är att så många vill förbjuda fossilt inom en snar framtid innan det finns alternativ som fungerar för dom flesta. Nämndes
bl.a. att ta till piskan för att tvinga folk till en omställning.

Jag har egentligen inget emot piskan men vill hellre att den först används på fastighetsägare, föreningar, kommuner m.m för att tvinga till fler laddplatser och efter det rikta om den mot oss som faktiskt kör fossilt. Att förbjuda fossilt först känns för mig som att man börjar i fel ände och då blir det lätt så att folk som mig själv riktar taggarna utåt av ren instinkt för att många har inget rimligt alternativ

Och ja, vissa är överrepresenterade när det gäller lyxkonsumtion. Inget som stör mig personligen förutom när vissa utmålar sig som miljöhjältar eftersom dom har skaffat sig en elbil som på något sätt väger upp allt annat (Detta är inte riktat mot någon på detta forum).
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag förstår fortfarande inte varför alla pratar om att en elbil kostar 7-800kkr, du får en Model Y betydligt billigare och utan en massa tilläggskostnader (bla service) som andra bilar har.
Och många förstår inte varför fossila bilar i 700’ klassen har nämnts ett flertal gånger. När diskussionen blir hetsig är det nog lätt för alla att överdriva… 😅
 
C CM1234 skrev:
Det jag tycker är synd är att så många vill förbjuda fossilt inom en snar framtid innan det finns alternativ som fungerar för dom flesta. Nämndes
bl.a. att ta till piskan för att tvinga folk till en omställning.

Jag har egentligen inget emot piskan men vill hellre att den först används på fastighetsägare, föreningar, kommuner m.m för att tvinga till fler laddplatser och efter det rikta om den mot oss som faktiskt kör fossilt. Att förbjuda fossilt först känns för mig som att man börjar i fel ände och då blir det lätt så att folk som mig själv riktar taggarna utåt av ren instinkt för att många har inget rimligt alternativ

Och ja, vissa är överrepresenterade när det gäller lyxkonsumtion. Inget som stör mig personligen förutom när vissa utmålar sig som miljöhjältar eftersom dom har skaffat sig en elbil som på något sätt väger upp allt annat (Detta är inte riktat mot någon på detta forum).
Det finns alternativ som funkar, visst lite besvärligare kanske men det går iallafall.

Sen vore det trevligt om det drog igång en stor utbyggnad av plug & charge destinationsladdare för de som inte bor i villa. Skulle gå att sätta krav på fastighetsägare med visst antal laddplatser per lägenget etc.
 
Nicke Nyfiken
C CM1234 skrev:
Det jag tycker är synd är att så många vill förbjuda fossilt inom en snar framtid innan det finns alternativ som fungerar för dom flesta. Nämndes
bl.a. att ta till piskan för att tvinga folk till en omställning.

Jag har egentligen inget emot piskan men vill hellre att den först används på fastighetsägare, föreningar, kommuner m.m för att tvinga till fler laddplatser och efter det rikta om den mot oss som faktiskt kör fossilt. Att förbjuda fossilt först känns för mig som att man börjar i fel ände och då blir det lätt så att folk som mig själv riktar taggarna utåt av ren instinkt för att många har inget rimligt alternativ

Och ja, vissa är överrepresenterade när det gäller lyxkonsumtion. Inget som stör mig personligen förutom när vissa utmålar sig som miljöhjältar eftersom dom har skaffat sig en elbil som på något sätt väger upp allt annat (Detta är inte riktat mot någon på detta forum).
Vi vet att du menar en av cheferna på din förra arbetsplats. 😉
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Jag tror du har rätt.
Men Rkarlsson verkar syfta på en specifik person.
Jag antog väl att du kör på dubbdäck på vintern eftersom du var lite bångstyrig och svarade inte.
Duktig.
Nu ska du bara ta kollektivtrafik så ofta som möjligt ;)

Jag arbetar för att få kollektivtrafik till jobbet, det är svårt :)
 
Nicke Nyfiken
R Rkarlsson skrev:
Jag antog väl att du kör på dubbdäck på vintern eftersom du var lite bångstyrig och svarade inte.
Duktig.
Nu ska du bara ta kollektivtrafik så ofta som möjligt ;)

Jag arbetar för att få kollektivtrafik till jobbet, det är svårt :)
Jag bor i Skåne och ser snö ett par tre gånger om året när vi är i fjällen på skidsemester. Vad skulle jag ha dubbdäck till? 😂
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Jag bor i Skåne och ser snö ett par tre gånger om året när vi är i fjällen på skidsemester. Vad skulle jag ha dubbdäck till? 😂
Möjligt du bor i södra.
I Norra skåne har vi is istället för snö. I vintras hade vi rätt gott om snö iallafall en vecka. Och is ett par veckor.
Tur jag kan välja denna kommande vinter =) 2 bilar med dubbfritt och en med dubb.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det finns alternativ som funkar, visst lite besvärligare kanske men det går iallafall.

Sen vore det trevligt om det drog igång en stor utbyggnad av plug & charge destinationsladdare för de som inte bor i villa. Skulle gå att sätta krav på fastighetsägare med visst antal laddplatser per lägenget
Men ja! Mer utbyggnad tack, fler möjligheter att ladda för oss lägenhetsfolk. Håller helt med!
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det finns alternativ som funkar, visst lite besvärligare kanske men det går iallafall.

Sen vore det trevligt om det drog igång en stor utbyggnad av plug & charge destinationsladdare för de som inte bor i villa. Skulle gå att sätta krav på fastighetsägare med visst antal laddplatser per lägenget etc.
I all ärlighet så jo, klart att det finns alternativ.

Säg att det dyker upp en elbil som även en fattiglapp som jag själv har råd med och som kanske behöver laddas….en gång i veckan? Visst skulle jag kunna ställa mig på en mack någonstans i en timme eller tre (ingen aning hur lång laddtid det kan tänkas vara) och göra vad som behövs. Men det erkänner jag hade påverkat min bekvämlighet för mycket och jag tror inte någon annan hade trivts med en sån situation heller.

Tror inte ens nicke (eller någon annan elbilsmänniska!), som verkar vara nöjd med sin elbil, hade tyckt om det….

Så att det alltid finns alternativ stämmer men det finns en gräns för alla. Vissa elbilsägare skulle förmodligen kunna cykla eller ta bussen till jobbet men även dom har en gräns så dom tar bilen istället. Och nu vill jag vara övertydlig för att undvika bråk, att samma gäller fossilfolk 😅
 
C CM1234 skrev:
Men ja! Mer utbyggnad tack, fler möjligheter att ladda för oss lägenhetsfolk. Håller helt med!

I all ärlighet så jo, klart att det finns alternativ.

Säg att det dyker upp en elbil som även en fattiglapp som jag själv har råd med och som kanske behöver laddas….en gång i veckan? Visst skulle jag kunna ställa mig på en mack någonstans i en timme eller tre (ingen aning hur lång laddtid det kan tänkas vara) och göra vad som behövs. Men det erkänner jag hade påverkat min bekvämlighet för mycket och jag tror inte någon annan hade trivts med en sån situation heller.

Tror inte ens nicke (eller någon annan elbilsmänniska!), som verkar vara nöjd med sin elbil, hade tyckt om det….

Så att det alltid finns alternativ stämmer men det finns en gräns för alla. Vissa elbilsägare skulle förmodligen kunna cykla eller ta bussen till jobbet men även dom har en gräns så dom tar bilen istället. Och nu vill jag vara övertydlig för att undvika bråk, att samma gäller fossilfolk 😅
Enklast att bara ha en plats där man står länge. Finns ju ofta i p-hus och så redan.

Bil som en fattiglapp har råd med, typ en begagnad renault Zoe då. Dom är riktigt billiga nu! 42kWh för under 130'
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Enklast att bara ha en plats där man står länge. Finns ju ofta i p-hus och så redan.

Bil som en fattiglapp har råd med, typ en begagnad renault Zoe då. Dom är riktigt billiga nu! 42kWh för under 130'
Tyvärr finns det inga p-hus där jag bor eller där jag arbetar. Alternativet hade varit en tur lite då och då in till centrum och försöka dra ut på tiden det tar att veckohandla eller nåt, men jag som verkligen inte har kunskap om hur lång tid det skulle ta att ladda…exempelvis en zoe vet inte om tiden hade räckt till

Sen har jag hund (lyxkonsumtion i know!) så jag vet inte om just en zoe hade fungerat rent praktiskt. Råkar inte finnas nåt åt caddy-hållet? 😅

Edit: Vill tillägga att på min kommande arbetsplats (yes, ska byta arbetsgivare) så finns det faktiskt tre laddplatser som tyvärr är reserverade till en granne. Men det tyder ju på att det kanske blir fler
 
C CM1234 skrev:
Men ja! Mer utbyggnad tack, fler möjligheter att ladda för oss lägenhetsfolk. Håller helt med!

I all ärlighet så jo, klart att det finns alternativ.

Säg att det dyker upp en elbil som även en fattiglapp som jag själv har råd med och som kanske behöver laddas….en gång i veckan? Visst skulle jag kunna ställa mig på en mack någonstans i en timme eller tre (ingen aning hur lång laddtid det kan tänkas vara) och göra vad som behövs. Men det erkänner jag hade påverkat min bekvämlighet för mycket och jag tror inte någon annan hade trivts med en sån situation heller.

Tror inte ens nicke (eller någon annan elbilsmänniska!), som verkar vara nöjd med sin elbil, hade tyckt om det….

Så att det alltid finns alternativ stämmer men det finns en gräns för alla. Vissa elbilsägare skulle förmodligen kunna cykla eller ta bussen till jobbet men även dom har en gräns så dom tar bilen istället. Och nu vill jag vara övertydlig för att undvika bråk, att samma gäller fossilfolk 😅
Ladda 1 till 3 timmar i framtiden kommer inte finnas på kartan. Som du säkert läst om minskar laddtiderna eftersom nya bilar dyker upp. Snabbladdning i framtiden upp till 80% kommer inte ta farligt många minuter.
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Jag testade Chargefinder med en resa upp till Haparanda, det var jättesvårt att få till en resa som inte innebär stopp var 20:e mil med en bil som går drygt 30 mil på en laddning (om man bara skall stanna där det finns flera laddare). Tittade då på Teslas nätverk och det var mer eller mindre perfekt anpassat för att stanna var 25:e mil ungefär (med en laddpunkt mittemellan varje laddare också) . Det finns fördelar med de som tar ett helhetsansvar.
 
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ladda 1 till 3 timmar i framtiden kommer inte finnas på kartan. Som du säkert läst om minskar laddtiderna eftersom nya bilar dyker upp. Snabbladdning i framtiden upp till 80% kommer inte ta farligt många minuter.
Vi får hoppas att de får ordning på tekniken kring bränsleceller, då försvinner allt detta trassel. 👍
 
Nicke Nyfiken
R Rkarlsson skrev:
Möjligt du bor i södra.
I Norra skåne har vi is istället för snö. I vintras hade vi rätt gott om snö iallafall en vecka. Och is ett par veckor.
Tur jag kan välja denna kommande vinter =) 2 bilar med dubbfritt och en med dubb.
I södra Skåne längs Öresund var det mååånga år sedan vi hade snö i en hel vecka.

Varför skiter du i folks hälsa och kör med dubbdäck? Bryr du dig inte om närmiljön?😱
Eller har man frikort om man tänker göra sig av med elbilen? 🤔
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vi får hoppas att de får ordning på tekniken kring bränsleceller, då försvinner allt detta trassel. 👍
Ja, jultomten kommer även till påsk och bensinen blir gratis :) Hej på dig.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.