Vi har planer för att bygga ut vårt hus och vi har tillsammans skissat på hur vi ska göra.
Vi har nu kommit fram till detta som ni ser på bifogad bild.

Är ute efter olika tips som alla nyhusbyggare samt utbyggare har för att inte göra de där tråkiga "varför gjorde vi inte så" eller "det där var ju smart". Jag tror absolut inte att vi kommer komma ifrån det heeeelt. Men hade varit kul och se ifall ni kan ge oss lite tips samt även inspiration.Tänker allt ifrån hur många eluttag som bör vara i diverse rum till att om man sätter den här väggen här så blir det bättre yta. Vi har givetvis planer som vi håller fast vid men finns ju mycket kunskap och erfarenheter från andra att hämta!

Tack på förhand! :)
 
  • Planritning av en bostad med rum, mått, terrass och trädäck. Möjlig tillbyggnad markerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Hur är all denna öppna yta tänkt att användas?
Vad är väderstrecken?
Var finns det utsikt och insyn?
Något i detaljplanen som ni behöver ta hänsyn till?
Hur ser familjen ut när det gäller barn och deras ålder?

Det är en lång korridor bort till stora sovrummet, vilket kan upplevas som negativt.
Om det är meningen att ytterdörren är bredvid badrummet i gamla delen så är det en lång tråkig väg till det stora utrymmet i utbyggnaden.

Hur är toaletten i tvättstugan tänkt att användas?
 
Hur är all denna öppna yta tänkt att användas?
Lägger in en bifogad bild med möbler för att förstå ytan bättre.

Vad är väderstrecken?
Solen går upp vid huvudingången och ner vid altanen.

Var finns det utsikt och insyn?
Vi bor på landet, så vi har skog runt tomten. Tomten är ca 5500 kvm stor med huset typ i mitten.

Något i detaljplanen som ni behöver ta hänsyn till?'
Nej, vi bor utanför detaljplanerat.

Hur ser familjen ut när det gäller barn och deras ålder?
Vi har ett barn på 1 år. Vi har planer att skaffa ett till.

Det är en lång korridor bort till stora sovrummet, vilket kan upplevas som negativt.
Om det är meningen att ytterdörren är bredvid badrummet i gamla delen så är det en lång tråkig väg till det stora utrymmet i utbyggnaden.

Är endast vi som vuxna som blir påverkade att gå till det sovrummet och vi vill ha det lite avsides så därför ser vi inte det som ett problem att det skapat både korridor samt längre passage.

Hur är toaletten i tvättstugan tänkt att användas?
Den är en extra toalett för att masterbadrummet ej är till för gäster.
 
  • Planskiss av en lägenhet med möbler, sovrum, kök, vardagsrum och uteplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
De flesta som har barn som är över 3 år vill ha barnrummen avskilda från vuxenrummen och med ett gemensamt allrum för lek, TV, kompishäng beroende på ålder. Jag kan inte se hur barnen ska leva i detta hus.

Med tanke på hur tvättstugor brukar se ut med tvätthögar, hängande tvätt etc. skulle jag inte vilja ha tvättstugan som gästtoalett.

Köket verkar väldigt opraktiskt, man verkar få springa runt väldigt mycket.
Konstig placering av stolarna vid köksön.

Vad jag kan se är vare sig badrum eller kök tillgänglighetsanpassade.
 
J Joshee skrev:
Vi har planer för att bygga ut vårt hus och vi har tillsammans skissat på hur vi ska göra.
Vi har nu kommit fram till detta som ni ser på bifogad bild.

Är ute efter olika tips som alla nyhusbyggare samt utbyggare har för att inte göra de där tråkiga "varför gjorde vi inte så" eller "det där var ju smart". Jag tror absolut inte att vi kommer komma ifrån det heeeelt. Men hade varit kul och se ifall ni kan ge oss lite tips samt även inspiration.Tänker allt ifrån hur många eluttag som bör vara i diverse rum till att om man sätter den här väggen här så blir det bättre yta. Vi har givetvis planer som vi håller fast vid men finns ju mycket kunskap och erfarenheter från andra att hämta!

Tack på förhand! :)
Arkitekten kommer hjälpa er, det ser rörigt och amatörmässigt ut tyvärr. Lägg in kostnad för en arkitekt i budgeten , kommer vara värt pengarna flera ggr om.
 
  • Gilla
lillanutten och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
De flesta som har barn som är över 3 år vill ha barnrummen avskilda från vuxenrummen och med ett gemensamt allrum för lek, TV, kompishäng beroende på ålder. Jag kan inte se hur barnen ska leva i detta hus.

Med tanke på hur tvättstugor brukar se ut med tvätthögar, hängande tvätt etc. skulle jag inte vilja ha tvättstugan som gästtoalett.

Köket verkar väldigt opraktiskt, man verkar få springa runt väldigt mycket.
Konstig placering av stolarna vid köksön.

Vad jag kan se är vare sig badrum eller kök tillgänglighetsanpassade.
De flesta som har barn som är över 3 år vill ha barnrummen avskilda från vuxenrummen och med ett gemensamt allrum för lek, TV, kompishäng beroende på ålder. Jag kan inte se hur barnen ska leva i detta hus.
Eftersom tanken är att barnen ska växa i detta huset så har jag gjort utformningen av deras sovrum anpassade som tonårs/vuxensovrum med 140 cm sängar. Rummen kommer såklart inte se ut så på ett gäng år, men vill sätta den utformningen så att jag vet att de kan leva där tills de flyttar hemifrån.

Gästrummet är ett rum där man kan spela tv spel eller se tv utöver de allmänna utrymmena som våra barn givetvis ska kunna umgås i med eller utan oss. De allmänna utrymmena är väldigt fattiga på barnleksaker då detta endast är en skiss. Men givetvis så kommer troligtvis det vänstra rummet ha en lekyta de första åren, även här är det endast planerat för längre fram i framtiden för att se hur det skulle se ut när de är äldre. Vill inte detaljplanera för våra barn då vi inte riktigt har deras åsikter om intressen och så vidare ännu. :)

Med tanke på hur tvättstugor brukar se ut med tvätthögar, hängande tvätt etc. skulle jag inte vilja ha tvättstugan som gästtoalett.
Som jag skrev innan så är det endast en extra toalett då vi redan har ett badrum med toalett tillgängligt för gäster.

Köket verkar väldigt opraktiskt, man verkar få springa runt väldigt mycket.
Konstig placering av stolarna vid köksön.

Köksön är egentligen inte färdig utförd utan endast gjord som en nästan överdriven köksö bara för att se att det går och finns plats. Så denna kommer troligtvis inte se ut så här men vi ville slänga in något stort för att iaf se hur det kan se ut för att senare göra en mer seriös skiss på just köket.

Vad jag kan se är vare sig badrum eller kök tillgänglighetsanpassade

Visste faktiskt inte att det var tvungen att vara det i privata hus. Har du någon siffra på avstånd som är ett krav för detta? Eller har du en bra sida som du kan hänvisa till?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Arkitekten kommer hjälpa er, det ser rörigt och amatörmässigt ut tyvärr. Lägg in kostnad för en arkitekt i budgeten , kommer vara värt pengarna flera ggr om.
Då vi är amatörer så tycker jag inte att det är så konstigt att det ser så ut. Men du får jättegärna påpeka ifall det är något konkret du tänker på? Istället för att bara påpeka något diffust.

Vi ska gå igenom byggfirma med arkitekt så att det löser sig. Men vi vill ändå få seriösa svar som ett första steg.
 
BirgitS
J Joshee skrev:
Visste faktiskt inte att det var tvungen att vara det i privata hus. Har du någon siffra på avstånd som är ett krav för detta? Eller har du en bra sida som du kan hänvisa till?
Se här: https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf
Den är skriven för nybyggnation men eftersom ni mer än fördubblar ytan och det ingår både badrum och kök i den nya delen så tror jag inte att ni får igenom bygglovet utan att uppfylla kraven.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
J Joshee skrev:
Då vi är amatörer så tycker jag inte att det är så konstigt att det ser så ut. Men du får jättegärna påpeka ifall det är något konkret du tänker på? Istället för att bara påpeka något diffust.

Vi ska gå igenom byggfirma med arkitekt så att det löser sig. Men vi vill ändå få seriösa svar som ett första steg.
Börja med arkitekten och lägg sedan ut förlaget här är mitt råd.
 
BirgitS
J Joshee skrev:
Vi ska gå igenom byggfirma med arkitekt så att det löser sig. Men vi vill ändå få seriösa svar som ett första steg.
Välutbildade arkitekter (5 års utbildning vid teknisk högskola, titel arkitekt SAR/MSA) är kreativa och problemlösande personer som bäst kommer till sin rätt när de ställs inför en kravspecifikation (antal rum av varje typ, storlek på förvaring, rum, rum i vissa väderstreck, stil som befintligt hus eller helt modernt). Får de en färdig planlösning har de liksom inte mycket att göra.

Sen finns det sådana som kallar sig arkitekter utan någon särskild utbildning, t.ex. har hustillverkare ofta någon byggingenjör som fått en kortare vidareutbildning i arkitektur för att säkerställa att husen uppfyller tillgänglighetskraven, har mått som är lättbyggda etc.

Justus Andersson skrev många kunniga artiklar för byggahus.se om arkitektur och konstruktion så börja med att läsa dem, t.ex. https://www.byggahus.se/atta-steg-till-en-lyckad-planlosning och https://www.byggahus.se/9-saker-att-tanka-pa-nar-du-ska-rita-ditt-eget-hus .

Något om vad man särskilt behöver tänka på när det gäller en tillbyggnad: https://www.byggahus.se/bygga/experternas-rad-om-bygga
https://www.byggahus.se/arkitektur/anlitade-arkitekt-per-timme

Edit: stavfel
 
Redigerat:
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välutbildade arkitekter (5 års utbildning vid teknisk högskola, titel arkitekt SAR/MSA) är kreativa och problemlösande personer som bäst kommer till sin rätt när de ställs inför en kravspecifikation (antal rum av varje typ, storlek på förvaring, rum, rum i vissa väderstreck, stil som befintligt hus eller helt modernt). Får de en färdig planlösning har de liksom inte mycket att göra.

Sen finns det sådana som kallar sig arkitekter utan någon särskild utbildning, t.ex. har hustillverkare ofta någon byggingenjör som fått en kortare vidareutbildning i arkitektur för att säkerställa att husen uppfyller tillgänglighetskraven, har mått som är lättbyggda etc.

Justus Andersson skrev många kunniga artiklar för byggahus.se om arkitektur och konstruktion så börja med att läsa dem, t.ex. [länk] och [länk] .

Något om vad man särskilt behöver tänka på när det gäller en tillbyggnad: [länk]
[länk]

Edit: stavfel
Toppen, tack så mycket det ska vi kolla på. Fint att få lite länkar att kika på som ni som varit på denna sida längre har koll på! :)
 
Finns väldigt mkt att jobba på med denna planlösningen, så jag håller med de som säger att det bästa nog är att slopa detta förslaget helt och istället skriva en kravlista till en arkitekt. De har även koll på tillgänglighetsregler, vilka ytor som behövs för olika ytrymmen o.s.v.

För att nämna några ”problem” sådär på rak arm:
• tvättstugan är väldigt smal och trång och känns väldigt underligt att blanda med gästtoa
• personligen hade jag aldrig velat ha familjebadrummet med ingång från master bedroom, tänk två framtida tonårsbarn som ska trängas i det lilla…
• känns väldigt underligt med ingång till groventre direkt från vardagsrum
• med den avsides placeringen blir vardagsrummet som en del i barndelen av huset
• som följd av ovanstående hamnar även altanen otillgängligt
• köket funkar inte alls

Min första tanke är att helt vända på disponeringen av huset.
Bilden visar en planritning med markerade områden för vuxen, barn, och gemensamma ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gammelnörden
Inspirationsförslag utifrån idén att behålla så mkt som möjligt och att kunna utföra utbyggnad och ombyggnation/renovering i etapper.
Första delen kunde vara nytt sovrum, bad och tvättstuga. Sedan större vardagsrum, kök/allrum och sist uterum.
Det är en ritning av en planlösning för en byggnad med noteringar för till- och ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av en lägenhetsplan med vardagsrum, kök, sovrum, badrum och balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Reservation för att måtten är estimerade.)
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Inspirationsförslag utifrån idén att behålla så mkt som möjligt och att kunna utföra utbyggnad och ombyggnation/renovering i etapper.
Första delen kunde vara nytt sovrum, bad och tvättstuga. Sedan större vardagsrum, kök/allrum och sist uterum.
[bild][bild]
(Reservation för att måtten är estimerade.)
Hej!
Superkul med ett seriöst förslag.
Vi kan dock inte bygga
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Inspirationsförslag utifrån idén att behålla så mkt som möjligt och att kunna utföra utbyggnad och ombyggnation/renovering i etapper.
Första delen kunde vara nytt sovrum, bad och tvättstuga. Sedan större vardagsrum, kök/allrum och sist uterum.
[bild][bild]
(Reservation för att måtten är estimerade.)
Tack för en väldigt seriös återkoppling!
Tyvärr så kan vi inte bygga åt vänster samt att vi gärna vill ha ett vinkelhus! :)
Vad har du använt för program? :)
 
Gammelnörden
Det är RoomSketcher Pro Small. Jag unnade mig en uppgradering, för den versionen gör att man kan ladda upp en befintlig ritning och använda som mall. Strecken och anteckningar är gjorda i "förhandsvisning" på datorn. 😊

Jag började med att utgå från ritningen i vinkel men övergav min idéskiss då VV-tekniken hamnade utanför och det blev mer ombyggnation i den befintliga huskroppen och än jag tänkt från början och det skulle "äta upp" det jag lyckats minska i area på utbyggnaden. (Jag koncentrerade mig på att försöka "samla vattnet" och använda befintliga tvättstugan till nya badrummet för att minska omdragningar av vatten och avlopp.)
Men jag lägger upp den ifall det kan ge lite inspiration. Tanken är att gavlarna ska vara lika breda men jag som sagt gissat mig till måttet på den befintliga huskroppen.
Arkitektonisk planritning av en våning, innehåller kök, vardagsrum, sovrum, badrum och förvaringsutrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.