Nissens
S Styrman_jansson skrev:
Efter snart 3år med elbil har detta hänt mig 1 gång. Men det hade inte behövt att hända för när jag väntat på min tur och laddat färdigt upptäckte jag ytterligare en laddstation runt hörnet ;)
Då måste min polare haft jordens otur som åkte på det direkt. Det är ju fullt möjligt, jag lär få rapporter framöver från honom. 😊
 
Nicke Nyfiken
Nissens Nissens skrev:
Då måste min polare haft jordens otur som åkte på det direkt. Det är ju fullt möjligt, jag lär få rapporter framöver från honom. 😊
Att använda Ionity är inte otur.
Det är okunskap eller snålhet.
 
  • Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Då måste min polare haft jordens otur som åkte på det direkt. Det är ju fullt möjligt, jag lär få rapporter framöver från honom. 😊
Det är faran med anekdotisk bevisföring, det kan ju också vara att din kompis är en outlier i sig själv, han dras omedvetet till laddköer, väljer de näten vid de tidpunkter på de ställen där köer bildas.

Som sagt, längst köer, enligt mina anekdoter, är det till klädinköp, det finns bilder på köer som sträcker sig flera kilometer, kanske mil, så det är mycket tidskrävande med kläder.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Specialpriset följer tydligen med när man köper en BMW, så det var inte specialpris för alla, men det fick honom att välja den leverantören.

Bra att du blev positivt överraskad. 😊
Tänkte mer att många här delat med sig av längre resor med elbil utan köer eller väldigt få och korta köer. Ändå väljer du att dra slutsatsen att man måste resa på natten med elbil eftersom din kompis fick stå i kö en gång 😉

/Krille
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vad säger vi om att köpa en begagnad Tesla när man kan få en ny med 3% ränta?

Vad för ränta går det att få hos en bilhandlare idag?
Nu när även Teslor har mer normal värdeminskning tror jag att den extra värdeminskningen på en helt ny bil snabbt blir högre ränteskillnaden.

/Krille
 
M Myckling skrev:
Du kan sprattla och argumentera hur mycket du vill, du kommer ändå att förlora. Bilindustrin har bestämt sig för att det är elbilar som gäller i framtiden. Ditt resonemang påminner om hur det lät när bränsleinsprutning började dyka upp. Det skulle bara bli krångel och dyra reparationer. Samma med elhissar, fullständigt livsfarligt om bilen skulle hamna i vatten enligt många. Och databoxar, helt omöjligt att göra något själv tyckte gamla bilmekaniker. Oavsett vad vi gamlingar tycker är utvecklingen svår att stoppa.
Fast de hade ju rätt: insprutning är krångligare med luftmassemätare och grejer. Förgasare är i och för sig krångliga också. Elhissar är livsfarliga i vatten. Databoxar från 1970- och 80-talen som krånglar är ett elände att felsöka och laga.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
@
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
45 ggr? Hört talas om snabbladdning?

En ständigt återkommande familjeresa som vi gjort några gånger varje vinter under många år, är att köra Malmö - Vemdalen. En resa på ungefär 100 mil enkel väg.

Tidsskillnaden mellan när vi tidigare körde diesel och nu när vi kör Tesla Model Y är ungefär 30 minuter. Det ska stannas och kissa också stannar vi för att äta lunch, oavsett vilken bil vi kör med.

Så det beror nog på vilka körvanor man har och vilken elbil man har.

För vår del funkar det utmärkt utan dieselbil. Ingen av oss har blivit vansinnig över de extra 30 minuterna på en hel dags resa.
Nu tänker du fel. De flesta med dieselbil kör flera 100-tals mil utan att stanna (om man ska tro flertalet inlägg här). Själv funderar jag över om deras kroppsfuktioner ser annorlunda ut mot för de som köpt en elbil. Kanske behöver de som kör på diesel inte äta, vila eller gå på toaletten lika ofta som de som kör elbil(?). Kanske räcker.nån gång per vecka för dem.... ☺️
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
K Krille4 skrev:
Tänkte mer att många här delat med sig av längre resor med elbil utan köer eller väldigt få och korta köer. Ändå väljer du att dra slutsatsen att man måste resa på natten med elbil eftersom din kompis fick stå i kö en gång 😉

/Krille
Nejdå, jag har tidigare länkat till olika artiklar där folk vittnar om att de fastnat i laddköer, så att kompisen fastnade i en direkt var mer en bekräftelse.
Den kön han fastnade i var på dagtid i allafall.

Jag personligen struntar i vilket, men det är lite kul att många här förnekar att det ens är ett problem. De som sitter i köerna tänker sannolikt något annat. 😊
 
@
Nissens Nissens skrev:
Nejdå, jag har tidigare länkat till olika artiklar där folk vittnar om att de fastnat i laddköer, så att kompisen fastnade i en direkt var mer en bekräftelse.
Den kön han fastnade i var på dagtid i allafall.

Jag personligen struntar i vilket, men det är lite kul att många här förnekar att det ens är ett problem. De som sitter i köerna tänker sannolikt något annat. 😊
Beror nog på var du bor, var du ska och när du åker. Har emellertid aldrig behövt vänta på att få ladda. Men det finns säkert de som har behövt vänta längre än vad de vill!
 
A Alexn72 skrev:
Enligt ditt resonemang så är cykelhjälmar av frigolit fel, de borde vara av stål...
De enda som räddar i en kollition är en deformationzon. Men ju mer bilen väger ju mer deformation kommer uppstå för att ta upp den rörelseenergi.
...och det är därför en större bil är säkrare. Man har inte bara mer material runt sig, man har också mer utrymme runt sig.

H HenrikHuslöse skrev:
Lögn. Det har dött 5-6 personer vid några tillfällen de senaste tjugo åren, men olyckor med tvåsiffrigt antal döda ligger nästan 50 år tillbaka i tiden.

Det är personbilar som står för de stora antalen döda i trafiken. Av ca 100 döda hittils i år är oskyddade trafikanter 40% och 60% trafikanter i skyddade fordon. De oskyddade har inte dödats av fotgängare om man säger så.
Vi har en bit över 200 döda i trafiken per år. Ett par bussolyckor är tillräckligt för att fucka upp statistiken totalt.

Sedan, du kan inte bara titta på absoluta tal, du måste titta per kilometer körd om du ska jämföra säkerhet.

D djac skrev:
Du har många åsikter, de flesta känslomässigt grundade och därför felaktiga.

Att man bara skrotar metoder och teknik när det kommit något bättre på alla punkter kan du nog debunka på egen hand, det räcker med att de hotar miljö och/eller hälsa så pensionerar man denna, även om ersättningen inte är like effektiv.
Har du något exempel på ett större teknikskifte som skett utan att den nya tekniken matchade den gamla rakt av?

M Myckling skrev:
Du kan sprattla och argumentera hur mycket du vill, du kommer ändå att förlora. Bilindustrin har bestämt sig för att det är elbilar som gäller i framtiden. Ditt resonemang påminner om hur det lät när bränsleinsprutning började dyka upp. Det skulle bara bli krångel och dyra reparationer. Samma med elhissar, fullständigt livsfarligt om bilen skulle hamna i vatten enligt många. Och databoxar, helt omöjligt att göra något själv tyckte gamla bilmekaniker. Oavsett vad vi gamlingar tycker är utvecklingen svår att stoppa.
Om bilindustrin redan valt väg, varför fortsätter de utveckla bränslebilar? De är också osäkra på vilken väg framtiden kommer att ta, och helgarderar.

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det är du som har fel!
Det är inte klassen som avgör.

Titta på videon "Rkarlsson" bifogade. Det visar att personer i den gamla tunga bilen skulle fått svåra skador eller dött i kollisionen med den moderna bilen fast den är betydligt lättare. Personer i den moderna bilen skulle klarat sig med mindre skador.

Det finns massor med liknande krocktester mellan stora tunga gamla bilar och moderna mindre bilar som visar att det är säkrare att sitta i en modern bil än en tung gammal bil.

Men visst är det två bilar med samma ålder så är det generellt säkrare att sitta i den tyngsta bilen, men det är inte det vi diskuterar utan gammal vs ny bil.
Du argumenterar mot ett annat argument än vad jag kom med.

Det jag säger är att rankingen för krocksäkerhet bedöms per klass, så topprankingen för en småbil är sämre än topprankingen för en stor bil. Man kan alltså inte jämföra rankingen rakt av.

Fairlane Fairlane skrev:
Har du 30 vänner över på besök så kommer inte 10 av de försöka ladda. Det fattar alla att det inte går om du inte har tillgång till enorma mängder el.
Inte nu längre, nu har jag säkrat ner till 35A, men tidigare hade jag 80A.

Fairlane Fairlane skrev:
Nej, men alla som bor på landet har inte heller dina behov vad gäller bil. Det finns faktiskt folk som bor på landet som har elbil redan idag.
Inte alla, men många. Plogning funkar inte som i storstäderna, så man behöver kunna köra i 30 cm snö. Man behöver kunna lasta virke. Man behöver kunna dra tunga lass. Osv.

Sure, sedan finns det folk som bara har en sommarstuga eller en liten fastighet. De klarar sig kanske med en liten bil.

Fairlane Fairlane skrev:
Rambyggd ja, det har sina problem med deformationszoner, vilket du säkert vet om du arbetat med trafiksäkerhet.
De har också deformationszoner. Som jag ser det så deformerar de först och mjukar upp smällen, och sedan ser ramen till att eventuell överskjutande kraft inte når fram till mig.

@ @ndreas skrev:
Nu tänker du fel. De flesta med dieselbil kör flera 100-tals mil utan att stanna (om man ska tro flertalet inlägg här). Själv funderar jag över om deras kroppsfuktioner ser annorlunda ut mot för de som köpt en elbil. Kanske behöver de som kör på diesel inte äta, vila eller gå på toaletten lika ofta som de som kör elbil(?). Kanske räcker.nån gång per vecka för dem.... ☺️
Nu är min inte diesel, det är en bensinare, men det handlar bara om att inte dricka så mycket medan man kör, ha snacks i bilen och att ha en bra ljudbok så att körningen blir vilsam.
 
T Troberg skrev:
Vi har en bit över 200 döda i trafiken per år. Ett par bussolyckor är tillräckligt för att fucka upp statistiken totalt.
Har du några exempel på bussolyckor i Sverige eller närliggande länder med 50 döda?
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
@ @ndreas skrev:
Nu tänker du fel. De flesta med dieselbil kör flera 100-tals mil utan att stanna (om man ska tro flertalet inlägg här). Själv funderar jag över om deras kroppsfuktioner ser annorlunda ut mot för de som köpt en elbil. Kanske behöver de som kör på diesel inte äta, vila eller gå på toaletten lika ofta som de som kör elbil(?). Kanske räcker.nån gång per vecka för dem.... ☺️
Jo det är sant. 😂

Men som jag sagt tidigare, elbil passar inte alla. Och bland dem räknar jag in de med omänskliga kroppar eller kroppsfunktioner.😉
 
@ @ndreas skrev:
Nu tänker du fel. De flesta med dieselbil kör flera 100-tals mil utan att stanna (om man ska tro flertalet inlägg här). Själv funderar jag över om deras kroppsfuktioner ser annorlunda ut mot för de som köpt en elbil. Kanske behöver de som kör på diesel inte äta, vila eller gå på toaletten lika ofta som de som kör elbil(?). Kanske räcker.nån gång per vecka för dem.... ☺️
Jag kör 60-120 mil på en och samma dag mer än tio gånger om året. Ibland med släpvagn. Oavsett kroppsfunktioner så vill jag gärna välja själv vart och hur länge jag ska ta en pisspaus.

Men jag vet att mitt körmönster inte är representativt, så jag har inga synpunkter alls på de som skaffar elbil för att det passar dom. Jag kommer själv skaffa elbil så snart de är så pass billiga att det lönar sig även om jag behåller nuvarande bil för de längre/tyngre resorna.
 
JanneJanne123
Nissens Nissens skrev:
Nejdå, jag har tidigare länkat till olika artiklar där folk vittnar om att de fastnat i laddköer, så att kompisen fastnade i en direkt var mer en bekräftelse.
Den kön han fastnade i var på dagtid i allafall.

Jag personligen struntar i vilket, men det är lite kul att många här förnekar att det ens är ett problem. De som sitter i köerna tänker sannolikt något annat. 😊
Du läser ju som vanligt som du vill, så är väl egentligen ingen mening att försöka förklara, men de som inte har drabbats speciellt mycket av laddköer kör Tesla. De som oftare drabbas av köer vill av olika anledningar helst ladda hos Ionity där efterfrågan ännu inte matchar tillgången.

Sammanfattningsvis betyder det att vissa drabbas oftare av laddköer än andra och att upplevelsen alltså kan skilja åt mellan bilägarna. Ingen hävdar att laddköer inte existerar, men vissa drabbas av det mer än andra. Så, din kompis har säkert rätt och de som säger att de inte hamnar i kö speciellt ofta har också rätt. Det är alltså inte svart eller vitt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ju klart lite problematiskt (om man vill se ett så snabbt skifte som möjligt), att det fortfarande säljs ICE.

Är det någon som har lite statistik över hur det är just nu (de senaste månaderna, typ)
Och när man funderar på ICE, vilka bilar är det som säljs som sådana?
Är det t.ex. större andel av hantverkarbilar (Caddy och större) t.ex.
Hur menar du en https://alltomelbil.se/eldrivna-transportbilar-saljer-nu-battre-an-bensindrivna/
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.