• Skärmbild på svenskt verktyg för beräkning av återbetalningstid för investering, sannolikt för energirelaterad produkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Carb120 och 1 till
  • Laddar…
F
Carb120 Carb120 skrev:
Det där låter intressant, har läst lite om det nu. Men man lär få rätt hyggligt betalt om man nu behöver installera Checkwatts dosa för 10.000.
Man får bra betalt just nu men jag har ingen känsla alls för om det kommer att hålla i sig.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
F fsn skrev:
Man får bra betalt just nu men jag har ingen känsla alls för om det kommer att hålla i sig.
Vet du hur betalningsnivåerna ser ut just nu?
 
F
Carb120 Carb120 skrev:
Vet du hur betalningsnivåerna ser ut just nu?
man får betalt per kW, storleken på batteriet är alltså inte viktig utan det är effekten det kan avge under 60 sekunder tror jag. Sen är det lite komlicerat, det finns ett antal elbolag (ett 10-15-tal tror jag) som lämnar bud. Om jag förstår det rätt så kan man vissa dagar inte få nåt om ditt bolag budade ut sig. Här finns statistik på FCR-D https://mimer.svk.se/PrimaryRegulation/PrimaryRegulationIndex checkwatt tar 30% men jag vet flera som sitter med 10kW batteri som gör 200kr om dagen. Fördelen är att detta tickar hela året. Du kan gå in på checkwatt och få ett genomsnitt på vad det har gett de senaste 3 åren tror jag. Det ligger runt 15-16kkr /år för ett 5kW batteri och det dubbla för 10kW. Jag hade gått på Sungrow före Huawei om stödtjänster är nåt du ser som intressant men du måste bilda dig en egen upfattning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
man får betalt per kW, storleken på batteriet är alltså inte viktig utan det är effekten det kan avge under 60 sekunder tror jag. Sen är det lite komlicerat, det finns ett antal elbolag (ett 10-15-tal tror jag) som lämnar bud. Om jag förstår det rätt så kan man vissa dagar inte få nåt om ditt bolag budade ut sig. Här finns statistik på FCR-D [länk] checkwatt tar 30% men jag vet flera som sitter med 10kW batteri som gör 200kr om dagen. Fördelen är att detta tickar hela året. Du kan gå in på checkwatt och få ett genomsnitt på vad det har gett de senaste 3 åren tror jag. Det ligger runt 15-16kkr /år för ett 5kW batteri och det dubbla för 10kW. Jag hade gått på Sungrow före Huawei om stödtjänster är nåt du ser som intressant men du måste bilda dig en egen upfattning.
Stort tack, jag ska läsa på mer om detta!
 
Huawei är för långsamma för att kunna gå högsta ersättningen. Dock är deras batteri ljusår bättre än Sungrow.

Sungrow har inte individuella BMS så de avråder från att blanda batteripaket som är mer än 1år gamla. De har inte heller värme så de måste installeras där det inte blir minusgrader för att fungera.

Huawei har båda.
 
  • Gilla
Carb120
  • Laddar…
I Ironside skrev:
En sådan anläggning på 13 kWp för 220 kr, hur lång tid säger de att den återbetalar sig på egentligen? Vi fick förslag förra sommaren på en 15 kWp på 200 kr och då sa man 7 år i bästa fall och nu är väll el läget lite bättre än då. För vår del var det på tok för många lösa parametrar som kunde ställa till det för återbetalningstiden så vi skippade, priserna behöver komma ner igen!

Med batteri vet jag att man betala av en anläggning mycket snabbare men det gäller att förstå systemet och veta hur det ska skötas.

19.4 kWp / år är väldigt högt, vi bor i SE4 och har ett hus som är 230 kvm från 70 talet och det drar runt 12-13 KWp vilket jag förstått är ganska normalt. Kanske borde ni satsa de där 220 000 på att effektivisera huset(värme).
Varför betalar du av anläggningen fortare med batteri ?
Du verkar blanda ihop effekt och energi.

12-13.000kwh på ett hus från 70-talet på 230kvm är väldigt lågt. Vi ligger på 9000kwh för 120kvm på hus byggt -76, och stödeldar med ved på vintern.

Jämföra bara pris på kwp och storlek säger inget öht när det inte framgår vad som ingår.
 
M mortimer skrev:
Varför betalar du av anläggningen fortare med batteri ?
Du verkar blanda ihop effekt och energi.

12-13.000kwh på ett hus från 70-talet på 230kvm är väldigt lågt. Vi ligger på 9000kwh för 120kvm på hus byggt -76, och stödeldar med ved på vintern.

Jämföra bara pris på kwp och storlek säger inget öht när det inte framgår vad som ingår.
Kör du stödtjänster kan du nu utan större engagemang få 30-40 000kr/år för en 10kW anläggning. Man kan dock inte använda batteriet när det är uthyrt till FCR stöd, men när behovet av dessa tjänster inte lönar sig är du fri att avsluta FCR kopplingen och använda batteriet till annat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Kör du stödtjänster kan du nu utan större engagemang få 30-40 000kr/år för en 10kW anläggning. Man kan dock inte använda batteriet när det är uthyrt till FCR stöd, men när behovet av dessa tjänster inte lönar sig är du fri att avsluta FCR kopplingen och använda batteriet till annat.
Vad är FCR ?
 
Carb120 Carb120 skrev:
Behöver hjälp!
Vi ska skaffa solceller och har fått lite olika offerter.
Vår årliga förbrukning är cirka 19.500 kwh.

Om vi bara lägger på bostadshuset får vi en anläggning på nära 13 kwh.

Lägger vi också på garagtaket kommer vi upp i 19.400 kwh, dvs vår årliga förbrukning. Kostnaden för anläggningen är betydligt större än vad vi från början har tänkt oss lägga.

Hur ska man tänka? Vi vill varken vara dumsnåla eller kasta ut pengar på något som inte ger oss så stor nytta i slutändan. Barnen kommer att flytta ut om 5-10 år, vår förbrukning kommer ju sannolikt att sjunka då.
Enligt företaget blir besparingen på 30 år 300.000 kr större med denna anläggning.

Vi har också fått offert på batteri 5kwh som efter bidrag skulle kosta 20.000 kr. Värt för att kapa effekttoppar när den nya effektavgiften införs?
Batteri är värdelöst om du inte kommer upp i 20-25 kwh storlek. Med 5 kwh kan du driva pannan i en timme ca. Kostnaden är 60000 kr i investering-räkna på det så inser du snabbt att det är pengaförstöring.
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
I
M mortimer skrev:
Vad är FCR ?
Jag är inte heller super insatt(eftersom jag la ner det där med solceller) men har en kompis som driver ett företag med just dessa frågor så vet att det finns möjligheter.

Om jag mins rätt så har det något med att man hyr ut sin anläggning i beredskap till elmarknaden vilket innebär att så snart det blir ett underskott så styr de om din el till nätet. Detta får man givetvis pengar för men då måste man också kunna leverera vad man kommit överens om.

Sök lite på nätet så hittar du säkert mer, ex : https://energyplaza.vattenfall.se/blogg/nyttja-dina-dolda-tillgangar-med-fcr#:~:text=Genom att sälja sin flexibla,elproduktion som sol och vind.

Solceller är troligen väldigt svårt att gå plus på de närmsta 7-100 åren om man inte ingår ett sådant avtal.
 
  • Gilla
Carb120
  • Laddar…
F
M mortimer skrev:
Vad är FCR ?
Det som ör aktuellt med ett hemmabatteri är FCR-D Frequency Containment Reserve-Disterbance

Och det är uppdelat i download och upload beroende på åt vilket håll det skall regleras.

En frekvenshållningsreserv som skall kunna leverera 50% inom 5sekunder och 100% inom 30 sekunder och totalt i 20 minuter.

Men normalt verkar regleringen handla om 10-30 sekunder och inte minuter.

Finns FFR med, Fast Frequency Reserve. Där är det aktiveringstid beroende på nätets frekvens 0,7-1,3 sekunder och väldigt korta burstar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Jag är inte heller super insatt(eftersom jag la ner det där med solceller) men har en kompis som driver ett företag med just dessa frågor så vet att det finns möjligheter.

Om jag mins rätt så har det något med att man hyr ut sin anläggning i beredskap till elmarknaden vilket innebär att så snart det blir ett underskott så styr de om din el till nätet. Detta får man givetvis pengar för men då måste man också kunna leverera vad man kommit överens om.

Sök lite på nätet så hittar du säkert mer, ex : [länk] att sälja sin flexibla,elproduktion som sol och vind.

Solceller är troligen väldigt svårt att gå plus på de närmsta 7-100 åren om man inte ingår ett sådant avtal.
Detta är bara för företag eller de med stora anläggningar (minst 100kw(p))
Luma energy skrev att minsta krav på anläggning är 100kw.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F
M mortimer skrev:
Detta är bara för företag eller de med stora anläggningar (minst 100kw(p))
Luma energy skrev att minsta krav på anläggning är 100kw.
Gå till checkwatt.se istället.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Vad är FCR ?

Frequency containment reserve.

Brukar även kallas stödtjänster eller frekvensreserv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.