1 469 803 läst · 24 286 svar
1470k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Om det är laddning på Shucko-uttag så har jag en sladd som går att ställa på 6A, 10A och 16A.
Är jag på "okända ställen" med för mig okänd kvalitet på uttaget i fråga samt ingen koll på balanseringen av faser osv, så kör jag som regel på 6A, för att belasta snällt.
Är jag på "okända ställen" med för mig okänd kvalitet på uttaget i fråga samt ingen koll på balanseringen av faser osv, så kör jag som regel på 6A, för att belasta snällt.
Så du menar att alla kollisioner sker front mot front?pacman42 skrev:
Var uppstår det störst krafter?
En stillastående 4 tons bil som blir påkörd i sidan av en 4 tons bil som färdas i 100 km/h, eller en stillastående 2 tons bil som blir påkörd i sidan av en 2 tons bil som färdas i 100 km/h?
Vad har mest kinetisk energi?
En 2 tons bil som färdas i 100 km/h eller en 4 tons bil som färdas i 100 km/h?
Att moderna bilar har bättre krockskydd beror inte på vikten.
Skillnaden är att en gammal databox är skitenkel, och bara tickar och går. En modern elbil har en fullfjädrad dator, med uppdateringar och OS och allt, och det innebär en komplex miljö med problem som är svåra att fixa och upptäcka under utvecklingen. Dessutom så har många moderna bilar bakat ihop allt i samma box, inklusive navigator, instrumentering, media, backkamera osv, vilket ökar komplexiteten och risken för fel drastiskt.A Alexn72 skrev:
Jag kommenterade det generella fallet. Liksom, har man 30 vänner på besök så vill jag inte vara laddsatation till 10 av dem.Fairlane skrev:Fast nu skulle de ju hjälpa vännen att lägga trall etc. Kommer mina vänner hem till mig och hjälper mig bygga altan så får de ladda, trots att det kanske kostar mig 50 kronor. Kommer du och hjälper mig bygga altanen kan du också få 50 spänn till soppan om det känns bättre, men knappast full tank på din bil.
Om elbilar blir en grej i framtiden så kommer det att komma. Jag är inte den ende som bor på landet.Nicke Nyfiken skrev:
Jodå, och jag har jobbat med trafiksäkerhet.Nicke Nyfiken skrev:
Två tunga bilar är säkrare än två lätta. Stålet runt dig skyddar mer än vad den extra vikten väger.
En större bil kan också ha större deformationszoner. Mer material som ska deformeras mer innan den andra bilen träffar dig.pacman42 skrev:
Jag tror inte du inser hur stadigt Chevrolet's 3/4-tonschassi (och nej, jag har ingen aning om varför de kallar dem 1/2 ton, 3/4 ton och 1 tons chassi, siffran verkar inte hänga ihop med någonting i verkligeten. Amerikaner och deras mått...) är. Det är en extremt stadig, rambyggd bil.Fairlane skrev:Förvisso sant att deformationszoner kräver vikt, men det är ändå så att vill man ha en bil som väger mer än dubbelt not omgivande bilar så lär man inte vara nöjd krocksäkerhetsmässigt med sin 3,9 (?) ton tunga bil om de andra väger detsamma, särskilt inte om bilen är 20 år gammal.
Bilen är i sig inte krocksäker, den bara är det när den kolliderar med en annan bil som är lättare.
Fel. Problemet är att det ser ut så, därför att man i testerna ställer olika krav på olika klasser av bilar.Nicke Nyfiken skrev:
Så, en småbil kan ha högsta säkerhetsklassen, men det innebär bara att den har högsta säkerhetsklassen för en småbil. Den blir fortfarande mosad om den möter an lägre klassad stor bil.
Medlem
· Uppland
· 1 648 inlägg
Nej, du ser inte ens barn som du kör över. Såndär skit som du åker runt med borde vara totalförbjudet.T Troberg skrev:
Hittills har jag inte kört över några barn, och jag har inga problem att se dem. Jag kan faktiskt titta nedåt.H HenrikHuslöse skrev:
Ska vi prata om trafikfarliga fordon så är bussarna värsta boven. Usel sikt, kör som idioter, inga bälten, stående passagerare, sliter på beläggningen, lägger alla ägg i samma korg (varje gång det är många trafikdödade ett år så är det nästa garanterat för att det varit någon spektakulär bussolycka).
Modus mördar volvo 940 som har en huv lika stor som en liten bil.T Troberg skrev:Skillnaden är att en gammal databox är skitenkel, och bara tickar och går. En modern elbil har en fullfjädrad dator, med uppdateringar och OS och allt, och det innebär en komplex miljö med problem som är svåra att fixa och upptäcka under utvecklingen. Dessutom så har många moderna bilar bakat ihop allt i samma box, inklusive navigator, instrumentering, media, backkamera osv, vilket ökar komplexiteten och risken för fel drastiskt.
Jag kommenterade det generella fallet. Liksom, har man 30 vänner på besök så vill jag inte vara laddsatation till 10 av dem.
Om elbilar blir en grej i framtiden så kommer det att komma. Jag är inte den ende som bor på landet.
Jodå, och jag har jobbat med trafiksäkerhet.
Två tunga bilar är säkrare än två lätta. Stålet runt dig skyddar mer än vad den extra vikten väger.
En större bil kan också ha större deformationszoner. Mer material som ska deformeras mer innan den andra bilen träffar dig.
Jag tror inte du inser hur stadigt Chevrolet's 3/4-tonschassi (och nej, jag har ingen aning om varför de kallar dem 1/2 ton, 3/4 ton och 1 tons chassi, siffran verkar inte hänga ihop med någonting i verkligeten. Amerikaner och deras mått...) är. Det är en extremt stadig, rambyggd bil.
Fel. Problemet är att det ser ut så, därför att man i testerna ställer olika krav på olika klasser av bilar.
Så, en småbil kan ha högsta säkerhetsklassen, men det innebär bara att den har högsta säkerhetsklassen för en småbil. Den blir fortfarande mosad om den möter an lägre klassad stor bil.
Allt har endast med deformation och säkerhet att göra. Jag förutsätter att du har gjort service på dina airbags och bytt ut krockbalkar om du råkat köra emot något såklart.
Jag skulle aldrig i mitt liv satt mitt barn i en volvo 940 och kört på semester.
Och du tror att bilar klarar sig undan från att krocka med lastbilar? Då vill man ha vartenda dugg av deformationszoner och andra skydd som bara finns.Fairlane skrev:Förvisso sant att deformationszoner kräver vikt, men det är ändå så att vill man ha en bil som väger mer än dubbelt not omgivande bilar så lär man inte vara nöjd krocksäkerhetsmässigt med sin 3,9 (?) ton tunga bil om de andra väger detsamma, särskilt inte om bilen är 20 år gammal.
Bilen är i sig inte krocksäker, den bara är det när den kolliderar med en annan bil som är lättare.
En nära släkting till mig dog i en trafikolycka just pga att hen hade för lätt bil jämfört med den hen krockade med. Det gick inte ens särskilt snabbt (70 km/h), bägge bilarna höll lagstadgad hastighet. Efter det så omvärderade vi kraftigt vilka bilar vi har och ser till att ha ganska nya bilar och gärna tyngre om de har några år på nacken.
30 vänner... jo... extremfallen är viktiga att inte glömma, alla har väl kört 100mil redan och ska bra stanna 2h...😉T Troberg skrev:Jag kommenterade det generella fallet. Liksom, har man 30 vänner på besök så vill jag inte vara laddsatation till 10
Jodå, och jag har jobbat med trafiksäkerhet.
Två tunga bilar är säkrare än två lätta. Stålet runt dig skyddar mer än vad den extra vikten väger.
En större bil kan också ha större deformationszoner. Mer material som ska deformeras mer innan den andra bilen träffar dig.
Enligt ditt resonemang så är cykelhjälmar av frigolit fel, de borde vara av stål...
De enda som räddar i en kollition är en deformationzon. Men ju mer bilen väger ju mer deformation kommer uppstå för att ta upp den rörelseenergi.
I den perfekta världen så skulle alla bilar väga lika mycket.
Men återigen en gammal bil utan bra zoner är livsfarlig, den ser intakt ut efter en kollision och personerna i den har fått ta upp kraften.
2 moderna med zoner som ser totalskrot kommer personerna med stor sannolikhet vara oskadda i samma olycka.
Ironiskt nog blir då också elbilen en vinnare då den inte behöver ha en stor metallklump mitt i den största deformationszonen på en bil..
Medlem
· Uppland
· 1 648 inlägg
Lögn. Det har dött 5-6 personer vid några tillfällen de senaste tjugo åren, men olyckor med tvåsiffrigt antal döda ligger nästan 50 år tillbaka i tiden.T Troberg skrev:Ska vi prata om trafikfarliga fordon så är bussarna värsta boven. Usel sikt, kör som idioter, inga bälten, stående passagerare, sliter på beläggningen, lägger alla ägg i samma korg (varje gång det är många trafikdödade ett år så är det nästa garanterat för att det varit någon spektakulär bussolycka).
Det är personbilar som står för de stora antalen döda i trafiken. Av ca 100 döda hittils i år är oskyddade trafikanter 40% och 60% trafikanter i skyddade fordon. De oskyddade har inte dödats av fotgängare om man säger så.
Du har många åsikter, de flesta känslomässigt grundade och därför felaktiga.T Troberg skrev:Men min Cheva kan jag laga. Biltillverkarna släpper inte källkoden till sina system under en öppen licens.
Sedan, 10 års hållbarhet. Min Suburban är 22 år, och kan säkert gå i 20 till.
Tror du att det spelar någon roll för mig när jag väljer bil efter mina behov?
Den är högre, vilket tydligen är säkrare för fotgängare och cyklister. Huvudet tar i rutan, istället för takkanten.
Dessutom, jag är farlig för andra för att de väljer att köra osäkra bilar. Hade de också valt att ha några ton stål till runt sig så skulle alla vara säkrare.
Tja, med en bensinare så behöver jag aldrig fundera i förväg på var jag ska tanka. Det är sällan mer än 10 minuter mellan mackarna.
Min är inte speciellt dyr, och har 380 hästar, 8,1 lite V8. Shiny and chrome!
Det hänger på effekt/vikt-förhållandet.
Det händer att jag tar tre ostburgare och två chicken. Då kan man äta varannan så man får variation, och en varierad kost är bra för hälsan.
Att köra kan vara vilsamt. Jag rekommenderar ljudböcker.
Om den inte klarar vad jag behöver så behöver jag ha en bil till, och det vill jag inte. Dessutom, bekvämlighet har också ett värde.
Det är en sak jag lärt mig: Det lönar sig inte att köra fort för att komma fram snabbare. Jag gjorde ofta det som ung, och det slutade ofta bara att man stod en plats längre fram vid nästa rödlyse. Nu kör jag lugnt och avslappnat.
En enda gång har jag sparat rejält med tid på att köra fort, men det var mitt i natten när jag akutrushade till jourveterinär. Snittade 170 (hade en bil byggd för de hastigheterna då) på väg som mestadels var skyltad 70 och 90. Hann fram i tid och veterinären kunde rädda min lilla vän. Jobbigast var att det var lätt dimma, och jag fick Goethes dikt Der Erlkönig i huvudet, som passade väldigt bra på situationen, men med ett, för situationen, dåligt slut.
Jag läste för ett tag sedan en expert som skrev att vid varje teknikskifte så har inte skiftet skett förrän den nya tekniken överträffat den gamla på alla punkter. Man väljer hellre bort något man inte har än något man har. Jag tror det ligger en del i det, och elbilsbranschen borde tänka mer i de banorna och blir bättre på alla punkter.
Har du sett en elbilsägare som predikar för en bränslebilsägare?
Värt att notera är att man för ett tag sedan ändrade lagstiftningen så att även yttre förbränningsmotorer är motorfordon. Förut var det enbart el och inre förbränning.
Någon hörde nog mina funderingar om att bygga en ångmaskinsdriven bil...
Det där är en sak jag irriterar mig på: Folk som bara utgår från att de kan ladda sin bil hos folk. Sure, är det ibland är det en sak, men när de i stort sett sätter det i system. Det är inte som om de tankar min bil.
Att man bara skrotar metoder och teknik när det kommit något bättre på alla punkter kan du nog debunka på egen hand, det räcker med att de hotar miljö och/eller hälsa så pensionerar man denna, även om ersättningen inte är like effektiv.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 348 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 348 inlägg
Självklart händer det också. Jag tror det är rätt kört oavsett om jag sitter i en bil på 1500 kg eller en bil på 3500 kg om jag krockar med en timmerbil. Slutsatsen måste rimligen vara att alla ska ha tunga bilar, bäst för säkerheten. Runt 60 ton minimum för att man ska klara sig?pacman42 skrev:
Vikten är en faktor, men inte den enda. De stora amerikanska rambyggena klarar sig endast pga vikt, i övrigt är de rätt usla och de mosar totalt andra, delvis pga vikten, men också pga hur de är byggda.
Tråkigt när det händer och jag vill också ha en så säker bil som möjligt, men det blir ju inte helt lyckat om alla kör runt i 3,5 tons bilar där biltillverkaren inte brytt sig särskilt mycket om säkerheten.pacman42 skrev:En nära släkting till mig dog i en trafikolycka just pga att hen hade för lätt bil jämfört med den hen krockade med. Det gick inte ens särskilt snabbt (70 km/h), bägge bilarna höll lagstadgad hastighet. Efter det så omvärderade vi kraftigt vilka bilar vi har och ser till att ha ganska nya bilar och gärna tyngre om de har några år på nacken.
Allvetare
· Östergötland
· 4 001 inlägg
Efter snart 3år med elbil har detta hänt mig 1 gång. Men det hade inte behövt att hända för när jag väntat på min tur och laddat färdigt upptäckte jag ytterligare en laddstation runt hörnetNissens skrev:
Du kan sprattla och argumentera hur mycket du vill, du kommer ändå att förlora. Bilindustrin har bestämt sig för att det är elbilar som gäller i framtiden. Ditt resonemang påminner om hur det lät när bränsleinsprutning började dyka upp. Det skulle bara bli krångel och dyra reparationer. Samma med elhissar, fullständigt livsfarligt om bilen skulle hamna i vatten enligt många. Och databoxar, helt omöjligt att göra något själv tyckte gamla bilmekaniker. Oavsett vad vi gamlingar tycker är utvecklingen svår att stoppa.T Troberg skrev:Skillnaden är att en gammal databox är skitenkel, och bara tickar och går. En modern elbil har en fullfjädrad dator, med uppdateringar och OS och allt, och det innebär en komplex miljö med problem som är svåra att fixa och upptäcka under utvecklingen. Dessutom så har många moderna bilar bakat ihop allt i samma box, inklusive navigator, instrumentering, media, backkamera osv, vilket ökar komplexiteten och risken för fel
Det är du som har fel!T Troberg skrev:
Det är inte klassen som avgör.
Titta på videon "Rkarlsson" bifogade. Det visar att personer i den gamla tunga bilen skulle fått svåra skador eller dött i kollisionen med den moderna bilen fast den är betydligt lättare. Personer i den moderna bilen skulle klarat sig med mindre skador.
Det finns massor med liknande krocktester mellan stora tunga gamla bilar och moderna mindre bilar som visar att det är säkrare att sitta i en modern bil än en tung gammal bil.
Men visst är det två bilar med samma ålder så är det generellt säkrare att sitta i den tyngsta bilen, men det är inte det vi diskuterar utan gammal vs ny bil.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 348 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 348 inlägg
Har du 30 vänner över på besök så kommer inte 10 av de försöka ladda. Det fattar alla att det inte går om du inte har tillgång till enorma mängder el.T Troberg skrev:
Hela argumentet "De tankar inte min bil, så de ska inte få ladda hos mig" är så löjligt. Man bjuder på kaffe, man bjuder på mat och dryck, men försök inte ladda bilen för 50 kronor om du inte tänker tanka min bil för 2000 kr när jag kommer till dig... Sen fungerar det givetvis inte att ladda alltid. Kommer någon med elbil och vill ladda hos mig så är det ok, men med väldigt låg effekt, för det är vad jag kan erbjuda.
Nej, men alla som bor på landet har inte heller dina behov vad gäller bil. Det finns faktiskt folk som bor på landet som har elbil redan idag.T Troberg skrev:
Rambyggd ja, det har sina problem med deformationszoner, vilket du säkert vet om du arbetat med trafiksäkerhet.T Troberg skrev:
Det är delvis sant, men endast delvis. Ja, det är sant att man krockar bilen med sig själv så att säga och 5 stjärnor i en liten bil innebär ändå att den åker på stryk av en större bil med 4 eller 5 stjärnor. Dock kan den stora bilen förlora om den har en dålig konstruktion. Det har ju också genom åren visat sig att två jämnstora/jämntunga bilar har väldigt olika krocksäkerhet, så vikten är en faktor, men långt ifrån allt.T Troberg skrev: