Mikael_L
Om det är laddning på Shucko-uttag så har jag en sladd som går att ställa på 6A, 10A och 16A.
Är jag på "okända ställen" med för mig okänd kvalitet på uttaget i fråga samt ingen koll på balanseringen av faser osv, så kör jag som regel på 6A, för att belasta snällt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
pacman42 pacman42 skrev:
Inte ditt heller antar jag. Inget stål och 100km/h skulle naturligtvis gå hur bra som helst?

Deformationzoner kräver vikt och en större bil kan därför ha kraftigare deformationzoner.

Moderna bilar har dessutom mycket bättre krockskydd än äldre bilar.
Så du menar att alla kollisioner sker front mot front?

Var uppstår det störst krafter?
En stillastående 4 tons bil som blir påkörd i sidan av en 4 tons bil som färdas i 100 km/h, eller en stillastående 2 tons bil som blir påkörd i sidan av en 2 tons bil som färdas i 100 km/h?

Vad har mest kinetisk energi?
En 2 tons bil som färdas i 100 km/h eller en 4 tons bil som färdas i 100 km/h?


Att moderna bilar har bättre krockskydd beror inte på vikten.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Misstänker att Chevan har någon form av databox den med.
Nog för att jag då inte tror att du har programvaran som finns i den så har man inte tillgång till mjukvaran i nyare bilar heller.
Sen har fortfarande en elbil en massa mekaniska detaljer som du också kan serva.
Skillnaden är att en gammal databox är skitenkel, och bara tickar och går. En modern elbil har en fullfjädrad dator, med uppdateringar och OS och allt, och det innebär en komplex miljö med problem som är svåra att fixa och upptäcka under utvecklingen. Dessutom så har många moderna bilar bakat ihop allt i samma box, inklusive navigator, instrumentering, media, backkamera osv, vilket ökar komplexiteten och risken för fel drastiskt.

Fairlane Fairlane skrev:
Fast nu skulle de ju hjälpa vännen att lägga trall etc. Kommer mina vänner hem till mig och hjälper mig bygga altan så får de ladda, trots att det kanske kostar mig 50 kronor. Kommer du och hjälper mig bygga altanen kan du också få 50 spänn till soppan om det känns bättre, men knappast full tank på din bil.
Jag kommenterade det generella fallet. Liksom, har man 30 vänner på besök så vill jag inte vara laddsatation till 10 av dem.

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Jag skulle verkligen inte rekommendera dig att köpa en elbil.
Med alla dina udda krav på en bil så finns det ingen elbil som duger, och det lär inte komma heller under din livstid. Så du gör rätt i att ignorera allt som har med elbilar att göra.
Om elbilar blir en grej i framtiden så kommer det att komma. Jag är inte den ende som bor på landet.

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
😂

Fysik var inte ditt starkaste ämne i skolan va?
Jodå, och jag har jobbat med trafiksäkerhet.

Två tunga bilar är säkrare än två lätta. Stålet runt dig skyddar mer än vad den extra vikten väger.

pacman42 pacman42 skrev:
Deformationzoner kräver vikt och en större bil kan därför ha kraftigare deformationzoner.
En större bil kan också ha större deformationszoner. Mer material som ska deformeras mer innan den andra bilen träffar dig.

Fairlane Fairlane skrev:
Förvisso sant att deformationszoner kräver vikt, men det är ändå så att vill man ha en bil som väger mer än dubbelt not omgivande bilar så lär man inte vara nöjd krocksäkerhetsmässigt med sin 3,9 (?) ton tunga bil om de andra väger detsamma, särskilt inte om bilen är 20 år gammal.
Bilen är i sig inte krocksäker, den bara är det när den kolliderar med en annan bil som är lättare.
Jag tror inte du inser hur stadigt Chevrolet's 3/4-tonschassi (och nej, jag har ingen aning om varför de kallar dem 1/2 ton, 3/4 ton och 1 tons chassi, siffran verkar inte hänga ihop med någonting i verkligeten. Amerikaner och deras mått...) är. Det är en extremt stadig, rambyggd bil.

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Att moderna bilar har bättre krockskydd beror inte på vikten.
Fel. Problemet är att det ser ut så, därför att man i testerna ställer olika krav på olika klasser av bilar.

Så, en småbil kan ha högsta säkerhetsklassen, men det innebär bara att den har högsta säkerhetsklassen för en småbil. Den blir fortfarande mosad om den möter an lägre klassad stor bil.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Den är högre, vilket tydligen är säkrare för fotgängare och cyklister. Huvudet tar i rutan, istället för takkanten.

Dessutom, jag är farlig för andra för att de väljer att köra osäkra bilar. Hade de också valt att ha några ton stål till runt sig så skulle alla vara säkra
Nej, du ser inte ens barn som du kör över. Såndär skit som du åker runt med borde vara totalförbjudet.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Nej, du ser inte ens barn som du kör över. Såndär skit som du åker runt med borde vara totalförbjudet.
Hittills har jag inte kört över några barn, och jag har inga problem att se dem. Jag kan faktiskt titta nedåt.

Ska vi prata om trafikfarliga fordon så är bussarna värsta boven. Usel sikt, kör som idioter, inga bälten, stående passagerare, sliter på beläggningen, lägger alla ägg i samma korg (varje gång det är många trafikdödade ett år så är det nästa garanterat för att det varit någon spektakulär bussolycka).
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Skillnaden är att en gammal databox är skitenkel, och bara tickar och går. En modern elbil har en fullfjädrad dator, med uppdateringar och OS och allt, och det innebär en komplex miljö med problem som är svåra att fixa och upptäcka under utvecklingen. Dessutom så har många moderna bilar bakat ihop allt i samma box, inklusive navigator, instrumentering, media, backkamera osv, vilket ökar komplexiteten och risken för fel drastiskt.


Jag kommenterade det generella fallet. Liksom, har man 30 vänner på besök så vill jag inte vara laddsatation till 10 av dem.


Om elbilar blir en grej i framtiden så kommer det att komma. Jag är inte den ende som bor på landet.


Jodå, och jag har jobbat med trafiksäkerhet.

Två tunga bilar är säkrare än två lätta. Stålet runt dig skyddar mer än vad den extra vikten väger.


En större bil kan också ha större deformationszoner. Mer material som ska deformeras mer innan den andra bilen träffar dig.


Jag tror inte du inser hur stadigt Chevrolet's 3/4-tonschassi (och nej, jag har ingen aning om varför de kallar dem 1/2 ton, 3/4 ton och 1 tons chassi, siffran verkar inte hänga ihop med någonting i verkligeten. Amerikaner och deras mått...) är. Det är en extremt stadig, rambyggd bil.


Fel. Problemet är att det ser ut så, därför att man i testerna ställer olika krav på olika klasser av bilar.

Så, en småbil kan ha högsta säkerhetsklassen, men det innebär bara att den har högsta säkerhetsklassen för en småbil. Den blir fortfarande mosad om den möter an lägre klassad stor bil.
Modus mördar volvo 940 som har en huv lika stor som en liten bil.

Allt har endast med deformation och säkerhet att göra. Jag förutsätter att du har gjort service på dina airbags och bytt ut krockbalkar om du råkat köra emot något såklart.

Jag skulle aldrig i mitt liv satt mitt barn i en volvo 940 och kört på semester.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Förvisso sant att deformationszoner kräver vikt, men det är ändå så att vill man ha en bil som väger mer än dubbelt not omgivande bilar så lär man inte vara nöjd krocksäkerhetsmässigt med sin 3,9 (?) ton tunga bil om de andra väger detsamma, särskilt inte om bilen är 20 år gammal.
Bilen är i sig inte krocksäker, den bara är det när den kolliderar med en annan bil som är lättare.
Och du tror att bilar klarar sig undan från att krocka med lastbilar? Då vill man ha vartenda dugg av deformationszoner och andra skydd som bara finns.

En nära släkting till mig dog i en trafikolycka just pga att hen hade för lätt bil jämfört med den hen krockade med. Det gick inte ens särskilt snabbt (70 km/h), bägge bilarna höll lagstadgad hastighet. Efter det så omvärderade vi kraftigt vilka bilar vi har och ser till att ha ganska nya bilar och gärna tyngre om de har några år på nacken.
 
T Troberg skrev:
Jag kommenterade det generella fallet. Liksom, har man 30 vänner på besök så vill jag inte vara laddsatation till 10

Jodå, och jag har jobbat med trafiksäkerhet.

Två tunga bilar är säkrare än två lätta. Stålet runt dig skyddar mer än vad den extra vikten väger.


En större bil kan också ha större deformationszoner. Mer material som ska deformeras mer innan den andra bilen träffar dig.
30 vänner... jo... extremfallen är viktiga att inte glömma, alla har väl kört 100mil redan och ska bra stanna 2h...😉

Enligt ditt resonemang så är cykelhjälmar av frigolit fel, de borde vara av stål...
De enda som räddar i en kollition är en deformationzon. Men ju mer bilen väger ju mer deformation kommer uppstå för att ta upp den rörelseenergi.
I den perfekta världen så skulle alla bilar väga lika mycket.
Men återigen en gammal bil utan bra zoner är livsfarlig, den ser intakt ut efter en kollision och personerna i den har fått ta upp kraften.
2 moderna med zoner som ser totalskrot kommer personerna med stor sannolikhet vara oskadda i samma olycka.
Ironiskt nog blir då också elbilen en vinnare då den inte behöver ha en stor metallklump mitt i den största deformationszonen på en bil..
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Ska vi prata om trafikfarliga fordon så är bussarna värsta boven. Usel sikt, kör som idioter, inga bälten, stående passagerare, sliter på beläggningen, lägger alla ägg i samma korg (varje gång det är många trafikdödade ett år så är det nästa garanterat för att det varit någon spektakulär bussolycka).
Lögn. Det har dött 5-6 personer vid några tillfällen de senaste tjugo åren, men olyckor med tvåsiffrigt antal döda ligger nästan 50 år tillbaka i tiden.

Det är personbilar som står för de stora antalen döda i trafiken. Av ca 100 döda hittils i år är oskyddade trafikanter 40% och 60% trafikanter i skyddade fordon. De oskyddade har inte dödats av fotgängare om man säger så.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
D
T Troberg skrev:
Men min Cheva kan jag laga. Biltillverkarna släpper inte källkoden till sina system under en öppen licens.

Sedan, 10 års hållbarhet. Min Suburban är 22 år, och kan säkert gå i 20 till.

Tror du att det spelar någon roll för mig när jag väljer bil efter mina behov?


Den är högre, vilket tydligen är säkrare för fotgängare och cyklister. Huvudet tar i rutan, istället för takkanten.

Dessutom, jag är farlig för andra för att de väljer att köra osäkra bilar. Hade de också valt att ha några ton stål till runt sig så skulle alla vara säkrare.


Tja, med en bensinare så behöver jag aldrig fundera i förväg på var jag ska tanka. Det är sällan mer än 10 minuter mellan mackarna.


Min är inte speciellt dyr, och har 380 hästar, 8,1 lite V8. Shiny and chrome!

Det hänger på effekt/vikt-förhållandet.


Det händer att jag tar tre ostburgare och två chicken. Då kan man äta varannan så man får variation, och en varierad kost är bra för hälsan.

Att köra kan vara vilsamt. Jag rekommenderar ljudböcker.


Om den inte klarar vad jag behöver så behöver jag ha en bil till, och det vill jag inte. Dessutom, bekvämlighet har också ett värde.


Det är en sak jag lärt mig: Det lönar sig inte att köra fort för att komma fram snabbare. Jag gjorde ofta det som ung, och det slutade ofta bara att man stod en plats längre fram vid nästa rödlyse. Nu kör jag lugnt och avslappnat.

En enda gång har jag sparat rejält med tid på att köra fort, men det var mitt i natten när jag akutrushade till jourveterinär. Snittade 170 (hade en bil byggd för de hastigheterna då) på väg som mestadels var skyltad 70 och 90. Hann fram i tid och veterinären kunde rädda min lilla vän. Jobbigast var att det var lätt dimma, och jag fick Goethes dikt Der Erlkönig i huvudet, som passade väldigt bra på situationen, men med ett, för situationen, dåligt slut.



Jag läste för ett tag sedan en expert som skrev att vid varje teknikskifte så har inte skiftet skett förrän den nya tekniken överträffat den gamla på alla punkter. Man väljer hellre bort något man inte har än något man har. Jag tror det ligger en del i det, och elbilsbranschen borde tänka mer i de banorna och blir bättre på alla punkter.

Har du sett en elbilsägare som predikar för en bränslebilsägare?


Värt att notera är att man för ett tag sedan ändrade lagstiftningen så att även yttre förbränningsmotorer är motorfordon. Förut var det enbart el och inre förbränning.

Någon hörde nog mina funderingar om att bygga en ångmaskinsdriven bil...

Det där är en sak jag irriterar mig på: Folk som bara utgår från att de kan ladda sin bil hos folk. Sure, är det ibland är det en sak, men när de i stort sett sätter det i system. Det är inte som om de tankar min bil.
Du har många åsikter, de flesta känslomässigt grundade och därför felaktiga.

Att man bara skrotar metoder och teknik när det kommit något bättre på alla punkter kan du nog debunka på egen hand, det räcker med att de hotar miljö och/eller hälsa så pensionerar man denna, även om ersättningen inte är like effektiv.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
Och du tror att bilar klarar sig undan från att krocka med lastbilar? Då vill man ha vartenda dugg av deformationszoner och andra skydd som bara finns.
Självklart händer det också. Jag tror det är rätt kört oavsett om jag sitter i en bil på 1500 kg eller en bil på 3500 kg om jag krockar med en timmerbil. Slutsatsen måste rimligen vara att alla ska ha tunga bilar, bäst för säkerheten. Runt 60 ton minimum för att man ska klara sig?

Vikten är en faktor, men inte den enda. De stora amerikanska rambyggena klarar sig endast pga vikt, i övrigt är de rätt usla och de mosar totalt andra, delvis pga vikten, men också pga hur de är byggda.
pacman42 pacman42 skrev:
En nära släkting till mig dog i en trafikolycka just pga att hen hade för lätt bil jämfört med den hen krockade med. Det gick inte ens särskilt snabbt (70 km/h), bägge bilarna höll lagstadgad hastighet. Efter det så omvärderade vi kraftigt vilka bilar vi har och ser till att ha ganska nya bilar och gärna tyngre om de har några år på nacken.
Tråkigt när det händer och jag vill också ha en så säker bil som möjligt, men det blir ju inte helt lyckat om alla kör runt i 3,5 tons bilar där biltillverkaren inte brytt sig särskilt mycket om säkerheten.
 
  • Gilla
Nicke Nyfiken och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Och så det ständiga förnekandet av köer vid laddstationerna. En kompis satt fast i Malmö i veckan med långa köer till laddstationerna…

Enligt många elbilsanvändare händer aldrig det… märkligt.
Efter snart 3år med elbil har detta hänt mig 1 gång. Men det hade inte behövt att hända för när jag väntat på min tur och laddat färdigt upptäckte jag ytterligare en laddstation runt hörnet ;)
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Skillnaden är att en gammal databox är skitenkel, och bara tickar och går. En modern elbil har en fullfjädrad dator, med uppdateringar och OS och allt, och det innebär en komplex miljö med problem som är svåra att fixa och upptäcka under utvecklingen. Dessutom så har många moderna bilar bakat ihop allt i samma box, inklusive navigator, instrumentering, media, backkamera osv, vilket ökar komplexiteten och risken för fel
Du kan sprattla och argumentera hur mycket du vill, du kommer ändå att förlora. Bilindustrin har bestämt sig för att det är elbilar som gäller i framtiden. Ditt resonemang påminner om hur det lät när bränsleinsprutning började dyka upp. Det skulle bara bli krångel och dyra reparationer. Samma med elhissar, fullständigt livsfarligt om bilen skulle hamna i vatten enligt många. Och databoxar, helt omöjligt att göra något själv tyckte gamla bilmekaniker. Oavsett vad vi gamlingar tycker är utvecklingen svår att stoppa.
 
  • Gilla
martin43 och 10 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
T Troberg skrev:
Fel. Problemet är att det ser ut så, därför att man i testerna ställer olika krav på olika klasser av bilar.

Så, en småbil kan ha högsta säkerhetsklassen, men det innebär bara att den har högsta säkerhetsklassen för en småbil. Den blir fortfarande mosad om den möter an lägre klassad stor bil.
Det är du som har fel!
Det är inte klassen som avgör.

Titta på videon "Rkarlsson" bifogade. Det visar att personer i den gamla tunga bilen skulle fått svåra skador eller dött i kollisionen med den moderna bilen fast den är betydligt lättare. Personer i den moderna bilen skulle klarat sig med mindre skador.

Det finns massor med liknande krocktester mellan stora tunga gamla bilar och moderna mindre bilar som visar att det är säkrare att sitta i en modern bil än en tung gammal bil.

Men visst är det två bilar med samma ålder så är det generellt säkrare att sitta i den tyngsta bilen, men det är inte det vi diskuterar utan gammal vs ny bil.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Fairlane
T Troberg skrev:
Jag kommenterade det generella fallet. Liksom, har man 30 vänner på besök så vill jag inte vara laddsatation till 10 av dem.
Har du 30 vänner över på besök så kommer inte 10 av de försöka ladda. Det fattar alla att det inte går om du inte har tillgång till enorma mängder el.
Hela argumentet "De tankar inte min bil, så de ska inte få ladda hos mig" är så löjligt. Man bjuder på kaffe, man bjuder på mat och dryck, men försök inte ladda bilen för 50 kronor om du inte tänker tanka min bil för 2000 kr när jag kommer till dig... Sen fungerar det givetvis inte att ladda alltid. Kommer någon med elbil och vill ladda hos mig så är det ok, men med väldigt låg effekt, för det är vad jag kan erbjuda.
T Troberg skrev:
Om elbilar blir en grej i framtiden så kommer det att komma. Jag är inte den ende som bor på landet.
Nej, men alla som bor på landet har inte heller dina behov vad gäller bil. Det finns faktiskt folk som bor på landet som har elbil redan idag.
T Troberg skrev:
Jag tror inte du inser hur stadigt Chevrolet's 3/4-tonschassi (och nej, jag har ingen aning om varför de kallar dem 1/2 ton, 3/4 ton och 1 tons chassi, siffran verkar inte hänga ihop med någonting i verkligeten. Amerikaner och deras mått...) är. Det är en extremt stadig, rambyggd bil.
Rambyggd ja, det har sina problem med deformationszoner, vilket du säkert vet om du arbetat med trafiksäkerhet.
T Troberg skrev:
Fel. Problemet är att det ser ut så, därför att man i testerna ställer olika krav på olika klasser av bilar.

Så, en småbil kan ha högsta säkerhetsklassen, men det innebär bara att den har högsta säkerhetsklassen för en småbil. Den blir fortfarande mosad om den möter an lägre klassad stor bil.
Det är delvis sant, men endast delvis. Ja, det är sant att man krockar bilen med sig själv så att säga och 5 stjärnor i en liten bil innebär ändå att den åker på stryk av en större bil med 4 eller 5 stjärnor. Dock kan den stora bilen förlora om den har en dålig konstruktion. Det har ju också genom åren visat sig att två jämnstora/jämntunga bilar har väldigt olika krocksäkerhet, så vikten är en faktor, men långt ifrån allt.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.