Men konsekvensen skulle ju då kunna bli att tomtägaren med kabelskåpet i princip skulle kunna stoppa allt nybyggande på andra tomter i närområdet. Nätbolagen vägrar ju att först göra en permanent elanslutning till ett enskilt stående markmätarskåp på en obebyggd tomt. Permanent elanslutning görs tidigast då huset är klart. Likaså tas den permanenta elanslutningen bort på rivningstomter och måste ersättas med bygg-el när nya huset ska byggas. Blir alldeles för dyrt för de flesta att köra ett stort mobilt reservelverk under ett bygg-år och kanske ännu längre i väntan på en permanent elanslutning. Vore intressant att se hur servitutsavtalet för kabelskåpet lyder mer exakt, om nätbolagen på något sätt tar höjd för tillfälliga el-anslutningar.
 
Claes Sörmland
J Josth skrev:
Men konsekvensen skulle ju då kunna bli att tomtägaren med kabelskåpet i princip skulle kunna stoppa allt nybyggande på andra tomter i närområdet. Nätbolagen vägrar ju att först göra en permanent elanslutning till ett enskilt stående markmätarskåp på en obebyggd tomt. Permanent elanslutning görs tidigast då huset är klart. Likaså tas den permanenta elanslutningen bort på rivningstomter och måste ersättas med bygg-el när nya huset ska byggas. Blir alldeles för dyrt för de flesta att köra ett stort mobilt reservelverk under ett bygg-år och kanske ännu längre i väntan på en permanent elanslutning. Vore intressant att se hur servitutsavtalet för kabelskåpet lyder mer exakt, om nätbolagen på något sätt tar höjd för tillfälliga el-anslutningar.
Normalt finns väl en ledningsrätt så detta är inget problem för nätägaren. Den enskilde som saknar sådan rätt och vill dra en kabel på mark som man inte äger får helt enkelt komma överens med markägaren.

Men som vi redan har avhandlat i tråden är detta inte standarden vid småhusbyggen. Byggherren brukar vara rejält frånvarande vid småhusbyggen, enklast så för alla inblandade. Elektrikern lägger således efter eget huvud ut sin kabel över annans fastighet och sen är det bra med det. Ingen orkar bråka för snart är kabeln borta. Precis samma som att andra hantverkare vid småhusbygget lägger schaktmassor på grannfastigheten, gräver diken hos där, parkerar sina bilar eller ställer upp byggbodar där. Det är praktiska människor som jobbar med praktiska saker och vars klocka tickar.

Tycker man detta är störande som markägare så får man vakta på dem.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
I detta fall så finns det förmodligen ingen ledningsrätt utan nätägaren har reglerat det med ett avtalsservitut. Dessutom finns ett standard nätavtal med fastighetsägaren.

Ja i praktiken är det ju mer regel än undantag att byggverksamheten utnyttjar viss mark på andra fastigheter. Grannarnas tomter påverkas i kanten. Trottoarer och halva gatan kan försvinna i stan. Det handlar också om att uppfylla säkerhetsregler vid byggen men det verkar som det för övrigt saknas regler kring detta?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Josth skrev:
Det handlar också om att uppfylla säkerhetsregler vid byggen men det verkar som det för övrigt saknas regler kring detta?
Regleringen är jordabalken. 3 kap. har rätt detaljerade regler i vissa fall, t ex gällande grävning och liknande arbete.
 
Då kanske man skulle kunna hävda att byggherrens elinstallatör gör ett markintrång som bedöms oavsiktligt enligt kap 3 §12 när denna placerar byggmätarskåpet på av nätbolaget anvisad plats(?)
 
Kör över kabeln med gräsklipparen när du klipper gräset. Då kanske dom fixar en annan kabeldragning när du gjort det några gånger "av misstag".
Ta på dig gummistövlar när du klipper gräset.
 
S spomopeter skrev:
Kör över kabeln med gräsklipparen när du klipper gräset
Ingen bra ide, det kommer att kunna skapa ett krig mellan fastighetsägarna som kan eskalera för framtiden och avoghet för hela kvarteret. Så inga sådan saker är bra. Bättre då att samtala i vanlig samtalston. Sen att det inte är bra i det hela med en kabel som går fel väg är inte heller bra.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
F Fred83 skrev:
Hej alla glada!

Tänkte kolla om jag blivit en grinig gubbe nu när man kommit upp sig i ålder.

Bor i ett nybyggt område där det fortfarande byggs. Elskåpet i området står vid min parkering. (Dåligt placerat men visste om det när jag köpte tomten)

Grannen på andra sidan gatan har sin undercentral stående på min tomt (har stått där ca 1.5år under pågående nybygge)
Börjar ledsna att den står där med ca 10m lång kabel som ligger i anslutning till skåpet i gräset. Kabeln går även över vägen där det är ett väggupp för kabeln.

Störningsmomentet är när man ska klippa gräset runt elskåpet ska jag flytta hans elcentral och den långa elkabeln. Elkabeln som går över vägen har ett tillhörande väggupp. Vägguppet blir extra iriterande när man ska in och ut med släppkärran.

Vattenfall ska komma och koppla om strömmen men har gått ca 1.5år nu och börjar undra om dom verkligen kommer. Enligt grannen är det Vattenfall som tar lång tid. Vattenfall kan inte lämna ut några uppgifter till mig om det är anmält eller inte.


För att försöka undvika detta i fortsättningen. Kan jag be kommande husbyggnationer om att inte ställa deras undercentral på min tomt? Kan jag även be dom att dra kabeln under vägen istället? Eller är jag skyldig att ha deras undercentral vid elskåpet som står på min tomt?


Mvh en bitter gubbe
Som du nu förstår ligger det på din granne som bygger att få bort det tillfälliga eldkåpet till sin tomt
Men kabeln som ligger med ”körskydd” över vägen kan du vända dig till kommunen och be dem ändra eller ta bort kabeln till annan plats över vägen eftersom den är störande för dig m fl
Sist rekommenderar jag inte att dra ut kontakten eftersom då får grannen ingen ström men samtidigt blir han påmind om att kabeln inte ligger bra
Birgit och Lennart
 
Eller så hittar TS nått av större vikt att reta upp sig på. Nätägaren har nog på fötterna för att ha skåpet där det står och det blir ju grannen som blir lidande och med lite tur får TS en fiende för livet.
 
  • Gilla
  • Arg
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
F Fred83 skrev:
Hej alla glada!

Tänkte kolla om jag blivit en grinig gubbe nu när man kommit upp sig i ålder.

Bor i ett nybyggt område där det fortfarande byggs. Elskåpet i området står vid min parkering. (Dåligt placerat men visste om det när jag köpte tomten)

Grannen på andra sidan gatan har sin undercentral stående på min tomt (har stått där ca 1.5år under pågående nybygge)
Börjar ledsna att den står där med ca 10m lång kabel som ligger i anslutning till skåpet i gräset. Kabeln går även över vägen där det är ett väggupp för kabeln.

Störningsmomentet är när man ska klippa gräset runt elskåpet ska jag flytta hans elcentral och den långa elkabeln. Elkabeln som går över vägen har ett tillhörande väggupp. Vägguppet blir extra iriterande när man ska in och ut med släppkärran.

Vattenfall ska komma och koppla om strömmen men har gått ca 1.5år nu och börjar undra om dom verkligen kommer. Enligt grannen är det Vattenfall som tar lång tid. Vattenfall kan inte lämna ut några uppgifter till mig om det är anmält eller inte.


För att försöka undvika detta i fortsättningen. Kan jag be kommande husbyggnationer om att inte ställa deras undercentral på min tomt? Kan jag även be dom att dra kabeln under vägen istället? Eller är jag skyldig att ha deras undercentral vid elskåpet som står på min tomt?


Mvh en bitter gubbe
Passa på att skaffa höns medan du har grannens undercentral på tomten.
https://www.byggahus.se/forum/threads/2812kwh-pa-en-manad.134394/page-2#post-985632
 
  • Haha
  • Gilla
Lindalolsson och 4 till
  • Laddar…
Jag har haft diskussioner kring frågan tidigare dels med jurister men även med Energimarknadsinspektionen. Området för byggnation som undantaget gäller avser det område där byggnation sker, alltså inte på andra sidan vägen där byggskåpet står. Detta innebär att i princip alla tillfälliga anslutningar i byggskåpet ska göras på fastigheten som bebyggs men detta är inte praktiskt möjligt alltid av olika skäl och därför placeras de ibland på andra ställen då det inte finns något alternativ. Men det är alltid den som vill ha en tillfällig anslutning som ansvarar för att det finns ett tillstånd för placeringen av skåp och kabel fram till byggområdet, men sannolikt så görs inte detta.

Det finns vad jag hört ett rättsfall (tror det var i Halland) där elnätbolaget blev dömda som ansvariga för en skada pga elchock som uppkom pga ett fel i en tillfällig kabel som korsade en väg och saknade erforderligt körskydd, denna hade blivit skadad vilket ledde till att ett lekande barn blev skadat (kan inte lova att detta är helt sant men jag har hört det från flera källor). Är det så att det inte finns ett undantag från kravet på koncession så blir i regel elnätbolaget ansvariga för kabeln och ev fel.
 
Som tidigare skrivits så drar nätbolagen normalt inte serviskabel mer än någon enstaka meter från anslutningspunkten, så nått ansvar för den kabel som korsar vägen är därmed nästan jämt byggherrens.
Ps
Och den permanenta anslutningen får man sedan man (elfirman) lämnat in en färdiganmälan ( att jobbet är klart och man ansluta det nya huset) till nätägaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
E elmont skrev:
Som tidigare skrivits så drar nätbolagen normalt inte serviskabel mer än någon enstaka meter från anslutningspunkten, så nått ansvar för den kabel som korsar vägen är därmed nästan jämt byggherrens.
Det finns gott om undantag, här drogs en kabel från elskåpet under vägen (i ett gult rör som schaktkillen la ned 10 cm under körbanan) till byggcentralen. Naturligtvis tillfrågades inte samfällighetsföreningen som förvaltar vägen (eller markägaren). Nu efter bygget är kabeln borta men det gula röret ligger kvar i vägen, dras väl upp nästa gång vägen ska hyvlas. Vattenfall i området.
 
Det rättsfallet har varit intressant att läsa mer om.
Speciellt om kabeln var före eller efter mätningen.
Elnätsbolaget har också ett ansvar att inte koppla in uppenbarligen felaktiga anläggningar.

Och det är klart den som korsar en väg med en elkabel är ansvariga för att erforderliga kabelskydd mm används och klarar den aktuella belastningen.


Ps.
Det finns en SEK handbok om tillfälliga elanläggningar. SEK Handbok 415. men boken den kostar pengar.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns gott om undantag, här drogs en kabel från elskåpet under vägen (i ett gult rör som schaktkillen la ned 10 cm under körbanan) till byggcentralen. Naturligtvis tillfrågades inte samfällighetsföreningen som förvaltar vägen (eller markägaren). Nu efter bygget är kabeln borta men det gula röret ligger kvar i vägen, dras väl upp nästa gång vägen ska hyvlas.
Efter att jag sysslat med elinstallationer ett helt liv vågar jag påstå att det är ovanligt att det uppstår problem, när det händer beror det oftast på att installatören eller byggherren inte följt den normala tågordningen.
 
  • Älska
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.