Nissens
T t3o skrev:
Varsego [länk]
Lustigt att Easee är med där, de har väl inget öppet API vad jag vet… men jag kanske missat nåt?
 
Nissens
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du inte orkar något så kan du sitta lugnt i båten och fortsätta använda din Eeasee, Den är inte farlig bara man iakttar normal försiktighet och inte klämmer laddsladden eller laddar när det åskar etc.
Enligt elsäkerhetsverket kan de bli farliga när de åldras, men det dröjer väl…
 
  • Gilla
Joakhus
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Mina egenbyggda.

Det finns garanterat kommersiella också, åtminstone från Kina.

Annars så får man ha hårdkodad box på 3x16 A och styrning via wifi-kontaktor.
Enligt svaret jag fick i tråden så har Easee det oxå…
 
Att notera så pratar man med en server som sedan pratar med laddboxen. Så går Easee i putten så lär nog det bli grus i maskineriet för molntjänsten.
 
  • Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Enligt elsäkerhetsverket kan de bli farliga när de åldras, men det dröjer väl…
Det är inget de har sett.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Lustigt att Easee är med där, de har väl inget öppet API vad jag vet… men jag kanske missat nåt?
Den har proxy OCPP. Dvs det går via deras moln. Direct OCPP ansluter direkt mot laddaren.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
M merbanan skrev:
[länk]
Det är inte ett öppet APIm på boxen. Ett öppet APImi molnet är helt värdelöst (pun:unintended)! Ett API i molnet fungerar bara så länge som företaget finns kvar.

Exempelvis så har jag en LLVP med API i LAN, det gör att jag kan styra den utan molntjänster.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ta nåt annat? Ett avancerat vägguttag som kostar 7-15000kr investerar man inte gärna i IGEN bara för att tillverkaren råkar dumpa sin molntjänst eller konkar. Och händer det så är man troligtvis många olika saker, happy är inte en av dessa. Det är väl dock inget som man går runt och är ”worry” om men valet kan ju med fördel göras med en viss eftertanke första gången.
Tja, det kan ju lösa sig också, även efter en konkurs. Med alla hundratusentals laddare Easee sålt lär ju en potentiell konkursförvaltare finna ett värde i deras moln och kunna knoppa av det till ett eget bolag där man för en blygsam peng får fortsatt tillgång till tjänsten.

Så även om man hade föredragit en öppen lösning tror jag inte att @lilytwigs happy-go-lucky-attityd är fel.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
D
Kan jag kräva att lämna tillbaka min easee och få pengarna tillbaka?

Kommer det lyckas 🥱
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Det är inget de har sett.
De har sagt att det finns risk för det när de åldras.
Ingen har sagt att de sett det..
 
Det kan man säga om precis varenda produkt som tillverkats utan att ljuga.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
De har sagt att det finns risk för det när de åldras.
Ingen har sagt att de sett det..
Vilka har sagt det? Länka till källan.
 
T t3o skrev:
Varsego [länk]
Tack för den, då kan jag i framtiden undvika de boxarna som kör OCPP via proxy. Exempelvis Zaptec och DEFA utöver Easee.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.