1 467 378 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Fortfarande brukar inte bilen bli hungrig när jag blir det och det du är sugen på finns sällan där laddarna finns.Mikael_L skrev:Ja det måste ju förändras på sikt, får man hoppas.
Det är ju dock ingen skillnad mot förr.
Det var väl varmkorv eller grillkorv eller kaffe+bulle som man kunde köpa där man tankar?
Eller i bästa fall ställen som Tönnebro - ingen kulinarisk läckerhet, men det fanns åtminstone hamburgare och spätta-filé från frysen att välja på också.
Äntligen ser vi ljuset i tunneln, kunna både fylla upp bilen och samtidigt få bra mat.
På det brukar laddningarna ta typ 30min för att vara effektiva och vill du äta något bättre än Donken blir det ofta stressigt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 272 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 272 inlägg
Fast nu skulle de ju hjälpa vännen att lägga trall etc. Kommer mina vänner hem till mig och hjälper mig bygga altan så får de ladda, trots att det kanske kostar mig 50 kronor. Kommer du och hjälper mig bygga altanen kan du också få 50 spänn till soppan om det känns bättre, men knappast full tank på din bil.T Troberg skrev:
Specialpriset följer tydligen med när man köper en BMW, så det var inte specialpris för alla, men det fick honom att välja den leverantören.K Krille4 skrev:Det är väl ingen som förnekar att det finns köer ibland.
Bara för att din kompis en gång fick stå i kö när det var specialpris kan du väl inte på allvar mena att man kan dra slutsatsen att man måste köra på natten för att slippa köer?
Funderar själv på Tesla och blev förvånad över att det varken var kö för laddning på förmiddagen midsommarafton eller eftermiddagen midsommardagen. Då hade jag förväntat mig att det skulle vara köer.
/Krille
Bra att du blev positivt överraskad. 😊
Jag tror vi har samma syn på många av frågorna kring elbilar och fossila bränslen.C CM1234 skrev:Tycker vi drar ett streck över det 😁
Hade jag haft tillgång till laddning och lite mer begagnat på marknaden så hade det nog blivit nån liten elbil
Vi får inte glömma att elbil på denna skala är relativt nytt och det kommer krävas tid innan fossilarna fasas ut. Tills dess så är jag tyvärr fast med min diesel, som egentligen inte är lämplig nu när jag inte har 20 mil ToR till jobbet….
Det var nog mest att vi såg på det från helt olika sidor inledningsvis.
Alla som köper en ny Audi, BMW, Cupra, Ford, Hyundai, Ioniq, Kia, Mercedes, Polestar, Porsche, Seat, Skoda, Volkswagen och några till får "specialpris" i början på Ionity.Nissens skrev:
Och eftersom alla lagt 500.000:- till 2.000.000:- + på sina bilar blir de av ekonomiska skäl tvingade att ladda där det är som billigast.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
Vad säger vi om att köpa en begagnad Tesla när man kan få en ny med 3% ränta?
Vad för ränta går det att få hos en bilhandlare idag?
Vad för ränta går det att få hos en bilhandlare idag?
Jag skulle verkligen inte rekommendera dig att köpa en elbil.T Troberg skrev:
Med alla dina udda krav på en bil så finns det ingen elbil som duger, och det lär inte komma heller under din livstid. Så du gör rätt i att ignorera allt som har med elbilar att göra.
Säljaren på jobbet valde en v90 laddhybrid. Han hoppade elbil helt och hållet. Men med hans körmönster förstår jag honom till fullo.Mikael_L skrev:Skulle jag vara resande säljare och kuska runt i hela Norrland, med många dagar som skulle kräva ett eller två laddstopp så skulle jag nog vara tveksam till elbil.
Men de allra flesta människor kör nog sin bil till 95-99% på ett ganska förutsägbart mönster, och inte fler mil varje dag än att väldigt många elbilar klarar sig med endast laddning hemma.
Det är ju dock ingen tröst för de som bor i flerbostadshus och inte har någon möjlighet att ladda hemma.
Att man sen någon enstaka dag om året får krångla lite extra med laddning mitt i resan kan nog många köpa, om de får någon annan fördel istället (t.ex. billiga resor alla andra dagar).
Exakt så är det för mig, jag har egentligen lite för litet batteri, så jag får trixa lite ibland, och kanske 5-10 ggr per år blir jag tvungen att åka in och snabbladda någonstans i några minuter, på vägen hem, för att lösa transportlogistiken. Jag kan inte heller alls ta jobb långt bort, men det är ändå ganska ointressant. Eller jag kan, men får ta bensinbilen då, med allt krångel att lasta över det jag behöver för den dagen (med risk att något glöms).
Men egentligen är jobb längre bort ganska ointressanta för tillfället - så det är inget jag saknar.
Men som sagt, jag fick en uppsida också, mycket billigare ägande/körande, bilen kommer gå att skrota om 4 år och ändå gå jämnt upp med att fortsatt att köra med den förra. Jag fick en nyare, aningens större, mycket mer praktisk bil, och det är så otroligt skönt att köra elbil, alltid trist att byta till bensinkärran.
För min del blev ägandet betydligt mycket dyrare. Men jag får ju skylla mig själv som valde leasing =) Men vill man prova så får man ju chansa lite. Det var inget för mig helt enkelt. Ångrar lite att jag sålde den i40 jag hade, men den kanske blir till salu om jag har tur. =)
Men jag har ju diesel bil som andra bil så klarar mig gott ändå.
Vi testade "långtur" igår med id3, det blev totalt 23 mil, inga problem då den var 100% laddad. Problemet istället var att förarstolen är verkligen inte anpassad för långkörning, och då räknar inte jag in 23 mil som en lång runda med pauser då vi stannade för att gå och titta lite och käka.
Jag hade ont från höften och ner.
Belingo skåpbilen gick toppen att köra 62 mil med nån enstaka paus på några minuter trots den är tråkigare.
Så där hoppas jag ju att id3:s nya är bättre.
Inte ditt heller antar jag. Inget stål och 100km/h skulle naturligtvis gå hur bra som helst?Nicke Nyfiken skrev:
Deformationzoner kräver vikt och en större bil kan därför ha kraftigare deformationzoner.
Moderna bilar har dessutom mycket bättre krockskydd än äldre bilar.
Mina vänner får ladda (jag tvingar dem i princip) även om de bara kommer för att låta mig bjuda på mat, så jag tar gladeligen den dubbla förlusten. Och å andra sidan tänker jag att jag nog får ladda hos dem också.Fairlane skrev:Fast nu skulle de ju hjälpa vännen att lägga trall etc. Kommer mina vänner hem till mig och hjälper mig bygga altan så får de ladda, trots att det kanske kostar mig 50 kronor. Kommer du och hjälper mig bygga altanen kan du också få 50 spänn till soppan om det känns bättre, men knappast full tank på din bil.
Det är lite typ en ickefråga, tycker jag.
Å andra sidan har jag rätt få än så länge som har elbil och kommer och hälsar på med den, men det lär väl öka allteftersom.
Denna vill jag nog ifrågasätta lite.Attitudeswe skrev:
Den låga bilen kör ju in i den höga bilen enbart på faktorn att den ligger för nära den höga bilen till 100%
Det har ju inte med att bilen framför är hög.
Sen kan faktorn att många av dessa filmerna är från öst?
Så slutsatsen är egentligen, ligg aldrig bak en långtradare, för du kommer köra in i den.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 272 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 272 inlägg
Förvisso sant att deformationszoner kräver vikt, men det är ändå så att vill man ha en bil som väger mer än dubbelt not omgivande bilar så lär man inte vara nöjd krocksäkerhetsmässigt med sin 3,9 (?) ton tunga bil om de andra väger detsamma, särskilt inte om bilen är 20 år gammal.pacman42 skrev:
Bilen är i sig inte krocksäker, den bara är det när den kolliderar med en annan bil som är lättare.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
@Fairlane och @Mikael_L har redan svarat klokt, så jag vill bara bekräfta det de skrev. Dels är besöket delvis för att hjälpa till, och då gör det inget om värdarna får stå för lite omkostnader, dels har båda parter råd att ta en mindre kostnad utan att någon känner dåligt samvete för det. Så är det kanske inte för alla, men det gäller här.T Troberg skrev:
Som andra varit inne på bjuder jag gärna på ladd själv och ser det som något naturligt att få del av hos många vänner. Samtidigt som jag är ytterst försiktig med andras elsystem, och tänker även på vem jag presumerar ha råd med något.