Behöver hjälp!
Vi ska skaffa solceller och har fått lite olika offerter.
Vår årliga förbrukning är cirka 19.500 kwh.

Om vi bara lägger på bostadshuset får vi en anläggning på nära 13 kwh.

Lägger vi också på garagtaket kommer vi upp i 19.400 kwh, dvs vår årliga förbrukning. Kostnaden för anläggningen är betydligt större än vad vi från början har tänkt oss lägga.

Hur ska man tänka? Vi vill varken vara dumsnåla eller kasta ut pengar på något som inte ger oss så stor nytta i slutändan. Barnen kommer att flytta ut om 5-10 år, vår förbrukning kommer ju sannolikt att sjunka då.
Enligt företaget blir besparingen på 30 år 300.000 kr större med denna anläggning.

Vi har också fått offert på batteri 5kwh som efter bidrag skulle kosta 20.000 kr. Värt för att kapa effekttoppar när den nya effektavgiften införs?
 
  • Gilla
Hellwiz och 2 till
  • Laddar…
Tillägg: Vi har ingen elbil. Än.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Spontant känns det som ni har hög förbrukning på huset (antar att ni har 100-150kvm). Så någon energieffektivisering längre fram kan man ju inte utesluta, och då faller den stora anläggningen om man ser till 60öringen. Och som du säger kommer barnen flytta ut.

Batteriet är en mycket svårare fråga, beror på hur smart det är med växelriktaren (så ni får de få kWh när det är effekttoppar) samt om man kan hyra ut det med t.e.x checkwatt.
Ett ganska bra pris för litet batteri.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Precis, villan är på 160 kvm. Uppvärmning med vattenburen golvvärme via frånluftsvärmepump.
 
Carb120,
Är ert enfamiljshus i Norrland?
19500 kWh/år är ganska mycket. Bereder frånluftsvärmepumpen också ert bruksvarmvatten. Men huset kanske är dåligt isolerat 1960-talshus?
Med en elbil som körs 1500 mil/år har man ca 3000 kWh strömförbrukning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Carb120 Carb120 skrev:
Precis, villan är på 160 kvm. Uppvärmning med vattenburen golvvärme via frånluftsvärmepump.
Vi har 140m2 med flvp+vattenburen golvvärme. Dock har vi pool också och vi låg på runt 20000kWh innan vi installerade llvp och solpaneler på 17kWp. Nu har vi landat på runt 6500kWh.

Jag hade nog fokuserat på en billigare uppvärmning då en flvp tuggar rätt mycket elpatron på vintern. Har ni ingen eldplats så är det ett bra komplement till de kallaste perioderna, men klassas nog inte som energieffektivisering. Har ni pool eller andra elslukande apparater så hjälper så klart solceller till.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Carb120 Carb120 skrev:
Precis, villan är på 160 kvm. Uppvärmning med vattenburen golvvärme via frånluftsvärmepump.
Som @t3o skriver beror det mycket på hur ens förbrukning ser ut. Kommer troligen Eu krav på energieffektivisering så skulle kört på 13kwh. Men här spelar priset också in. Vad har ni för offerter?

Vi har själva 150kvm på 1,5 plan och la till LLVP. Så funkar bra med 10kw som vi installerade. Får grattis AC nu :)
 
  • Gilla
Carb120
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Carb120,
Är ert enfamiljshus i Norrland?
19500 kWh/år är ganska mycket. Bereder frånluftsvärmepumpen också ert bruksvarmvatten. Men huset kanske är dåligt isolerat 1960-talshus?
Med en elbil som körs 1500 mil/år har man ca 3000 kWh strömförbrukning.
Precis, den bereder varmvattnet också.
 
Carb120 Carb120 skrev:
Behöver hjälp!
Vi ska skaffa solceller och har fått lite olika offerter.
Vår årliga förbrukning är cirka 19.500 kwh.

Om vi bara lägger på bostadshuset får vi en anläggning på nära 13 kwh.

Lägger vi också på garagtaket kommer vi upp i 19.400 kwh, dvs vår årliga förbrukning. Kostnaden för anläggningen är betydligt större än vad vi från början har tänkt oss lägga.

Hur ska man tänka? Vi vill varken vara dumsnåla eller kasta ut pengar på något som inte ger oss så stor nytta i slutändan. Barnen kommer att flytta ut om 5-10 år, vår förbrukning kommer ju sannolikt att sjunka då.
Enligt företaget blir besparingen på 30 år 300.000 kr större med denna anläggning.

Vi har också fått offert på batteri 5kwh som efter bidrag skulle kosta 20.000 kr. Värt för att kapa effekttoppar när den nya effektavgiften införs?
Jag säger all in .. jag har 7-10 kWh och ångrar mig redan .. jag hade fyllt hela taket såhär efteråt.. jag har kollat med leverantören av solcellerna och det skulle bli för dyrt med en större växelriktare
 
  • Gilla
knap3 och 1 till
  • Laddar…
T t3o skrev:
Vi har 140m2 med flvp+vattenburen golvvärme. Dock har vi pool också och vi låg på runt 20000kWh innan vi installerade llvp och solpaneler på 17kWp. Nu har vi landat på runt 6500kWh.

Jag hade nog fokuserat på en billigare uppvärmning då en flvp tuggar rätt mycket elpatron på vintern. Har ni ingen eldplats så är det ett bra komplement till de kallaste perioderna, men klassas nog inte som energieffektivisering. Har ni pool eller andra elslukande apparater så hjälper så klart solceller till.
Vi installerade en värmekamin för nåt år sedan.

Vår förbrukning har nog stuckit iväg sedan barnen blev tonåringar och man inte längre behöver tjata på dem att duscha.
 
  • Haha
  • Gilla
Sir Duke och 4 till
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Som @t3o skriver beror det mycket på hur ens förbrukning ser ut. Kommer troligen Eu krav på energieffektivisering så skulle kört på 13kwh. Men här spelar priset också in. Vad har ni för offerter?

Vi har själva 150kvm på 1,5 plan och la till LLVP. Så funkar bra med 10kw som vi installerade. Får grattis AC nu :)
Offerterna:
13 kwh + batteri 5 kwh, 220.000 kr
19,4 kwh, 290.000 kr
 
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Jag säger all in .. jag har 7-10 kWh och ångrar mig redan .. jag hade fyllt hela taket såhär efteråt.. jag har kollat med leverantören av solcellerna och det skulle bli för dyrt med en större växelriktare
I det här fallet är det samma växelriktare i båda offerterna.

Jag pratade med en energirådgivare i kommunen som pratade just om det, att många bygger ut efteråt. Det var väl menat som ett tips eftersom vi är osäkra, men säger också något om att många i så fall snålar vid start.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Edit angående vår förbrukning så ligger vårt snitt på 17.500 kwh de senaste nio åren. Vi har ett par år med toppar, antar att det var kalla vintrar då. Vi bytte frånluftsvärmepump för ett år sedan.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Carb120 Carb120 skrev:
I det här fallet är det samma växelriktare i båda offerterna.

Jag pratade med en energirådgivare i kommunen som pratade just om det, att många bygger ut efteråt. Det var väl menat som ett tips eftersom vi är osäkra, men säger också något om att många i så fall snålar vid start.
Batterier är bara dyrt i mina ögon å gör ingen stor nytta för mig iaf .. 5kwh är inte mycket lagring på alla dina paneler..

Alla är olika men jag gör av med nästan allt själv och säljer resten för vinterhalvåret
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Carb120 Carb120 skrev:
Offerterna:
13 kwh + batteri 5 kwh, 220.000 kr
19,4 kwh, 290.000 kr
Eller 13,5kwh utan batteri? Pris
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.