R Rolle85 skrev:
Jag har en 16mm pem slang som jag vill skarva på en 20mm pem slang
Ja, så långt har jag förstått...
Varför ska du skarva den?
Det är praktiskt att veta om du ska skarva i mark utomhus, eller det är enklast att skarva under vasken som du skickat en bild på.

Ska du skarva under vasken hade jag nog kikat på en annan lösning än min.
 
Jag ska skarva för att leda in vatten i en friggebod till en toa och handfat via en liten vvb.
Jag kan skarva både inne eller ute i marken.
 
Att gräva fram ett rör och skarva är inte det enklaste eftersom man behöver kunna dra isär slangarna för att få in kopplingen mellan, tyvärr är 16mm för litet för en anborrningsbygel, annars hade det kunnat vara ett alternativ.

Då kan det vara enklare att koppla in under vasken, men man måste gräva och ta sig in där.
Där har du också två inkopplingsalternativ:
1. enligt min tidigare lösning där du kapar befintlig slang någonstans under vasken. Kanske är lite otympligt.
2. kopplar in ytterligare ett T-kors på alla kopplingarna där.

Vad tycker du själv känns enklast?
 
Karrock
Jag hade antingen satt ett PRK-T i 20mm med förminskare i två, eller ett PRK-T 16 mm med en PRK403 i 20mm med lilla gängan. https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-403-20x15r-utv/

Det verkar vara lite Frankenkopplingar du har, men jag hade inte blandat in en galvad del för att spara några slantar.
 
Jag gillar plastkopplingarna, hade skarvat i backen och använt Rinkaby rörs 8341 och 8471:
Svarta plaströrkopplingar: en rak koppling och en T-koppling med textbeskrivning av dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Total kostnad 135 kr inkl frakt.) Du behöver nåt att täta med också, jag föredrar snöre.
 
Wow du gjorde min dag! Så om jag köper dessa två så är de allt jag behöver? Är de lintråd du menar?
Och kan 20mm slang anslutas till en vvb ?
 
R Rolle85 skrev:
Wow du gjorde min dag! Så om jag köper dessa två så är de allt jag behöver? Är de lintråd du menar?
Och kan 20mm slang anslutas till en vvb ?
Man ska tydligen inte använda lin till plastkopplingar så nej, Loctite 55 gängtätningssnöre är vad jag menar. Teflontejp går säkert bra också, jag är dock inte kompis med den.

Du kan förmodligen inte ansluta en PEM-slang direkt till en VVB, och känns inte som en bra idé att göra så. Förmodligen vill du gå över från slang till gänga, sen kanske en avstängning och t-koppling så att du får ut kallvatten, och säkert övergång mellan dimensioner nån gång på vägen.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Men jag har ju anslutit en Pem till Vvb på bilden innan men med 16mm slang.
 
Gör likadant som är gjort där då? 😉
 
Jo men där är 16mm nu kommer jag in med 20mm.
 
Allra enklast är väl att skarva pem-slangarna med en 16/20 övergång innan vvb, så slipper du in och grotta där.
 
B
Jag hade inte gjort en skarv i marken, om man enkelt kan få skarven inomhus. Så mycket enklare att åtgärda om det läcker i framtiden.

Prk har jag bara positiva erfarenheter av, beulco är också bra kvalitet. Sådana där plastkopplingar har jag haft problem med läckage, de litar jag inte på. Jag skulle aldrig grävt ner en plastkoppling i alla fall.
 
R Rolle85 skrev:
Jo men där är 16mm nu kommer jag in med 20mm.
Var ska du koppla in 20mm slang? På befintlig VVB eller den du ska koppla in i friggeboden?
 
I friggeboden och den har ingen vvb ännu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.