useless useless skrev:
Måste det vara två utgångar då?
Hela idén blir rätt lönlös om jag kör in den med kallvattnet. Då den blandar varmt och kallt kommer det komma med vatten från varmvattnet i mindre mänder och göra det filtrerade vattnet mindre filtrerat. Det enda sättet är en separat utgång.
 
useless useless skrev:
Första frågan har du i alla fall fått ett halvt svar på; Kolla med Brava vattenrening i Örebro.
Jag ska kolla upp det. Tack för tipset!
 
Ma Ti Ma Ti skrev:
Hela idén blir rätt lönlös om jag kör in den med kallvattnet. Då den blandar varmt och kallt kommer det komma med vatten från varmvattnet i mindre mänder och göra det filtrerade vattnet mindre filtrerat. Det enda sättet är en separat utgång.
Varmt och kallt blandas väl efter filtret? Enda problemet jag ser med en "utgång" är att man får vaska ett par dl varje gång man vill ha filtrerat vatten så man spolar ur "fulvattnet" från kranen. Men det kan ju kanske vara skäl nog att ha helt separata system?
 
L
useless useless skrev:
Varför måste man borra hål i diskbänken om man har en elektronisk avstängning med trådlös fjärrkontroll?
Det måste man såklart inte. Menade för den mekaniska varianten. Sen finns iofs elektroniska som sitter på diskbänken också. Men den knycklan från ikea är ju en bra lösning för TS
 
Vad är det för bänkskiva du har som du inte vill borra i?
Hålet blir ju inte jättestort och man kan ju sätta i t.ex en träplugg av ek den dagen man flyttar om det ex skulle vara en bänkskiva av ek.
Alt 2. Fråga hyresvärden om det är okej att borra ett litet hål för en separat liten kran.
Du behöver inte säga att det är pga din noja för läkemedelsrester utan säg att det är till för när du gör kaffe.
Många coffeeshops har en osmorenare för att dels blir det bättre smak på kaffet och dels håller kaffemaskinen längre då den inte kalkar igen.
Jag har själv en osmorenare i 10kkr klassen men pga egen brunn och smått smått förhöjda värden på något ett vanligt vattenfilter för järn/mangan inte tar bort och jag har en extra liten kran and i love it. Det är godare vatten i mitt tycke, inget snack om saken. När jag dricker kommunalt vatten så smakar det inte najs alls efter att druckit renat vatten ett par år.
 
hsd hsd skrev:
Har Du kollat på kranar för kolsyrat vatten
Vet inte hur de fungerar men det kan kanske vara något
Detta är lösningen!
 
useless useless skrev:
Varmt och kallt blandas väl efter filtret? Enda problemet jag ser med en "utgång" är att man får vaska ett par dl varje gång man vill ha filtrerat vatten så man spolar ur "fulvattnet" från kranen. Men det kan ju kanske vara skäl nog att ha helt separata system?
Det jag syftade på var köksblandaren inte filtret. Låter också sjukt omständigt istället för att bara köpa en köksblandare som finns på amazon för 900 kr med två utgångar. Hade hellre velat köpa från butik så man kan känna på byggkvaliten men efter att ha frågat fem onlinebutiker och fått svar från tre verkar det inte finnas köksblandare det jag efterfrågar som finns på amazon.

Antar väl att det blir att göra en chansning hehe.
 
Ma Ti Ma Ti skrev:
Det jag syftade på var köksblandaren inte filtret. Låter också sjukt omständigt istället för att bara köpa en köksblandare som finns på amazon för 900 kr med två utgångar. Hade hellre velat köpa från butik så man kan känna på byggkvaliten men efter att ha frågat fem onlinebutiker och fått svar från tre verkar det inte finnas köksblandare det jag efterfrågar som finns på amazon.

Antar väl att det blir att göra en chansning hehe.
Du fock ju svar av mig tidigt i tråden. Det fungerar alldeles utmärkt.
’vi köpte både osmosrening och kran från Brava.
vårt brunnsvatten har för hög salthalt så vi behövde reningen för dricksvattnet.
 
S saltet skrev:
Du fock ju svar av mig tidigt i tråden. Det fungerar alldeles utmärkt.
’vi köpte både osmosrening och kran från Brava.
vårt brunnsvatten har för hög salthalt så vi behövde reningen för dricksvattnet.
Jo men kikade på sidan och hittar inga köksblandare med två uttag utan bara en separat. Eller har jag missat något?
 
Tänk bara på att tappvattenkranar mm som kopplas på tex kommunalt vattenledningsnät ska vara klassade för 10 bars tryck, (vissa (många?) tappkranar från utlandet är inte klassade för 10 bar) tänk även på att tappkallvatten är livsmedel, så att alla de delarna ska klara livsmedelskraven,

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...kets-byggregler/vatten-och-avlopp/tappvatten/

https://vattenbokhandeln.svensktvatten.se/produkt/p114-distribution-av-dricksvatten/
(Remiss av förlaga till ovanstående,
https://www.svensktvatten.se/global...n-av-dricksvatten---version-26-april-2019.pdf)
 
Ma Ti Ma Ti skrev:
Jo men kikade på sidan och hittar inga köksblandare med två uttag utan bara en separat. Eller har jag missat något?
Möjligt att dom inte har den på,hemsidan men här ser du installationen hos mig.
Ring Morgan Gagnert så får du svar såvida dom fortfarande har den.
Filtrerat vatten i kranen till vänster och varmt o kallt till höger.
 
  • Köksho, två diskhoar, kran, tvålpumpar, diskborste, grön duk, kakelvägg, rostig detalj på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ma Ti
  • Laddar…
S saltet skrev:
Möjligt att dom inte har den på,hemsidan men här ser du installationen hos mig.
Ring Morgan Gagnert så får du svar såvida dom fortfarande har den.
Filtrerat vatten i kranen till vänster och varmt o kallt till höger.
Du är en klippa! Tack 🫶
 
  • Gilla
saltet
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Tänk bara på att tappvattenkranar mm som kopplas på tex kommunalt vattenledningsnät ska vara klassade för 10 bars tryck, (vissa (många?) tappkranar från utlandet är inte klassade för 10 bar) tänk även på att tappkallvatten är livsmedel, så att alla de delarna ska klara livsmedelskraven,

[länk]

[länk]
(Remiss av förlaga till ovanstående,
[länk])
Tack men detta gäller en redan byggd byggnad. Det är ingen lovpliktig eller anmälanspliktig åtgärd jag anser göra utan när jag flyttar så återinstallerar jag den befintliga kranen. Bra dock för andra att veta om man avser att bygga nytt eller renovera givetvis.
 
Det har inte med några bygglov att göra. Om kranen går sönder på grund av att den inte klarar trycket så lär försäkringbolaget försöka lägga ansvaret på dig...
 
Precis som useless skriver så har det inget med nybyggnation att göra utan det har med bl.a. krav från försäkringsbolaget att göra.

Försäkringsbolagen brukar ställa krav på att alla nyinstallationer/ändringar ska följa "säker vatten" och "säker vatten" hänvisar bl.a. till boverkets-byggregler,
https://www.sakervatten.se/branschregler/online2021/7/1
"7.1Egenskaper
VVS-produkter ska ha dokumentation som visar att produkten uppfyller samhällets krav enligt Boverkets byggregler"

https://www.sakervatten.se/branschregler/online2021/6/21
https://www.sakervatten.se/branschregler/online2021/6/24

Edit:
Eftersom det inte är din egna fastighet utan en annans fastighet så ställer ofta fastighetsägaren krav på utförandet av tappvattensystemet, är det en hyresrätt som i ditt fall så är det ännu viktigare att följa försäkringsbolagens krav, det är inte bara ditt försäkringsbolag utan även fastighetsägarens.
 
Redigerat:
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.