K Krille1984 skrev:
Pysslar med min Mondeo ST220 i garaget och har för tillfället spindelledsbyten på gång. Upptäckte efter ena sidan att plötsligt står ratten snett och vänster hjul pekar märkbart inåt fastän jag inte justerat styrled något. Det visade sig att de billiga lederna från autodoc är ca 3 mm kortare än original och därmed ändrar geometrin 😖
Bara beställa nya av annat fabrikat och dubbla priset där originalnummer åtminstone stämmer enligt reservdelsbutiken. Nix..samma problem där när de ska hämtas ut, någon millimeter för kort så de köptes inte.
Fick helt enkelt krypa till korset och beställa originaldelar från Ford, 1248:-/st 😓
De borde ju åtminstone vara rätt längd får man hoppas..
Och jo, de gamla är original så felet bör inte ligga där.
Konstigt.. jag böt spindelleden på min Mondeo mk3 (när jag hade en), med någon billig icke originaldel.. inga problem..
 
Hmmm. Jag tänkte att det var styrlederna som var för korta. Spindellederna är ju värre. Går det ens att justera dom?
Men några enstaka mm borde inte påverka hjulets lutning så mycket att man behöver flytta på fjäderbenet. Dock måste ju styrningen rättas in.
 
Den ser ut såhär.. antar att det teoretiskt sett är möjligt att göra dem "kortare" men jag kan inte se varför...
 
  • En kulled till fordon, grå metall, svart gummi, isolerad vit bakgrund, med en grön markering eller ritning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man sparar 7 gram stål?
 
Fånigt lättmekat.
Nu är det bara göra samma sak på nästa moppe.
 
  • Verkstadsgolv med demonterad motorcykel, verktyg utspridda, bakre del, sits, bensindunk. Reparation eller underhåll pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Vad kostar en hjulinställning hos er? Jag betala 600 kr, så beroende på hur billiga de andra lederna var så hade man ju sparat på det hos mig :p
Från 1200:-, det vore billigare totalt sett men vad jag vet så går inte cambern att justera så den vinkeln skulle ändå förbli fel med för kort led även om du korrigerar toe.
Om det sen påverkar körningen märkbart är en annan fråga, men jag skulle nog inte kunna släppa tanken på att det inte är rätt.
 
Camber brukar gå att justera genom att flytta toppen av fjäderbenet.
 
K Krille1984 skrev:
Från 1200:-, det vore billigare totalt sett men vad jag vet så går inte cambern att justera så den vinkeln skulle ändå förbli fel med för kort led även om du korrigerar toe.
Om det sen påverkar körningen märkbart är en annan fråga, men jag skulle nog inte kunna släppa tanken på att det inte är rätt.
Fasen jag missa med att det var spindelled och inte styrled.
Men ja i värsta fall kan du ändra i toppen på fjäderbenet.
 
550:-
Chromedelete/foliering.
Grill och logotyp på en bil, kromdetaljer, symbol för svensk bilindustri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Volvo-bilens grill täckt med vattendroppar, detaljrik, metallisk glans, emblem i fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


🫣😎🤘
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Idag har jag bytt lite vakuumslangar och ska kolla på tomgångsmotorn härnäst, den har tomgång ca 1000rpm och det är för högt.

Idag har jag också installerat reparationskittet för sätet. Såhär såg det ut underifrån. Väldigt enkelt att få ut sätet annars, två skruvar.

Nedmonterad möbel med exponerad inre konstruktion, fjädrar, skum och klädsel på arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag installerade det underifrån då jag inte ville plocka isär sätet i små delar, kunde inte se hur jag bäst plockade isär kontrollen som justerar ryggstödet och var rädd att d et skulle bli nåt jäkelskap med smådelar och fjädrar som strittade överallt om jag fick isär det.

Jobbigt att spänna de hårda fjädrarna underifrån, men jag gjorde ett enkelt verktyg från lite tig tråd och gjorde en hävarm.

Verkstadsinteriör med oidentifierat maskineri, verktyg, kablar och en stolsram i förgrunden på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Baksida av bilens säte visar fjädrar, stödstrukturer, justeringsmekanismer och elektriska komponenter på verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sätet känns som nytt.

Äldre bilinteriör, röda tygsäten, manuell växellåda, öppen dörr, retro ratt, instrumentbräda med knappar och reglage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vcx och 6 till
  • Laddar…
Botian moppen körd 5 mil, motorn går som en dröm.
Demonterat det som är användbart på den andra, i morgon får resterna av den smaka på tigersågen och gå på soptippen. Man kan tydligen själv skicka in skrotningsintyg på en EU moped. Får väl ta en bild när grejerna ligger i containern om det blir nått stök.
Gav mig på att skruva isär tanklocket som var dåligt, men för att ta låscylindern som det finns 2 nycklar till.
Hur de lyckats sätta ihop det på fabrik är jag bra nyfiken på, det tog mig 2,5 timmar att få ihop det igen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Så här ser en Botian ut när man tagit bort all plast (sopsorterat)
Motorcykel under renovering i ett rörigt garage med verktyg och delar utspridda runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vcx och 7 till
  • Laddar…
richardtenggren
FredrikR FredrikR skrev:
550:-
Chromedelete/foliering.
[bild][bild]

🫣😎🤘
Lät billigt! Alla lister? Jag fick pris på 4 kkr 😂
På Teslan har jag dock allt utom emblemen i svart, men råkar ha två svarta liggande 🤓
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Lät billigt! Alla lister? Jag fick pris på 4 kkr 😂
På Teslan har jag dock allt utom emblemen i svart, men råkar ha två svarta liggande 🤓
Bara loggan i fronten.
Allt utom grillen och det på bakluckan är svart.
Dom vet ju att hitta på så man ska byta... 😂
Hittar inte hjulen jag letat efter i drygt 6mån heller, var så sugen att jag bad REBil ta hem, men nej nej nej, då fanns paketet bara som vinterhjul!!!
Och sommar hjul fanns inte som paket och skulle närma sig 50':-.... 🤦🤦🤦🤦
 
  • Gilla
Hus tomte och 1 till
  • Laddar…
Botianen var helt ihop plockad när jag kom på att byta tändningslås, då det från den skrotade mopeden har 2 nycklar. För att få bort främre plasten (Nr 9) måste följande bort i ordning enligt bilden 😟
Plockar av allt, tar bort låset, passar på att fixa lite annat, skruvar dit låset, på med alla kåpor igen.
Ska provköra......nyckeln funkar inte ?? Jag har skruvat tillbaka samma lås igen 🤬
Får skylla på att klockan var 2 på natten 😶🥱
Scooter med röda markeringar på olika delar, parkerad på grus, träd och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
  • Wow
Oaken och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.