659 187 läst · 10 265 svar
659k läst
10,3k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra götaland
· 8 950 inlägg
Konstigt.. jag böt spindelleden på min Mondeo mk3 (när jag hade en), med någon billig icke originaldel.. inga problem..K Krille1984 skrev:Pysslar med min Mondeo ST220 i garaget och har för tillfället spindelledsbyten på gång. Upptäckte efter ena sidan att plötsligt står ratten snett och vänster hjul pekar märkbart inåt fastän jag inte justerat styrled något. Det visade sig att de billiga lederna från autodoc är ca 3 mm kortare än original och därmed ändrar geometrin 😖
Bara beställa nya av annat fabrikat och dubbla priset där originalnummer åtminstone stämmer enligt reservdelsbutiken. Nix..samma problem där när de ska hämtas ut, någon millimeter för kort så de köptes inte.
Fick helt enkelt krypa till korset och beställa originaldelar från Ford, 1248:-/st 😓
De borde ju åtminstone vara rätt längd får man hoppas..
Och jo, de gamla är original så felet bör inte ligga där.
Hmmm. Jag tänkte att det var styrlederna som var för korta. Spindellederna är ju värre. Går det ens att justera dom?
Men några enstaka mm borde inte påverka hjulets lutning så mycket att man behöver flytta på fjäderbenet. Dock måste ju styrningen rättas in.
Men några enstaka mm borde inte påverka hjulets lutning så mycket att man behöver flytta på fjäderbenet. Dock måste ju styrningen rättas in.
Allvetare
· Västra götaland
· 8 950 inlägg
Från 1200:-, det vore billigare totalt sett men vad jag vet så går inte cambern att justera så den vinkeln skulle ändå förbli fel med för kort led även om du korrigerar toe.R Rkarlsson skrev:
Om det sen påverkar körningen märkbart är en annan fråga, men jag skulle nog inte kunna släppa tanken på att det inte är rätt.
Fasen jag missa med att det var spindelled och inte styrled.K Krille1984 skrev:Från 1200:-, det vore billigare totalt sett men vad jag vet så går inte cambern att justera så den vinkeln skulle ändå förbli fel med för kort led även om du korrigerar toe.
Om det sen påverkar körningen märkbart är en annan fråga, men jag skulle nog inte kunna släppa tanken på att det inte är rätt.
Men ja i värsta fall kan du ändra i toppen på fjäderbenet.
Idag har jag bytt lite vakuumslangar och ska kolla på tomgångsmotorn härnäst, den har tomgång ca 1000rpm och det är för högt.
Idag har jag också installerat reparationskittet för sätet. Såhär såg det ut underifrån. Väldigt enkelt att få ut sätet annars, två skruvar.
Jag installerade det underifrån då jag inte ville plocka isär sätet i små delar, kunde inte se hur jag bäst plockade isär kontrollen som justerar ryggstödet och var rädd att d et skulle bli nåt jäkelskap med smådelar och fjädrar som strittade överallt om jag fick isär det.
Jobbigt att spänna de hårda fjädrarna underifrån, men jag gjorde ett enkelt verktyg från lite tig tråd och gjorde en hävarm.
Sätet känns som nytt.
Idag har jag också installerat reparationskittet för sätet. Såhär såg det ut underifrån. Väldigt enkelt att få ut sätet annars, två skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag installerade det underifrån då jag inte ville plocka isär sätet i små delar, kunde inte se hur jag bäst plockade isär kontrollen som justerar ryggstödet och var rädd att d et skulle bli nåt jäkelskap med smådelar och fjädrar som strittade överallt om jag fick isär det.
Jobbigt att spänna de hårda fjädrarna underifrån, men jag gjorde ett enkelt verktyg från lite tig tråd och gjorde en hävarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätet känns som nytt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Botian moppen körd 5 mil, motorn går som en dröm.
Demonterat det som är användbart på den andra, i morgon får resterna av den smaka på tigersågen och gå på soptippen. Man kan tydligen själv skicka in skrotningsintyg på en EU moped. Får väl ta en bild när grejerna ligger i containern om det blir nått stök.
Gav mig på att skruva isär tanklocket som var dåligt, men för att ta låscylindern som det finns 2 nycklar till.
Hur de lyckats sätta ihop det på fabrik är jag bra nyfiken på, det tog mig 2,5 timmar att få ihop det igen.
Demonterat det som är användbart på den andra, i morgon får resterna av den smaka på tigersågen och gå på soptippen. Man kan tydligen själv skicka in skrotningsintyg på en EU moped. Får väl ta en bild när grejerna ligger i containern om det blir nått stök.
Gav mig på att skruva isär tanklocket som var dåligt, men för att ta låscylindern som det finns 2 nycklar till.
Hur de lyckats sätta ihop det på fabrik är jag bra nyfiken på, det tog mig 2,5 timmar att få ihop det igen.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 584 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 584 inlägg
Bara loggan i fronten.richardtenggren skrev:
Allt utom grillen och det på bakluckan är svart.
Dom vet ju att hitta på så man ska byta... 😂
Hittar inte hjulen jag letat efter i drygt 6mån heller, var så sugen att jag bad REBil ta hem, men nej nej nej, då fanns paketet bara som vinterhjul!!!
Och sommar hjul fanns inte som paket och skulle närma sig 50':-.... 🤦🤦🤦🤦
Botianen var helt ihop plockad när jag kom på att byta tändningslås, då det från den skrotade mopeden har 2 nycklar. För att få bort främre plasten (Nr 9) måste följande bort i ordning enligt bilden 😟
Plockar av allt, tar bort låset, passar på att fixa lite annat, skruvar dit låset, på med alla kåpor igen.
Ska provköra......nyckeln funkar inte ?? Jag har skruvat tillbaka samma lås igen 🤬
Får skylla på att klockan var 2 på natten 😶🥱
Plockar av allt, tar bort låset, passar på att fixa lite annat, skruvar dit låset, på med alla kåpor igen.
Ska provköra......nyckeln funkar inte ?? Jag har skruvat tillbaka samma lås igen 🤬
Får skylla på att klockan var 2 på natten 😶🥱
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder